تلاش دولتی‌ها برای وادار کردن آمریکا به اجرای برجام و کاهش کارشکنی، از تهران تا نیویورک:

جهانگیری: آمریکا دست از فشار بردارد / ظریف: با جان کری دیدار می‌کنم

کدخبر: 2024523

مردان اقتصادی و دیپلمات‌های دولت یازدهم این روز برای جلوگیری از ادامه کارشکنی های آمریکایی ها در اجرای برجام و ودار کردن آنها به اجرای تعهداتشان تلاش می کنند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: پس از آنکه در 90 امین روز اجرای برجام، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از رفتار آمریکا و اروپا پس از توافق هسته‌ای، گفت که آنها در اجرای تعهداتشان در قبال برجام بدعهدی کرده‌اند و در نتیجه "تقریباً هیچ‌چیز" از برجام عاید ایران نشده است، نوبت به معاون اول کابینه تدبیر و امید و وزرای اقتصادی دولت هم رسید که نسبت به کارشکنی های آمریکا واکنش نشان دهند.

اسحاق جهانگیری که خود به عنوان یک فعال اقتصادی کهنه کار شناخته می شود و از زیر و بم شرایط اقتصادی کشور آگاه است روز گذشته و در جریان سفر به کرمانشاه با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مبادلات بانکی در مواردی با بانک‌های اروپایی شروع شده گفت: برخی بانک‌ها به دلیل سخت‌گیری‌های آمریکا با احتیاط پیش می‌روند که دولت آمریکا باید در این زمینه سخت‌گیری‌های خود را بردارد.

جهانگیری که این روزها فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور را نیز برعهده گرفته است، در پاسخ به سوالات پی در پی خبرنگاران در مورد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از آنها خواست که توضیحات بیشتر را از خود ولی‌الله سیف جویا شوند.

معاون اول رئیس جمهور که تلاش می کرد لزوم همکاری بیشتر آمریکایی ها را متذکر شود نهایتا بر چند کلام قبلی خود پافشاری کرد و گفت که آمریکایی‌ها باید از فشارهای خود دست بردارند.

این سخنان معاون اول روحانی که بعد از اظهارات صریح ولی الله سیف، نوعی "صدور مجوز انتقاد" از عهدشکنی طرفین غربی برای دولتی ها تعبیر شد، پای علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی را نیز به جمع منتقدان بدعهدی و کارشکنی آمریکا باز کرد.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که عصر روز گذشته در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران حاضر شده بود در توضیح وضعیت اقتصادی این روزهای دولت گفت که تنها برقراری ارتباط با برخی بانک‌های کوچک خارجی و برخی کارگزاری در دوران پسا برجام برقرار شده است.

طیب نیا در ادامه سخنان خود را به صورت واضح‌تری هم بیان کرد و گفت که با بانک‌های بزرگ خارجی همچنان مشکل برقراری ارتباط داریم.

وی علت این مشکلات را نگرانی‌ بانکهای بزرگ خارجی در زمینه برقراری ارتباط با ایران دانست و البته با بیم و امید، گفت که امیدوار است روابط کارگزاری با این بانکها به زودی برقرار شود.

طیب‌نیا ادامه داد: برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی مثل چرخی بود که متوقف شد و برای به حرکت درآمدن دوباره آن چرخ نیاز به زمان است.

سلسله انتقادات از آمریکا و بحث پیرامون آن به طیب نیا ختم نشد و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پس از وزیر اقتصاد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی حاضر شده بود نیز به اهارات سف اشاره کرد و آن را نوعی هشدار به آمریکا ارزیابی کرد.

ربیعی در این نشست در بخشی از سخنان خود گفت: استعاره‌‌ای که رییس کل بانک مرکزی به کار برد هدفش این بود که به‌ دنیا بفهماند که کار کنند اما سر و صدای بسیاری به راه افتاد.

سه گانه انتقاد مردان اقتصادی دولت از شرایط اجرای برجام در روز گذشته که به نوعی تکمیل کننده سخنان ولی الله سیف بود، در میان رسانه ها تشریح ابعاد گسترده ای از وضعیت ناخوش‌آیند دوران پسا برجام و عمق کارشکنی های آمریکایی ها را حکایت کرد و باعث شد که شب گذشته محمدجواد ظریف در برنامه حضور خود در آمریکا، دیدار با جان کری برای پیگیری اجرای برجام را بگنجاند.

محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست توسعه پایدار و مراسم امضای تعهدات کنوانسیون تغییرات آب و هوا به نیویورک سفر کرده است بامداد امروز با حضور در جمع خبرنگاران گفت که برجام بدنبال عدم مداخله امریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود .

ظریف ادامه داد: باید از تاثیر مقررات قبلی آمریکا بر برجام جلوگیری کنیم و مانع از این شویم که این مقرارات نگذارند سایر موسسات پولی و مالی در اروپا و آسیا با جمهوری اسلامی ارتباطات بانکی و مالی داشته باشند.

وزیر امور خارجه گفت: مدت‌هاست که فرصت دیدار با جان کری را نداشتیم؛ لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری "اجرای جدی برجام" توسط امریکا، یک دیدار با جان کری صورت گیرد؛ هماهنگ شده تا آقای جان کری برای این ملاقات به نیویورک بیاید و این ملاقات صورت خواهد گرفت .

ارسال نظر: