شجاعی طباطبایی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

برای افتتاحیه نمایشگاه به طور قطع از ظریف دعوت نخواهیم کرد

کدخبر: 2026734

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست گفت: ظریف عنوان کرده بود که به افتتاحیه نمایشگاه نمی‌آید و وقتی ما با چنین صحبت‌هایی روبه‌رو می‌شویم به طور قطع از وی برای افتتاحیه نمایشگاه دعوت نخواهیم کرد.

مسعود شجاعی طباطبایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست گفت: تصورم این است که اظهارات وزیر امور خارجه و مقایسه اش دور از عرف دیپلماتیک است و در عالم سیاست تا این اندازه علیه جریان داخلی هجمه به وجود نمی آورند.

وی ادامه داد: ما در نمایشگاه هولوکاست بحث مان اثبات یا نفی هولوکاست نیست؛ بلکه بحث مان این است که تاوان هولوکاست را چرا باید مردم غزه و فلسطین بدهند و نگرانی اصلی ما هولوکاست هایی است که توسط رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین است؛ البته نگران تمام هولوکاست هایی است که توسط رژیم های ظالمانه مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ایجاد می شود.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست با بیان اینکه وقتی آمریکا بمب اتم را بر سر مردم ناکازاکی و هیروشیما انداخت، به نوعی هولوکاستی را به وجود آورده بود، اظهار داشت: حتی در جنگ وینتام نیز به گونه ای رفتار شد که در نهایت منجر به شکست مردم ویتنام شد؛ البته این روند بعد از جنگ ویتنام نیز رخ داد و حتی امروزه نیز شاهد نسل کشی عربستان در یمن هستیم که این نیز به نوعی هولوکاست به شمار می رود.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: وزیر امور خارجه می داند که ما نزدیک به یک سال است که در این زمینه فعالیت می کنیم و قطعا در جریان فعالیت های ما قرار دارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی شکایت های متعددی علیه فعالیت های ما داشته و همیشه نیز پاسخ مان همین است که بیان می کنیم.

وی با بیان اینکه نوع ادبیات وزیر امور خارجه در این زمینه عزتمندارانه و عزت خواهانه نیست، گفت: ما از موضع عزت مردمی صحبت می کنیم که مورد ظلم واقع می شوند و حرف مان حق است، به همین دلیل درست نبود که وزیر امور خارجه ما رابا نژادپرستان بسیار خشونت طلبی که شروع تاریخ شان با سوزاندن سیاه پوستان همراه بود، مقایسه کند. به عبارت دیگر این کار نه معقولانه بود و نه در عرف دیپلماتیک کار درستی به شمار می رود.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست ادامه داد: وزیر امور خارجه در آن مصاحبه عنوان کرده که این نمایشگاه از سوی دولت تایید نمی شود و این مسئله نظر شخصی وی به شمار می رود؛ چرا که ما با وزارت ارشاد همکاری داریم و مسئولان بخش تجسمی کشور در جریان این فعالیت هستند و همه می دانند که این نمایشگاه از موضع عزتمندانه است؛ بنابراین صحبت های وزیر امور خارجه با وزارت ارشاد همخوانی ندارد.

شجاعی طباطبایی در همین زمینه افزود: ما این نمایشگاه را برای عزت مردم مظلوم نه تنها غزه و فلسطین بلکه برای همه مردم دنیا انجام می دهیم و هولوکاست تنها اتفاقی نیست که در جنگ جهانی دوم رخ داد و صهیونیست ها از این مسئله سوءاستفاده کردند و تاوان هولوکاست را مردم غزه و فلسطین پرداخت می کنند؛ در حالی که اگر قرار بر تاوان بود باید بخشی از خاک آلمان جدا می شد.

وی افزود: اگر مشورت کوچکی به وزیر امور خارجه داده می شد، متوجه می شدند که هنرمندان از 50 کشور دنیا برای این نمایشگاه اثر فرستاده اند و استنباط و استدلال منطقی ما در این زمینه را پذیرفته اند و بسیاری از این هنرمندان از کشورهایی مانند چین، کوبا، برزیل و حتی کشورهای اروپایی هستند.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه همزمان با روز تاسیس رژیم صهیونیستی انجام می شود، تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان این اقدام را با خشونت طلبی مقایسه کرده است؛ در حالی که هدف گذاری ما رژیمی است که سمت و سوی خشونت طلبی، کودک کشی و نژادپرستی را دنبال می کند.

شجاعی طباطبایی گفت: ظریف عنوان کرد که به هنرمندانی که در این زمینه فعالیت کرده اند رویداد نمی دهیم و ممکن است این اتفاق رخ دهد که اگر رویدادی صادر نشود، واقعا متاسف خواهیم شد؛ چرا که هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه ایران را به عنوان کشوری می شناسند که حامی مظلومان ست، ولی وقتی وزیر امور خارجه کشورمان که باید از مظلومین دفاع کند، چنین صحبت هایی را مطرح می کنند، جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه قطعا هنرمندان بزرگ دنیا نسبت به عدم صدور رویداد معترض می شوند و ما نیز نسبت به این مسئله اعتراض می کنیم، گفت: وی حتی عنوان کرده بود که به افتتاحیه نمایشگاه نمی آید و وقتی ما با چنین صحبت هایی روبه رو می شویم به طور قطع از ظریف برای افتتاحیه نمایشگاه دعوت نخواهیم کرد؛ چرا که موضع گیری وی عزتمندانه نبوده است.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست در پایان خاطر نشان کرد: این نمایشگاه ارتباطی با دولت ندارد و سازمان های مردم نهاد حامی اقدام ما هستند، از سوی دیگر این نمایشگاه را در روز 25 اردیبهشت ماه همزمان با تاسیس رژیم صهیونیستی در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می کنیم و قطعا تاریخ و مکان نمایشگاه نشان می دهد که ما به دنبال چه هدفی هستیم.

ارسال نظر: