«نسیم آنلاین»، گزارش می دهد

وقتی دولت، هنرمندان منتقد هولوکاست را مساوی نژادپرستان ضدسیاه می داند!

کدخبر: 2026574

تا برگزاری نمایشگاه هولوکاست چند روز بیشتر نمانده و اهمیت آن آنقدر هست که خبرنگار آمریکایی نشریه نیویورکر در مصاحبه با وزیر امور خارجه کشورمان درباره این نمایشگاه نیز سوال می پرسد. اما جواب های جواد ظریف، جالب توجه و تاسف آور است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- درحالی که چند روز بیشتر به برگزاری نمایشگاه هولوکاست باقی نمانده است، وزیر امورخارجه در گفت و گو با یک نشریه آمریکایی گفت دولت ایران از برگزاری این نمایشگاه حمایت نمی کند و تاکید کرد در افتتاحیه این نمایشگاه شرکت نمی کند، سخنانی که از یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در سال های گذشته بعید می نمود اما این روزها جزو ادبیات عادی دولتمردان است.

چالش آزادی بیان غربی

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست، که مسئول برگزاری اولین مسابقه هولوکاست نیز بوده است، درباره تاریخچه این مسابقه می گوید: وقتی سال ۸۴ با ۱۲ کاریکاتور توهین آمیز نسبت به پیامبر گرامی اسلام مواجه شدیم بلافاصله موضع گرفتیم و به نظر می رسید که زبان کاریکاتور می تواند زبان مناسبی برای بیان بخشی از حقایق باشد. آنها اعلام کرده بودند که آزادی بیان حدو مرزی ندارد و زمانی که ما این مسابقه کاریکاتور را در راستای همان ادعای آزادی بیان غرب مطرح کردیم، دیدیم که نسبت به این اتفاق بسیار حساس هستند و این برای ما بسیار عجیب بود.( اینجا )

شجاعی درباره واکنش صهیونیست ها به برگزاری اولین مسابقه هولوکاست می گوید: در اولین مسابقه کاریکاتور هولوکاست هنوز سه روز از اعلام فراخوان نگذشته بود که میشل لویی از استرالیا با ما تماس گرفت و اعلام کرد که خیلی تحت فشار قرار دارد و مورد بازجویی قرار گرفته و از ما خواست اثر او را از روی سایت برداریم که ما هم برداشتیم، بعد از آن کارلوس لتوف کاریکاتوریست برزیلی بود که اثری را برای ما ارسال کرده بود و ما هم از او سوال کردیم که این برایش مشکل ساز نخواهد شد که او اعلام کرد من به دنبال رسیدن به حقیقتی بودم و آن را یافته ام. بعد از دو هفته حزب لیکود اسرائیل این کاریکاتوریست برزیلی را تهدید به قتل کرد و باز هم اصرار داشت که اثرش روی سایت ما باشد. به دنبال آن بود که کاریکاتوریست های برزیلی در دفاع از کارلوس لتوف آثارشان را برای ما ارسال کردند و اعلام کردند که اگر قرار است کارلوس کشته شود، ما را هم بکشید. بنابراین کاریکاتوریست های برزیلی خط شکن های ما در مسابقه کاریکاتور هولوکاست بودند و فکر می کنم در این دوره نیز علاوه بر کاریکاتوریست های مسلمان، کاریکاتوریست های آزادی خواه بسیاری از سراسر جهان را خواهیم داشت که آثارشان را برای ما ارسال می کنند.( اینجا )

اولین مسابقه هولوکاست در سال 85 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این دوره 5119 اثر از 61 کشور به دبیرخانه مسابقه هولوکاست ارسال شد.( اینجا )

شارلی ابدو و دومین مسابقه هولوکاست

فراخوان دومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست نیز در بهمن ماه سال 93 کمی بعد از توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو به صاحت پیامبر اسلام(ص)، منتشر شد.( اینجا ) در این فراخوان موضوعاتی مانند « چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بپردازند. مردمی که در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند» و« ما نگران هولوکاست های دیگر هم هستیم. مثل هولوکاست اتمیک، هولوکاست در عراق، غزه، افغانستان، سوریه و ...» مد نظر قرار گرفته و ادعای غرب در آزادی بیان بی حد و حصر در مقابل عدم اجازه به محققان و تاریخ نویسان برای تحقیق در مورد هولوکاست به چالش کشیده شده بود. کمی بعد جوایز دلاری این مسابقه بین المللی با حمایت سازمان اوج دوبرابر شد.( اینجا ) در این دوره از مسابقه هولوکاست، بیش از 50 کشور حضور داشتند( اینجا ).

اسرائیلی ها ناراحت می شوند

برگزاری دومین مسابقه بین المللی کاریکاتور هولوکاست، خشم و اعتراض رژیم صهیونیستی را در پی داشت. به گونه ای که سفیر این رژیم در سازمان ملل خواستار محکومیت برگزاری این مسابقه شد.( اینجا ) اسرائیلی ها حتی به این مسئله اکتفا نکرده و خشم خود را با فحاشی به برگزار کنندگان مسابقه کاریکاتور هولوکاست نشان دادند به طوری که مدیر بخش فارسی رادیو اسرائیل دست اندرکاران مسابقه هولوکاست را «آدم خوار» نامید! ( اینجا )

با وجود موضع گیری تند صهیونیست ها، این مسابقه با استقبال خوبی روبرو شد. به طوری که برنارد بوتان ( Bernard Bouton ) رئیس فدراسیون کاریکاتوریست‌های فرانسه گفته که ما منطق ایران درباره موضوع هولوکاست را بیشتر از منطق دولت فرانسه درباره این موضوع قبول داریم. تعداد دیگری از کاریکاتوریست‌های فرانسوی نیز با حمایت وی در این مسابقه حضور یافته‌اند و گفته‌اند که حاضرند هر نوع مجازاتی را بچشند.( اینجا )

با وجود حمایت بین المللی از انجام این مسابقه کاریکاتور، محمد جواد ظریف در گفت و گو با مجله نیویورکر آمریکا، از عدم حمایت دولت ایران از این مسابقه خبر داد.( اینجا )

ظریف: به افتتاحیه نمایشگاه ضداسرائیلی نمی روم!

قرار است نمایشگاه آثار راه یافته به دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست، در 25 اردیبهشت ماه مصادف با روز نکبت که سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی است، افتتاح شود.( اینجا ) تا برگزاری این نمایشگاه چند روز بیشتر نمانده و اهمیت آن آنقدر هست که خبرنگار آمریکایی نشریه نیویورکر در مصاحبه با وزیر امور خارجه کشورمان درباره این نمایشگاه نیز سوال می پرسد. اما جواب های جواد ظریف، جالب توجه و تاسف آور است.

ظریف که در آمریکا به سر می برد، در گفت و گو با نشریه آمریکایی نیویورکر پاسخ به سوال «رابین رایت» خبرنگار این نشریه که در مورد برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست توسط ایران سوال کرد، گفت: «نه، این ایران نیست. این نمایشگاه توسط دولت ایران کنترل نمی‌شود و توسط دولت هم تائید نشده است . »

رایت گفت که به هر حال دولت مجوز این نمایشگاه را صادر می‌کند، اما ظریف گفت: «نه واقعا. انجام این کار نیازی به مجوز ندارد. ما فقط باید برای افرادی که می‌آیند روادید صادر کنیم. ما این را مد نظر قرار می‌دهیم که افرادی که نفرت‌پراکنی نژادی و خشونت را تبلیغ می‌کنند، دعوت نشوند . »

ظریف در پاسخ به این سوال که اساسا چرا ایران اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی را می‌دهد، گفت: «چرا ایالات متحده "کو کلاکس کلن" (گروه‌های سفیدپوست نژادپرست) دارد؟ آیا مقصر اینکه سازمان‌های تنفرپراکن نژادی در ایالات متحده وجود دارد، دولت ایالات متحده است؟ تصور نکنید که ایران تک‌صدایی است. دولت ایران از هیچ نمایشگاهی با ماهیتی که از آن صحبت می‌کنید حمایت نکرده و چنین نمایشگاهی ترتیب نمی‌دهد. هر وقت توانستید سازمان‌های خود را از انجام چنین کارهایی بازدارید، آن وقت می‌توانید از دیگران هم بخواهید چنین کاری کنند».

وی در مورد اینکه او و رئیس‌جمهور سال جدید را به یهودیان تبریک گفته‌اند، گفت: «خوب، ما به افتتاحیه آن فستیوال (نمایشگاه هلوکاست) نخواهیم رفت.» ( اینجا )

ظریف در این گفت و گو مسابقه هولوکاست را با اعمال غیر انسانی یک گروه نژادپرست آمریکایی( Ku Klux Kla ) در یک ردیف قرار می دهد و شرکت کنندگان در این مسابقه را به تنفر افکنی نژادی و تبلیغ خشونت محکوم می کند البته وزیر امور خارجه دولت یازدهم قبلا نیز چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود و در صفحه توئیتر خود، ضمن اشاره به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق که از منتقدین افسانه هولوکاست بود به طعنه بیان کرد «آن مرد که هولوکاست را تکذیب می کرد رفته است!"

سید مسعود شجاعی طباطبایی در واکنش به این مصاحبه، با اشاره به مقایسه این نمایشگاه با برنامه‌های نژاد پرستی توسط ظریف عنوان کرد: ما در این نمایشگاه می‌خواهیم نشان دهیم که نژادپرست‌ترین، منفورترین و خشونت‌طلب‌ترین نژاد در دنیا رژیم صهیونیستی است و ما می‌خواهیم شاکله هولوکاست که در این رژیم است را مطرح کنیم. کاش کسانی به عنوان مشاور در کنار دکتر ظریف بودند تا او را از این مسئله آگاه کنند. هرچند که آقای ظریف در جریان این قضیه هستند. ( اینجا )

شجاعی طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه ظریف گفته است در افتتاحیه نمایشگاه حضور پیدا نمی کند، تاکید می کند: ما اصلا شما را به علت همین موضع‌گیری دعوت نخواهیم کرد.

موضع منفعلانه جواد ظریف در قبال برگزاری نمایشگاه هولوکاست، نشانه از نوع تفکر کابینه دولت یازدهم نسبت به رژیم جعلی اسرائیل و جریان های صهیونیستی است. پیش از این نیز وزارت ارشاد از همکاری در برگزاری کنفرانس بین المللی هالیوودیسم امتناع کرده بود و اکنون نیز وزیر امور خارجه به صراحت از عدم کمک دولت به برگزاری نمایشگاه هولوکاست می گوید!

ارسال نظر: