معاون میراث فرهنگی:

وجود ۳۲ هزار اثر ثبتی در کشور

کدخبر: 2027716

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بیش از ۳۲هزار اثر ثبتی در کشور وجود دارد که بخشی از آنها متعلق به دولت و بخشی نیز مربوط به مردم است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، اسدالله درویش امیری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: اماکن تاریخی وقتی به ثبت می رسند آینده آنها با نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی اضافه کرد: بخشی از این مکانهای تاریخی در مالکیت دولت و از اعتبارات دولتی و بودجه عمومی کشور مورد مرمت و بهره برداری قرار می گیرند.

درویش امیری گفت: آن بخشی نیز که متعلق به مردم است باید از طرف مردم ولی با نظارت و طراحی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود.

وی بیان کرد: با وجود محدودیت منابع دولتی ولی باز هم نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم.

درویش امیری گفت: برهمین اساس قانون اختیاراتی از جمله ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت که به وضوح مرمت بناهای تاریخی با مشارکت مردم را مورد اشاره قرار داده، مطرح کرده است.

وی بیان کرد: برهمین اساس مردم در قالب مشارکت درمرمت، حفاظت و بهره برداری بناهای تاریخی توافق می کنند.

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای تحقق این هدف تک بناهای تاریخی که در اقصی نقاط کشور وجود دارد از طریق صندوق احیای بناهای تاریخی و فرهنگی که در قانون برنامه پیش بینی شده است بخشی از این صندوق در اختیار مردم قرار می گیرد و به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد که بیشتر اینها جزو نفایس و متعلق به دولت هستند اما اماکنی که ثبت ملی هستند ولی جز نفایس نیستند بیشترمتعلق به مردم هستند.

درویش امیری گفت: رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم بر ضرورت صیانت از میراث فرهنگی و صادارت صنایع دستی تاکید کرده است.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وظیفه ای که دارد در بخشهای مختلف یکی از اعضای اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی است و نقش جدی و اساسی را در اجرای شعار سال برعهده دارد.

درویش امیری گفت: در این ارتباط با ارائه آموزشهای لازم در بخش صنایع دستی، صیانت از میراث فرهنگی و پنج برابر شدن میزان ورود گردشگران از سیاستهای اصلی این سازمان است.

ارسال نظر: