کشورهای عضو "جی هفت" اعلام کردند:

برجام، پایه‌های محکم دیپلماسی در دنیا است

کدخبر: 2022876

کشورهای عضو "جی هفت" درپایان نشست دو روزه خود درژاپن با تقدیر از برنامه جامع اقدام مشترک "برجام"، از آن به عنوان سنگ بنای محکم دیپلماسی در دنیا نام بردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست دو روزه وزیران امور خارجه کشورهای عضو «جی هفت» که از روز یکشنبه 22 فروردین ماه جاری در شهر هیروشیما آغاز شده بود، شب گذشته با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

اگرچه بیانیه این نشست دوشنبه شب از سوی رسانه های ژاپنی منتشر شد، اما قسمتی از آن که مربوط به موضوع «برجام» است، امروز سه شنبه از سوی تارنمای «ژاپن نیوز» در بخش اخبار هسته ای این سایت خبری قرار گرفت.

کشورهای عضو « جی هفت » در این بخش از بیانیه خود تاکید کردند که ما حمایت کامل خود را از نتایج حاصله از برنامه جامع اقدام مشترک بین المللی موسوم به «برجام» اعلام می کنیم وامیدواریم که همه طرفین به تعهداتی که نسبت به آن تاکید شده، پایبند باشند.

بیانیه می افزاید: «برجام» در واقع اساسی است مبنی بر اینکه کشورها نشان می دهند به قوانین بین المللی و پیمان منع تکثیر سلاح های هسته‌ای پایبند بوده و بر عاری سازی جهان از چنین سلاح‌هایی تلاش دارند.

اعضای «جی هفت» در بیانیه مشترک خود همچنین خرسندی و حمایت کامل خود را از توافق هسته‌ای حاصل شده میان شش قدرت بزرگ دنیا موسوم به1 +5 با جمهوری اسلامی ایران اعلام وتاکید کردند که «برجام» امروز به سنگ بنای محکمی برای دیپلماسی فعال و استفاده از مذاکره و گفت و گو برای حل مشکلات بین المللی تبدیل شده است.

وزیران خارجه هفت کشور عضو این گروه همچنین با اعلام پایبندی خود به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از کشورهایی که عضو «ان.پی.تی» نشده اند، خواستند در راستای عاری سازی جهان از سلاح هسته ای به عضویت این پیمان در آیند.

این بیانیه همچنین به حق کشورها در داشتن صلح آمیز انرژی هسته ای تاکید کرده و از کشورهایی که دارای چنین توانمندی هستند، خواسته است علاوه بردست نزدن به آزمایش های هسته ای، مقررات سازمان بین المللی انرژی اتمی را رعایت وبااین سازمان همکاری نزدیکتری داشته باشند.

«جی 7» یا «گروه هفت» متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن، حدود 50 درصد اقتصاد جهان را در اختیار خود دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: