در مناظره با زیباکلام مطرح شد:

رسایی: در پسابرجام همان اتفاقی افتاد که در توافق سعدآباد رخ داد

کدخبر: 2026201

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت پسابرجام همان دولت پساتوافق سعدآباد است، پس از توافق برجام همان اتفاقی افتاد که بعد از توافق سعدآباد رخ داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مناظره حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عصر امروز با عنوان «فرجام دولت پس از برجام»، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

رسایی در ابتدای این مناظره گفت: برجام از نگاه دولت این‌گونه بود که روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعد از توافق ژنو نامه‌‌ای را برای مقام معظم رهبری نوشت، در رابطه بااینکه این توافق یک پیروزی بوده است، ولی با توجه به تجربه‌ای که در رابطه با توافق ژنو به دست آورد، در توافق لوزان دست نگه داشت و بعد از توافق نهایی نیز یک نامه برای رهبر معظم انقلاب نوشت که البته معظم‌له پاسخ این نامه‌ها را به‌خوبی دادند.

وی افزود: وقتی به این نامه‌ها نگاه می‌کنیم و مصاحبه‌های آقای روحانی را بعد از برجام می‌بینیم، همواره وی برجام را یک فرصت دانسته و اعلام کرده که دیوار تحریم‌ها ترک برداشته، تمام تحریم‌ها لغو شده و صنعت هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شده است تا اینکه در خوزستان آقای روحانی گفت: قدرت‌های بزرگ سر تعظیم برابر ما فرود آوردند.

رسایی ادامه داد: رسانه‌های حامی دولت علاوه بر بازتاب مواضع دولت و دولتمردان در رابطه با برجام، پیازداغ آن را زیاد می‌کردند و می‌گفتند با برجام همه مشکلات حل می‌شود و برجام نقطه آشتی ما با استکبار جهانی خواهد بود و از هر فرصتی برای بزرگنمایی این مسئله استفاده می‌کردند و هر حرکتی را برای بزک کردن چهره آمریکا، مورداستفاده قرار می‌دادند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب و منتقدان همواره با نگاه تردید به برجام نگاه کردند. مقام معظم رهبری برای اجرای برجام 9 شرط را گذاشتند و گفتند اگر به اینها عمل شود، خسارت‌های ما کاهش پیدا خواهد کرد، ولی متأسفانه به این شروط عمل نشد.

رسایی تصریح کرد: از نگاه مردم برجام آن چیزی نبود که دولت و حامیانش می‌گفتند. بعد از هر دوره توافق خوشحالی و امید مردم نتیجه برجام کم‌تر شد و هرچه زمان بیش‌تر می‌گذرد امید مردم در حال تبدیل شدن به ناامیدی در رابطه با برجام است که این مسئله می‌تواند برای دولت خطرآفرین باشد.

وی گفت: دولت وقتی همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد به اسم برجام گذاشته و آن را در یکجای لغزنده قرار داده است، مسلماً این مسئله مشکلاتی برایش ایجاد خواهد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دوره پسابرجام، برجام ابتدا با آفتاب تعبیر شد، بعدازآن به ابر و بعد هم کم‌کم ارزش آن کم‌تر شد. امروز هم می‌بینیم کسانی که از برجام دفاع می‌کردند، حرف‌هایشان را پس می‌گیرند یا اینکه نکاتی را بیان می‌کنند که نشان می‌دهد، خیلی موافق برجام نیستند.

رسایی ادامه داد: آقای زیباکلام درست می‌گوید که اگر برجام به نتیجه برسد، تکلیف استکبارستیزی ما چه خواهد شد؟ این همان حرفی است که ما از ابتدا می‌زدیم. با کشوری که خوی استکباری دارد، چگونه می‌شود توافق کرد.

وی تأکید کرد: در حادثه 11 سپتامبر همه اسناد نشان می‌دهد که عربستان در این حادثه نقش داشته است، ولی کسی یقه عربستان را نمی‌گیرد و از آن‌طرف ما را محکوم‌به پرداخت غرامت می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: قرآن آیات بسیاری در رابطه با این مسئله دارد که به شیطان اعتماد نکنید، الآن اگر یکی بگوید شیطان کارش را درست انجام بدهد، قرآن زیر سؤال می‌رود. حرف ما هم دقیقاً همین است.

رسایی ادامه داد: ایدئولوژی بر اساس یک سری اصول اعتقادی است که می‌تواند بر اساس مبانی حق یا باطل باشد، استکبارستیزی ما بر اساس یک تجربه است، تجربه‌ای که دائماً در حال تکرار شدن است.

وی یادآور شد: پاکستان هم مانند ایران صنعت هسته‌ای دارد و با عنوان جمهوری اسلامی پاکستان مطرح می‌شود، ولی می‌بینیم که استکبار با پاکستان مشکلی ندارد، پس مشکل آمریکا با ما سر مسئله هسته‌ای نیست. مشکل آمریکا با ما سر مسائل ایدئولوژی است و اساساً آمریکا نمی‌خواهد این مسائل حل شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: برای نمونه برخورد استکبار با عربستان در مسائل تروریسم و نحوه برخورد آنها با پاکستان سر مسئله هسته‌ای را مطرح کرد.

رسایی افزود: با تمام انتقاداتی که از وزیر امور خارجه دارم، ولی یک کلیپی را از وی دیدم که پاسخ یک خبرنگار را در رابطه بااینکه چرا موشک داریم، را بسیار خوب می‌دهد و می‌گوید موشک عامل بازدارنده است.

وی افزود: اگر ما می‌گوییم اسرائیل باید محو شود، به خاطر این است که اسرائیل هم می‌گوید ما باید محو شویم. این اسرائیل بود که ما را هدف قرار داد.

رسایی خاطرنشان کرد: مشکل سیاست خارجه ما این است که وقتی ما دائماً عقب‌نشینی می‌کنیم، طرف مقابل گستاخ‌تر می‌شود و به جلو می‌آید. در ماجرای حادثه منا شنیده شد که آقای ظریف 4 بار با وزیر خارجه عربستان تماس گرفت، ولی وزیر خارجه عربستان پاسخ آقای ظریف را نداد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: چرا آقای ظریف باید در برابر وزیر خارجه کویت زانو بزند تا آنها بین ما و عربستان واسطه شوند.

رسایی گفت: بعد از حادثه منا، دیدیم که وقتی مقام معظم رهبری پاسخ قاطعی به عربستان دادند، چگونه آنها عقب‌نشینی کردند، ما بر اساس آن چیزی که می‌بینیم، تصمیم می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی نظام سلطه این است که اگر ما آنها را رها کنیم، آنها ما را رها نمی‌کنند و این مسئله به‌خوبی تجربه شده است. این‌طور نیست که ما شیطان را رها کنیم و شیطان هم ما را رها کند. نظام سلطه همه‌جا ایدئولوژی و خلقش یکی است.

این نماینده مجلس در ادامه در واکنش به اظهارات زیباکلام تأکید کرد: آقای زیباکلام می‌گوید که شلیک موشک تنش‌زدایی با آمریکا را هدف قرار داده بود، ولی خود آنهایی که در مذاکرات بودند، می‌گفتند ما به دنبال تنش‌زدایی با آمریکا نیستیم.

رسایی تأکید کرد: بعد از قرارداد ژنو ده‌ها تحریم علیه ما اعمال شد، ما به‌عنوان یک ایرانی این غیرت را داشته باشیم و حقایق را در نظر بگیریم. آیا آنها که بعد از توافق ما را تحریم کردند، مسئله تنش‌زدایی را در نظر نگرفته بودند.

وی افزود: من امروز در ادبیات آقای زیباکلام انفعال می‌بینم. این آقای زیباکلام همان زیباکلام قبل از برجام نیست، فقط شجاعت برگشت ندارد.

این نماینده مجلس، افزود: بعد از برجام برخی از حامیان این توافق از نتیجه به‌دست‌آمده ناراضی بودند، حرف‌هایی که آقای سیف اخیراً در رابطه با برجام مطرح کرد، یک واقعیت بود.

رسایی گفت: من با همه انتقاداتی که به برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب دارم، ولی برخی از حرکات آنها را درست می‌دانم، به‌طور مثال شخصی مانند خاتمی تابه‌حال یک کلمه هم درباره برجام سخن نگفته است، من خاتمی را به این چالش دعوت می‌کنم تا موضع علنی در مورد برجم بگیرد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی خود بر این نکته تأکید دارند که برجام قابل دفاع نیست و نباید با طناب پوسیده برجام وارد چاه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: دولت پسابرجام همان دولت پساتوافق سعدآباد است. پس از توافق برجام همان اتفاقی افتاد که بعد از توافق سعدآباد رخ داد، همه‌چیز تکرار شد، برای همین هم رهبری گفتند خوش‌بین نیستم.

رسایی ادامه داد: روحانی در مذاکرات چیزی را فروخت که دولت گذشته به دست آورده بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این دو سال بیش از 10 بار گفتند که به مذاکرات خوش‌بین نیستند. آمریکا می‌دانست که قدرت حمله نظامی به ما ندارد و تحریم‌ها تأثیری نداشته است، به همین خاطر این توافق برای آنها پیروزی بود، البته دلواپسان آمریکا می‌گویند که دولتشان نباید این حداقل امتیاز را هم به ایران می‌داد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آقایان تمام اورانیوم ما را یکجا از دست دادند. حرف ما این است که ما همه‌چیز را دادیم و تحریم‌ها همچنان باقی است. آیا راه‌حل این است که ما در استانبول نگاه ملتمسانه به پادشاه عربستان کنیم تا با ما حرف بزند.

رسایی در ادامه تأکید کرد: به هیچ مذاکرات در دوره‌های گذشته محرمانه نبود، در آن زمان چندین بار مجلس از مذاکره‌کنندگان توضیح خواست.

وی افزود: شاخص بورس در دولت قبل همواره بعد از مذاکرات بالاتر می‌رفت چون در آن زمان اقتصاد با دوز، کلک و دروغ گره نخورده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هر وقت خبر خوشی درباره صنعت هسته‌ای می‌رسند رسانه‌های اصلاح‌طلب مطالبی را می‌نویسند. در رابطه بااینکه آقای هاشمی صنعت هسته‌ای را بنا کرد، ولی تا اینکه طرف مقابل اخم می‌کند، کنار می‌کشند.

ارسال نظر: