"قافله سالار عشق" محمدرضا لطفی به راه افتاد

کدخبر: 2026220

آلبوم موسیقی "قافله سالار عشق" به آهنگسازی مازیار شاهی و خوانندگی سالار عقیلی پس از مدت‌ها انتظار و در آستانه سالگرد درگذشت استاد لطفی روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مازیاز شاهی در مراسم رونمایی از این آلبوم که در نشر چشمه مجتمع کوروش برگزار شد، گفت: آلبوم "قافله سالار عشق" در سوگ استاد لطفی ساخته شده است و در واقع "قافله سالار عشق" سوگنامه شاگردان لطفی برای استادشان است. وی افزود: رفتن استاد لطفی داغی را بر دل همه اهالی موسیقی و همچنین بنده گذاشت و برای من هم این داغ خیلی خیلی سنگین بود و احساس کردم به زبان موسیقیایی بتوانم کمی از این داغ کم کنم و غم و احساس خود را با دوستداران استاد لطفی و اهالی موسیقی به اشتراک بگذارم.

وی ادامه داد: بعد از فوت استاد لطفی، استارت تولید آلبوم "قالفه سالار عشقم" زده شد و آهنگ‌های این آلبوم نیز تحت تاثیر همان حالی که پس از فوت استاد لطفی داشته ام، ساخته شده است . شاهی در خصوص حضور نوازندگان این آلبوم گفت: نوازندان این آلبوم همگی از شاگردان استاد لطفی محسوب می‌شوند که از میان میتوان به هوشمند عبادی، نوازنده نی، صمد برقی، نوزانده کمانچه در آلبوم "سایه جان لطفی" و همچنین علیرضا جواهری به عنوان نوازنده دف اشاره کرد. وی درباره انتخاب سالار عقیلی به عنوان خواننده آلبوم "قافله سالار عشق" گفت: از آنجا که سالار عقیلی، شخصا علاقه مند به موسیقی استاد لطفی بوده است یه پیشنهاد اینجانب برای خوانندگی این آلبوم پاسخ مثبت داد و با شور و عشق فراوان این آلبوم را خواند. شاهی در خصوص همکاری های خود با زنده یاد لطفی نیز گفت: بنده افتخار داشتم که در تمام آثار و اجراهایی که استاد لطفی پس از بازگشت به کشور داشته اند به عنوان نوازنده تار حضور داشتم و در گروه "همنوارزان شیدا" استاد لطفی چندین سال حضور ثابت داشته ام و به نوعی با این گروه زندگی کرده ام و افتخار شاگردی استاد لطفی را با خود یدک میکشم. وی در ادامه درباره ویژگی های خاص و منحصر به فرد استاد لطفی گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد استاد لطفی این بود که وی به شدت ایرانی بود و ایرانی نیز فکر و تامل می‌کرد. وی ادامه داد: هنر موسیقی استاد لطفی، در واقع هنر ناب ایرانی بود بدون اینکه هیچ دخل و تصرفی در بکر بودن این موسیقی بکنند زیرا ایشان موسیقی اصیل ایرانی را از صافی درونش عبور می داد. شاهی افزود: در واقع موسیقی استاد لطفی، یک موسیقی متمایز با تمام موزیسین های قبل از خودش بوده ولیکن کاملا ایرانی و بکر و با این تفاوت که موسیقی ایشان از جانمایه و درونمایی نشات می گرفت که همین ویژگی ، جلوه ای خاص به آثارش می بخشید. وی در ادامه به سایر ویژگی های استاد لطفی اشاره کرد و افزود: سوناریته فوق العادی که استاد لطفی در نوازندگی تار داشت به همراه تکنیک بسیار بالا و ذوق خوب وی در آهنگسازی ایشتن را به استادی بی بدیل در تاریخ موسیقی ایران زمین تبدیل کرد که یک استاد خوب و متمایز از هر جهت برای شاگردانش جلوه کرد. شاهی در خصوص فن تدریس استاد لطفی نیز گف: استاد لطفی به هیچ عنوان "لطفی شدن" را به شاگردانش تدریس نکرد و تمام هدفش این بود که موزیسین و نوازنده خوب و برجسته برای جامعهخ موسیقی تربیت کند که در این راه نیز موفق بود. وی در پایان گفت: "هوای روی تو دارم"، "آینه شکسته"، "وداع"، "سرو سرافراز"، "طرحی از ویرانه‌های دور" از جمله قطعات این آلبوم موسیقی هستند که بر روی اشعاری از هوشنگ ابتهاج و شهریار ساخته شده‌اند. تمامی این آثار، پس از درگذشت استاد لطفی، ساخته و اجرا شده‌اند. بنا بر این گزارش، در آلبوم «قافله سالار عشق» علیرضا جواهری (سنتور و تمبک)، هوشمند عبادی (نی)، صمد برقی (کمانچه و کمانچه آلتو)، مازیار شاهی (تار و بربت) به هنرنمایی پرداخته‌اند. گفتنی است در این مراسم که با حضور خانواده زنده یاد لطفی برگزار شد، هنرمندانی چون جواد مجابی و بهزاد فراهانی در خصوص زنده یاد لطفی سخنانی را بیان کردند.

ارسال نظر: