اتفاقات خوب و بد سینما در آبان ۹۴؛

پاسخ قاطع پسر آیت‌الله مکارم شیرازی به وزارت ارشاد/ کنایه وزیر ارشاد به کارگردان "رستاخیز"

کدخبر: 2019645

آبان ماه ۹۴ با همه اتفاقات خوب و بد در حوزه سینما به پایان رسید؛ از پاسخ قاطع پسر آیت‌الله مکارم شیرازی به سخنگوی وزارت ارشاد تا کنایه علی جنتی به کارگردان "رستاخیز".

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و هشتمین گزارش آن مربوط به اتفاقات آبان ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

آقای رئیس جمهور! باور کنید سینمای ملی ایران می تواند بمیرد؛ در همین دولت شما ...!

سوم آبان ماه مهدی سجاده چی، از فیلمنامه نویسان مطرح و نام آشنای سینما و تلویزیون که مسئولیت نگارش آثار موفقی چون روز سوم ( به کارگردانی محمد حسین لطیفی)، قاعده بازی(احمد رضا معتمدی)، پاتال و آرزوهای کوچک(مسعود کرامتی) و...نیز مشاوره فیلمنامه هایی چون آژانس شیشه ای و برج مینو به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را بر عهده داشته است، در پی بی توجهی های اخیر مدیران ارشد دولت یازدهم به مقوله فرهنگ و هنر، به ویژه عدم تشکیل جلسات شورایعالی سینما با حضور رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید طی دو سال گذشته تاکنون، بادداشتی صریح و سرگشاده و البته دلسوزانه را خطاب به آقای دکتر حسن روحانی به نگارش در آورد که متن کامل آن به شرح ذیل است :

«بنام حضرت حق

جناب آقای دکتر روحانی

ما تقریباً مرده ایم!... خیلی ممنون آقای رئیس جمهور؛ اگر هدف همه مردان فرهنگی رئیس جمهور، کشتن ما بوده، بفرمائید ادامه دهند، چیزی نمانده؛ ولی چنانچه ساحت فرهنگ و هنر را محتضر می خواهند، کارشان را به درستی انجام داده اند! من از حوزه های مختلف فرهنگ بی خبر نیستم؛ اخبار بد به سرعت منتشر می شوند. اما وضعیت سینما را می توان رو به قبله فرض کرد .

اگر به رضایت سینماگران اهمیت می دهید، به شما اطمینان می دهم که هیچکس راضی نیست. حرف کسانی که کنار آدم می نشینند بیشتر اوقات محل اعتناست، اما اگر آدم رئیس جمهور باشد قاعده بر این است که صحبت های افراد بغل دست خود را به راحتی نپذیرد. تصور اینکه با باز کردن جایی وضع سینما بهتر می شود، تصور دقیقی نبوده، همانطور که با بستن آن جا هم در دولت قبلی مرتبۀ سینما بالا و پائین نشد. این طور حرکات نمادین شاید به دردی بخورند، ولی قطعاً کافی نیستند .

نمی دانم بدترین چیز برای هنرمندان چه می تواند باشد، اما واضح است که یاس و ناامیدی موجود، خیلی خیلی بد است. آن قدر که هرچه در حافظه ام جستجو می کنم، دورانی اسف بارتر از این نمی یابم. همانطور که قحطی و بلا و بیماری، هر مملکتی را تهدید می کنند، هنرمندان ناامید و سرخورده هم ظرفیت های فرهنگی کشور را می جوند و می سایند. هنر به این شکل به جای زایندگی، جونده می شود .

کار سینما نمایش است، اما کار مسئولین سینمایی اگر نمایش باشد، اوضاع همین می شود که هست. مسئولین فرهنگی شما یا سینماگران را در قعر افسردگی غرق کرده اند و یا دغدغه را از ایشان گرفته در صحرای الکی خوشی و بی معنایی پرورانده اند. ولی حتماً یادتان هست که قرار شما این نبود. قرار شما تدبیر و امید بود. و دریغ که امروز امید آنچنان دور از دست به نظر می رسد که » امیدواری» معادل «ساده انگاری» تلقی می شود .

صادقانه عرض می کنم که دقیقاً نمی دانم منشا اشکال، اساساً کجاست؟ آیا از تاکتیک گره زدن زلف همه چیز و هر چیز با قضیه ی مهم دولت شما نشات می گیرد. یا از ضعف مدیریت فرهنگی که به واسطه ی موضوع قبلی کسل و منفعل شده و خود را از نوآوری و ابداع و حتی مدیریت ساده بی نیاز می بیند، نمی دانم. چه بسا مشکل این باشد که مردان فرهنگی باور ندارند که می توانند مشکلات را حل کنند. حدس غالب بنده همین است. تصور می کنم آقایان نوعی مدیریت ناکارآمد و دو مرحله ای را دنبال می کنند. نخست، تخفیف و کم رنگ جلوه دادن مشکلات، سپس انتقال گهواره ای مشکلات به دوران پس از خود ... بعدش هم که خدا بزرگ است !

میان اهل سینما همیشه اختلافاتی وجود داشته و کم و بیش به همین منوال، خواهد بود. جالب اینجاست که مردان شما طوری به این صف بندی ها ورود پیدا کرده اند که اینک همه ی طرفها، ناراضی اند. داشتن یک وزیر ارشاد غیرقابل اسیتضاح، که برای کابینه ی شما مزیت به حساب می آید، هم زمان می تواند نقطه ی ضعف هم باشد. بستگی دارد به اینکه جان سختی و بقا مد نظر باشد، یا کارآمدی .

اینهایی که می گویند و لابد می شنوید که «سینما مرده است»، «دیگر سینما نداریم»، «سینما نیمه جان است»، «مسئولین سینما را رها کرده اند» و ... مانند ریاضیات و علوم تحصلی، قابلیت اثبات ندارند ولی همگی تعبیراتی عمیق و جدی از وضع فعلی هستند. سینما شبیه یک موجود زنده است و مانند آن عمل می کند. احیاء مردگان در این دنیا تخیل محض خواهد بود .

باور کنید که سینمای ملی ایران می تواند بمیرد. در همین دولت شما ...

من نمی دانم اگر مثلاً ما متاعی برای صادرات نداشته باشیم، شورای عالی صادرات چه کار می تواند بکند؟ احتمالاً همان کاری را که اینک شورای عالی سینما می کند؛ هیچ. مردان سیاسی شما به خاطر اینکه آنچه را که غیرممکن می نمود، ممکن کردند، شایان تقدیرند، در عوض مردان فرهنگی شما، در حال حاضر، آنچه را که پیش از این ممکن بود، به غیرممکن بدل کرده و شاید مستحق گله مندی اهل سینما باشند ...

نیک می دانید که بعضاً گفته های دیگران اغراض دیگری را دنبال می کند و البته می دانید که برخی از حرفها هم صرفاً از سر دردمندی و دوستی است .

با ۲ فیلم «خرمگس» و «بی دفاع» به سینما باز می‌گردم

همان روز سیروس ابراهیم زاده طی مصاحبه ای گفت: «خرمگس» فیلمی در در ژانر کمدی اجتماعی است و با توجه به همکاری های قبلی که با آقای هنرمند داشتم مطمئن هستم که اثر خوب و قابل قبولی از آب در خواهد آمد. داستان این فیلم در مورد یک مأمور امنیتی است که با پوشش زن وارد تشکیلاتی می‌شود و به انجام مأموریت می‌ پردازد و معتقدم که اثری نو و تأمل برانگیز در سینمای ماست .

ابراهیم زاده سپس در مورد فیلم جدید ابراهیم وحیدزاده نیز گفت: خوشبختانه من با آقای وحید زاده تجربه همکاری بسیار خوبی داشته ام و زمانی که پیشنهاد بازی در جدیدترین فیلم شان را دادند با طیب خاطر بازی در آن را پذیرفتم؛ «بی دفاع» نیز مانند «خرمگس» در ژانر کمدی اجتماعی است و هر دوی این آثار قرار است که برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ساخته شوند .

وی سپس در مورد داستان فیلم سینمایی «بی دفاع» گفت: هرچند که این فیلم در ژانر کمدی است اما با کمدی های معمول سینمای ایران تفاوت های بسیار زیادی دارد و داستان خانمی نقاش را روایت می کند که در زندگی شخصی و حرفه ای خود دچار مشکلاتی می شود و سپس با نیروی عشق بر تمامی مشکلاتش فائق می شود .

بازیگر سریال تلویزیونی «ساختمان پزشکان» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: طی سال های اخیر اگرچه حضور پررنگی در سینما و تلویزیون نداشته ام اما آنچنان هم از حیطه هنر دور نبوده ام؛ اکنون نزدیک به ۴-۵ ماه است که درگیر تشکیل و ایجاد یک کارگاه بازیگری خلاق هستم تا بتوانم به هنرجویان مشتاق هنر بازیگری درس بدهم .

این بازیگر پیشکوست در مورد خصوصیات این کارگاه گفت: همانگونه که مستحضر هستید همه چیز در دنیای امروز به شدت و به سرعت در حال تغییر است و تکنولوژی و پیشرفت علم باعث شده تا نسل های جدید بسیار پیش رو تر از نسل های قدیم و گذشته باشند از این رو آنچه مد نظر من است ایجاد یک کارگاه آموزش بازیگری است که بتواند از تجربیات استادان پیشکسوت به این گونه استفاده کند که آن ها اطلاعات خود را در اختیار هنرجویان شان قرار دهند اما هنرجویان به اطلاعات اساتید بسنده نکرده و با قدرت خلاقه خود بتوانند راهی برای آینده پیدا کنند .

ابراهیم زاده ادامه داد: ما باید نگرش جدیدی در شیوه های آموزشی هنر به هنرجویان نسل جدید داشته باشیم و از شیوه های کهنه و منسوخ شده گذشته دوری کنیم؛ نسل جدید نیاز به شنیدن حرف های نو دارد و از تکرار حرف های خسته کننده و کهنه و نخ نما شده به شدت بیزار است؛ حرف های تکراری می تواند هنرجویان را به شدت از علاقه شان بری و منزجر کند و از این رو امیدوارم که بتوانم با ایجاد این کارگاه تأثیر مثبتی در جامعه هنری بگذارم .

بازیگر فیلم سینمایی «مسافر ری» در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر این روزها قرار است پس از مدت ها دوری از عرصه تولید تله تئاتر به تهیه کنندگی علی آزادان تله تئاتر جدیدی را برای پخش در شبکه چهارم سیما آماده کنم که این روزها در حال انتخاب متن نمایشنامه هستم و هنوز به قطعیتی برای یک اثر مشخص نرسیده ام .

وزیر ارشاد: کارگردان «رستاخیز» منطقی برای کار خود ندارد

پنجم آبان ماه علی جنتی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در حاشیه آیین رونمایی از طرح حمایت از ترجمه آثار فارسی زبانان به سایر زبان ها، در خصوص بررسی نتایج هیات فیلم « رستاخیز» گفت: فیلم رستاخیز از نظر ما هیچ مشکلی ندارد اما به خاطر رعایت نظرات فقهی برخی از مراجع تقلید به تهیه کننده و کارگردان اعلام کردیم که چهره ابوالفضل (ع) را توسط یک هاله نور بپوشانند بدون اینکه آن را حذف کنند، که کارگردان زیربار نرفت و هیچ منطقی هم برای این کار ندارد در حالی ما نیز مسر هستیم این کار انجام شود بنابراین هر وقت آنها پذیرفتند فیلم اکران خواهد شد .

جنتی با بیان حواشی اپرای «عاشورا» گفت: اپرای «عاشورا» یک کار بسیار نو و زیبا در زمینه تاریخ عاشورا است و سرگذشت و شهادت یاران و اصحاب امام حسین (ع) با اشعار محتشم کاشانی توام با آهنگ بسیاری خوبی که متناسب با این اشعار است را روایت می‌کند، گروه ۱۲۰ نفره‌ای کار بسیار بزرگ و ارزنده‌ای را ارائه کردند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تک‌خوانی در اپرای «عاشورا» گفت: وقتی یک گروه تمرین می‌کند و می‌خواهد کار خود را در جمع ارائه بدهد در ابتدا حین تمرین تنهایی و یکی یکی باید بخوانند تا کارگردان کار آنها را تایید کند اما یک آدم بیمار در حین تمرین از آنها فیلم گرفته است بدون اینکه تماشاگری در آنجا حضور داشته باشد ضمن اینکه بر اساس نظر بسیاری از مراجع تک‌خوانی که مفسده‌انگیز نباشد اشکال شرعی ندارد و تک‌خوانی برای طفلان مسلم هیچ اشکالی نداشته و مفسده‌انگیز نیست .

سازمان سینمایی به ۶ کارگردان مجوز ساخت داد

6 آبان ماه فیلمنامه های "صاف کننده" به نویسندگی مصطفی کیایی و مهیار شاهرخی و تهیه کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی، "نرگس مست" به نویسندگی و کارگردانی سید جلال الدین دری و تهیه کنندگی عبدالله اسفندیاری، "مینا" به نویسندگی معصومه بیات و کارگردانی و تهیه کنندگی حمید نعمت الله، "زاپاس" به نویسندگی و کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی، " نگار" به نویسندگی احسان گودرزی و کارگردانی و تهیه کنندگی رامبد جوان و " دعوتنامه" به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی مهرداد فرید در جلسه روز چهارشنبه ششم آبان پروانه ساخت گرفتند .

بر اساس همین گزارش همچنین در جلسه ۳ آبان شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد نیز با عرضه فیلم های «دوران عاشقی»‌به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا رئیسیان،«دیو و دلبر» به تهیه کنندگی و به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد،«دونده» به تهیه کنندگی بهروز مفید و کارگردانی اصغر هاشمی و «نیم» به تهیه کنندگی محمد شهبازی و کارگردانی بهمن کامیار موافقت شد .

همچنین در این جلسه با عرضه ۹ عنوان فیلم خارجی ،۹ عنوان فیلم مستند و ۲ عنوان فیلم کوتاه نیز موافقت به عمل آمد .

آخرین خبرها از وضعیت سلامتی فرج الله سلحشور

نهم آبان ماه بصیر سلحشور درباره وضعیت پدرش گفت: ایشان به تازگی از بیمارستان مرخص شده اند و سطح هوشیاری و شرایط جسمانی شان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما با این حال همچنان کسالت دارند .

فرزند فرج الله سلحشور با تأکید بر اینکه پزشکان نسبت به شرایط بیماری پدرم خوش بین هستند اظهار داشت: پزشکان به ما اعلام کردند که شرایط ایشان رو به بهبودی است و فعلاً نیازی به عمل جراحی ندارند؛ در هر صورت ما نیاز به دعای خیر مردم شریف کشورمان داریم و امیدواریم که این فیلمساز را که همیشه برای مردم قدم برداشته است از دعای خیر خود فراموش نکنند.

گفتنی است؛ فرج‌الله سلحشور سال ۱۳۳۱ در شهر قزوین دیده به جهان گشود و فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم «توبه نصوح» به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد. وی تاکنون مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی زیادی را با مضمون تاریخی و مذهبی ساخته که از جمله آن ها می توان به «ایوب پیامبر (ص)»، «یوسف پیامبر (ص)» و «مردان آنجلس » اشاره کرد .

فیلم‌های پیشنهادی «عمار» برای اکران در سالروز تسخیر لانه جاسوسی

دهم آبان ماه دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بسته‌‌ای با موضوع بازخوانی جنایات و توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران، جهت اکران، ارائه نموده است .

علاقه‌مندانی که امکان نمایش فیلم‌ها را در محیط خود اعم از مسجد، حسینیه، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک و ... دارند، جهت دریافت این آثار، می توانند از طریق مراجعه به سامانه اکران جشنواره مردمی عمار نسبت به تهیه این بسته اقدام نمایند، همچنین در صورت نیاز می‌توانند با شماره تلفن مستقیم ۰۲۱ ۸۸۹ ۸۵ ۳۷۴ تماس بگیرند .

انیمیشن «شاهزاده روم» با اکران در پردیس آزادی افتتاح می شود

11 آبان ماه مراسم افتتاحیه انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری روز سه شنبه ۱۲ آبان ماه ساعت ۱۸ در پردیس سینما آزادی برگزار می شود .

این مراسم در حالی با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه در سالن اصلی پردیس آزادی برگزار می شود که قرار است از روز چهارشنبه ۱۳ آبان ماه همزمان با روز دانش آموز در گروه سینمایی آزادی اکران شود .

«شاهزاده روم» قصه عاشقی و دلدادگی بانویی پاکدامن و مسیحی از سلاله شمعون از حواریون حضرت مسیح (ع) است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آینده‌ای نزدیک، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد .

انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» کاری از گروه «هنرپویا» است که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نمایش داده شد و لوح تقدیر ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد .

نخستین اکران اروپایی «محمد رسول‌‌الله(ص)» در مسجد امام علی دانمارک روی پرده رفت

20 آبان ماه جدیدترین ساخته سینمایی مجید مجیدی با عنوان «محمد رسول الله (ص)» پس از نمایش در سینماهای کشور، در اولین نمایش خارجی خود راهی کشور دانمارک شد و با حضور کارگردان در مسجد امام علی (ع) شهر کپنهاگ به روی پرده رفت .

فیلم مجیدی امروز (چهارشنبه 20 آبان ماه) در دومین نمایش خود در کشور دانمارک در سالن تئاتر «برمن» به روی پرده خواهد رفت که با حضور کارگردان و جلسه پرسش و پاسخ نیز همراه خواهد بود .

فیلم «محمد رسول الله (ص)» در ادامه نمایش خود در کشور دانمارک روز جمعه (22 آبان) در سالن «سینماتیکت» و روز شنبه (23 آبان) در سالن سینمای « پالادس» در مرکز شهر کپنهاگ به نمایش گذاشته خواهد شد .

هادی مشکات تهیه کننده «ترن» درگذشت

22 آبان ماه خبر درگذشت هادی مشکات هنرمند و تهیه‌کننده قدیمی سینما منتشر شد .

هادی مشکات ظهر جمعه (۲۲ آبان ماه) در بیمارستان لبافی‌نژاد درگذشت و احتمالا مراسم خاکسپاری‌اش ظرف دو، سه روز آینده برگزار می‌شود .

این تهیه‌کننده قدیمی که در کارنامه هنری‌اش، تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون « میرزا کوچک‌خان - ۱۳۶۲»، «ترن - ۱۳۶۶»، «روز دیدار - ۱۳۷۴» به چشم می‌خورد، مدتی پیش به دلیل مشکلات معده در بیمارستان بستری شد .

هادی مشکات که متولد سال ۱۳۰۴ است، تهیه‌کنندگی سینما را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و «لانه‌ی عقاب‌ها» (۱۳۷۸) آخرین کار او محسوب می‌شود

فیلمبرداری «ابد و یک روز» با بازی پیمان معادی و ریما رامین فر آغاز شد

23 آبان ماه فیلمبرداری فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سعید ملکان به تازگی در تهران آغاز شده است .

«ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی است که به تازگی در لوکیشنی حوالی غرب تهران کلید خورده است و تاکنون بیشتر بازیگران اصلی این فیلم جلوی دوربین رفته اند .

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی و... از بازیگران «ابد و یک روز» هستند .

سعید روستایی تا کنون ساخت آثار کوتاه متعددی را برعهده داشته که از میان آنها می توان به «شنبه»، «مراسم»، «از طرف آنها»، «نصف فیلم عروسی » و... اشاره کرد. او تا کنون جوایز مختلفی را برای ساخت آثار کوتاه از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است و «ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می شود .

برخی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سعید روستایی، مشاور کارگردان: مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، صدابردار:امین میرشکاری، طراح حصنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، دستیاران کارگردان:حامد تصدیق مقدم، سجاد کریمی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، دستیار اول فیلمبردار:آرش رمضانی، دستیار تولید:کاظم نامنی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد .

کارگردان «محمد رسول الله (ص)» به پشت‌صحنه «ایستاده در غبار» رفت

24 آبان ماه جید مجیدی مهمان عوامل فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» شد . گروه تولید فیلم «ایستاده در غبار» که هم‌ اکنون مشغول فیلمبرداری در لوکیشنی حوالی جنوب تهران هستند، میزبان مجید مجیدی، مهدی فرجی (مدیر سابق شبکه یک) و سید محمد آوینی شدند .

در این دیدار حبیب‌اله والی‌نژاد و محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، وضعیت تولید پروژه «ایستاده در غبار» را برای مجیدی، فرجی و آوینی شرح دادند .

مهدی فرجی که در زمان تولید پروژه «آخرین روزهای زمستان» مدیر شبکه یک سیما بود، ضمن مرور خاطرات تولید آن پروژه، جزییاتی از آن مستند را برای مجید مجیدی بازگو کرد. مجیدی در یکی از پلان‌هایی هم که مهدویان مشغول کارگردانی بود، در کنار او قرار گرفت تا از نزدیک شاهد جزییات فیلمبرداری پروژه قرار بگیرد .

همچنین مجیدی، فرجی و آوینی دقایقی از صحنه‌های تدوین شده فیلم را همراه با مهدویان و عوامل پشت ‌صحنه تماشا کردند. مجیدی پس از این نمایش، مهدویان را به خاطر کارگردانی، فضاسازی شهری و بازی‌های خوب بازیگران تحسین و از کادربندی‌ها و قاب‌های هادی بهروز، مدیر فیلمبرداری «ایستاده در غبار» تمجید کرد .

کارگردان فیلم‌های «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» با اشاره به اینکه تصنع موجود در برخی فیلم های جنگی از باورپذیر بودن آن برای مردم می کاهد، تاکید کرد: در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» این تصنع به چشم نمی خورد .

ا» یستاده در غبار» نخستین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که زندگی جاوید‌الاثر احمد متوسلیان را از دوران کودکی تا سال‌های حضور در جبهه‌های جنگ روایت می‌کند. تهیه ‌کننده‌ این فیلم حبیب‌الله والی نژاد است و این دومین تجربه‌ همکاری او با مهدویان بعد از مجموعه «آخرین روزهای زمستان» به شمار می رود .

فیلمبرداری «ایستاده در غبار» از اواسط شهریور ماه در شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز شده و اولین نمایش رسمی فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر خواهد بود

شهاب حسینی مشاور دبیر جشنواره فیلم فجر شد

25 آبان ماه د بیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حکمی سید شهاب حسینی را به سمت مشاور خود منصوب کرد.

در حکم محمد حیدری برای سید شهاب حسینی آمده است: «هنرمند گرامی؛ جناب آقای شهاب حسینی؛ سینمای پر افتخار ایران همزمان با جشن های پرشکوه انقلاب اسلامی، جشن رونمایی از تولیدات سالانه خود را برپا می کند .

شور و شعف ناشی از برگزاری جشنواره فیلم فجر با مشارکت هنرمندان و سینماگران فهیم ما صدچندان خواهد شد. بهره گیری از شناخت و تجارب جنابعالی در قامت مشاور دبیر جشنواره فیلم فجر موجب مباهات است .

برای گام هایتان استواری آرزو می کنم»

چندی پیش سیدصادق موسوی به عنوان مدیر روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب شده بود .

شهاب حسینی بازیگر سینمای ایران است که در چند سال اخیر به حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی ورود پیدا کرده است .

نمایش «حکایت عاشقی» یک روز مانده به اکران متوقف شد

26 آبان ماه روابط عمومی این فیلم اعلام کرد: یک روز مانده به اکران سراسری فیلم سینمایی « حکایت عاشقی» به کارگردانی «احمد رمضان‌زاده» و به تهیه‌کنندگی «مسعود جعفری جوزانی» در یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی توسط شورای صنفی نمایش، از اکران این فیلم عاشقانه در سینماهای تهران و شهرستانهای مختلف کشور جلوگیری به عمل آمد و تاکنون هیچ توضیح مشخص و قانع کننده‌ای به شرکت «جوزان فیلم » پخش‌کننده آن ارائه نشده است .

در این زمینه، اعتراض شرکت «جوزان فیلم» پخش‌کننده فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» در سینماهای کشور، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است و متتظر تصمیم نهایی مسئولان سینمایی این وزراتخانه هستند.

اکران سراسری و عمومی «حکایت عاشقی قرار بود از روز چهارشنبه ۲۷ آبان‌ماه جاری توسط شرکت پخش «جوزان فیلم» در سینماهای تهران و شهرستانهای مختلف کشور آغاز شود، ولی بنا به دلایلی اعلام نشده از طرف شورای صنفی نمایش، از اکران آن جلوگیری شد.

در این فیلم، «بهرام رادان»، «قطب‌الدین صادقی»، «بهمن زرین‌پور»، «شیلان رحمانی» و «شوان عطوف» بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون اقلیم کردستان و عراق و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند .

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش دلیل این اقدام را تراکم بالای فیلمهای گروه آزاد اعلام کرد و گفت: این موضوع در جلسه هفته آینده بررسی خواهد شد .

در عین حال فرجی در خصوص اینکه چرا تنها یک روز باقی مانده به اکران یک فیلم، چنین تصمیمی اتخاذ می شود تنها به این جمله اکتفا کرد که «به ما گفتند» به دلیل تراکم، این فیلم فعلا اکران نشود!؟

فرزند آیت‌الله مکارم شیرازی: وزیر ارشاد درخواست ملاقات نداد

همان روز فرزند آیت الله مکارم شیرازی رسما سخنان روز گذشته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون کسالت آیت‌الله مکارم شیرازی که باعث عدم دیدار وزیر ارشاد با ایشان در روز پنجشنبه هفته گذشته شد را صراحتا تکذیب کرد .

بر اساس این گزارش، صبح امروز حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره عدم دیدار وزیر ارشاد با آیت‌الله مکارم شیرازی طی سفر به قم گفته بود: وزیر ارشاد ارتباط خوبی با حوزه و مراجع عظام تقلید دارند و همیشه تعامل میانشان برقرار بوده است و ایشان تاکنون در طول دولت یازدهم هم با بزرگان حوزه دیدار داشته‌اند . در سفر اخیر هم با تعدادی از مراجع دیدار داشتند که ملاقات‌های خوب و ارزشمندی بوده که نتایج خوبی را هم در پی داشت اکثریت مراجع عظام از اقدامات مثبت وزارت ارشاد حمایت کردند و در عین حال توصیه‌هایی را که لازم بود را ارائه کردند و جناب جنتی هم گزارش‌های خوبی به مراجع ارائه دادند .

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون درنظر گرفتن دیدار محمدجواد ظریف در همان روز با آیت الله مکارم شیرازی در ادعایی عجیب اظهار داشت: این که با بعضی از مراجع ملاقات نداشتند به دلیل برنامه‌ریزی از قبل این دفاتر بوده است. کسالت آیت‌الله مکارم شیرازی دلیل عدم دیدار ایشان با وزیر ارشاد بود و بحث اینکه آیت‌الله مکارم ایشان را نپذیرفتند مطرح نبوده است .

وزیر امور خارجه نیز روز پنج شنبه به دیدار آیت الله مکارم شیرازی رفته بود، نوش‌‌آبادی درباره این دیدار نیز گفت: این دو ملاقات همزمان نبوده است و گاهی ممکن است انسان در یک زمان حالش خوب باشد و یک ساعت بعد کسالت داشته باشد، در این مورد اگر بحث دیگری بوده، بی‌اطلاع هستم فقط می‌دانم این دو دیدار همزمان باهم نبوده است .

این سخنان در حالی امروز در نشست سخنگوی وزارت ارشاد رسانه ای شد که بلافاصله فرزند آیت‌الله مکارم شیرازی به آن واکنش نشان داده و اینگونه توضیح می دهد که:«نه کتبا و نه شفاها از سوی دفتر ایشان(وزیر ارشاد) از ما درخواست وقت برای ملاقات نشده بود، ولی اگر درخواستی هم می‌شد آقا قبول نمی‌کردند هرچند این درخواست انجام نشده بود .»

حجت‌الاسلام مسعود مکارم شیرازی فرزند این مرجع تقلید در ادامه توضیحات تصریح می کند، درخواست ملاقاتی نشده است .

وی پیرامون دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی در همان روز (پنجشنبه 21 آبان ماه ) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان توضیح می‌دهد: بله { آیت‌الله مکارم شیرازی} همان روز با آقای ظریف دیدار کرده‌اند و صحبت‌های عمومی و خصوصی هم داشته‌اند اگر کسالت داشته‌اند با وزیر امورخارجه دیدار نمی‌کردند .

وی پیرامون مواردی که آیت‌الله مکارم نسبت به آنها گلایه مند هستند گفت: مشکلاتی راجع به کتاب هایی که اجازه چاپ گرفته‌اند و تک خوانی زن‌ها و موارد دیگر از جمله این موضوعات است .

این گزارش اضافه می‌کند هفته گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفر به قم با برخی مراجع تقلید دیدار کرده بود که از آن جمله می‌توان به دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی، علوی گرگانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران ، شبیری زنجانی اشاره کرد .

گزارش افشاگرانه یک بازرس از عملکرد جریان انحرافی در «انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما «!

27 آبان ماه خبر گزارش افشاگرانه یک بازرس از عملکرد جریان انحرافی در انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما منتشر شد.

این گزارش را امیر فرض‌اللهی از اعضای پیوسته انجمن منتقدان نویسندگان خانه سینما که در دو سال اخیر بازرس علی‌البدل انجمن بوده است، در آستانه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره این انجمن در روز پنجشنبه ۲۸ آبان(فردا) نگاشته است .

این گزارش در هفت بند تنظیم شده است و این بازرس کوشیده در این بندها به طور جداگانه به مرور برخی از مشکلات و انحرافاتی بپردازد که در سالهای اخیر در هیأت رییسه انجمن وجود داشته است .

متن گزارش به این شرح است :

قبیله یعنی یک نفر

حضور محترم اعضای پیوسته و وابسته انجمن منتقدان؛ از آنجا که بازرس اصلی، عضو قبیله است و یازده سال می گذرد که در انجمن قبیله معنای یک نفر را دارد و او هم از بدو پیوسته شدنش به شورای مرکزی انجمن رها یافته و در این مدت آدمهای مختلف در شورا را به انحای مختلف به بازی گرفته تا به مطامع شخصی خود برسد، اینجانب وظیفه دارم گزارشی راستین را درباره اتفاقاتی که در این تنها صنف نویسندگان و منتقدان سینمای کشور می گذرد به عرض شما که صاحبان اصلی انجمن هستید و بزرگترین ارکان آن به حساب می‌آیید،عرضه دارم .

ترجیح شخص به جمع؟؟؟

یک. از آنجا که بزرگترین شاخص اخلاقی کار صنفی؛ داشتن روحیه ای غیرمنفعت طلب وترجیح منافع جمعی به شخصی است؛ این تفکر در دو نفر از اعضای ثابت شورای مرکزی یازده سال اخیر انجمن نه تنها وجود نداشته بل آن که تماما در جهت کسب منافع شخصی خویش گام برداشته اند و با عنایت به این موضوع دو شورای مرکزی ۵ سال گذشته هیچگونه فعالیتی در راستای اهداف اساسنامه انجمن بخصوص در احقاق بندهای {الف }، {ه} و {و} که در فصل دوم اساسنامه انجمن وظیفه ذاتی شوراهای مرکزی قلمداد شده و همانا دفاع و تثبیت حقوق صنفی و حرفه ای اعضا و فعالیت به منظور فراهم کردن جبران خسارات ناشی از بیکاری و تلاش در جهت گسترش زمینه فعالیت حرفه ای و تداوم کار برای اعضاء در مطبوعات می باشد، صورت نگرفته و حتی در برابر اعضایی که با مدیران مسئول مطبوعه خود دچار مشکل شده اند به جای رایزنی به آنها جواب غیرمسئولانه داده اند و تلاشی در جهت کسب و احقاق حقوق از دست رفته اعضاء با کارفرمایان آنها ننموده اند چرا که انجمن را محلی برای تامین خواسته های شخصی،گسترش ارتباطات خویش در سینما و مطبوعات برای کسب جایگاهی بهتر(!) وارتقای جایگاه تریبونی خویش پنداشته اند .

سوءاستفاده کثیری(!!!) از موقعیت خود داشته‌اند

دو. یکی از اعضای شورای مرکزی در دوسال اخیر بواسطه عنوان خود در شورا، سوءاستفاده کثیری(!!!) از موقعیت خود داشته و با دور زدن انجمن و انجام امور ارجاع شده از سوی مراکز دولتی و خصوصی به انجمن توسط خویش و انکار صنف و روحیه صنفی اقدام به عقد قرارداد با دو جشنواره اخیر فیلم فجر و سینما حقیقت در برگزاری جلسات نقد و بررسی به صورت شخصی و کسب منفعت برای خویش و استفاده حداقلی از اعضایی که خود میپسندد، سوءاستفاده مطلقی در این باره از جایگاه خود داشته و با رفتاری بسیار غیرمسئولانه و دیکتاتورمابانه به کنتراتچی جلسات نقد وبررسی فیلم در ایران تبدیل شده و در مراکز فرهنگی و … مافیای نقدوبررسی تشکیل داده است؛ همین موضوع بزرگترین دلیل استعفای طهماسب صلح جو از ریاست انجمن در اسفند۱۳۹۲ بود .

سوءاستفاده ای که در تاریخ انجمن بی سابقه است و می طلبد در راستای جمهوریت نظام، مجمع عمومی انجمن کمیته ای را مأمور تعدیل اساسنامه کند به نحوی که حضور اعضای پیوسته در شورای مرکزی را بصورت پی در پی جایز نشمارد و و پس از یک بار حضور در شورا، این اعضاء در شورای مرکزی بعدی حق کاندیدا شدن نداشته باشد تا بدین گونه تکثر افکار بیشتری در ادوار شوراهای مرکزی انجمن حاکم شود و زمینه سوءاستفاده های اینچنینی فراهم نیاید تا در نهایت شوراهای مرکزی در راستای اهداف اساسنامه و در جهت تامین خواسته های صنفی اعضا گام بردارند .

رییسی که با پول دولت به کن رفته !

سه. تراژدی روزگار ماست که در هنگامه بسته شدن خانه سینما در سالهای گذشته توسط سلیقه ای ترین دوره مدیریت دولتی تاریخ سینمای ایران، کسی رییس انجمن منتقدان بود که تاکنون حتی یک نقد مکتوب در مطبوعات ندارد و بواسطه لابی گری و التماس دعا به مدیران قبلی سینمای ایران، سوءاستفاده تام و تمامی از جایگاه صنفی خود داشته و با پول دولت به جشنواره کن در فرانسه و جشنواره ای سینمایی در تونس رفته و به کعب المراد خویش رسیده و غیرمسئولانه ترین رفتارها را در دوره ریاست خود از ابتدای تشکیل انجمن تاکنون، از خود رقم زده است .

موقعیت های عالی برای شخص رئیس و آنها که در پسند اویند بوده و امتیازات حداقلی برای سایر اعضاء

چهار. در اغلب جشن های انجمن بواسطه اینکه یک طیف خاص در ۱۱سال اخیر بر انجمن حاکم شده اند، فقط بخش اندکی از اعضای انجمن در برگزاری، داوری و عاملیت در اینگونه مراسم ها حضور داشته اند و بقول آن منتقد روزنامه "صبا " موقعیت های عالی برای شخص رئیس و آنها که در پسند اویند بوده و امتیازات حداقلی برای سایر اعضاء و این الگوواره رفتاری حاکم بر انجمن بخصوص در پنج سال اخیر باعث بسیاری از سوء تفاهمات بین اعضا شده به طوری که برخی انجمن را ملک شخصی خود می پندارند و برای خود بواسطه آن موقعیت های فراوان ایجاد کنند .

برخورد سلیقه ای برای عضوگیری در انجمن

پنج. عضویت در انجمن برای نسل جدید رسانه ها خواسته معقولی است که باید با بررسی سوابق تکنیکی صورت گیرد. با این حال دیده شده رییس فعلی انجمن در برابر متقاضیانی که کاملا شرایط عضویت در انجمن را دارند، بواسطه اینکه از رسانه ایشان خوشش نمی آید و یا گرایشات آن رسانه موافق با نظرات ایشان نیست به درخواست این متقاضیان پاسخ واهی داده و خلاف اساسنامه انجمن عمل کرده است. ملاک عضویت افراد دارا بودن شرایط تخصصی در حوزه سینماست و رفتارخارج از این شاخص ها برخورد سلیقه ای محسوب می شود .

امتیازها فقط در اختیار اعضای شورای مرکزی قرار گرفته

شش. شوراهای مرکزی دو دوره اخیر انجمن{که پنج سال طول کشیده است} به هیچ وجه در قبال امتیازهایی که توسط سایر نهادها از قبیل طرح ترافیک خبرنگاری و…به اعضای انجمن اعطا شده پاسخگو نبوده اند و در پی مراجعه اعضاء به افراد مسئول در شورا، پاسخ مسئولانه ای به اعضاء داده نشده و این قبیل امتیازها فقط در اختیار اعضای شورای مرکزی قرار گرفته؛ این نیز به نوبه خود به دور از بندهای اساسنامه و البته انصاف است .

ترجیح دادن حقیقت برمنافع شخصی

هفت. نگارش و ارائه این گزارش از آنجا که قرارم با خودم در زندگی، ترجیح دادن حقیقت برمنافع شخصی‌ام است، تنها در جهت روشنگری است و عصبانیت سوءاستفاده کنندگان از انجمن در قبال بنده به خاطر ارائه این گزارش و سرزنش آنها و طرفدارانشان را به جان می خرم تا حقایقی را بیان کرده باشم .

ارادتمند همه اعضاء

امیر فرض‌اللهی

اولین پری دریایی سینمای ایران در «مردی روی ماه»

30 آبان ماه فیلم سینمایی «مردی روی ماه» به کارگردانی اشکان شاپوری طی روزهای آینده در تهران کلید می‌خورد .

این فیلم به تازگی پروانه ساخت خود را به تهیه کنندگی «محسن گلابگیر ها» و کارگردانی «اشکان شاپوری» دریافت کرده است . اشکان شاپوری که بیش از این تله فیلم هایی چون «مردی شبیه گرگ» و «شیوا» را ساخته است و قرار است اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان «مردی روی ماه » تجربه کند. عوامل این فیلم سینمایی در حال حاضر در پیش تولید به سر می‌برند و قرار است طی روزهای آینده با نهایی شدن بازیگران این اثر سینمایی را در تهران کلید بخورد .

داستان فیلم سنیمایی «مردی روی ماه» در مسافرخانه ای قدیمی به نام «پری دریایی» اتفاق می‌آفتد و عاشقانه‌ پسری به نام آدم و دختری به نام هوا را از کودکی تا بزرگسالی روایت می‌کند. «داستان مردی روی ماه» در دو دهه ۶۰ و ۹۰ رخ می‌دهد .

اشکان شاپوری تا به امروز ۱۸ فیلم کوتاه را در کارنامه خود به ثبت رسانده و ساخت فیلم‌های بلندی چون «اسبها گریه می‌کنند»، «شیوا»، «پلنگ و ماه» و «سال‌های انتظار» را بر عهده داشته است .

گروه صحنه این روز ها در حال ساخت ماکت پری دریایی برای یکی از سکانس‌های مهم و تاثیر گذار فیلم هستند تا اولین پری دریایی سینمای ایران به صورتی متفاوت به تصویر کشیده شود. این سکانس قرار است به صورت کروماکی و به محض کلید خوردن فیلمبرداری شود .

اما عوامل فیلم که تا به این لحظه مشخص شده‌اند عبارتند از: کارگردان « اشکان شاپوری»، تهیه کننده «محسن گلاب گیرها»، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز «محمد رحمانیان»، مدیر فیلمبرداری «سروش مرشدیان»، امیر عباس کیاپور «مدیر صدا برداری»، طراح صحنه و لباس و همچنین چهره پرداز «ساناز عابد نسب ».

آیا شورجه، رضابالا و نبوی از شورای پروانه ساخت حذف خواهند شد؟ !

همان روزخبر تغییرات در شورای پروانه ساخت منتشر شد. شورایی که برای دومین بار در نیمه دوم سال با تغییراتی مواجه خواهد شد و اگر رئیس سازمان سینمایی بر تصمیم خود استوار باشد این شورا به سمت صنفی شدن پیش خواهد رفت .

شورای پروانه ساخت سینمایی یکی از شوراهای مهم در وزارت ارشاد به شمار می‌آید و دقت نظر خاصی در آن باید وجود داشته باشد. با تصمیمات اعضای این شورا است که آثار سینمایی مجوز ساخت دریافت می‌کنند و وارد چرخه تولید می شوند. از ابتدای سال ۹۴ این شورا با تغییری روبرو شد و «همایون اسعدیان» با روی کار آمدن هیئت مدیره خانه سینما استعفای خود را اعلام کرد و در صحبت هایش اعلام کرد شورا وقت گیر است و قصد دارد فیلم جدیدش را بسازد و بدین دلیل از حضور در شورای پروانه ساخت استعفاء داد. در ابتدای سال حجت‌الله ایوبی در اولین جلسه شورا حضور یافت و با حکمی مازیار میری را به عنوان یکی از اعضای شورای پروانه ساخت منصوب کرد .

براساس این گزارش، تغییر در شورای پروانه ساخت در ابتدای سال با حضور مازیار میری به جای همایون اسعدیان همچنان ادامه دارد و حجت الله ایوبی قصد دارد تغییراتی در این شورا بدهد که به نظر می رسد کاری عجولانه باشد . براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس در میان اسامی که قرار است با تصمیم رئیس سازمان سینمایی این جمع ۷ نفره را ترک کنند جمال شورجه، مجید رضا بالا و اکبر نبوی به چشم می‌خورد .

بسیاری جمال شورجه را یکی از فیلمسازان آرام، بی‌حاشیه و آرمان‌گرای سینمای ایران می‌دانند که گویا با تصمیم اخیر رئیس سازمان سینمایی قرار است در شورای پروانه ساخت حضور نداشته باشد. مجید رضا بالا تنها فردی است هم در شورای پروانه ساخت و هم در شورای پروانه نمایش حاضر است و به خوبی می‌تواند تصمیمات شورای پروانه ساخت در ارایه مجوز به فیلم‌ها لحاظ کند.مجید رضابالا از جمله اعضای شورا است که با این حوزه آشنا بوده است،چرا که او علاوه بر مسئولیت‌های مختلفش،در معاونت‌های سینمایی قبلی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش در عضو بوده است .

یکی از دلایلی که برای تغییر در شورای پروانه ساخت این روزها مطرح است این است که این شورا باید بیشتر به سمت صنفی شدن گام بردارد و نام رسول صدرعاملی و محمد مهدی عسگرپور برای حضور در این شورا مطرح است اما نکته قابل تامل در این است که ممکن است با حضور اعضای صنف، سیل درخواست‌ها به‌سوی‌شان روان شود و کار برای تصمیم گیری بسیار سخت باشد .

به نظر می رسد با تغییر در مدیریت خانه سینما و توجه رئیس سازمان سینمایی به حلقه مشاوران شاهد تغییر در اعضای شورای پروانه ساخت خواهیم بود که اگر این اتفاق رخ دهد شاهد بسیاری از نابسامانی‌های در تولید و ارایه پروانه نمایش خواهیم بود .

براساس این گزارش هم اینک، جمال شورجه، مجید رضابالا، حسین کرمی، اکبر نبوی، محمدباقر قهرمانی، مازیار میری و منوچهر شاهسواری ۷ عضو شورای پروانه ساخت هستند که فیلمنامه‌های سینمایی را مورد بررسی قرار داده‌اند که در میان این اعضاء مازیار میری و منوچهر شاهسواری به عنوان نمایندگان خانه سینما در این جمع حضور دارند .

ارسال نظر: