فیشر(۱۰ فروردین): رفع تحریم سوئیفت در اختیار امریکا است

معاون ظریف رئیس‌جمهور اتریش را به بی‌اطلاعی در خصوص "تحریم سوئیفت" متهم کرد

کدخبر: 2020106

حمید بعیدی‌نژاد نوشته است: بحث سویفت کلا یک بحث جزئی و ریز تخصصی است که عدم اطلاع کافی در مورد جزئیات آن از سوی یک رئیس جمهور که با بحثهای سیاست گذاری و کلان مدیریت سیاسی کشور سرو کار دارد، امری عجیب و غیر منتظره محسوب نمیشود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه به اظهارات رئیس جمهور اتریش در خصوص عدم رفع تحریم سوئیفت و دیگر تحریم های اقتصادی ایران واکنش جالبی داد.

وی در کانال تلگرامی اش یادداشتی منتشر کرده است و در آن رئیس جمهور اتریش را به "عدم اطلاع" در خصوص مسئله سوئیفت متهم کرده است.

معاون ظریف که نقش پررنگی در مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم ایفا کرده است، نوشته است:

باز هم سویفت!..ظاهرا این قضیه سویفت برای برخی از رسانه ها پایانی ندارد. علیرغم تاکیدات مسؤولین بانکهای ایرانی و بالاتر از همه اعلام ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که همین الان بانکهای مختلف ایرانی به سویفت وصل شده اند، اینبار دوباره برخی با استناد به صحبتهای رئیس جمهور اتریش ادعا کرده اند که اعلام وصل شدن سوئیفت توسط مقامات رسمی کشور نادرست و ادعای کذب است. این موضوع را هم متاسفانه باید از خصوصیات فرهنگی و سیاسی کشورهای مثل ما دانست که برخی میتوانند یک امر کاملا روشن و بدیهی مسلم را که موضوعی عینی و قابل راستی آزمایی است نفی کنند.

اما اظهار رئیس جمهور اتریش را باید با دقت مورد تبیین و دقت قرار داد. در اینجا دو احتمال قابل تصور است: فرضیه اول آنکه با توجه به قطعیت وصل بودن بانکهای ایرانی به سویفت به احتمال زیاد میتوان در نظر گرفت که خبرنگار مصاحبه کننده نتوانسته باشد منظور دقیق آقای رئیس جمهور را متوجه شده باشد و مطالب مربوط به سویفت را اشتباه منعکس کرده باشد. تا وقتی متن کامل کتبی اظهارات شخص آقای رئیس جمهور را ندیده ایم، این احتمال یک فرضیه جدی میباشد.

فرضیه دوم آنکه آقای رئیس جمهور اتریش بدلیل عدم احاطه به تمام جزئیات بحث، موضوع لغو تحریم سویفت را با بحث مشکلات مربوط به لغو محدودیتهای بانکهای بزرگ و تحریمهای موسسات آمریکایی که موضوع اصلی بحث وی بوده است در یک مجموعه مورد توجه قرار داده باشد. این احتمال هم خیلی بعید نیست چون خود ایشان هم با ذکر عبارت "تا جایی که اطلاع دارم" احتمال عدم احاطه به این بحث جزئی را در نظر داشته است . بحث سویفت کلا یک بحث جزئی و ریز تخصصی است که عدم اطلاع کافی در مورد جزئیات آن از سوی یک رئیس جمهور که با بحثهای سیاست گذاری و کلان مدیریت سیاسی کشور سرو کار دارد، امری عجیب و غیر منتظره محسوب نمیشود.

اما فارغ از این دو فرضیه که به گوینده و یا به ناقل مطلب مربوط میشود، اگر خواسته باشیم به محتوای مطلب بپردازیم باید بگوییم که اشاره به "ضرورت تصمیم گیری برای لغو تحریم سویفت توسط شورای سویفت که اتریش هم یکی از اعضای کوچک آنست"، چنانچه در مصاحبه عنوان شده است، در هر صورت امری غیر واقع و نادرست میباشد. برای اثبات این امر نیازی به بحث و جدلهای طولانی نیست و این بحث با بررسی فلسفه، ساختار مدیریت و ساز و کار تصمیم گیری سویفت کاملا روشن میشود.

سویفت یک نهاد غیر دولتی است که اولین بار در سال 1977 با تاسیس دفتری در بلژیک و بعنوان یک موسسه بلژیکی برای تسهیل تبادلات و انتقالات خارجی بانکی تشکیل شد. این شبکه پیام رسانی بانکی در تمامی کشورهای جهان با عضویت یازده هزار موسسه مالی و بانکی از طریق فروش سهام خود به صورت یک شرکت رسمی به فعالیت ادامه میدهد. مدیر عامل این شرکت که رئیس شورای 25 نفره مدیران مستقل است عالیترین مقام اداری و اجرایی این شرکت میباشد. این شرکت اصولا شرکتی دولتی نیست که نیاز به شورای تصمیم گیری با شرکت نمایندگان دولتها داشته باشد و اصولا دولتها نقشی در تصمیمات سویفت ندارند. در سال 2012 میلادی بدنبال تحریم های مالی و اقتصادی مصوب شورای اتحادیه اروپا در خصوص وظیفه نهادهای اروپایی در وضع تحریم علیه نهادهای بانکی و مالی مشخص در ایران، سویفت نیز بعنوان یک موسسه اروپایی به اجبار از این قانون تبعیت نمود و بانکهای ایرانی را مورد تحریم قرار داد و امکان پیام رسانی مالی و بانکی را برای طرفهای ایرانی قطع کرد. با تصویب برجام و تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریمهای مختلف از جمله سویفت، اتصال بانکهای ایرانی به سویفت محقق شد و هم اکنون نیز بیش از 26 بانک به این سیستم پیام رسانی بانکی و مالی متصل شده اند.

رئیس جمهور اتریش چه گفته بود؟

"فیشر" در بخشی از گفتگو با صداوسیمای ایران گفته بود:باید به این مسئله توجه داشت که هنوز همه تحریم‌های ضدایرانی برداشته نشده‌اند ، چون گام‌ها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریم‌ها برداشته شوند.

وی همچنین با اشاره به عدم برقراری انجام تراکنش‌های مالی بین ایران و طرف‌های بین‌المللی از طریق سامانه سوئیفت به نقش آمریکا در تحریم‌ ایران به منظور جلوگیری از برقراری سوئیفت اشاره کرده بود و اظهار داشت: اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است.

فیشر تاکید کرده بود: در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است. باید به این مساله توجه داشت که هنوز همه تحریمهای ضد ایرانی برداشته نشده اند. چون گامها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریمها برداشته شوند.

هاینتس فیشر همچنین در ادامه گفت: اما در مورد مساله انجام تراکنشهای مالی بین المللی از طریق سامانه سوئیفت باید بگویم که اتریش به تنهایی نمی تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می دانم اروپا نیز به تنهایی نمی تواند چنین کند بلکه این جامعه بین المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش آفرین است. فرآیندی در مورد مساله لغو تحریمها تشکیل شده است و به همین خاطر من نمی توانم هیچ پیش بینی داشته باشم که این مساله چقدر دیگر بطول می انجامد. اما امیدوارم که همه طرفها به طور کامل به توافق (هسته ای) پایبند باشند تا در نهایت همه تحریمهای ایران در موعدهای مقرر و تعیین شده نیز برچیده شوند. اختصاصا در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است و در این میان اتریش، عضو بسیار کوچکی در شورای (سوئیفت) به شمار می رود و اصلا عضو بزرگی از این مجموعه نیست.

« نسیم آنلاین » روز چهارشنبه در گزارشی ابعاد این ماجرا را بررسی کرد (کلیک کنید) : این اظهارات رئیس جمهور اتریش در حقیقت موید کارشکنی آمریکا در برداشته شدن تحریم و مخصوصا برقراری تراکنش‌های مالی بین ایران و طرف‌های بین‌المللی از طریق سامانه سوئیفت است؛ موضوعی که پیش از این توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تکذیب شده بود.

ارسال نظر: