صنعت گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ از نگاه آمار و ارقام/ سامسونگ رکوردار فروش گوشی هوشمند

کدخبر: 2018211

سال ۲۰۱۵ میلادی به پایان رسیده و تا چند روز دیگر به انتهای سال ۱۳۹۴ خورشیدی می‌رسیم. در سالی که گذشت کمپانی‌های مختلف با معرفی گوشی‌های متنوع، تلاش کردند تا کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند که بازهم سامسونگ و اپل در صدر قرار گرفتند.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، زومیت نوشت:

با اتمام هرسال، بررسی وضعیت آماری هر صنعتی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آتی برای سال‌های آینده مفید باشد. بی‌تردید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای دیجیتال به صنعت پررونق گوشی‌های هوشمند مربوط است که کمپانی‌های مشهور زیادی در این بخش فعال هستند. میزان رشد یا افول کمپانی‌ها حتی می‌تواند در تصمیم‌گیری خریداران نیز مؤثر باشد.

در سال ۲۰۱۵ گوشی‌های جذاب زیادی چون گلکسی نوت ۵ و سری گلکسی اس ۶ سامسونگ، آیفون ۶ و ۶ اس اپل، سری اکسپریا زد ۵ سونی، جی ۴ و وی ۱۰ ال‌جی و محصولات متنوع کمپانی‌های چینی هواوی، شیائومی، لنوو و... وارد بازار شدند که بخش اعظم سهم بازارهای جهانی تنها در اختیار چند کمپانی است.

تامی آهونِن، از تحلیل‌گران باسابقه که زمانی در نوکیا مشغول به کار بوده، بررسی آماری کاملی از صنعت گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ داشته که به‌خوبی می‌تواند برندگان و بازندگان این صنعت در سال گذشته میلادی را به ما نشان دهد.

10 تولیدکننده‌ی برتر گوشی هوشمند در سال 2015

پر واضح است که سامسونگ همچنان در صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها یکه تازی می‌کند. این غول کره‌ای توانسته در سال گذشته میلادی، ۳۲۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند که از این حیث ۲۲.۴ درصد سهم بازار در اختیار این کمپانی است. بعد از سامسونگ اپل با فروش ۲۳۱.۴ میلیون گوشی و ۱۶.۱ درصد سهم بازار در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

در حقیقت بیشترین سهم بازار از گوشی‌های هوشمند در اختیار دو غول فناوری یعنی سامسونگ و اپل است و بی‌تردید نمی‌توان از کنار نام این دور برند به سادگی عبور کرد. سامسونگ و اپل ۳۸.۵ درصد از سهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

اما از جایگاه سوم تا رتبه‌ی پنجم اوضاع کمی فرق می‌کند و این بخش را باید در اختیار چینی‌های بدانیم. هواوی که در سال ۲۰۱۵ میلادی پیشرفت قابل توجهی داشته و توانسته میزان متوسط فروش خود را افزایش دهد، بعد از اپل در جایگاه سوم قرار دارد. این غول چینی آنقدری که در کشور خود موفق ظاهر شده، هنوز نتوانسته در بازارهای غربی با قدرت عمل کند.

بعد از هواوی، لنوو است که با در اختیار گرفتن موتورولا توانسته در سال ۲۰۱۵ تعداد ۷۶.۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند. گرچه این کمپانی در سال ۲۰۱۴ میلادی رکورد فروش ۹۵ میلیون گوشی را به نام خود ثبت کرده بود.

شیائومی یا همان اپل چین، در بازارهای آسیایی نامی شناخته شده به شمار می‌رود که تلاش کرده با عرضه‌ی گوشی‌های قدرتمند و جذاب با قیمت مناسب و رقابتی، مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند، در جایگاه پنجم جدول قرار دارد. این شرکت توانسته ۷۱ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۵ به فروش برساند که نسبت به آمار فروش ۶۱.۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ میلیون گوشی رشد داشته است.

کمپانی ال جی توانسته با رکورد ۵۹.۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در رتبه‌ی ششم قرار بگیرد که نسبت به سال ۲۰۱۴ پیشرفت چشمگیری دیده نمی‌شود و از این نظر ال‌جی ناامید‌کننده بوده است. بعد از ال‌جی دیگر کمپانی‌های چینی چون زد تی ای، اوپو، کول‌پد و تی‌سی‌اِل-آلکاتل قرار دارند که بیشترین آمار فروش آنها در کشور چین و دیگر بازارهای آسیایی بوده است.

نکته‌ی قابل توجه این است که برندهایی چون سونی و گوشی‌های لومیا در بین ۱۰ برند برتر از نظر میزان فروش جایی ندارند و محصولات چینی جای آنها را گرفته‌اند.

وضعیت پلتفرم‌ها: اندروید در مقابل آی‌او‌اس

وقتی از منظر سیستم‌عامل، به وضعیت نهایی بازار گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کنیم، همه چیز اندرویدی دیده می‌شود. بی‌تردید در مقیاس جهانی نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که اندروید حرف اول را می‌زند. گرچه با توجه به عملکرد قدرتمند اپل، می‌توان کشورهای توسعه‌یافته و به ویژه آمریکا را از این موضوع تا حدودی مستنثی کرد. به هر حال در این قسمت اپل توانسته به خوبی وارد میدان رقابت شود و نباید این نکته را فراموش کنیم که تعداد آیفون‌های مجهز به سیستم‌عامل ios در مقابل انبوه گوشی‌های تولید شده با سیستم‌عامل اندروید خیلی ناچیز است.

پلتفرم گوگل در حال حضر ۸۱ درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است که این میزان در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۸ درصد و در سال ۲۰۱۳ برابر ۶۵ درصد بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به گوشی‌های اندرویدی عرضه شده، پلتفرم گوگل رشد خوبی داشته است.

از طرف دیگر پلتفرم اپل تقریبا عملکرد ثابتی داشته و کوپرتینونشین‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶.۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند که این مقدار برای سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ میلادی به ترتیب ۱۶ و ۲۰ درصد بوده است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند این مقدار در سال ۲۰۱۶ میلادی کمتر خواهد شد.

جایگاه سوم با فاصله‌ی زیاد در اختیار ویندوزفون است که با فروش ۲۸.۶ میلیون گوشی ویندوزی در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۲ درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است. این پلتفرم با فروش ۳۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳ درصد بازار را در اختیار داشت که مایکروسافت به عنوان تنها تولیدکننده‌ی مشهور گوشی‌های ویندوزی نتوانسته عملکرد قابل توجهی داشته باشد. به نظر می‌رسد جایگاه ویندوزفون در آینده بدتر از این خواهد شد.

پلتفرم بلک‌بری با ۰.۳ درصد از سهم بازار در سال و ۲۰۱۵ و با توجه به علاقه‌ی این کمپانی کانادایی به سیستم‌عامل اندروید، رفته‌رفته به دست فراموشی سپرده می‌شود و شاید در سال ۲۰۱۶ هیچ نامی از این پلتفرم شنیده نشود.

سامسونگ روی پلتفرم اختصاصی تایزن سرمایه‌گذاری زیاده کرده است و این غول کره‌ای انتظار دارد با عرضه‌ی گوشی‌های تایزنی و محصولات جذابی چون ساعت هوشمند گیر اس ۲ بتواند سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد. شاید هنوز زود است که بخواهیم از تایزن به عنوان یک پلتفرم مهم و اصلی نام ببریم، ولی به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت.

وضعیت بازار بر مبنای تعداد نصب انواع سیستم‌عامل

به نظر می‌رسد بررسی وضعیت بازار با توجه به تعداد دستگاه‌های فعال از هر پلتفرم نیز می‌تواند جالب باشد. اندروید تاکنون روی ۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون دستگاه نصب شده که توانسته ۷۶ درصد از بازار را از آن خود کند. آی‌اواس اپل با ۲۰ درصد سهم بازار و ۴۹۷ میلیون بار نصب در جایگاه بعدی قرار دارد.

سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵: حکمرانی مطلق سامسونگ و اپل در کنار رشد چشمگیر چینی‌ها

در بخش آخر به بررسی سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی می‌پردازیم. در این زمان که از آن به عنوان فصل تعطیلات نیز یاد می‌شود، میزان فروش گوشی‌های هوشمند معمولا سیر صعودی دارد و یکی از بهترین زمان‌ها برای کمپانی‌های مختلف به شمار می‌رود.

در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵ میلادی همچنان سامسونگ و اپل به ترتیب حکمرانان بلامنازع صنعت گوشی‌های هوشمند هستند؛ ولی از طرف دیگر کمپانی چینی‌ پیشرفت بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند.

در جایگاه دهم کمپانی چینی Vivo قرار دارد. این جایگاه پیشتر در اختیار سونی قرار داشت که می‌توان از این کمپانی ژاپنی به عنوان ناکام سال برای قرارگیری در بین ۱۰ برند برتر گوشی‌های هوشمند از نظر میزان سهم بازار در سال ۲۰۱۵ میلادی یاد کرد. گرچه باید یادآوری کنیم کمپانی‌های چینی بیشتر میزان فروش را در وطن خود تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

بدون شک کسی نسبت به برتری و جایگاه قدرتمند سامسونگ و اپل در سال ۲۰۱۵ تردید ندارد؛ اما به نظر می‌رسد کمپانی‌های نوظهور چینی با پیشرفت سریع خود روز به روز عرصه را تنگ‌تر خواهند کرد و باید آنها را بازیگران واقعی میدان رقابت بدانیم. چینی‌ها علاوه بر مشخصات فنی جذاب، برای طراحی و امکانات منحصر به فرد گوشی‌های خود نیز اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

البته بسیاری از گوشی‌های چینی هیچ گاه رنگ بازارهای آمریکا و اروپا را به خود نمی‌بینند و بازارهای غربی آنقدر اشباع شده است که کاربران به سختی برندی جدید از منطقه‌ی آسیا را می‌پذیرند. اما شرایط بازارهای نوظهور و در حال توسعه که مردم آن امکان خرید گوشی‌های گران‌قیمت سری S سامسونگ یا آیفون‌های اپل را ندارند، باعث شده تا قواعد بازی به نفع چینی‌ها تغییر کند.

در حال حاضر ۲.۵ میلیارد نفر از مردم دنیا گوشی هوشمند دارند. این مقدار در نوع خود رکورد قابل توجهی به شمار می‌رود و تا کنون این تعداد نفر به اطلاعات مختلف دسترسی نداشته‌اند. گرچه نباید یادمان برود که هنوز میلیاردها نفر حتی یک گوشی ساده ندارند و شرکت‌های مختلف می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

نکته‌ی قابل توجه این است که سامسونگ و اپل در سال ۲۰۱۶ باید از همه نظر عالی عمل کنند. خیلی زود گوشی‌هایی با طراحی زیبا و جذاب و امکانات فوق‌العاده از سوی کمپانی‌های چینی وارد بازار می‌شوند که خریداران بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند. شاید در چنین بازار اشباع شده و رقابتی، دستیابی به نوآوری و ایجاد تمایز سخت باشد؛ ولی با ویژگی‌های نوآورانه می‌توان به بازار چند میلیارد دلاری گوشی‌های هوشمند رسید.

ارسال نظر: