رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز ارتش:

مخالفان قدرتِ سخت ساده‌لوح و مخالفان قدرتِ نرم کوته‌بین هستند

کدخبر: 2023839

رئیس جمهور اظهار داشت: در مذاکرات مبنا این بوده که قدرت نظامی ما در برابر انواع توطئه‌هایی که وجود دارد حفظ و تقویت شود؛ آن که می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم سادلوح است و آنکه می‌گوید قدرت نرم نیاز نداریم نگاهش کوته‌بینانه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز ارتش اظهار داشت: در آغاز سال 58 جامعه ما با یک توطئه ای رو به رو بود که ظاهر آن با شعارهای انقلابی زرق و برق پیدا کرده بود. گروهک‌هایی که خود را انقلابی می‌نامیدند و می‌خواستند از انقلاب سهم داشته باشند و استکبار جهانی که گاهی از حلقوم آنها و برخی از فریب خورده‌ها سخن خود را اعلام می‌کرد موضوعی را آغاز کردند و آن انحلال ارتش با این استدلال بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم نیاز به یک ارتش مردمی دارند و ارتش موجود باید منحل شود.

وی خاطرنشان کرد: کسی که با درایت تمام در برابر این توطئه ایستادگی کرد توطئه‌ای که علیه اقتدار ملی بود توطئه‌ای که علیه مرزهای ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر تجاوزات احتمالی بود آن امام بزرگوار حکیم و شخصیتی بود که با بصیرت تمام همه ابعاد تهدیدات را می‌دید و در برابر آن با قدرت موضع گیری می‌کرد.

روحانی افزود: امام در آن ایام 29 فروردین سال 58 را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و اگر یادتان باشد آن روز در همه خیابان های تهران و همه شهرهایی که ارتش در آنجا حضور داشت به خیابان آمدند و شعار "ارتش فدای ملت" سر دادند که مردم هم با اجتماعشان در خیابان پاسخ می‌دادند "ملت فدای ارتش"؛ با این روز تاریخی یک توطئه بزرگ از پیش پای مردم برداشته شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اثر استحکام ارتش و قدرت ارتش حتی قبل از تجاوز عفلقیان و جنگ تحمیلی در حوادثی که برخی از گروه ها در شمال غرب و غرب و جنوب غرب کشور به وجود آورده بودند کاملاً نمایان شد؛ ارتش حضور پیدا کرد و قدرت خود را نشان داد و به همه گروهک ها و اربابان آنها نشان داد که ارتش ایران یک ارتش مردمی مکتبی و ملی و گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ارتش آزمایش خود را در روز 19 بهمن، 21 بهمن و 22 بهمن به نمایش گذاشت، ارتش آزمایش خود را در روزهای پایانی سال 57 و ماه های اولیه 58 در برابر توطئه‌ها نشان داد و بالاخره در جنگ تحمیلی و 31 شهریور سال 59 ظاهر و آشکار شد.

روحانی بیان داشت: حکمت سخنان امام آن روزی نمایان شد که نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی زمینی ارتش در برابر متجاوزین ایستادگی کردند و افتخارآفرینان بزرگی در ارتش همچون صیاد شیرازی ها، نامجوها، فکوری ها، فلاحی ها، ستاری ها و بابایی ها، شیرودی ها و کشوری ها به صحنه آمدند و با نثار خونشان و ایثارشان و فداکاری شان از کشور ما حراست و حفاظت کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق فرمان امام راحل و طبق وصیت امام راحل و طبق تدبیر فرماندهی معظم کل قوا ارتشی هست که به کل ملت ایران تعلق دارد؛ نه ارتش جناحی است نه ارتش حزبی است نه ارتش این گروه است و نه ارتش آن گروه است نه ارتش این قوم و آن قوم است ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش اسلام است ارتش نظام اسلامی است و ارتش کل ملت ایران است.

وی افزود: این ارتش از میهن، از نظام، از قانون، از ملت، از حیثیت، از ملت، جان ملت، منافع ملی و مصالح ملی دفاع می‌کند؛ همان کلامی که امام فرمود؛ فرمود یا یک فرد در ارتش می‌ماند و یا به حزب و گروهی تعلق پیدا می‌کند؛ سومی ندارد اگر می‌خواهد به حزب و جناحی وابسته باشد نباید در ارتش باشد و اگر در ارتش است نباید به حزب و جناحی وابسته باشد؛ فرمود وابستگی به جناح و حزب به معنای نابودی ارتش است که البته این کلام راجع به کل نیروهای مسلح صادق است و امام به صراحت راجع به بقیه نیروهای مسلح هم با همین صلابت سخن گفتند.

روحانی اظهار داشت: ملت امروز افتخار می‌کند که ارتشی توانمند، مقتدر و با انگیزه‌های دینی و اسلامی ارتشی که به فکر منافع ملی کشور است و از مرزهای کشور و از مرزهای جغرافیایی کشور و از مرزهای سیاسی کشور و از مرزهای فرهنگی کشور و از این ایمان مردم و از آیین مردم به خوبی حفاظت و حراست می‌کند.

رئیس جمهور گفت: اگر ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج مقتدر در دوران دفاع مقدس در برابر متجاوزین نمی‌ایستادند امروز سرنوشت دیگری در انتظار مردم ما بود.

وی بیان داشت: اگر امروز می‌بینید که قدرت‌های استکباری و مزدورانشان در منطقه نمی‌توانند چشم طمعی به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و نگاه خیانت آمیزی به این ملت داشته باشند به خاطر نیروهای مسلح مقتدر این کشور است؛ اقتدار به معنای قدرت مشروع است، اقتدار به معنای قدرت مقبول است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای مسلح محبوب دل مردم و مقبول اذهان و افکار عمومی مردم و مورد اعتماد مردم هستند؛ اگر امروز ما در این منطقه ناامن به کشور امن مان و ایران با ثبات مان افتخار می‌کنیم به خاطر داشتن ارتشی قوی سپاهی مقتدر و بسیجی دلاور است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر امروز در منطقه نا امن مان و در سراسر ایران امنیت وجود دارد و همه کارآفرینان جهانی به سمت ایران حرکت می‌کنند و می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و علمی و فناوری انجام دهند اولین شرط امنیت در کشور است و این امنیت توسط نیروهای مسلح ما امروز به نمایش منطقه و نمایش در جهان گذاشته شده است؛ در واقع آن خون‌ها آن ایستادگی‌ها آن شهیدان و خانواده‌های عزیز آنها و فرزندان و پدران و مادران و همسران آنها بدانند که خون آنها تضمینی دائمی برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران بوجود آورد.

وی ادامه داد: ما همه یک هدف واحد را دنبال می‌کنیم دیپلماسی ما نیروهای مسلح ما هدف واحدی را دنبال می‌کنند هدف ما امنیت ملی است هدف ما اقتدار این کشور است هدف ما ثبات و توسعه در این کشور است؛ ما در یک دست کتاب و منطق و تدبیر و عقلانیت و در دست دیگر شمشیر را داریم و این دو را در کنار هم می‌بینیم؛ قدرت نرم ما و قدرت سخت ما قدرت سرد ما و قدرت گرم ما اینها در کنار هم هستند.

رئیس جمهور بیان داشت: اگر نیروهای مسلح برای آن است که اگر متجاوزی دست به سوی منافع ملی ما دراز کرد آن دست قطع شود و آن تجاوز دفع شود دیپلماسی ما هم در میدان مذاکره به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است.

روحانی افزود: و همانطور که نیروهای مسلح ما در 8 سال دفاع مقدس به خوبی از حقوق ملت ما دفاع کردند دیپلمات‌های ما هم در صحنه مذاکره خوب به ایفای نقش پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات مبنا این بوده است که قدرت نظامی ما در برابر انواع توطئه‌هایی که وجود دارد حفظ و تقویت شود آن که می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم ساده لوح است و آنکه می‌گوید قدرت نرم نیاز نداریم نگاهش کوته بینانه است.

رئیس‌جمهور گفت: ما همه در کنار هم هستیم ما در یک کشور زندگی می‌کنیم ما داخل یک کشتی هستیم یک نفر این کشتی را فرماندهی می‌کند ما دارای رهبر واحد هستیم ما دارای دولت واحد هستیم ما دارای قانون واحد هستیم ما دارای ملت واحد هستیم همه در کنار هم هستیم ولو اینکه سلیقه ما در گفتار و رفتار عین هم نباشد اما قطعاً اهداف ما یکی است؛ قطعاً در مسیری حرکت می‌کنیم که پایان آن دستاوردش حفظ حقوق مردم و حفظ مصالح ملی و اقتدار ملی باشد.

روحانی اظهار داشت: من در اینجا به صراحت اعلام می‌کنم چند روز پیش در حضور سران کشورهای اسلامی به صراحت اعلام کردم که قدرت جمهوری اسلامی ایران و قدرت نظامی و سیاسی ما علیه همسایگان ما نیست علیه کشورهای جهان اسلامی نیست ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خودمان می‌دانیم و قدرتمان را قدرت کشورهای اسلامی می دانیم در آنجا به سران کشورهای اسلامی گفتم آن روز که بغداد در برابر تروریست‌ها در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران بود که به ندای ملت و ارتش و دولت عراق پاسخ مثبت داد و از دروازه‌های بغداد و از حرم‌های مطهر و عتبات دفاع کرد و آن روز که دمشق در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان ما بودند که به ندای ملت سوریه و دولت سوریه پاسخ مثبت دادند و با اعزام مستشاران از پایتخت شامات و از حرم‌های مطهر دفاع کردند.

وی ادامه داد: در آنجا گفتم که اگر فردا پایتخت شماها هم در خطر قرار بگیرد توسط تروریسم یا صهیونیسم، آن قدرتی که به شما پاسخ مثبت می‌دهد اگر شما تقاضا کنید جمهوری اسلامی ایران است، طبق فرمان پیغمبر فمن اصبح و لم یهتم به امور المسلمین فلیس بمسلم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمن فکر نکند در میان ملت و دولت و نیروهای مسلح ما شکافی وجود دارد ما همه انگشتان یک دست هستیم ما همه اعضای یک پیکر بلند به نام ملت ایران هستیم و امروز مقتدرتر از هر زمان دیگر از کشور و منافع دفاع می کنیم و به توطئه گران می‌گوییم قدرت نیروهای مسلح ما نه علیه همسایاگان جنوبی نه شرقی نه شمالی و نه غربی است؛ قدرت ما به معنای بازدارندگی فعال است البته که در برابر تهدید ما هم تهدید می‌کنیم؛ البته در برابر تجاوز ما دست تجاوز را قطع می‌کنیم اما منطق ما صلح و اخوت و برادری به ویژه با همسایگان و جهان اسلام است.

وی در پایان گفت: از خداوند وحدت و اقتدار نیروهای مسلح مان و سلامت و عزت بیشتر برای فرماندهی کل قوا آرزو می‌کنیم.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

ارسال نظر: