رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

واردات برنج تراریخته نداریم

کدخبر: 2026356

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دقیق و کامل نبودن نظارت این سازمان بر واردات کالا گفت: کمبود امکانات باعث شده است تا نتوانیم نظارت دقیقی بر واردات محصولات خوراکی و دارویی داشته باشیم.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: چندی است که شایعه وجود برنج‌های تراریخته در بازار مصرف کنندگان این کالای استراتژیک را(که شامل عمده هموطنان می‌شود) نگران کرده است. شائبه‌ای که اگر درست باشد کشور را در معرض خطرات بیولوژیکی قرار می‌دهد.در همین راستا مصاحبه‌ای را با دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نسیم آنلاین : بحث اقتصاد سبز که مقام معظم رهبری تأکید بر اجرایی شدنش دارند یکی از مباحثش مربوط به استفاده از محصولات کشاورزی سالم است. اما به‌تازگی برخی از کارشناسان حوزه غذا و دارو با انتشار برخی اسناد معتقد هستند که سیاست سازمان غذا و دارو در برنامه ششم توسعه گسترش محصولات تراریخته‌ است و توجهی به استفاده از محصولات کشاورزی سالم نشده است. این موضوع را تأیید می‌کنید یا خیر؟ همچنین در مورد واردات محصولات تراریخته وضعیتمان چگونه است؟

دیناروند: خیر، این موضوع را تأیید نمی‌کنیم. سیاست ما گسترش محصولات تراریخته نیست ضمن اینکه ما تولید هیچ‌گونه محصول تراریخته نداریم و محصولات تراریخته در کشور ما بسیار کم است. تنها محصولات تراریخته‌ای که در حال وارد شدن است روغن و سویا است که جنبه استفاده دامی دارد.

همچنین در مورد واردکردن برنج تراریخته باید بگویم که تابه‌حال اجازه ورود چنین محصولی را نداده‌ایم. لازم به ذکر است که سویا و روغنی که وارد می‌شوند تست تراریختگی می‌شوند و اگر دارای تاییده بین‌المللی باشند اجازه ورود به بازار داده می‌شود.

نسیم آنلاین : اخیراً برخی کارشناسان حوزه غذا و دارو اظهار داشته‌اند که مواد حلال و غیر حلال در کنار هم به فروش می‌رسند و هیچ نظارتی بر این محصولات نمی‌شود. حال این سؤال مطرح است که آیا سازمان غذا و دارو بر این مسائل نظارت دارد یا خیر؟ و یا دست‌های دیگری در کار است؟

دیناروند: بنده به‌طور صد در صد نمی‌توانم اظهارات کارشناسان را رد یا تأیید نمایم. طبیعتاً ما نظارت داریم اما ممکن است این نظارت جامع و کامل نباشد که این هم به دلیل کامل نبودن امکانات است. اما این تصور که در بازار اسلامی یک کشور اسلامی همانند ایران کالاهای حرام بازار را فراگرفته باشد را به‌هیچ‌عنوان تأیید نمی‌کنیم. این کمال بی‌انصافی است که ادعاهایی را مطرح نماییم که اصلاً صحت ندارد.

اما ممکن است تخلفی صورت گیرد و کالایی به‌صورت قاچاق به کشور واردشده باشد و ما هم منکر این امر نمی‌شویم. در این حالت ممکن است این کالا حرام باشد که چون به‌صورت قاچاق واردشده‌اند از چشم نظارت دورمانده‌اند. از طرفی سهم این کالاها از بازار ما بسیار کم است.

در همین راستا طرحی را برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که با اجرایی شدنش کالای قاچاق را از غیر قاچاق می‌توان تشخیص داد و مردم نیز به‌راحتی می‌توانند از این طریق کالای مجاز و سالم را شناسایی کنند. در این طرح برچسبی تحت عنوان برچسب اصالت بر روی کالا درج خواهد شد تا به خریدار اطمینان حاصل از خرید کالای مجاز را بدهد.

ارسال نظر: