صادرات نفت ایران به آسیا ۵۰ درصد افزایش یافت

کدخبر: 2027071

رویترز از افزایش ۵۰ درصدی صادارات نفت ایران به کشورهای آسیایی خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از رویترز، مشتریان آسیایی ایران واردات نفت از این کشور را در ماه مارس نزدیک به ۵۰ درصد افزایش دادند .

رویترز با استناد به داده‌های رسمی و ردیابی نفتکش‌ها گزارش داد که چهار مشتری اصلی ایران در آسیا طی ماه مارس روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریده‌اند که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد .

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در مارس پارسال در مجموع کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریده بودند .

این گزارش می‌افزاید که طی ماه گذشته چین و کره جنوبی واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند، اما ژاپن و هند خرید نفت از تهران را به شدت افزایش داده‌اند .

چین در ماه مارس بیش از ۵۹۰ هزار بشکه و هند بیش از نیم میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریده‌اند .

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کرد که تنها ۸۰۰ هزار بشکه آن راهی اروپا می‌شد و مابقی عمدتا به بازارهای آسیایی صادر می‌شد. اما تحت تاثیر تحریم‌ها، اروپا خرید نفت از ایران را در سال ۲۰۱۲ متوقف کرد و کشورهای آسیایی نیز واردات نفت ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دادند .

بعد از لغو تحریم‌ها در نیمه ژانویه امسال، اروپا دوباره خرید نفت از ایران را به میزان محدودی شروع کرده، اما مشتریان آسیایی خرید نفت از تهران را به سرعت افزایش داده‌اند .

چهار مشتری آسیایی ایران از ژانویه تا مارس امسال به طور متوسط یک میلیون و ۲۷۲ هزار بشکه نفت از ایران خریده‌اند. این رقم نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد .

در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ این چهار کشور در مجموع کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت از ایران خریده بودند. ترکیه دیگر مشتری نفتی ایران نیز تخمین زده می‌شود که روزانه حدود ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. این رقم قبل از تحریم‌ها ۱۸۰ هزار بشکه در روز بود .

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کل تولید نفت خام ایران در سه ماهه اول امسال روزانه تا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است . ایران می‌گوید که مصمم است تولید و صادرات نفت خود به دوران پیش از تحریم‌ها برساند .

منبع: مهر

ارسال نظر: