دفاع تمام قد رئیس سیا از آل سعود؛

جان برنان: بهتر است اسناد "۲۸ صفحه"‌ای یازده سپتامبر منتشر نشود

کدخبر: 2027959

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت بخش ۲۸ صفحه ای در گزارش ۱۱ سپتامبر کنگره شامل اطلاعات اولیه‌ای درباره ارتباط احتمالی عربستان با مهاجمان است که این اطلاعات در زمان خود مورد بررسی و تایید قرار نگرفتند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "جان برنان" روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری «ان بی سی» با دفاع از تصمیم دولت آمریکا در منتشر نکردن بخش 28 صفحه ای از گزارش 11 سپتامبر کنگره، مدعی شد: این صفحات حاوی اطلاعات «نادرستی» هستند که می توانند برای مرتبط کردن عربستان با حملات 11 سپتامبر مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: این صفحات به دلیل نگرانی درباره شیوه های حساس و اقدامات تحقیقی مورد استفاده ، محرمانه نگاه داشته شده و در زمانی که یافته های تحقیق رد سال 2002 منتشر شد، تحقیقات هنوز در جریان بود.

رئیس سازمان سیا گفت: گزارش کمیسیون 11 سپتامبر حاوی «ترکیبی از اطلاعات درست و نادرست» است و این کمیسیون پیرو اطلاعات اولیه موجود در بخش 28 صفحه ای از گزارش خود ، «با قضاوتی روشن» بیان کرد که هیچ شواهدی مبنی بر حمایت مالی دولت یا مقام های عربستان از القاعده وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد که 28 صفحه معروف از گزارش 11 سپتامبر که به عربستان مربوط می شود ، به دلیل منابع حساسی که مورد استفاده قرار داده ، منتشر نشده است.

برنان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روابط نزدیک آمریکا و عربستان گفت که انتشار 28 صفحه جنجالی از گزارش 11 سپتامبر می تواند به روابط پیچیده دیپلماتیک ، نظامی و اقتصادی دو کشور آسیب وارد کند.

این اظهارات در حالی است که برخی رسانه های آمریکایی و همچنین خانواده های قربانیان 11 سپتامبر خواستار شفاف سازی درباره نقش عربستان در این حملات هستند.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» چندی پیش تاکید کرد که آمریکا باید بخش محرمانه گزارش 11 سپتامبر کنگره درخصوص نقش عربستان درحملات مذکور را منتشر کند.

در همین حال طرحی درکنگره آمریکا با حمایت بی سابقه نمایندگان دوحزب، درصدد است تا مصونیت عربستان دربرابر دادخواست های مربوط به حملات 11 سپتامبر را از بین ببرد و مقام های عربستان آشکارا تهدید کرده اند که درصورت تصویب این طرح دارایی های خود به ارزش 750 میلیارد دلار را بفروشند تا از توقیف توسط دادگاه ها جلوگیری کنند.

این درحالی است که خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر از تلاش دولت باراک اوباما برای بی اثر کردن طرح پیشنهادی کنگره ناراضی هستند. اعضای این خانواده ها از اوباما خواسته اند که اجازه دهد اسناد مربوط به مداخله احتمالی عربستان سعودی درحملات 11 سپتامبر از طبقه بندی محرمانه خارج و منتشر شوند.

اظهارات جدید رئیس سازمان سیا که تا حدی نشان دهنده عقب نشینی در برابر عربستان است پس از سفر اخیر اوباما به عربستان و همچنین تهدیدات ریاض ، مطرح شده است.

شاهزاده «ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان بتازگی در مورد گزارش های رسانه های آمریکایی درخصوص نقش این کشور در حوادث 11 سپتامبر، گفت: همه ابهامات در این مورد رفع شده است و عربستان هیچ چیز برای پنهان کردن ندارد. فیصل همچنین با اشاره به اینکه عربستان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را با سود کم خریداری کرده تهدید به فروش این اوراق کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: