اتفاقات خوب و بد سینما در فروردین ۹۴؛

از خبر سعید حسن‌پور درباره ساخت فیلم "سردار" تا اعتراض حاج قاسم سلیمانی به آن

کدخبر: 2018811

فروردین ماه ۹۴ با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ از وعده ساخت فیلم "سردار" از سوی سعید حسن‌پور تا اعتراض فرمانده سپاه قدس به ساخت این فیلم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

«نسیم آنلاین»، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و اولین گزارش آن مربوط به اتفاقات فروردین ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

بازیگری را به‌خاطر «دخترم» کنار گذاشتم

اولین فروردین ماه لادن طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون در ویژه برنامه تحویل سال شبکه پنج با اشاره به بیماری دخترش گفت به‌خاطر حس مادرانه و عشق و علاقه‌ای که به دخترش دارد، بازیگری را برای همیشه کنار گذاشته است .

لادن طباطبایی 70 کار کوتاه و بلند و بازی در سریال به یاد ماندنی ولایت عشق را در کارنامه دارد .

وی البته تأکید کرده است که از سینما و پشت دوربین دور نمی‌شود و امیدوار است که در قامت یک کارگردان دوباره به سینمای حرفه‌ای بازگردد .

نرگس آبیار موفق به دریافت جایزه از جشنواره فیلم زن در فرانسه شد

سومین فروردین بود که نرگس آبیار با فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شمانزدیکترند»، دو جایزه‌ی بین الملی فستیوال فیلم زنان(فرانسه) شامل جایزه ی ویژه ی فستیوال برای بهترین فیلم(به همراه جایزه نقدی 3000 یورویی) و نیز جایزه ی اکران و پخش در سراسر اروپا را دریافت کرد .

فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شمانزدیکترند» که نخستین تجربه فیلمسازی نرگس آبیار به شمار می‌رود در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم «زنان» از تاریخ 13 اسفند تا 2 فروردین در فرانسه ، نمایش داده شد . فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» در دو تاریخ 24 و 26 اسفندماه در این جشنواره سینمایی نمایش دارد و گلاره عباسی بازیگر به عنوان نماینده این فیلم سینمایی در فرانسه حضور می‌یابد .

جشنواره بین المللی فیلم «زنان» فرانسه از مهمترین جشنواره‌های فیلم مربوط به زنان در دنیا به شمار می آید . پخش بین‌المللی فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند » را علیرضا شاهرخی به عهده دارد و این فیلم چندی پیش در جشنواره «اسب نقره‌ای» روسیه شرکت کرد و موفق شد دو جایزه منتخب تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند . فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» به تهیه‌کنندگی ابوذر محمدی و محمدحسین قاسمی درباره زن بارداری به نام لیلا است که با مشکلات بسیار و بی‌اهمیتی در زندگی دست به گریبان است که این مشکلات اگرچه کوچک و بی‌اهمیت هستند اما برای او بزرگ جلوه می‌کنند .

«وروجک‌ها» را اوایل تابستان اکران می‌کنیم

7 فروردین ماه فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان گونه کودک سینمای ایران گفت: چندی پیش برای فیلم جدیدم تحت عنوان «همکلاسی من» به تهیه کنندگی خانم مرزبان پروانه ساخت گرفتم و در حال پیدا کردن منابع مالی برای شروع این فیلم هستیم. حتی با دو نفر از بازیگران هم صحبت‌هایی شده ولی هیچ قراردادی منعقد نشده و هنوز زمان فیلمبرداری نیز مشخص نیست .

اژدری درباره کلیت این فیلم اضافه می‌کند: این فیلم در حال و هوای کودک است و باز هم به مانند فیلم‌های قبلی‌ام، جلوه‌های ویژه بصری در آن کار می‌شود؛ باز هم قصه، تم مذهبی دارد و راجع اتفاقاتی است که یک دختر بچه عجیب در یک مدرسه ایجاد می‌کند .

این کارگردان جوان درباره عدم اکران فیلم قبلی خود نیز گفت: امیدوارم «وروجک‌ها» بعد از پایان یافتن ترافیک اکران نوروز و احتمالا در اوایل تابستان اکران می‌شود چون قصد داریم کارهایی جزیی روی آن انجام دهیم. مثلا با بازخوردی که از چند نمایش کوچک این فیلم گرفتیم، تصمیم داریم یک کلیپ به فیلم اضافه کنیم و تیتراژ پایانی را نیز تغییر دهیم. ضمن اینکه زمان فیلم را هم کوتاه کردیم .

اژدری تاکنون فیلم‌های سلام بر فرشتگان، عملیات مهد کودک و وروجک‌ها را ساخته و «همکلاسی من»، چهارمین ساخته این کارگردان در حوزه سینمای کودک به حساب می‌آید .

«وروجک ها» یک فیلم سینمایی با موضوع کودک است که داستان آن درباره ی خواهر و برادری به نام های ساینا و سینا است که پدر و مادرشان را با رفتار های ناشایست و نادرست به ستوه اورده اند .یک روز صبح که از خواب بیدار میشوند متوجه میشوند که پدر و مادرشان ناپدید شده اند.ساینا و سینا قدم در راهی میگذارند که مشکلات عجیب و غریبی انتظارشان را میکشد. علیرضا خمسه ،سیما تیرانداز،طوفان مهردادیان از جمله بازیگران این فیلم هستند .

کارگاه‌های «مدرسه ملی سینمای ایران» از اردیبهشت ۹۴ راه‌اندازی می‌شود

8 فروردین ماه نیز روح‌الله حسینی، از اعضای هیئت مدیره «مدرسه ملی سینمای ایران»، در مورد آخرین وضعیت «مدرسه ملی سینما» گفت: این روزها برای شروع رسمی فعالیت‌های «مدرسه ملی سینما» منتظریم تا کار ثبت مدرسه در ادارۀ ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران نهایی شود. البته در فاصله دو ماهی که از نخستین جلسه هیئت امنای مدرسه می‏‌گذرد؛ جلسات کارشناسی متعددی برگزار و طی آن تشکیلات اداری و سازمانی مدرسه مورد بحث گذاشته شده و کارگاه‌‏هایی هم برای سال جدید طراحی شده است و از اردیبهشت ماه کارگاه‌های تخصصی مدرسه آغاز به کار خواهند کرد .

مدیرکل دفتر مطالعات، توسعۀ دانش و مهارت ‌های سینمایی در مورد محل برگزاری کارگاه‌های تخصصی «مدرسه ملی سینمای ایران» گفت: مذاکراتی هم با سازمان میراث فرهنگی برای محل اصلی «مدرسه ملی سینمای ایران» را انجام دادیم و به‌زودی مشخص خواهد شد .

حسینی در مورد حضور چهره‌های مطرح سینمایی چون عباس کیارستمی، مجید مجیدی یا ناصر تقوایی برای آموزش‌های کارگاهی «مدرسه ملی سینما» کنار اساتید و سینماگران خارجی گفت: برای کارگاه‌های بهار ممکن است حضور نداشته باشند ولی برای کارگاه‌های تابستان و بعد از آن حتماً از اساتید مطرح سینمای ایران و جهان استفاده خواهیم کرد .

«مدرسه ملی سینمای ایران» که پیش از این با عنوان «مدرسه عالی سینما» در دفترچه رویکردها و سیاست‌های سازمان سینمایی آورده شده بود بنا هست تحـت نظــارت کامـل و مســتقیم وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســلامی فعالیـت کند و متولــی و مجــری ایــن نظــارت هــم ســازمان ســینمایی کشــور است .

هیئت مؤسس این مدرسه را علی جنتی، حجت‌الله ایوبی و مجید مجیدی تشکیل می‌دهند و اعضای هیئت مدیره آن نیز روح‌الله حسینی، لیلا حاتمی و سعید‌ پوراسماعیلی هستند. با حکم حجت‌الله ایوبی مجید مجیدی، مجتبی راعی، ناصر تقوایی، یونس شکرخواه، لیلا حاتمی، محمدباقر قهرمانی، مجید شیخ انصاری و رمضانعلی حیدری خلیلی به عنوان هیئت امنای مدرسه ملی سینمای ایران منصوب شدند .

آخرین جزئیات برپایی نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سماء»

14 فروردین ماه مجتبی امینی دبیر این جشنواره درباره کم و کیف برگزاری این رویداد سینمایی گفت: سماء به معنای آسمان و برداشتی دو وجهی از نام و جایگاه سید مرتضی آوینی در عرصه فرهنگ و هنر دینی است .

وی ادامه داد: این جشنواره یک رویداد تخصصی در حوزه فیلم کوتاه است که با موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی در حوزه اخلاق و رفتار انسانی برگزار می شود . دبیر جشنواره فیلم کوتاه سماء درباره بخش های مختلف این جشنواره توضیح داد: نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سماء» در سه بخش ملی، نسل نو و فیلمنامه برگزار می شود و هر یک از بخش ها زیرشاخه های متفاوتی دارند .

امینی درباره زیرشاخه‌های مختلف این سه بخش گفت: بخش «ملی» در سه گروه داستانی، پویانمایی و مستند برگزار می شود. در بخش «نسل نو» شاهد رقابت فیلمسازان اول خواهیم بود که این فیلمسازان عموما از دانشجویانی هستند که فعالیت خود در حوزه سینما را تازه شروع کرده اند. در این بخش فیلم های کوتاه داستانی و مستند که متعلق به فیلمسازان اول است، مورد ارزیابی قرار می گیرد .

دبیر جشنواره فیلم کوتاه سماء با اشاره به زمان بندی برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره فیلم کوتاه سما از تاریخ 22 تا 27 فروردین ماه از ساعت 14 تا 22 در سینما فلسطین برگزار می شود. در طول برگزاری جشنواره، چهار فیلم اولی موفق که در سال 1393 با موضوع « سبک زندگی» ساخته شده اند، نمایش داده می شود .

دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما در پایان عنوان کرد: در طول یک هفته برگزاری این رویداد سینمایی چهار کارگاه بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و مستندسازی برگزار می شود. همچنین مراسم بزرگداشت مجتبی راعی و گرامیداشت مرحوم رسول ملا قلی پور را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت .

«روباه‌‌صفتانه»، علیه تولید «روباه» توطئه کردند

همان روز بهروز افخمی درباره واکنش ها به آخرین ساخته خود یعنی «روباه» با یکی از رسانه ها مصاحبه کرده بود که متن آن بدین شرح است:

سوال: آقای افخمی، «روباه» ظاهراً گونه سینمایی متفاوتی با آثار اجتماعی‌تان است. انتخاب یک فیلم جاسوسی معمایی برای شما انتخاب معمولی نیست .

من 20 سال پیش «روز شیطان» را ساختم که تقریباً در همین سبک «روباه» است با این تفاوت که اکشن روباه بیشتر و عامه‌پسندتر است. اشکال اصلی فیلم‌های جاسوسی این است که در آن زن نیست و فقط مأموران مردی هستند که با یکدیگر جنگ پنهان می‌کنند، به همین دلیل معمولاً تماشاگران خانم به دیدن فیلم‌های جاسوسی علاقمند نمی‌شوند اما فیلم‌هایی که درباره آدم‌های عادی باشند که در یک ماجرای جاسوسی گیر کرده‌اند به‌نظرم احتمال عامه‌پسند شدن و جذابیتش بیشتر باشد. فکر هم می‌کنم که این فیلم نسبت به فیلم روز شیطان پرفروش‌تر باشد .

سوال: «روباه» یک فیلم سیاسی است؟

نمی‌تواند سیاسی نباشد، چون راجع به مسائلی است که سیاسی به حساب می‌آیند مثل مسائل هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای .

سوال: وقتی به یک فیلم، عنوان سیاسی اطلاق شود برچسب بلافصل بعدی سفارشی بودن است، به‌خصوص اگر همسو با نظام هم باشد. این اتهام هم در این سال‌ها آن‌قدر سنگین شده است که خیلی‌ها برای فرار از آن حرف فیلم را خاکستری‌تر و خنثی‌تر می‌کنند .

هیچ اهمیتی به این حرف‌ها نمی‌دهم. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان سیاسی هستند، یعنی کسی که عنوان سیاسی بودن را به یک فیلم می‌دهد خودش سیاست‌زده و ایدئولوژیک است اما فکر می‌کند که با این بازار گرمی‌ها می‌تواند برای خودش دکان تازه‌ای باز کند به همین دلیل هم ارزش جواب دادن ندارد .

سوال: جریان تولید فیلم البته حاشیه‌هایی هم به‌همراه داشت که بزرگترینش انصراف چند بازیگر از کار بود .

هربازیگری می‌تواند در هر فیلمی که آن را دوست نداشت بازی نکند. من هیچ علاقه‌ای ندارم که بازیگری را که دوست ندارد در یک فیلم بازی کند یا بنا به دلایلی از حضور در یک فیلم می‌ترسد مجبور به ایفای نقش در فیلم کنم یا از او خواهش کنم که در فیلم بازی کند. بازیگر برای من موضوعی جدی نیست. پرویز شهبازی حرف جالبی دارد، می‌گوید در هر خیابان از بین آدم‌ها حداقل سه نفر بازیگر پیدا می‌شود. اصل مطلب هم این است که سینما به بازیگر احتیاج ندارد بلکه این تئا‌تر است که نیاز به بازیگر دارد و اتفاقاً مهارت‌هایی که یک بازیگر در تئا‌تر پیدا می‌کند معمولاً در سینما نتیجه عکس دارد و حتی مخرب هم است و بازی را خراب و نقش را باور ناپذیر می‌کند. شکل افراطی این ماجرا را هم یک فیلمبردار خوب سینما گفته است: «سینما نور و بازیگر شیئی در داخل ترکیب بندی است ».

سوال: شما 20 سال پیش روز شیطان را ساختید. آن زمان ساخت این نوع از فیلم‌ها آسان‌تر بود یا الآن؟ خیلی‌ها این روز‌ها به فضای دیکتاتوری تولید در سینما اعتراض دارند .

فکر می‌کنم زمان «روز شیطان » آسان‌تر بود و الآن فضا کمی سنگین‌تر است. البته من با دیکتاتور بودن مشکلی ندارم و اتفاقاً فکر می‌کنم هرکس می‌گوید من دموکرات هستم باید بلند شویم و با او تیر به تیر کنیم. زیرا این حرف‌ها غالباً دروغ است. این حرف‌ها اتفاقاً من را بیشتر می‌ترساند تا کسی که از ابتدا می‌گوید من دیکتاتور هستم. آن کسانی که این فضای سنگین را در رابطه با تولید برخی از فیلم‌ها ایجاد می‌کنند به‌نظر من دیکتاتورانه رفتار نمی‌کنند بلکه روباه‌صفتانه رفتار می‌کنند. دیکتاتوری کار روباه نیست بلکه کار شیر است. توطئهکردن پنهانی از زیر پتو علیه یک فیلم، کار دیکتاتوری نیست، اتفاقاً کار آنهایی است که می‌گویند ما دموکراتیم .

تقدیر نماینده آیت‌الله سیستانی از فرج‌الله سلحشور

15 فروردین ماه هم نماینده آیت الله سیستانی از فرج الله سلحشور تقدیر کرد.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه با عنوان «النهج» با شعار «ما را دعوت کردید چون شما زندگی کنیم، ما در خلق چون شماییم» از سوم تا نهم فروردین ماه توسط شبکه تلویزیونی «کربلا» و با نظارت شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) و در دو عرصه «اندیشه حسینی» و «حقوق بشر» و مدت زمان 30 دقیقه برگزار شد .

فرج‌الله سلحشور، جمال شورجه و امین زندگانی از مهمانان دعوت شده ایرانی به این جشنواره بودند که در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «النهج» از فرج‌الله سلحشور کارگردان تلویزیون به‌پاس تلاش‌های چندین ساله در عرصه فیلمسازی مذهبی و از امین زندگانی به‌دلیل ایفای نقش در مجموعه‌های «مختارنامه» و «ملک سلیمان» با اهدای لوح تقدیر توسط حجت‌الاسلام کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی و تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) تقدیر شد .

در پایان این مراسم تیم ایرانی با مدیر شبکه کربلا دیداری داشتند که طی آن فرج‌الله سلحشور کارگردان «یوسف پیامبر(ص )» جهت آموزش نیروهای مذهبی و دینی و کار مشترک با این شبکه اعلام آمادگی کرد .

ساخت یک فیلم سینمایی درباره «حاج قاسم سلیمانی»

15 فروردین ماه سید سعید حسن‌پور، کارگردان و مستندساز از تولید فیلم سینمایی «سردار» با محوریت عملیات‌های بین‌المللی سپاه قدس و با هدف به تصویر کشیدن فتح بیت‌المقدس توسط نیروهای محور مقاومت و سرداران ایرانی به‌خصوص «سردار حاج قاسم سلیمانی» خبر داد و گفت: مراحل پیش‌تولید این فیلم آغاز شده است. «سردار» فیلمی راهبردی و استراتژیک است که نابودی رژیم صهیونیستی و داعش را به تصویر می‌کشد .

وی افزود: حسن عباسی، ابوالقاسم طالبی، نادر طالب‌زاده و شهریار زر‌شناس اعضای شورای تولید این فیلم سینمایی هستند که من را در اولین تجربه کار سینمایی همراهی می‌کنند .

این کارگردان گفت: با توجه به شرایط ویژه کشورهای محور مقاومت، تولید این اثر می‌تواند قدرت نظامی و استراتژیک محور مقاومت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در جنگ نیابتی نشان دهد که سرانجام به فتح بیت‌المقدس و نابودی رژیم صهیونیست می‌انجامد .

حسن‌پور در پایان تأکید کرد: فیلم‌نامه این اثر توسط شورای نویسندگی تهیه خواهد شد که تمامی افراد این شورا از بر‌ترین نویسندگان کشور خواهند بود. مراحل تولید این فیلم یک سال و نیم به طول خواهد انجامید. نگارش فیلمنامه «سردار» هم اکنون در مرحله تحقیقات و نوشتن سیناپس است .

شورای صنفی نمایش؛ مرجع رسمی اعلام آمار فروش فیلم‌ها شد

17 فروردین نیز خبر مرجع رسمی شدن شورای صنفی نمایش برای اعلام آمار فروش فیلم ها اعلام شد.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره اولین جلسه این شورا بعد از تعطیلات نوروز 94 گفت: از مهمترین مصوبات جلسه امروز تصمیم‌گیری در خصوص اعلام آمار فروش توسط شورای صنفی بود که در هفته‌های آتی و با فراهم شدن سازوکار این موضوع، از این پس هر دوشنبه آمار فروش فیلم‌های روی پرده توسط سخنگوی شورای صنفی اعلام می‌شود .

فرجی در مورد سازوکارهای پیشنهادی برای اعلام آمار فروش گفت: شورای صنفی نمایش به‌دنبال این است که آمار فروش فیلم را از خود سینماها بگیرد. البته شورا در اعلام آمار فروش فیلم‌ها، آمار سینماها، دفاتر پخش و فروش سینماتیکت را ارزیابی خواهد کرد .

سخنگوی شورای صنفی نمایش در مورد تمدید اکران فیلم‌های نوروزی همچنین گفت: با توجه به بالا بودن میزان کف فروش فیلم‌های اول اکران نوروز، هیچ تغییری در ترکیب فیلم‌ها نخواهیم داشت و هیچ قرارداد جدیدی هم به تصویب نرسید .

فرجی همچنین به حاشیه دیگر این روزهای سینمای ایران یعنی گمانه زنی‌های فیلم‌های اکران دوم نوروزی پاسخ داد و گفت: دفاتر توزیع لیست فیلم‌های خود را برای اکران در سال 94 همراه با پروانه نمایش و یک نسخه از قرارداد به شورا ارایه کنند تا برای اکران دوم نوروزی تصمیم‌گیری شود .

وی همچنین از اکران فیلم‌ها در گروه آزاد در شش‌ماهه اول سال خبر داد و گفت: به‌خلاف سال 93 که در 6ماهه اول سال اکران هیچ فیلمی در گروه آزاد نداشتیم در جلسه امروز مصوب شد که در 6 ماه اول سال 94 نیز فیلم‌هایی که آمادگی دارند می‌توانند به‌صورت آزاد اکران شوند و درخواست خود را به شورای صنفی ارایه دهند .

از فرجی در مورد نگارش آیین‌نامه شورای صنفی نمایش و همچنین تغییر سرگروه سینمایی سؤال شد که او گفت: هیچ صحبتی در خصوص تغییر سرگروه‌ها نشده است و بحث نگارش آیین‌نامه شورای صنفی نمایش به جلسه هفته آینده موکول شده است .

آخرین وضعیت پروژه «کوروش» جعفری جوزانی

همان روز مسعود جعفری جوزانی از ساخت فیلم سینمایی «کوروش کبیر» به عنوان یکی از گزینه‌های برای حضور در جشنواره فیلم‌فجر امسال خبر داد .

وی افزود: نگارش فیلمنامه «کوروش کبیر» انجام شده است و پروانه ساخت آن را نیز دریافت کردیم و مشکلی برای تولید آن نداریم و اگر منابع مالی فیلم تامین شود، کار ساخت آن شروع می‌شود .

جوزانی اضافه کرد: امسال در جهت اقتصاد سینمای ایران به دلیل اینکه حرفهایی برای گفتن داریم حتما فیلم می‌سازم .

کارگردان «کوروش کبیر» با بیان اینکه موضوعات این قبیل فیلم‌ها همیشه از به روزترین موضوعات جامعه است، گفت: هر مطلبی که در مورد کوروش نوشته شده است توسط گروه محققین ما مطالعه و به صورت کامل فیلمنامه آن نگارش شده است .

وی درباره موضوع و داستان فیلم گفت: کوروش اولین انسانی است که به جای زور شمشیر از افکارش استفاده کرد و هیچ‌گاه از ابزار زور و قدرت برای رسیدن به مقاصدش استفاده ای نکرد. پاک دستی، پاک اندیشی، و دوران زندگی کوروش کبیر از جمله مواردی است که در این فیلم به نمایش در می‌آید .

جوزانی افزود: در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار برای ساخت این فیلم هستیم که بلافاصله پس از تامین منابع مالی کار تولید این فیلم سینمایی را شروع می‌کنیم .

جوزانی فیلم «ایران برگر» را در جشنواره فیلم فجر سی‌وسوم داشته است که هم‌اکنون روی پرده سینماهای کشور در حال اکران است .

این فیلم داستان امرالله خان و فتح‌الله خان بوده است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند... .علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، فتح اله جعفری جوزانی، گوهر خیراندیش، سعید دلیری، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، هادی کاظمی، شهره لرستانی، فریبا متخصص، میرطاهر مظلومی، احمد مهران فر، سیروس میمنت و محمدرضا هدایتی بازیگران این فیلم هستند .

عقب افتاده‌ام؛ خجالت می‌کشم وقتی شهدای افغانستانی جنگ سوریه را می‌بینم

19 فروردین نیز ابراهیم حاتمی‌کیا که بعد از طوفان جشنواره فجر دو سال پیش، ماجرایی که تا ابتدای سال جدید هم ادامه پیدا کرده بود دوباره در سکوتی طولانی فرو رفته بود، در مراسم تجلیل از گفت: نمی‌توانم بگویم که نباید چنین مراسمی گرفته می‌شد یا نه، چون من نفر اول و آخر نیستم و دیگرانی هم هستند که باید معلوم شود حضور دارند .

وی ادامه داد: صبح پیش یکی از مسئولین رفته بودم برای اینکه مستندی بسازم، لازم بود هواپیمایی را اجاره کنم، به او گفتم: اگر می‌شود هواپیما به من بدهید، از هرجا که نامه بخواهید می‌آورم، حتی از روحانی هم نامه می‌آورم. این عزیز گفت: من هیچ نامه‌ای از شما نمی‌خواهم، همین که خودتان آمدید برای من اعتبار است .

حاتمی‌کیا افزود: این برای من هم شادمانی می‌آورد و هم اینکه خوفی می‌آورد. خوفی که وقتی که عکس تو را بزرگ می‌کنند تو را به جاهایی ببرند ولی شاید این برای کسان دیگری باشد و شامل حال ما که در حوزه تبلیغ و بزرگ‌نمایی هستیم نشود .

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه سوژه‌های زیادی در ذهن دارد، گفت: یک زمانی بود که زیر 45 سال داشتم و به سوژه‌های زیادی فکر می‌کردم و گفتم که یک‌سری کارها را باید بکنم. ولی به جایی رسیده‌ام که نمی‌توانم بگویم این کار را می‌شود کرد یا نه .

وی ادامه داد: چند وقتی است که تصویر یکی از بچه‌های افغانستانی که به‌دست داعشی‌ها سرش بریده شده بود از جلوی چشم من نمی‌رود .

حاتمی‌کیا در حالی که بغض گلویش را گرفته بود، گفت: من خجالت می‌کشم که در سوریه نبودم و این نوجوان... . (بغض شدید حاتمی‌کیا در این بخش از سخنان تبدیل به گریه او شد) اما او ادامه داد: احساس می‌کنم عقب افتادم. یک زمانی خودم را پیشرو می‌دانستم ولی جبهه وسعت گرفت و می‌بینم که خیلی عقب هستم و خجالت می‌کشم وقتی بچه‌های افغانستانی یا بچه‌هایی که بی‌سروصدا در منطقه می‌جنگند کشته می‌شوند .

وی در حالی که اشک می‌ریخت و بغض گلویش را گرفته بود، افزود: نه، من کار زیادی نکردم حاج قاسم (سلیمانی) محبت دارد که من را می‌بیند. من خاک پای ایشان هم نمی‌شوم. واقعاً دلم می‌خواست که این جسارت و قدرت را داشتم که میان این بچه‌ها باشم. بچه‌هایی مظلومی که بی‌صدا و بدون اسم... (حاتمی گریه کرد و ادامه داد: ممنون می‌شوم که این تصاویر در هیچ جایی منعکس نشود و به‌خصوص در اختیار تلویزیون و مخاطبان آن قرار نگیرد) .

کارگردان دفاع مقدس در ادامه صحبت‌هایش گفت: همیشه بعد از قصه بوسنی می‌گفتم تمام شد و ما هستیم. اما امروز وقتی می‌بینم که جبهه‌ای به این وسعت رخ می‌دهد و بچه‌های قدس چه می‌کنند تازه فهمیدم که چقدر عقب هستم و عالم سینما چقدر در این مسائل غریب است .

وی با گلایه از " هنوز در برخی مسائل جزئی گیر کرده‌ایم" گفت: شرمم می‌آید از جشنواره پارسال و فیلم‌هایی که در آن نشان داده شد، انگار که سر زیر برف کرده است . این همانی است که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد؟ مخاطب حرف‌های من ایوبی نیست، مسئول دیگری است که باید به این فکر کند که جمهوری اسلامی باید حرف‌های پاسداری را که در سوریه کشته می شود، بزند.کجای این در منظومه هنر ایران جای می‌گیرد. من که در سینمای ایران ندیدم مگر اینکه بچه‌های مستند تا حدی در این حوزه‌ها ورود کنند .

حاتمی‌کیا با ذکر خاطره‌ای گفت: در صحنه یکی از فیلم‌ها بود که بمبی در دستان یکی از عوامل ترکید و او می‌گفت: برای این سینمایی که هیچ ارزشی ندارد دستم را دادم. به او گفتم: اگر برای سینما آمده‌ای که باختی و اگر برای ارزشی بالاتر آمده‌ای جانت را بدهی باز هم کم است .

گلایه سرلشکر سلیمانی از تولید فیلم "سردار "

22 فروردین سردار قاسم سلیمانی در پی انتشار اخباری طی روزهای اخیر پیرامون تصمیم یکی از مستندسازان جوان کشور (آقای سیدسعید حسن‌پور) برای تولید فیلمی به‌نام "سردار" با محوریت عملیات‌های بین‌المللی سپاه قدس و به تصویر کشیدن نقش سرداران ایرانی در محور مقاومت به‌ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی، ایشان طی نامه‌ای با اعتراض و گلایه نسبت به این اقدام، تأکید کردند: حقیر حتی نسبت به نوشتن خاطرات دفاع مقدس تحفظ دارم، چگونه راضی به ساخت فیلمی از شخصیت خودم باشم، ضمن اینکه این نوع اقدامات فرصت خدمت را از حقیر می‌گیرد .

متن نامه سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

مستندساز متعهد بسیجی

برادر بزرگوار و عزیز جناب آقای حسن‌پور

با سلام و آرزوی توفیق و سربلندی برای شما و تمامی متعهدین صحنه جهاد و هنر؛

امروز (94/1/22) در اخبار ساعت 14:00 شبکه یک سیما شاهد خبری بودم که برای حقیر غیر قابل باور بود. ضمن اینکه چند روز قبل نگرانی خودم را به اطلاع مسئول روابط عمومی سپاه رساندم و خواهش کردم ضمن تشکر از برادران عزیزی که بر اثر علاقمندی به جمهوری اسلامی ایران و جهاد فی سبیل الله به‌دنبال چنین اقداماتی هستند مانع این حرکت شوند، اما با پخش این خبر در شبکه سراسری کشور که جای گله دارد لازم دانستم به اطلاع جنابعالی و کلیه برادران و خواهران گرانقدر برسانم :

اولاً در جمهوری اسلامی ده‌ها شخصیت اثرگذار شهید وجود دارد که شناساندن شخصیت و عملکرد آنها به‌عنوان الگوهای حقیقی تجربه شده یک ضرورت است، بزرگواران مجاهد و متفکری همچون شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر و مطهری در صحنه جهاد شهیدان همت، باکری، زین‌الدین، خرازی و ... در رأس اینها شهید زنده‌ای همچون مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که بیش از شصت سال در حال مجاهدت می‌باشند .

وقتی این خبر را شنیدم حقیقتاً خجالت کشیدم، چه ضرورتی برای پرداختن به فردی که هنوز خوف از عاقبت خود دارد می‌باشد .

ثانیاً حقیر یک سرباز پر از ضعفی هستم که اگر لطف خداوند سبحان شامل نمی‌شد معلوم نبود به هیچ‌یک از توفیقات عمرم نائل می‌شدم البته نسبت به هر آنچه در شبکه مجازی در مورد حقیر می‌گذرد به‌شدت اعتراض دارم و بخشی از آن را غلو و غیرواقعی و خلاف مصالح سیاسی و امنیتی کشور می‌دانم و بارها به مسئولین مربوطه در کشور عرض کرده‌ام .

جنابعالی می‌دانید حقیر حتی نسبت به نوشتن خاطرات دفاع مقدس تحفظ دارم . چگونه راضی به ساخت فیلمی از شخصیت خودم باشم ضمن اینکه این نوع اقدامات فرصت خدمت را از حقیر می‌گیرد .

لذا ضمن تشکر از جنابعالی و سایر برادران و خواهران، اعلام می‌کنم؛ نه تنها راضی به چنین اقداماتی نیستم، بلکه به‌شدت اعتراض دارم .

والسلام

قاسم سلیمانی

گفتنی است پس از انتشار این‌گونه اخبار براساس جلسه هفته گذشته سردار رمضان شریف (مسئول روابط عمومی کل سپاه) با مستندساز متعهد جوان (آقای سیدسعید حسن‌پور) و انتقال مراتب گلایه‌مندی سردار حاج قاسم سلیمانی به ایشان قرار بود وی نسبت به تکذیب تولید این فیلم اقدام لازم را به عمل آورد که متأسفانه چنین نشد .

یادآور می‌شود تصمیم آقای حسن‌پور یک ایده شخصی بوده و همکاری و یا کمک هیچ‌یک از اهالی سینما اعم از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و ... در ساخت و تولید این فیلم مطرح نبوده است .

اولین پروژه دفاع مقدسی افخمی در اهواز فیلمبرداری می‌شود

23 فروردین هم سیدجمال ساداتیان که تجربه همکاری با بهروز افخمی را در تولید «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» دارد از «خمسه خمسه» به عنوان پروژه جدی امسال خود یاد می‌کند. او تصمیم دارد که این پروژه را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال آماده کند .

سال گذشته بهروز افخمی در گفت‌وگویی باتسنیم گفته بود: «خمسه خمسه» درباره شخصیت‌های زنده‌ای به نام عبدالحسن آریانژاد و سرهنگ خانی است و شهید حسن باقری هم در نقش کوتاهی در این فیلم ظاهر می‌شود. فیلم‌نامه «خمسه خمسه» براساس قسمت چهارم سریال مستند داستانی « آخرین روزهای زمستان» ساخته محمدحسین مهدویان نوشته شده است. «خمسه خمسه » را می توان یک فیلم‌نامه اقتباسی دانست، منتهی منبع اقتباس فیلم ما، یک فیلم مستند داستانی است نه یک رمان. آنچه نوشته شده است، خلاصه‌ای 50 صفحه‌ای و فصل‌بندی شده است که در برخی قسمت‌ها دیالوگ هم دارد. در دوران پیش‌تولید، فیلم‌نامه کامل نوشته خواهد شد و متن موجود بر اساس لحن و خصوصیات بازیگران بازنویسی می‌شود .

حال ساداتیان از پایان نگارش فیلم نامه «خمسه خمسه» خبر می دهد و در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: نگارش فیلم‌نامه «خمسه خمسه» تمام شده است. بخشی از صحنه های فیلم در تهران و عمده تصاویر هم در اهواز فیلم‌برداری می شود .

در دو سال اخیر کمبود بودجه سازمان سینمایی، توجیه عدم توجه به ساخت فیلمهای دفاع مقدسی فاخر شده است. از ساداتیان در مورد تامین بودجه «خمسه خمسه» سوال می‌کنیم و او می گوید: من برای حمایت مالی این پروژه سراغ وزارت ارشاد نرفتم و اگر تجهیزات نظامی آن فراهم شود ترجیحم این است که بودجه‌ی فیلم را از وزارت ارشاد نگیرم .

افخمی این روزها فیلم سینمایی «روباه» را بر پرده سینما دارد. این فیلم، اولین واکنش سینمای ایران به یکی از مهمترین اتفاقات دهه معاصر جامعه ایرانی است و افخمی در آن به سراغ یک مساله ملی مغفول مانده در رسانه‌های نمایشی ایرانی رفته است .

روح الله سهرابی در بیمارستان بستری شد

26 فروردین ماه ولی با خبر بستری شدن روح الله سهرابی، قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همراه بود. وی دو روز قبل یعنی 24 فروردین به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بقیه الله تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت .

سهرابی در ماه‌های پایانی سال گذشته مشغول ساخت سریالی 40 قسمتی به نام «آرام می‌گیریم» بود که تغییرات فیلمنامه‌ای موجب توقف موقت آن شد .

کارگردان سریال «آرام می‌گیریم» این روز‌ها مشغول بازنویسی فیلمنامهٔ این سریال بود که عارضه ریوی او را راهی بیمارستان کرد .

قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تا پیش از این تالیف چندین عنوان کتاب و ساخت فیلم‌های «محدودهٔ ابری» و «خاکستر و برف» را در کارنامه هنری خود دارد .

پزشکان معالج، حال عمومی وی را رضایتمند اعلام کردند .

اعلام فیلم‌های جشنواره کن

28 فروردین نیز فیلم های جشنواره کن اعلام شد.

در روزهای گذشته مشخص شد که فیلم La Tete Haute ساخته امانوئله بارکوت فیلم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم کن خواهد بود، اثری که قرار است در بخش خارج از مسابقه اکران شود. این برای نخستین بار است که یک فیلمساز زن جشنواره کن را افتتاح می‌کند . از سوی دیگر دقایقی پیش فیلم‌های بخشهای دیگر جشنواره کن و در رآس آنها بخش مسابقه هم اعلام شد. بر همین اساس لیست آثار شرکت کننده در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن به‌شرح زیر است :

بخش مسابقه :

«Dheepan» ساخته ژاک اودیار » یک مرد ساده» اثر استفان بریز » مارگارت و ژولین» از والری دونزلی » قصه قصه‌ها» به‌کارگردانی متیو گارونه » کارول» اثر تاد هینس » قاتل» به‌کارگردانی هو سیائو سبن » کوه‌ها از هم جدا می‌شوند» به‌کارگردانی جیا ژانگکه » خواهر کوچک ما» ساخته کوره ادا هیروکازو » مکبث» ساخته جاستین کرزل » خرچنگ» اثر یورگوس لانتیموس «Mon Roi» از میون «Mia Marde» به‌کارگردانی نانی مورتی » پسر سائول» از لاژولو نمس » جوانی» ساخته پائولو سورنتینو » پرصداتر از بمب» اثر یواخیم تریه » دریایی از درختان» ساخته گاس ون سنت «Sicario» به‌کارگردانی دنیس ویلانوو

نوعی نگاه : » مدونا» به‌کارگردانی شین سون » مریلند» ساخته آلیس وینکور » جهت چهارم» اثر گورویندر سینگ » گنج» ساخته کورنلیو پورامبویو » ناهید» اثر آیدا پناهنده » انتخاب‌شده‌ها» به‌کارگردانی دیوید پابلوس » بی‌حیا» از اوه سیئونگ اوک » یک طبفه پایین» ساخته رادو مانتین » روی دیگر» ساخته روبرتو مینروینی «The High Sun» اثر دالیبور ماتانیچ » من یک سرباز هستم» به‌کارگردانی لارن لاریویه » سفر به ساحل» از کیوشی کوروساوا «Rams» اثر گریمور هاکونارسون » پرواز در تنهایی» ساخته نیراج قیوان

خارج از مسابقه : » مرد غیرمنطقی» ساخته وودی آلن «Inside Ouy» انیمیشن محصول کمپانی پیکسار » مکس دیوانه» به‌کارگردانی جرج میلر » شازده کوچولو» ساخته مارک آزبورن

نمایش نیمه‌شب : » اداره» به‌کارگردانی هونگ ون چان » امی» از عاصف کاپادیا

نمایش ویژه : » آسفالت» به‌کارگردانی ساموئل بنچتریت «OKA» ساخته سلیمانه سیسه «Hayorad Lema'ala» به‌کارگردانی الاد کیدن » داستان عشق و تاریکی» ساخته ناتالی پورتمن «Amnesia» از باربت شرودر » پاناما» اثر پاوله ووچکوویچ .

گفتنی است شصت و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن 13 تا 24 ماه می 2015 (23 اردیبهشت تا 3 خرداد ماه) در شهر کن فرانسه برگزار می‌شود . برادران کوئن رئیس هیئت داوران بخش مسابقه کن شصت و هشتم هستند. این برای اولین بار است که دو نفر ریاست هیئت ژوری بخش مسابقه فستیوال را به‌عهده گرفته‌اند .

سرگروه های جدید سینمایی معرفی شدند

29 فروردین غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درمورد جلسه فوق العاده امروز شورا صنفی نمایش گفت: ادامه‌ی جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش برای فردا ساعت 17 تمدید شد .

بنا به اعلام غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، سینماهای استقلال و آزادی سرگروه‌های اصلی سینما باقی ماندند و سینماهای ماندانا، کوروش و پردیس زندگی به عنوان سرگروه های جدید سینمایی معرفی شدند .

وی در مورد نتیجه امروز این جلسه گفت: در این جلسه سینما‌های آزادی، کوروش، ماندانا، استقلال و پردیس زندگی به عنوان سرگروه های جدید سینمایی معرفی شدند .

پیش از این سینماهای آزادی، قدس، آفریقا، استقلال و فرهنگ پنج گروه اصلی اکران سینما بودند .

نمایش فیلم «محمد(ص)» در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر

30 فروردین هم علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از اکران فیلم محمد رسول الله خبر داد و گفت: با آقای مجید مجیدی مذاکره شده و قرار است فیلم «محمد ص)» یک نوبت نمایش برای میهمانان خارجی داشته باشد .

وی یادآور شد: در هر صورت بعضی از میهمانان خارجی پژواک این فیلم را شنیده بودند و درخواست دیدن «محمد(ص)» را داشتند که آقای مجیدی هم پذیرفتند .

دبیر جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: همچنین 35 فیلم ایرانی در یکی از سالن‌های پردیس ملت برای مهمانان خارجی به نمایش درخواهد آمد .

رضاداد تصریح کرد: ما فیلم‌ها را با دقت بسیار بیشتری انتخاب کردیم و واقعاً درصد زیادی از فیلم‌ها نیازی به ممیزی نداشتند .

ماجرای تحریم یک فیلم از سوی حوزه هنری

31 فروردین خبر تحریم فیلم «خانه دختر» از سوی حوزه هنری و گمانه زنی ها در این زمینه در رسانه ها منتشر شد.

از هفته پیش، اخبار تایید‌نشده‌ای مبنی بر تحریم فیلم «خانه دختر»، فیلمی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در سینماهای حوزه هنری در رسانه‌ها منتشر شد.خبری که خیلی زود مورد استقبال رسانه‌های سینمایی کم‌خبر این روزها قرار گرفت و خیلی زود واکنش‌ها به تصمیمی که هنوز معلوم نشده است که کی و در کجا و از طرف کدام مقام مسئول حوزه هنری گرفته است بالا گرفت .

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که هنوز تقاضایی برای اکران«خانه دختر» به شورای صنفی ارسال نشده است .

غلامرضا فرجی عصر دیروز در پاسخ به ابهاماتی که در مورد اکران این فیلم وجود دارد گفت: من در جایگاه سخنگوی شورای صنفی نمایش می توانم بگویم که هنوز قراردادی برای این فیلم به شورا ارائه نشده است. هیچ تقاضایی برای این فیلم به شورای صنفی نمایش نیامده است .

فرجی مدیر پخش و بازاریابی سازمان توسعه سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری است. وی در مورد جوسازی برخی رسانه های حامی اکران فیلم «خانه دختر» مبنی بر عدم اکران فیلم توسط سینماهای حوزه هنری گفت: حوزه هنری هنوز در مورد این فیلم هیچ تصمیمی نگرفته است و زمانی که وضعیت اکران این فیلم مشخص شود، در مورد آن تصمیم گیری می کنیم .

ماجرای اکران فیلم‌ها در سینمای ایران، تبدیل به ماجرای ساده‌ای شده است . کیفیت فیلم‌ها دیگر تضمین‌کننده برگشت سرمایه اولیه هم نیست و راه‌های مختلفی برای چرخاندن چرخ سینما در حال امتحان شدن است .

ارسال نظر: