در نشست خبری با روحانی؛

علی‌اف: تا آخر سال خط آهن خود را به ایران می‌رسانیم

کدخبر: 2013390

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه در دیدار با روحانی در رابطه با بازگشایی کریدور شمال و جنوب قدم‌های مؤثری برداشتیم گفت: در رابطه با این کریدور ما خطوط انتقالی و حمل و نقل یکدیگر را به هم وصل خواهیم کرد؛ آنچه که بر عهده ما گذاشته شده تا آخر امسال ما خط آهن را به ایران خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در نشست خبری با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران که در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار شد با بیان اینکه خوشحالم که باز هم در کشور دوست و برادر ایران هستم گفت: با استفاده از فرصت از اینکه تحریم‌های اعمال شده بر ایران لغو شده تبریک می‌گویم؛ آذربایجان همواره مخالف این تحریم‌ها بوده است.

علی‌اف با بیان اینکه واقعاً امروز در خصوص بسیاری از مسائل دو جانبه و منطقه‌ای مذاکرات مفیدی داشتیم گفت: ما خوشحالیم که روابط ایران و آذربایجان در حد عالی و در سطح گسترده در حال توسعه است.

وی با یبان اینکه روابط ما به ریشه‌های بسیار گذشته تاریخی بر می‌گردد گفت: قرن‌های متمادی ملت‌های ما باهم و کنار هم زندگی کردند؛ بر مبنای این پیوندهای مشترک روابط دو کشور شکل می‌گیرد و امروز روابط دو کشور به یک رابطه راهبردی تبدیل شده است.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه ما همواره در سازمان‌های بین المللی از همدیگر حمایت می‌کنیم گفت: آینده ای بسیار خوبی برای روابط تجاری دو کشور موجود است؛ امروز در خصوص مسائل دو جانبه و اتفاقاتی که در جهان روی می‌دهد با همدیگر مذاکره کردیم.

وی افزود: ما توافق کردیم که در خصوص مبارزه با تروریسم بین المللی فعالیت‌های مشترک خود را گسترش دهیم بعد از این هم در سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت خواهیم کرد؛ امروز علاوه بر این مسائل منطقه‌ای نیز مورد مذاکره قرار گرفت.

علی‌اف با اشاره به اینکه دیروز اعلام شد که امریکا و روسیه در خصوص آتش بس در سوریه به توافق رسیدند گفت: ما خوشحالی که چنین اتفاقی دارد در این کشور روی می‌دهد؛ ما همواره گفته‌ایم که قبل از هر چیزی در سوریه اول باید آتش بس اعلام شود و بعد از آن صلح برقرار شود و این مردم سوریه هستند که سرنوشت خود را باید تعیین کنند.

وی با تاکید براینکه دو کشور باید با به یکدیگر احترام بگذارند گفت: اگر کشورها اینگونه رفتار کنند و در امور یکدیگر دخالت نکنند صلح به منطقه خواهد آمد.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه شما مشاهده کردید که امروز اسناد زیادی امضاء شد گفت: امضاء این اسناد روابط ما را بیش از پیش توسعه خواهد داد، این اسنادی که امضاء شدند مسیر آینده را برای ما تعیین می‌کنند؛ ماهیت این اسناد بسیار مهم است و بعضی از آنها در خصوص روابط دو جانبه و بعضی دیگر در خصوص مسائل بین المللی و منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه در این دیدار در رابطه با بازگشایی کریدور شمال و جنوب امروز قدم های مؤثری برداشتیم گفت: در رابطه با این کریدور ما خطوط انتقالی و حمل و نقل یکدیگر را به هم وصل خواهیم کرد؛ آنچه که بر عهده ما گذاشته شده تا آخر امسال ما خط آهن را به ایران خواهیم رساند.

علی‌اف افزود: در رابطه با منابع نفت دیدگاه خوبی داریم و ایران علاقه بسیار زیادی دارد تا در خصوص بهره‌برداری نفت آذربایجان اشتراک داشته باشد؛ در این سفر در رابطه با استفاده مشترک از منابع نفت و گاز خزر مذاکرات خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه دریای خزر ثروت ملی ما است گفت: در رابطه با انرژی کارهای خوبی صورت می‌گیرد و آینده روشنی را می‌بینیم، همکاری‌هایی که در این زمینه داریم مختص به ایران و آذربایجان نمی‌شود و کشورهای همسایه هم می‌توانند وارد این خطوط لوله شده از این منابع محصولات خود را به دنیا عرضه کنند.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مشترک ظرفیت بالایی داریم گفت: در هر دو کشور فعالیت‌های اقتصادی تجاری خوبی در جریان است، در مورد مسائل مالی بیمه و جهانگردی نیز امکانات خوبی در دو کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه ما در رابطه با مسائل سه جانبه مذاکرات خوبی انجام دادیم و در آینده این روند را در بخش های مختلف ادامه می‌دهیم گفت: این هدیه‌ای است که ما برای همکاری منطقه اهدا می‌کنیم و این نیت خوب دو کشور را نشان می‌دهد؛ ما می‌خواهیم در تمام منطقه صلح و ثبات و امنیت برقرار باشد.

علی‌اف با بیان اینکه در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم دو کشور ایران و آذربایجان عامل ثبات صلح هستند گفت: هر چقدر قدرت زیادی داشته باشیم در آن صورت بهتر می‌توانیم با بعضی از مسائل منطقه مبارزه کنیم.

وی در پایان با یبان اینکه آقای روحانی فرمودند که پنجمین‌بار است که در دو سال و نیم گذشته با هم دیدار کردیم گفت: این فرصت را مغتنم می شمارم و از آقا روحانی به شکل رسمی دعوت می‌کند تا به آذربایجان سفر کنند.

ارسال نظر: