عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هفتم اسفند برجسته بود

کدخبر: 2026901

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مخاطبان در شبکه های اجتماعی به عنوان دروازه بان خبر در جایگاه تولیدکننده و نه صرفا مصرف کننده هستند، از این رو توانستند نقش شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام را در انتخابات هفتم اسفند برجسته کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هفتم اسفند انتخابات نهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد این انتخابات در 56 حوزه انتخابیه به دور دوم (10 اردیبهشت ماه ) کشیده شد .

علیرضا عبداللهی نژاد در همین رابطه افزود: در عصری زندگی می کنیم که همه عرصه ها در محدوده رسانه قرار دارد و در رسانه ای شدن سیاست ، یک اقدام معطوف و مبتنی بر گفتمان قدرت شکل می گیرد، از این رو سیاستمداران از طریق انتخابات به عنوان نماد مشارکت سیاسی، خود را در معرض نقد و قضاوت قرار می دهند. وی ادامه داد: اتفاقی که در بستر رسانه های جدید مبتنی بروب 2( web2 ) روی داد، برقراری تعامل و تولید محتواهای دیجیتال بود و بدین ترتیب شبکه های اجتماعی امکان بروز و ظهور یافته ، صدای بی صداها شدند و خرده فرهنگ ها و گفتمان ها از طریق آن توانستند به سپهر سیاست وصل شده و یک نوع گفتمان مخصوص ایجاد کنند تا مطالباتی را شکل داده و به مثابه نیروی وزین اجتماعی و جنبشی بزرگ باشد.

استاد علوم ارتباطات، با بیان اینکه نمی توان زیاد به شبکه های اجتماعی خوش بینانه نگاه کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه سنجش میزان تاثیرگذاری رسانه ها به طور عام و شبکه های اجتماعی به طور خاص، ابزارهای نو پدید هستند، خیلی نمی توان تجزیه و تحلیلی داشت. به گفته عبداللهی نژاد، پس از برگزاری انتخابات هفتم اسفند 94، مقالات زیادی در باب تلگرامی شدن سیاست نگاشته شد، یعنی این شبکه اجتماعی به ابزاری در شکل دهی به نگرش ها مبدل شده است .

تاثیر شبکه های اجتماعی در انتخابات 94

عبداللهی نژاد با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات اسفند 94 خاطر نشان کرد: سال های زیادی تلویزیون رسمی ایران با ضریب نفوذ بالا به ویژه در مناطق حاشیه ای، نقش عمده ای در شکل دهی به نگرش های سیاسی داشت اما در چند سال اخیر مرجعیت و اعتبار اصلی خود را از دست داده و به نوعی تبدیل به یک رسانه شده که گفتمان رسمی را بازنمایی می کند.

وارد عصر مخاطب فعال شده ایم

عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی با بیان اینکه وارد عصری شده ایم که مخاطب فعال نام گرفته،‌ توضیح داد: این مخاطب از حداقل سواد رسانه ای برخوردار است، دسترسی وسیع به کانال ها، شبکه ها و ابزارهای رسانه ای دارد و به نوعی قدرت انتخاب دارد.

مخاطبان دروازه بانان خبر

عبداللهی نژاد ادامه داد: درباره اهمیت شبکه های اجتماعی می توان به کاهش تدریجی ظرفیت رسانه رسمی در رقابت با ایستگاه های پخش و ماهواره های بین المللی اشاره کرد. وی دسترسی وسیع، ارزان و سریع به شبکه های اجتماعی را از ویژگی های آنها دانست و گفت: مخاطب در این شبکه ها به عنوان دروازه بان خبر در جایگاه تولیدکننده و نه صرفا مصرف کننده قرار می گیرد که این می تواند نقش شبکه های اجتماعی بویژه تلگرام را در انتخابات هفتم اسفند برجسته کند. این استاد دانشگاه شبکه های اجتماعی را ابزاری دانست که سبب تغییرات تدریجی در لایه های زیرین جامعه شده و افزود: مردم به وسیله این شبکه ها برای رساندن پیام خود در انتخابات بهره گرفتند.

22 میلیون ایرانی عضو تلگرام

این استاد دانشگاه با استناد به آمار رییس شورای عالی فضای مجازی تعداد کاربران ایرانی عضو تلگرام را 22 میلیون نفر عنوان و اضافه کرد: این جامعه وسیعی را در بر می گیرد، کدام رسانه در کدام دوره این اندازه مخاطب داشته است هرچند هنوز نمی توان اثرسنجی کرد و آن را در قالب داده های کمی درآورد اما می توان نسبت به تاثیرگذاری آن در انتخابات نظر داد. وی شبکه های اجتماعی را پدیده ای نو ظهور خواند که خیلی هم روی آن کار مطالعاتی عمیق نشده است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر: