وقتی زیاد می‌نشینیم چه بلایی سر بدن خود می‌آوریم؟

عنوان

گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهیم که به نظر نمی‌رسد به بدن ضرر می‌رسانند. نشستن برای مدت زمان طولانی به هیچ وجه از جانب پزشکان توصیه نمی‌شود؛ با این حساب امروز بر آن شدیم تا نگاهی به صدمه‌های وارد شده به بدن بر اثر نشستن طولانی مدت داشته باشیم.

به گزارش «نسیم آنلاین»، بیشتر ما در طول روز مشغول به کارهایی هستیم که به صورت نشسته انجام می‌شود، بعد از انجام کار هم غالبا در حین تردد به منزل در حالت نشسته قرار داریم، جالب اینجاست به منزل هم که می‌رسیم در حین کارهای مختلف و مشاهده تلویزیون باز هم در حالت نشسته قرار می‌گیریم. اینجاست که واقعا باید نگران شد چرا که نشستن طولانی مدت برای بدن مضر است. به این ترتیب بد نیست نگاهی به آسیب‌هایی که بر اثر نشستن بر سر بدن خود می‌آوریم داشته باشیم:

۱. کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را در حین نشستن انجام می‌دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است. جالب اینجاست که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر مردم عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند، نشستن طولانی در حین و بعد از غذا خوردن باعث می‌شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود. یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، درد‌های معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند.

۲. گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفته‌اند به یک سمت خم می‌شوند و بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود. به همین دلیل است که شاهد هستیم، افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند. حتی اگر نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شود باز هم فشار بیشتری به گردن و شانه‌ها وارد می‌شود. مهره‌های کمر نیز در نشستن دراز مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این امر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری فتق دیسک کمر را بیشتر کند.

۳. تحلیل رفتن پاها

وقتی برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند. نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود. جالب اینجاست که راه‌های آسانی برای جلوگیری از این عوارض وجود دارد. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید تا خون در رگ‌ها جریان داشته باشد، اگر از صبح تا بعد از ظهر در محل کار خود نشسته‌اید و در منزل نیز برای استراحت جلوی تلویزیون لم داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از زمان پخش آگهی‌های طولانی مدت تلویزیونی استفاده کرده و قدم بزنید. از هر فرصتی برای پیاده روی استفاده کنید و اگر زمان دست داد حرکات کششی در قسمت پا انجام دهید تا خون در رگها جریان بگیرد.

۴. ضعف عضلانی

همه به خوبی می‌دانیم که هرچه فعال و سرزنده‌تر زندگی کنیم روح و جسم سالم‌تری هم خواهیم داشت. از طرف دیگر فعال بودن از لحاظ فیزیکی در زندگی و کار باعث می‌شود در کنار سالم و قوی ماندن عضله‌ها، انعطاف آنها نیز حفظ شود. به این ترتیب اگر خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شده‌اید، بد نیست حرکات کششی انجام دهید تا در روز بعد دچار گرفتگی‌های عضلانی نشوید. ناگفته نماند که تنها پاها در اثر نشستن طولانی مدت دچار مشکل نمی‌شوند و راه‌رفتن به تمامی عضلات کمک می‌کند تا انعطاف خود را حفظ کنند. نشستن به صورت طولانی مدت عضلات شکمی، ران‌ها، ساق پا و عضلات نشیمنگاه را نیز ضعیف می‌کند.

برای پیشگیری از ضعیف شدن این عضلات پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید. برای نمونه اگر محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار دارد به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. تا جایی که ممکن است سعی شود تا مسیرهای کوتاه مدت را به صورت پیاده طی کنید. در محل کار نیز از هر فرصتی برای قدم زدن استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از صندلی‌هایی که دسته ندارند نیز باعث می‌شود تا به صورت ناخودآگاه صاف‌تر بنشینید. پیاده روی ده‌ دقیقه‌ای به ازای هر یک ساعتی که می‌نشینید نیز گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسد. اگر انجام تمامی این موارد برای شما ممکن نیست باز هم حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در هنگام نشستن پاهای خود را در زیر میز کشش دهید.

در پایان باید گفت همان‌گونه که در جریان قرار گرفتید، نشستن طولانی برای بدن خطرات زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم در کنار انجام دادن توصیه‌های ذکر شده، برنامه‌ای منظم برای رفتن به باشگاه ورزشی داشته باشید.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نماینده ویژه ترامپ به دنبال معرفی نخست‌وزیر مطبوع واشنگتن

برت مک گورک در بغداد چه می‌کند؟

آیت الله کاشانی نباید ریاست مجلس را می پذیرفت

مبارزه علیه انگلیس، اوج گرفت و در این جا دو تشکل موازی شکل گرفت ملی ها که بیشتر گرایش به مصدق داشتند و مذهبی ها که رهبری آیت الله کاشانی را پذیرفته بودند. قوام هم در همان سال ها به دنبال انتقام گیری از آیت الله کاشانی بود. این انتقام گیری به دلیل نقش ایشان و پدرشان در مبارزه مسلحانه در انقلاب عراق علیه انگلیسی ها بوده است. آیت الله کاشانی و مرحوم پدرش آیت الله سید مصطفی کاشانی جزو علمایی بودند که در جبهه جنگ علیه انگلیس نقش ایفا کرده اند

۶ دلیل گرانی گوشت و مرغ

افزایش مرغ سفره های مردم را کوچکتر می‌کند چون پروتئین طبقات پایین جامعه است. در یک ماه گذشته اتفاقات بی‌سابقه‌ای در افزایش قیمت، احتکار و کاهش عرضه همه کالاهای اساسی اتفاق افتاد.

آمریکا چگونه به تحریم‌های داخلی امید بسته‌است؟

هدف اصلی آمریکا و غربی ها از تحریم های پس از سال ۱۳۸۹ نابودی نظام جمهوری اسلامی از طریق اعمال فشار معیشتی بر مردم به عنوان موتور محرکه و پشتوانه انقلاب و جمهوری اسلامی بوده است. اما کارشناسان اقتصادی غربی تاکید کردند ظرفیت های عظیم اقتصاد ایران و توانمندی های مردم ایران مانع از بروز چالش جدی برای ایران در نتیجه تحریم های خواهد بود، اما...

مهم‌ترین مطالب سرویس

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد؛
ابتلای ۸۷ نفر به ایدز در روستای درگز صحت ندارد/ بهزیستی به وظایفش عمل کند
مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر؛
هزینه بیمه روستائیان و عشایر روزی یک عدد تخم مرغ است
معاون خدمات شهری شهرداری تهران مطرح کرد؛
احداث زباله‌سوز ۳۲۰۰ تنی در آینده‌ای نزدیک در تهران
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین