یاسر جلالی:

قلب استراتژی منطقه‌ای دولت، مذاکره مستقیم با همسایگان با تمرکز بر عربستان است

کدخبر: 2018836

تحلیلگر مسایل سیاسی نوشت: پس از مذاکرات دوجانبه با عربستان، حرکت به سمت مذاکرات چندجانبه با پنج کشور دیگر حاشیه خلیج‌فارس و کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از ایران، عراق، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با هدف پیشبرد چارچوب همکاری چندجانبه امنیتی در منطقه جزو مسیر طراحی شده احتمالی برای آینده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی، تحلیلگر مسایل سیاسی طی یادداشتی نوشت: نوشت: قبلا گفته شد که دولت ماه‌عسل برجام را بهترین فرصت برای تأثیرگذاری در منطقه از طریق تعامل، سازش و مذاکرات دوجانبه می‌داند.

روزنامه الرأی کویت در شماره دیروز خود نوشت که روحانی در پیام مکتوبی از خواست ایران برای حل اختلافات کشورهای عربی به وسیله گفتگوی آرام سخن گفته و کویت مأمور شده است که پیام تهران را به ۵ کشور عربی حاشیه خلیج فارس ابلاغ کند.

روشن است که قلب استراتژی منطقه‌ای دولت، مذاکره مستقیم با همسایگان با تمرکز بر عربستان است. پس از مذاکرات دوجانبه با عربستان، حرکت به سمت مذاکرات چندجانبه با پنج کشور دیگر حاشیه خلیج‌فارس و کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از ایران، عراق، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با هدف پیشبرد چارچوب همکاری چندجانبه امنیتی در منطقه جزو مسیر طراحی شده احتمالی برای آینده است.

تلاش جدی برای آغاز مذاکره رسمی و همکاری در مسائل منطقه‌ای، با اولویت سوریه، یمن، افغانستان، عراق، لبنان و بعد از آن مباحث مرتبط با اصطلاحاً دغدغه تروریسم آمریکایی‌ها، یعنی گروه‌های جهادی در فلسطین و حزب‌الله محتوای این مذاکرات خواهد بود. البته در ادامه باید منتظر طرح مسئله کلان فلسطین و رژیم صهیونیستی در این ترکیب بود.

ارسال نظر: