در دانشگاه آزاد ارومیه صورت گرفت؛

توقیف یک نشریه دانشجویی به دلیل نقد هاشمی و ظریف + عکس

کدخبر: 2020891

نشریه دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ارومیه با عنوان "حذفِ اضافه" به دلیل نقد هاشمی و ظریف توقیف شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، نشریه دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ارومیه با عنوان «حذفِ اضافه» توقیف شد.

این نشریه دانشجویی که اولین شماره آن بهمن ماه سال گذشته با تیتر"سایه اجنبی بر سر یک نهضت" منتشر شد، بدلیل نشر مطالبی که بر اساس اعلام هیات نظارت بر نشریات دانشگاه آزاد واحد ارومیه، توهین به اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدجواد ظریف بوده است، به مدت شش ماه توقیف شد.

در تصویر جلد این نشریه ترکیبی از عکس مصافحه مهدی بازرگان و ویلیام سولیوان (سفیر وقت آمریکا در ایران) و محمدجواد ظریف و جان کری مشاهده می شود.

اما در صفحه دوم این نشریه که به نظر می رسد دلیل اصلی توقیف آن شده باشد، مطلبی با عنوان "از جام ظهر تا برجام" وجود دارد که با تصویری از هاشمی رفسنجانی و ظریف به تحلیل تاریخی ماجرای قطعنامه 598 و برجام پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است: "آقای هاشمی رفسنجانی و رئیس ستادش جناب حسن روحانی دو ساعتی قدم می زدند و درباره راهکارهای پایان جنگ بدون مشخص شدن تکلیف اسرای ایرانی، عقب نشینی عراق از مناطق اشغالی و غرامت و حتی مشخص کردن متجاوز، سخن گفتن. در واقع اعتماد کامل و تامی که حضرت امام به آقای هاشمی رفسنجانی برای پیروزی فاتحانه جنگ کرده بوند، با سیاست ورزی جانشین کل قوا تبدیل به «جام زهر» قبول قطعنامه 598 شد...."

یا در بخشی دیگری از این مطلب آمده است: "اکنون کار به جایی رسیده است که مقامات ارشد دولت، رسماً هدف اصلی مذاکرات را نه به رسمیت شناختن حقوق هسته ای، نه حفظ و گسترش دستاوردها و حتی نه رفع تحریم ها عنوان می کنند، بلکه هدف مذاکرات فقط یک کلمه است: توافق! .... آنچه در وین نیز این روند عقب نشینی تیم مذاکره کننده را بیش از پیش به نمایش گذاشت، همراهی طرف ایرانی با طرف مقابل جهت به سرانجام رسیدن مذاکره بود."

توقیف این نشریه دانشجویی در حالی در دانشگاه آزاد رغم خورده است که اکبر هاشمی رفسنجانی طی چند سال گذشته و بر خلاف روند خود در دوران مدیریت اجرایی تلاش دارد تا خود را از مدافعان سرسخت "تحمل نقد" و "آزادی بیان" نشان دهد؛ بطوری که در آخرین دیدارهای وی در اسنفدماه سال گذشته و در دیدار جمعی از اصحاب رسانه می گوید: "فتح واقعی برای هر نظامی این است که مردم به خاطر اطلاع‌رسانی صاحبان تفکر، آگاه شده و برای تعیین سرنوشت جامعه وارد میدان شوند."

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، آگاهی را سرمایه انقلاب، نظام و ایران دانست و با بیان این جمله که «آزادی فکری براساس آگاهی ارزشمند است»، گفت: معارف اسلامی بارها تأکید کرده که انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و باید براساس تعقل، اختیار و تکلیف عمل کنند.

یا وی در سخنرانی خود در جشنواره دانشگاه آزاد که چند سال قبل برگزار می شود می گوید:‌ «افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه ها یعنی چه. مگر می‌شود در فضای بسته و خفه و ترعیب و ارعاب دانشمندان ناب تربیت کرد.»

ارسال نظر: