سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از مواجهه نامناسب لیلا حاتمی با خبرنگاران تا نگرانی مجید مجیدی درباره آینده کاری مهدویان

کدخبر: 2013806

سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از برخورد قهرآمیز لیلا حاتمی با خبرنگاران تا نگرانی مجید مجیدی درباره آینده کاری محمدحسین مهدویان و آرزوی حاتمی ‌کیا برای ساخت فیلم با موضوع شهدای مدافع حرم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی« نسیم آنلاین »، سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از برخورد قهرآمیز لیلا حاتمی با خبرنگاران تا نگرانی مجید مجیدی درباره آینده کاری محمدحسین مهدویان و آرزوی ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت فیلم با موضوع شهدای مدافع حرم.

در ذیل مهمترین اتفاقات هفته گذشته در حوزه سینما را می خوانیم:

آرزوی ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت فیلم با موضوع شهدای مدافع حرم

ابراهیم حاتمی کیا درباره ساخت فیلمی درباره شهدای مدافع حرم گفت: من همیشه دلم خواسته است که فیلمی درباره این شهدا بسازم اما اتفاقی باید رخ دهد و من دفعتا نمی توانم به سراغ ساخت چنین اثری بروم. فیلم «بادیگارد» هفت سال طول کشید تا ساخته شود، باید مساله ای در من ته نشین شود تا اتفاق بیفتد .

وی ادامه داد: اتفاقی که ممکن است با ندیدن یک اثر رخ بدهد این است که موجب می شود حرکت ادامه دارِ بچه هایی که پشت سر ما حرکت می کنند، ادامه نیابد و آنها بگویند این راهی نیست که دیده شود و به این ترتیب سرخورده شوند .

کارگردان فیلم «بادیگارد» درباره فیلم خود و حاشیه هایی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای آن بوجود آمد، گفت: من اسم اتفاقی را که امسال برای این فیلم «بادیگارد» رخ داد سرکوب کردن می گذارم. در بدترین شکل فیلم های دوستان عزیزم «دختر» ساخته آقای میرکریمی و «امکان مینا» ساخته آقای تبریزی در میان نامزدها آورده شد و فقط به این دلیل بود که انتخاب نامزدها پر شود و شخص دیگری در جدول جای نگیرد و بعد هم هیچ جایزه ای به این فیلم ها تعلق نگیرد .

کارگردان «بادیگارد» در پایان عنوان کرد: این ضربه زدن به یک جریان است و نه یک فرد و این جریان فرهنگی که این دوستان سکاندرش هستند هیچ ارتباطی با آنچه که باید جزو ارزش ها باشد و ما می خواهیم از آن بحث کنیم ندارد و اینها با آن بیگانه هستند .

این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را

فرهاد اصلانی درباره داوری های جشنواره فیلم فجربا روزنامه ای مصاحبه کرده که متن آن بدین شرح است:

بحث روز داوری‌های جشنواره است. به عنوان بازیگری که در بطن این ماجراها قرار داشت، تحلیلی از شرایط پس از جشنواره دارید؟

چون خودم در این جشنواره فیلم داشتم، راحت نمی‌توانم درباره اتفاقات رخ داده حرف بزنم. اما این را می‌توانم بگویم ایستادن در پشت کلمه ریاکارانه «سلیقه» اصلا کار درستی نیست. در این سال‌هایی که در سینما فعالیت می‌کنم، تا حدود زیادی با روابط آشنایی دارم. البته از مدیریت آقای حیدری لذت بردم . اما ایرادی که به آقای ایوبی و حیدری وارد است نحوه داوری فیلم‌هاست . خروجی این داوری به نظر من خروجی دولت اعتدال نبود …

این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را یعنی شما قضاوت داوران جشنواره را با مدیریت حجت الله ایوبی و محمد حیدری در یک کفه قرار می‌دهید؟

این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را. حتی خروجی این جشنواره به نفع سینما و این دولت هم نبود. بعضی تصمیم‌گیری‌ها، عداوت‌ها و کینه‌ورزی‌هایی با خودش می‌آورد که در این چند روزه همه شاهد آن بودیم. من فکر می‌کنم این قضاوت، داوری‌های با مسئولیتی برای سینمای ایران نبوده است .

تفاهم زیادی بین داوران بوده که به کسانی اصلاً توجه نکنند ! تصمیماتی که هیئت داوران گرفتند قابل پیش‌بینی بود که چنین تبعاتی را هم داشته باشد؟

دقیقا همین‌طور است و قطعاً ادامه‌دار خواهد بود. حتی روی جشنواره آینده هم تاثیرش را می‌گذارد و در واقع باعث بی‌اعتمادی شد. همان اندازه که کلمه « سلیقه» را نمی‌پسندم از کلمه مصلحت نیز بیزارم. به نظر من با این کلمه هم می‌شود کلی ظلم کرد. باید دید چه انگیزه‌هایی پشت این نگاه بود که در نهایت به کلمه سلیقه ختم شده است. به نظر من تفاهم زیادی بین داوران بوده که به کسانی اصلاً توجه نکنند. این نگاه در داوری‌های امسال کاملا مشهود بود. من درباره خودم صحبت نمی‌کنم چون خدا را شکر کار من در جشنواره امسال دیده شد اما این دوره سرنوشت خوبی برای سینمای ایران رقم نخواهد زد .

زمینی‌ها به ماورایی‌ها فیلم هدیه می‌دهند!

پنجمین جایزه کتاب سال سینما به دبیری اکبر نبوی عصر امروز چهارشنبه ۵ اسفند با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، محمد حیدری، حبیب ایل بیگی و جمعی از اهالی سینما و ناشران و نویسندگان سینمایی در محل موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اکبر نبوی دبیر پنجمین جایزه کتاب سال سینما گفت: آثار ارسال شده به این دوره از جشن کتاب سال سینما به لحاظ کمیت ثابت کرد که حرکت درستی در زمینه معرفی آثار تالیف شده در حوزه سینما انجام شده است به گونه ای که از دوره سوم به بعد تعداد ارسال آثار به صورت صعودی افزایش پیدا کرده است به گونه ای که تعداد آثار از ۳۴ عنوان به بیش از ۷۰ عنوان کتاب رسیده است. در این دوره ۷۳ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۶۶ اثر مورد داوری قرار گرفت که ۶ اثر داوری نشده ارتباطی با اهداف جشنواره نداشتند.

نبوی بیان کرد: داوران این دوره از جشن کتاب سال سینما زمان زیادی برای انتخاب بهترین آثار گذاشتند و می توان گفت که کار آنها برای انتخاب بهترین ها بسیار سخت بود. برگزیدگان این دوره از جشن بر اساس دو سیاست؛ توجه به مبانی نظری سینمای کشور و ارتقای این مبانی در جامعه و انتقال تجربه صورت گرفته است.

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در ادامه این مراسم گفت: خوشحالم که یک آرزو تحقق پیدا کرد و امروز دور هم جمع شده ایم. زمانی که قرار بود چنین جشنی برگزار شود احساس می شد که سینمای ایران نیازمند مکتوبات و علم مکتوب است و این جشن می توانست جهت گذاری مناسبی در زمینه ارتقای تالیف آثار در حوزه سینما داشته باشد. زمانی که من این ایده را برای اولین بار در خانه سینما مطرح کردم دوستان و مسئولان وقت با برگزاری چنین مراسمی مخالف بودند و معتقد بودند که واگذاری برگزاری چنین جشنی به یک صنف می تواند خطرساز باشد چرا که می تواند خللی در کار نظام ایجاد کند.

وی ادامه داد: من معتقدم صنفی مانند خانه سینما می تواند این جشن و کارهایی از این دست را که روی زمین مانده است انجام دهد و خوشحالم که دوره پنجم اهدای این جایزه بعد از چند سال تعطیلی خانه سینما برگزار می شود. جشن کتاب سال سینما نه حاشیه ای دارد و نه ویترین جذابی اما زحمات بسیاری دارد. دوستان داور در این جشن چند ماه باید مطالعه کنند تا بهترین آثار را انتخاب کنند که این کار بسیار سختی است ولی امیدوارم این جریان همیشه ادامه داشته باشد.

ضابطی جهرمی بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من در ابتدای ترم های تحصیلی به دانشجویان خود همیشه یک جمله را می گویم؛ اینکه سینما حاصل نبوغ بشر است و دوم اینکه این هنر حاصل رنگ و ریاضت بشر است و اگر زمینی ها قرار باشد هدیه ای به ماورا زمینی ها بدهند، فیلم هدیه می دهند. اگر پای این تعهد هستید به شما خوش آمد می گویم در غیر این صورت می توانید همین الان ترک تحصیل کنید. من یک کتاب دیگر نوشتم که دو ماه پیش رونمایی شد و امیدوارم در زمینه تالیف در سینما کارهای مختلفی در آینده انجام دهم.

در پایان این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه نویسندگان در ایران افراد بی حاشیه و زحمت کشی هستند گفت: ای کاش یک سازمانی برای نویسندگان به جای سازمان سینمایی در کشور ایجاد می شد و من می توانستم رئیس آن سازمان باشم.

نوروز ۹۵، آغاز سفرهای خارجی «بادیگارد»

«بادیگارد» تازه ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا اولین اکران خارجی خود را از 5 فروردین 95 در ونکوور کانادا آغاز می کند .

فیلم سینمایی «بادیگارد»، در دو بخش جلوه های بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. شخصیت اصلی بادیگارد، «حیدر» نام دارد که پرویز پرستویی ایفاگر آن و یک محافظ است .

فیلمهای سینمای ایران همزمان با برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر در شهر پاریس به نمایش درآمدند و این رویداد فرهنگی از 25تا 29 فوریه ( 6 تا10 اسفند) در شهرهای رم، وین،بلگراد، لندن، مادرید و استانبول ادامه دارد .

ده‌نمکی به اکران‌های نوروزی نرسید/فرجی: لیست نهایی ۱۰ اسفند اعلام می‌شود

روز گذشته روزنامه «سینما» باعنوان لیست نهایی اکران نوروزی، اسامی شش فیلم و سرگروه سینمایی آن‌ها را اعلام کرد .

فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» که پیش از این اکرانش قطعی شده بود، از امروز در گروه سینمایی ماندانا اکران می‌شود و یکی از فیلم‌های اکران نوروزی خواهد بود .

«ابد ویک روز» پدیده جشنواره سی و چهارم فیلم فجر است که به پخش کنندگی موسسه سینمایی نورتابان، پخش می‌شود. فیلم سینمایی «بادیگارد» تازه ترین اثر سینمایی حاتمی‌کیا، به سرگروهی سینما آزادی اکران می‌شود و فیلمیران قرارداد پخش این فیلم را برعهده دارد. «پنجاه کیلو آلبالو» دومین فیلم امسال مانی حقیقی است. شرایط اکران نوروزی این فیلم را هدایت فیلم، در گروه سینمایی استقلال، فراهم می‌شود .

«کفش‌هایم کو؟ » آخرین اثر سینمایی کیومرث پوراحمد یکی دیگر از گزینه‌های اکران نوروزی است که قرار است در گروه سینمایی آزادی اکران شود. فیلم سینمایی کودک «جنجال در عروسی» در گروه اریکه ایرانیان پخش می‌شود. فیلم «چهارشنبه» در گروه هنر‌و تجربه، اکرانش را از نوروز 95 شروع می‌کند .

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به گمانه زنی‌های رسانه‌ای فیلم‌های نوروزی گفت: هنوز هیچ قراردادی از طرف شورای صنفی نمایش اعلام نشده است .

وی همچنین اضافه کرد: اسامی برخی فیلمهایی که رسانه‌ها منتشر کردند، در بین درخواست کنندگان اکران نوروزی است ولی همانطور که قبلا گفتم، اعلام رسمی اسامی فیلم‌های نوروزی 10 اسفندماه خواهد بود. ضمن اینکه تا 8 اسفند تهیه‌کنندگان و اکران کنندکان می‌توانند درخواست‌ها برای اکران نوروزی را ارائه دهند .

نگرانی مجید مجیدی درباره آینده کاری محمدحسین مهدویان

اولین نمایش فیلم های برگزیده انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دو روز پیش با اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در سینما فلسطین آغاز شد. به همین مناسبت مجید مجیدی نامه ای خطاب به حسین مهدویان کارگردان تحسین شده فیلم «ایستاده در غبار» نوشت .

در این نامه کارگردان به نام سینمای ایران از خرسندی و نگرانی‌هایش برای کارگردان جوان سخن که متن کامل نامه در پی می آید :

حسین مهدویان عزیز سلام؛

خالصانه بگویم برایت از صمیم قلبم شادمانم و البته نگران .

شادمانم چون به خوبی و تمام قد توانسته­ ای غبار فراموشی را از ساحت اسطوره­‌های بی­ بدیل سرزمینم برداری .

مردان بزرگی که زندگی­ شان تماشایی­ ست و تو چقدر خوب و صادق این زندگی را به تماشا نشسته­‌ای. زندگی و تلاش مردانی که هرگز نخواسته­‌اند به چشم بیایند و دیده شوند اما به خواست و اراده­ پروردگار فداکاری­ هاشان تماشایی­ تر شده است .

این قهرمانان حالا در فیلم تو در مقابل چشمان ما راه می­‌روند، لبخند می­‌زنند و زنده­‌اند، آشکارتر از همیشه، روشن و آفتابی .

حسین جان تو در این فیلم چیزهایی را دیده­‌ای که خود به چشم ندیده­ ای و این دشواری کار تو را عیان می­‌کند .

اما حسین جان نگرانی­ هایم کجاست ...

راستش را بگویم برای فرداهایت نگرانم. تو اولین گام­هایت را استوار و متین برداشته‌­ای اما می­دانم و امیدوارم تو هم بدانی که دشوارتر از گام برداشتن در یک مسیر، ثبات قدم در راهیست که پیش گرفته­‌ای. در این خلوص ماندن دشواری فرداهای توست. اسطوره­‌ها و قهرمانان سرزمینمان به گواهی همین فیلمت مانده‌اند و استوارند. امیدوارم در این مسیر تو نیز استوار و خوب بمانی .

با احترام

برخورد قهرآمیز لیلا حاتمی با خبرنگاران

لیلا حاتمی بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله امروز سوم اسفند ماه به سوال نمایندگان چند رسانه که برای تهیه گزارش پشت صحنه در لوکیشن فیلم حضور یافته بودند پاسخ داد. این بازیگر ابتدا با اشاره به اینکه خبرنگاران سوال می پرسند ولی چیز دیگری می نویسند آماده پاسخگویی شد.

این سوالات از سوی خبرنگاران چهار رسانه مطرح شد که شرح این گفتگو بدون کم کردن هیچ بخشی از روند پرسش و پاسخ را در زیر می‌خوانید:

* این فیلم تجربه دوم شما بعد از فیلم سینمایی «بی پولی» با حمید نعمت الله است. به نظر می رسد «رگ خواب» شخصیت محور و قصه یک زن است. در مورد تفاوت این دو کار توضیح دهید و کمی هم در مورد فضای فیلمنامه کار جدیدتان که با عنوان «رگ خواب» بگویید؛ فیلمی که قبلا «مینا» نام داشت.

- من در مورد این واقعا چه بگویم؟ این سوال است به نظر شما؟ من گزارشگرم؟ مگر داستان فیلم را ننوشتند؟ داستان آن فیلم هم هست تفاوتش را هم خودتان نمی‌توانید پیدا کنید؟ من باید بگویم؟ خلاصه هر دو داستان را دارید اختلافش را هم خیلی راحت خودتان می توانید پیدا کنید. نه؟

* به عنوان پاسخ شما همین را منتشر کنیم؟

- بله. پاسخ من همین است که از دهانم در می‌آید.

* در وهله اول که این فیلمنامه به شما پیشنهاد شد به عنوان بازیگر چه جذابیتی داشت و فکر می کردید چه ویژگی هایی دارد که پذیرفتید در این فیلم بازی کنید؟

- من به کار آقای نعمت‌الله خیلی علاقمندم و همیشه مشتاق همکاری هستم با ایشان. در مورد این فیلمنامه هم نقش بسیار قشنگی بود و برایم واضح بود که مایلم با ایشان همکاری کنم.

* از ابتدا قرار بود شما در این فیلم حضور داشته باشید؟ ممکن بود که برخی ویژگی های نقش را بر اساس شما نوشته باشند؟ چون گاهی اوقات برخی کارگردانان از ابتدا بازیگر را انتخاب می کنند و ...

- از ابتدا به نظر شما یعنی چه؟ یعنی از ابتدایی که من وجود داشتم؟ به نظر شما از قبل از خودم می دانم چه خبر است؟ به نظر شما من نوشتم و نگارش کردم؟ این سوال را نباید از من بپرسید. من از جایی خبر دارم که گفتند الو سلام. ما می‌خواهیم فیلم بسازیم این هم سناریو.

* شما پیش‌فرض هایی از خود آقای نعمت الله به عنوان کارگردان داشتید.

- نه من پیش‌فرض نمی کنم که چه کسی چه کار کرده است.

* ما امروز هرچه بپرسیم شما عصبانی می شوید.

- چون سوالی را که از یکی دیگر باید بپرسید از من می پرسید. من از حرکات نابجا عصبانی می شوم نه در مورد خودم در مورد هر کس. ببخشید. آدم باید سوال جالب و مربوط به طرف بپرسد. الان شما از من می پرسید از ابتدا که آقای نعمت الله این را می نوشت قرار بود تو باشی؟ من چه می دانم.

* گفتیم شاید با شما صحبت کرده باشند و گفته باشند طرحی داریم و ...

- اگر شما کمی تحقیق کرده باشید متوجه می شوید آقای نعمت الله اصلا این سناریو را ننوشتند.

* می دانم نویسنده خانم بیات است.

- بنابراین فکر می کنم جواب سوال تان را گرفتید.

* نمود بیرونی نقشی را که بازی می کنید چقدر در جامعه دیدید؟ ما می دانیم یک زنی هست که در رابطه با مردی دچار اضمحلال می شود. در جامعه و اطرافیان این زن‌ها را چقدر دیدید و از شخصیت شان چقدر الهام گرفتید؟

- به نظرم کاملا یک ماجرای آشنایی است.

از آن اتفاقاتی که در جامعه ما زیاد رخ می دهد؟

- من به جامعه خودمان و بقیه جوامع فکر نمی کنم به نظرم یک مساله طبیعی و خیلی آشناست مثل غذا خوردن و همه چیزهای عادی است.

* برداشتی که من از خلاصه داستان یک خطی داشتم این است که یک شخصیت منفی می بینیم.

- شخصیت منفی درباره چه کسی؟

ما در خلاصه داستان می خوانیم زنی در روابط با دیگران دچار اضمحلال می شود.

- چه کسی منفی است؟

* زن.

- اضمحلال یعنی حالت خراب شود. شما سرما می خورید و غش می کنید منفی است؟ به نظر من جمله این معنی را نمی دهد. دچار اضمحلال شدن یعنی ناموفق، شکست خورده، یعنی از هم فرومی پاشد.

* یا قربانی؟

- نه به معنی قربانی نیست. اول فارسی تان را خوب کنید بعد هشت تا بلندگو بگذارید در دهان من.

* اگر حوصله ندارید مزاحم نمی شویم.

- حوصله دارم. من نمی فهمم شما چه می گویید. شما چیزهای فرامتن را با متن قاطی می کنید. می خواهید سوال کنید سوال تان را بکنید برایتان مهم است که من حوصله دارم یا حوصله ندارم؟ حوصله که معلوم است ندارم چون از اول گفتم دوست ندارم مصاحبه کنم.

* باشد ممنون.

- چرا؟ حالا که آلوده کردید و من را له کردید؟ حالا ممنونین؟ ادامه دهید.

* ما بیشتر از یک جمله از این فیلم نمی دانیم و در حد سه چهار ساعت از فضای فیلم مطلع شدیم.

- الان سوال تان چیست؟

* می خواهیم بدانیم خانم لیلا حاتمی برداشتش از نقشی که ایفا می کند چیست؟

- به شما گفتم به نظر من بسیار آدم آشنایی است که همه جا هست. مربوط به جای خاصی هم نمی شود و یک چیز طبیعی است و برای من آشناست. جوابم را دادم. درست است؟ شما دوباره سوال کردید؟ سوال تان چه بود؟

* فضای منفی و بحث اضمحلال و روابط...؟

- شما گفتید نقش منفی. نه نقش منفی در این داستان از نظر من وجود ندارد.

ارسال نظر: