فواد ایزدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آمریکایی‌ها به دنبال محدود کردن توان موشکی با تکرار فریب برداشتن تحریم‌ها در برجام هستند

کدخبر: 2017241

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند همان کلاهی که در حوزه هسته‌ای برسر ما گذاشتند و گفتند که هسته‌ای را بدهید تا تحریم‌ها را لغو کنیم را دوباره برای محدود کردن توانمندی موشکی و قدرت منطقه‌ای ما استفاده کنند و مسئله عجیبی این است که بعضی در دولت ما هم همین حرف‌ها را می‌زنند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص رزمایش موشکی سپاه اظهار داشت: اینکه شما می‌بینید که غربی‌ها از این رزمایش موشکی ابراز ناراحتی می‌کند به خاطر این است که انتظاراتش از ایران بالا رفته است، یعنی بعضی از دوستان در دولت یازدهم به طرف‌ مقابل آنقدر امتیاز دادند که آنها عادت در این دو سال به امتیاز گرفتن از ایران و ایرانی عادت کرده‌اند.

ایزدی اظهار داشت: غربی‌ها از اینکه می‌بینند ایرانی که قابل مدیریت و هدایت بود تست موشکی انجام می دهد ناراحت می‌شوند.

وی در خصوص اینکه چرا ایران تست موشکی می‌کند گفت: دلیلش این است که طرف مقابل ما همیشه تهدید به حمله نظامی می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: با اینکه ما توافق برجام را انجام دادیم، تهدیدات نظامی متوقف نشده است و در این شرایط یک درخواست خیلی غیرمعقولی است که شما انتظار داشته باشید کشوری را که تهدید به حمله نظامی می‌کنید به دنبال این نباشد که از خود دفاع کند و این خنده‌دار است.

وی اظهار داشت: اگر کشوری آزمایش موشکی نداشته باشد یعنی در حوزه صنعت موشکی درجا خواهد زد و چون صنعت تسلیحاتی و موشکی در دنیا در حال رشد است اگر کشوری درجا بزند عقب می‌افتد و اگر عقب بیفتد آنگاه تبدیل به یک کشور ضعیف می‌شود و می‌شود افغانستان و عراقی که امکان حمله به آن افزایش می‌یابد.

ایزدی خاطر نشان کرد: اینکه برخی از کشورها به ما حمله نظامی نکرده‌اند به این دلیل نیست که مثلاً از اصول اخلاقی پیروی می‌کند بلکه فقط به دلیل این است که ما می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم و اینکه ما می‌توانیم از خود دفاع کنیم طرف مقابل را ناراحت می‌کند که البته برای ما هم فرقی نمی‌کند که ناراحت شوند و این درخواستی که طرف مقابل از ما می‌کند یک درخواست غیرمنطقی است.

وی با تاکید براینکه به خاطر عملکرد ضعیف دولت از لحاظ سیاست خارجی انتظاراتی در طرف مقابل ایجاد شده است گفت: آمریکایی‌ها یک سری اهرم‌های قدرت ایران را شناسایی کرده‌اند که یکی هسته‌ای بود و احساس می‌کنند که توانسته‌اند قدرت هسته‌ای ما را محدود و مدیریت کردند و اکنون هم می‌خواهند همین کار را با قدرت موشکی و تسلیحاتی و همچنین با قدرت منطقه‌ای کشور انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها می خواهند با تهدید به تحریم جدید قدرت موشکی و با همکاری عربستان قدرت منطقه‌ای کشور را محدود کنند و از این جهت توقفی هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: آقای دنیس راس که تا چند سال پیش پرونده ایران در کاخ سفید در دستش بود و یکی از شخصیت‌های سیاست خارجی آمریکا است، چند روز پیش مقاله‌ای نوشته و گفته بود که باید به ایران بگوییم که اگر بخواهد تحریم‌ها برداشته شود باید در حوزه موشکی و قدرت منطقه‌ای خودش انعطاف داشته باشد که این فکر عجیبی است چون تبلیغی که وجود داشت این بود که با توافق هسته‌ای تحریم‌ها برداشته خواهد شد اما دوباره ما به پله اول برگشتیم یعنی تازه متوجه شدیم که همه تحریم‌ها لغو نشده و تازه می‌بینیم که طرف مقابل می‌گوید اگر می‌خواهید تحریم‌ها لغو شود برنامه موشکی‌ و و تسلیحات خود را با ما هماهنگ کن.

ایزدی اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند همان کلاهی که در حوزه هسته‌ای برسر ما گذاشتند و گفتند که هسته‌ای را بدهید تا تحریم‌ها را لغو کنیم را دوباره برای محدود کردن توانمندی موشکی و قدرت منطقه‌ای ما استفاده کنند و مسئله عجیبی این است که بعضی در دولت ما هم همین حرف‌ها را می‌زنند؛ همان افرادی که می‌گفتند با توافق هسته‌ای همه تحریم‌ها لغو می‌شود الآن همان افراد امروز می‌گویند اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها لغو شود باید در حوزه‌های دیگر هم مذاکره کنیم که این دقیقاً ترجمه فارسی مقاله آقای دنیس راس توسط بعضی از مقامات کشور است که این چیز بسیار عجیب و خطرناکی است.

وی با بیان اینکه افرادی که می گویند اگر خانم کلینتون بیاید برای ایران بهتر است نشان می‌دهند که کوچکترین اشرافی نه نسبت به آمریکا دارند و نه نسبت به سیاست خارجی این کشور گفت: این حرف‌ها حرف‌های بسیار نامربوطی است و همین افراد قبلا اعلام می‌کردند که اگر اوباما بیاید بهتر از جمهوری‌خواهان است اما شما دیدید که تحریم‌هایی که ایران در دوران اوباما تجربه کرد قابل مقایسه با تحریم‌های زمان جمهوری‌خواهان نبود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: دموکرات‌ها در اجماع بر علیه ما موفق‌تر از جمهوری‌خواهان هست و آمدنشان به ضرر ما هست و برای ما بدتر است؛ در طول تاریخ نیز اولین تحریم‌های جدی برعلیه ما زمان کلینتون وضع شد.

وی تاکید کرد: چون دموکرات‌ها در تقابل با ایران هوشمندتر هستند در ایجاد اختلافات داخلی هم هوشمندترند و عده‌ای که می‌گویند اینها میانه‌رو هستند می‌خواهند جایگاه آنها را ارتقاء بدهند؛ طبیعی است برخی از کسانی که مقالات غربی‌ها را ترجمه می‌کنند خودشان را نیز بر اساس همان ترجمه در نقشه سیاسی کشور پیدا می‌کنند و قاعدتاً آنها باید از خانم کلینتون خوششان بیاید چون از لحاظ فکری با همان جماعت هماهنگ هستند اما برای ایران قطعاً خانم کلینتون می‌تواند نسبت به بعضی از کاندیدهای جمهوری خواه بسیار خطرناک‌تر باشد.

ارسال نظر: