در مناظره با رسایی مطرح شد؛

زیباکلام: برجام مثل کیلومترها "یخ" زیر کوه است

کدخبر: 2026202

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اروپایی‌ها مثلی دارند که در بهار و تابستان یک تکه یخ در کوه‌ها بیرون می‌آیند و همه آن را می‌بییند در حالی که کیلومترها یخ زیر برف‌ها نهفته است و برجام هم اینگونه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: مناظره حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس و صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با موضوع «فرجام دولت پس از برجام» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

زیباکلام با بیان اینکه مناقشه در ایران بر سر برجام نیست، گفت: اروپایی‌ها مثلی دارند که در بهار و تابستان یک تکه یخ در کوه‌ها بیرون می‌آیند و همه آن را می‌بییند در حالی که کیلومترها یخ زیر برف‌ها نهفته است و برجام هم اینگونه است.

وی با ادعای اینکه نظام حاکم بر کشور ما یک نظام ایدئولوژیک است، اظهار داشت: نظام ما مثل هر نظام ایدئولوژیکی جهان بینی خاص خود را دارد و نسبت به تاریخ، اخلاق، روابط بین‌الملل و اقتصاد نگاه ویژه‌ای دارد. فرق علم با ایدئولوژی این است که علم هر گاه به مشکلی برمی‌‌خورد به عقب برمی‌گردد و مجبور می‌شود در پیش فرض‌های خود تجدید نظر کند اما ایدئولوژی وقتی به عقب برمی‌گردد مجبور می‌شود همه چیز را خراب کند و نمی‌پذیرد مشکل داشته است و می‌خواهد همه چیز را با چارچوب‌های خودش تفسیر کند.

زیباکلام در ادامه سخنان خود مدعی شد: ایدئولوژی نظام حاکم بر ایران، اسلامی است اما اسلامی که مقدار زیادی متاثر از ایدئولوژی است. این نگاه در غرب‌ستیزی و استکبارستیزی و آمریکا ستیزی خلاصه می‌شود. اساس، بنیان و ستون انقلاب آمریکاستیزی است و همواره جمهوری اسلامی ایران به خودش براساس آمریکاستیزی هویت می‌بخشد. اگر آمریکاستیزی را از جمهوری اسلامی بگیریم نظام با بحران هویت مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در رابطه با تحولات 37 سال اخیر مسائل کلان را در نظر نگیریم نمی‌توانیم آن را تحلیل کنیم، گفت: هر رویکرد و نگاهی نسبت به برجام بدون در نظر گرفتن آمریکاستیزی بی‌فایده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئله هسته‌ای از زمانی به مناقشه تبدیل شد که غرب ابراز نگرانی کرد، اظهار داشت: وقتی در سال 82 غربی‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای مخالفت کردند در ایران دروغ بزرگی گفته شد که هسته‌ای باعث پیشرفت ما می‌شود اما غربی‌ها با پیشرفت ما مخالفند و به همین دلیل با هسته‌ای مخالفت می‌کنند. هسته‌ای بهانه‌ای برای رویارویی با غرب شد و در خدمت آمریکاستیزی قرار گرفت. ارزش و اهمیت هسته‌ای این بود که به ابزاری برای هویت آمریکاستیزی تبدیل شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این ادعا که هنوز جوهر توافق هسته‌ای خشک نشده در ایران تست موشک می‌کنند، گفت: در ایران موشک‌هایی شلیک شد که روی آن نوشته شده بود اسرائیل باید نابود شود. به خاطر اینکه رویارویی ما با غرب از بین نرود و آتش تنور آمریکاستیزی سرد نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه اگر قرار شود بر سر مسئله هسته‌ای با آمریکایی‌ها توافق کنیم 37 سال ادبیات جمهوری اسلامی ترک برمی‌دارد، ادعا کرد: تضاد بنیادین بین ایران و آمریکا با برجام زیر سوال رفت و اگر معلوم شود که برجام جدی است چرا در مورد سوریه و افغانستان نتوانیم توافق کنیم؟ اگر معلوم شود که می‌توان با آمریکا به توافق برسیم تکلیف هویت آمریکاستیزی و استکبارستیزی ایران چه می‌شود.

زیباکلام با ادعای اینکه ذات ایدئولوژی چه در ایران و یا در شوروی سابق، چین و کوبا این بود که تصحیح عقاید بر اساس علم را باور نداشته باشند، گفت: من معتقدم پرتاب موشک‌ها بعد از توافق وین هدف‌شان اسرائیل نبود بلکه ضربه به تنش‌زدایی بین آمریکا و ایران بود.

این استاد دانشگاه با ادعای اینکه مشکل فقط برجام نیست، خاطرنشان کرد: اساساً اگر بگوییم ما با غرب و نظام سلطه در تضاد هستیم ولی در عمل خبری از تضاد نباشد ایدئولوژی بلاموضوع می‌شود. اساسا نگاه ایدئولوژیک همه را مجبور می‌کند که به همه چیز از منظر ایدئولوژی نگاه کنند.

زیباکلام با بیان اینکه از شما خواهش می‌کنم یک هفته اخبار صدا و سیما را رصد کنید، تصریح کرد: نکته شگفت‌انگیز اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی این است که هیچ اتفاقی در منطقه و جهان نمی‌افتد که خلاف باورهای جمهوری اسلامی باشد. هر رویداد و واقعی که اتفاق افتاده در چارچوب ایدئولوژیک جمهوری اسلامی می‌گنجد. در اخبار هیچ اتفاقی خلاف باورهای ما نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت قبل بارها گفته می‌‌شد هسته‌ای باعث پیشرفت علم و دانش می‌شود اما هزینه‌های صورت گرفته و میلیاردها دلار ریختن به پای هسته‌ای هیچ منطقی وجود نداشت.

زیباکلام در ادامه به شاخص‌های پیشرفت توسعه اشاره کرد و گفت: به ازای هر 1000 نفر در جهان 10 تخت بیمارستان وجود دارد ولی در ایران 1.38 است و چیزی حدود 85 هزار تخت کم داریم.

وی در ادامه گفت: ایران در زمینه بهداشت و درمان رتبه 126 است که اگر 50 کشور، اروپایی و توسعه یافته باشند بقیه کشورها پیشرفت‌شان ربطی به صنعت هسته‌ای ندارد.

این استاد دانشگاه هزینه‌های صورت گرفته در ساخت سانتریفیوژ‌ها را گزاف دانست و مدعی شد: ما در دل کویر فوردو 60 تا 80 متر زمین را کندیم و تاسیسات درست کردیم تا اگر دشمن حمله کرد نتوانند به آسانی به آن آسیب برسانند و مجبور شدیم بخش عمده‌ای از 19 هزار سانتریفیوژ را که وجود داشت حداقل تا 10 سال دیگر باز کنیم.

وی در ادامه گفت: سانتریفیوژ‌های ما یک دوازدهم تا یک بیست‌ و دوم کارایی سانتریفیوژ‌های پیشرفته دنیا را دارند یعنی کاری که یک سانتریفیوژ آمریکایی و کانادایی انجام می‌دهد ما باید با 12 تا 22 سانتریفیوژ انجام دهیم که هزینه زیادی دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این ادعا که تمام هسته‌ای ایران برای ایدئولوژی بود،گفت:‌ از همان زمان مذاکرات دولت یازدهم شروع شد با آن مخالفت کردند. زیرا هسته‌ای به ماهو هسته‌ای ارزشی ندارد. اورانیوم 3 درصد غنی شده در جمهوری اسلامی بیشتر از قیمت جهانی آن تمام می‌شود اما نگذاشتند که این مسائل آشکار شود.

وی افزود: از سال 84 تا 92 دولت دست دلواپسان بود اما در مجلس هفتم، هشتم و نهم هیچ کس از احمدی‌نژاد درباره هسته‌ای توضیح نخواست. مجلسی که باید در راس امور باشد در 8 سال دولت قبل صفر بار از احمدی‌نژاد توضیح خواست. نزدیک 6 سال دکتر جلیلی مذاکره کرد اما مجلس چند بار از وی توضیح خواسته بود. اینها به خاطر این است که ایدئولوژی نمی‌گذاشت راجع به هسته‌ای بحث شود.

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: خطاهای زیادی در خصوص هسته‌ای صورت گرفت همانطور که در مورد جنگ و علل حمله صدام اشتباهاتی انجام شد هر جا که حکومت مقابل حضور دیگری ایستاد و خبرگان و روشنفکران نتوانستند دخالت کنند عاقبت خوبی نداشتیم. اما الان شرایط خوبی است که می‌توان در مورد هسته‌ای صحبت کرد.

ارسال نظر: