جذب بیش از ۷۰۰ معتاد متجاهر در دوره جدید طرح انضباط شهری/ راه‌اندازی کمپ سعیدآباد در هفته آتی

کدخبر: 2023384

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای مرحله جدید طرح انضباط شهری و جذب معتادان متجاهر گفت: با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و شهرداری تهران از روز سه شنبه پیش از ۷۰۰ معتاد متجاهر از محلات جنوبی بازار تهران و بزرگراه ها جذب شده و به کمپ ها منتقل شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرزاد هوشیار پارسیان افزود: شهرداری تهران با آغاز طرح جذب معتادان متجاهر با انجام اقدامات غربالگری مسئولیت 200 نفر را عهده دار شد. از این تعداد، 95 نفر به کمپ خاور شهر و مابقی به مراکز ترک اعتیاد اسلامشهر و سایر نقاط منقل شدند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد غربالگری معتادان متجاهر پیچیده است و از قواعد خاصی پیروی می کند، گفت: در فرایند غربالگری تلاش کردیم تا معتاد متجاهر را به معتاد خود معرف تبدیل کنیم و تمامی این افراد را با انجام مشاوره‌های مددکاری به صورت داوطلبانه به کمپ ها انتقال دهیم.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی جداسازی بر اساس گروه های سنی و نوع مواد مصرفی را از دیگر مولفه های غربالگری معرفی و عنوان کرد: واقعیت این است که پروتکل درمانی افرادی که شیشه مصرف می کنند با افرادی که هروئین مصرف می کنند یا مولتی ترک هستند، متفاوت است. با وجود اینکه بیشتر معتادان متجاهر مولتی ترک هستند و انواع مختلف مواد را مصرف می کنند، تلاش کردیم تا افراد را بر اساس نوع ماده مصرفی غربال کنیم.

به گفته فرزاد هوشیار پارسیان 50 نفر از جذب شدگان بی خانمان هایی بودند که معتاد محسوب نمی شدند و بر این اساس، به مددسراها معرفی شدند.

وی در ادامه به نحوه ساماندهی سایر جذب شدگان پرداخت و گفت: طی ماه های اخیر شهرداری تهران فاز 3 مرکز اخوان واقع در ملارد را بازسازی کرد و 400 نفر به ظرفیت این مرکز اضافه کرد. با این حساب ظرفیت مرکز اخوان به 700 نفر افزایش پیدا کرد و در حال حاضر، 400 مددجو که در این دوره از طرح جذب شدند، در دو روز گذشته به این مکان انتقال یافتند.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران مبنی بر پذیرش مسئولیت 2 کمپ از سوی مدیریت شهری تصریح کرد:همان طور که بارها اعلام کردیم درمان بر عهده شهرداری تهران نیست. با این وجود، به منظور راهبری مراکز بهاران نیازمند طی کردن چرخه ای کامل و اصولی هستیم. به همین دلیل، با دستور شهردار تهران اقدامات مربوط به آماده سازی دو کمپ در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر نیز کمپ خاور شهر در مدار است.

هوشیار ادامه داد: کمپ سعیدآباد در جاجرود که توسط شهرداری منطقه 4 بازسازی شده نیز به ستاد مبارزه با مواد مخدر تحویل داده شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است. امیدواریم این کمپ در هفته جاری راه اندازی شود.

وی ظرفیت کمپ های ماده 16 که توسط شهرداری تهران فراهم شده است را 2 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: هنوز پرونده افرادی که در این دوره جذب شده اند، بررسی نشده اما به شکل طبیعی ممکن است تعدادی کیس تکرار باشند به این معنی که در دوره اول جذب شده اند و در این مرحله نیز دوباره راهی کمپ ها شده باشند.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همچنین به اظهارات اخیر مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر عدم جذب تمام مددجویان در مراکز بهاران اشاره کرد و گفت: مداخلات پس از درمان پروتکل مشخصی دارد که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید از سازمان فنی و حرفه ای، کمیته امداد و ... انجام آن ها را مطالبه کند. شهرداری تهران از لحاظ قانونی هیچ مسئولیتی در قبال مداخلات پس از درمان ندارد اما صفر تا صد آن را بر عهده گرفته و بهاران را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است.

هوشیار پارسیان تصریح کرد: در نظر داریم ظرفیت 4 هزار و 500 نفری مراکز بهاران را در سال جاری تکمیل کنیم. مراکزی که در آن به هیچ عنوان معتاد حتی افرادی که متادون مصرف می کنند حضور ندارند و مددجویان به طور داوطلبانه و نه اجباری برای حضور اعلام آمادگی می کنند.

وی در پایان به طرح ابعاد معتادان متجاهر شهرستانی اشاره کرد و گفت: در این خصوص جلسه ای را با دادستان داشتیم و ایشان دستور بررسی داده اند. ما نیز منتظر نظر دادستانی هستیم. البته لازم به ذکر است خانواده 50 نفر از افرادی که در بهاران حضور داشتند شناسایی شدند و این افراد نزد خانواده هایشان که در شهرستان ساکن بودند، اعزام شدند.

ارسال نظر: