فرانسه غرق اعتصاب، تحصن و اعتراض؛

اینجا همان پاریس رویایی است؛ باور کنید!

کدخبر: 2022606

علی‌رغم تقلای سیاستمداران و تلاش‌های پلیس برای سرکوب معترضان، مردم ناراضی فرانسه اعلام کرده‌اند برای دوازدهمین شب متوالی در میدان جمهوری پاریس تحصن می‌کنند و همچنان "تا صبح بیدار ایستاده‌اند."

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - 28 مارس بود که حدود دو هزار نفر از مردم فرانسه در یکی از میادین اصلی پاریس جمع شدند تا در سایه اعتراض به اصلاحات جدید قانون کار از خواسته اشان برای تغییر سخن بگویند.

اصلاحاتی که دولت بناست در قوانین کار فرانسه اعمال کند جرقه‌ای در انبار نارضایتی مردم فرانسه بود و سرمنشأ شکل گیری ناآرامی‌های اجتماعی. به گفته منتقدان این اصلاحات به کارفرما اختیار می‌دهد راحت‌تر کارگر را اخراج کند و فعالان فرانسوی می گویند چنین قوانینی حقوق کارگران را نقض خواهد کرد.

از آن جایی که بیشتر قربانیان بیکاری جوانان، علی الخصوص دانشجویان هستند، خود پیشتازان موج اعتراضاتی شده‌اند که هفته‌هاست به درگیری‌ها و تنش در خیابان‌های فرانسه منتهی شده است.

با استمرار تظاهرات‌ها ، از 31 ماه مارس شماری از معترضین در میدان "جمهوری" فرانسه تحصن کردند و جنبشی را تحت شعار "تا صبح بیدار ایستاده‌ایم " تشکیل دادند که هدف آن اصلاحات اجتماعی است.

این جنبش ابتدا در پاریس شروع شد و کم کم در بیش از 50 شهر دیگر در سراسر فرانسه نیز شکل گرفت، در بلژیک و فرانسه هم اقدامات مشابهی رخ داد و مردم شب هنگام در میادین اصلی شهرشان تجمع می‌کردند و صبح نیز میدان را تخلیه می‌کردند .

تنها نقطعه مشترک تحصن کنندگان فرانسوی صرفاً نارضایتی از عملکرد دولت است، گاه بر سر موضوعاتی مانند مسائل محیط زیستی، گاه مسائل اقتصادی، مشکلات مسکن، اسلام هراسی و سیاست‌های مقابله با پناهجویان و حتی مخالفت با جهانی شدن !

شب گذشته نیز پلیس ضد شورش فرانسه در اقدامی تلاش کرد کمپ جنبش "تا صبح ایستاده‌ایم " را از مرکز پاریس جمع آوری کند، پلیس با خودروهای حمل زباله به جان میدان جمهوری فرانسه افتاد تا حصارهای چوبی و سازه‌هایی که معترضین برای خود برپا کرده بودند را پاکسازی کند.

پاکسازی میدان جمهوری فرانسه توسط پلیس

این اقدام پلیس واکنش به حضور گسترده مردم در شب‌های گذشته بوده است، چرا که برای مثال شنبه شب بیش از دو هزار معترض به خیابان‌ها آمدند و حتی مقابل خانه نخست وزیر فرانسه، مانوئل والس نیز تجمع کردند . تنش‌ها و درگیری‌ها بالا گرفت و پلیس چندین نفر را بازداشت کرد ..

" والس" هم امروز تلاش کرد با وعده "اقدامات جدی برای مقابله با بیکاری جوانان" آبی بر آتش خشم مردمی بریزد که با اعتصاب، ناآرامی و تظاهرات در سراسر فرانسه، خسارت شگفتی به کشور وارد کرده‌اند .

اما به نظر نمی‌رسد معترضین قصد داشته باشند عرصه را خالی کنند و فریب وعده‌های مقامات فرانسوی و یا اقدامات خصمانه پلیس ضد شورش را بخورند، سازمان دهندگان جنبش "تا صبح بیدار ایستاده‌ایم قاطعانه اعلام کرده‌اند برای دوازدهمین شب متوالی در همین میدان تحصن می‌کنند و همچنان برای تحقق خواسته‌های خود تلاش خواهند کرد .

ارسال نظر: