ولایتی در دیدار قائم مقام وزارت خارجه فرانسه:

اطمینان از وفای به تعهدات از سوی طرف دوم مذاکره باید در ملت ایران بوجود بیاید

کدخبر: 2028162

عضو مجمع تشخیص گفت: نگرانی‌ها از عدم اجرای تعهدات باید رفع شود و این اطمینان در ملت ایران از وفای به تعهدات از سوی طرف دوم مذاکره بوجود بیاید تا بتوان از منافع مربوطه بهره برداری کرد که این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر ولایتی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با دبیرکل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه و مسئولان توسعه همکاری های خارجی با بیان اینکه تاکنون ملاقات های متعددی با مقامات فرانسوی در سطوح مختلف داشته ایم، گفت: این دیدارها رقبت سیاست نظام است.

ولایتی اضافه کرد: از زمانی که بنده در وزارت امورخارجه بوده ام دیدارهای متعددی در سطوح مختلف با روسای جمهوری فرانسه داشته ام.

وی ادامه داد: اینکه می گوییم با رقبت، سیاست نظام است و امیدواریم که با گفت و گوها اگر مشکلاتی وجود دارد، برطرف شده و روابط در مسیر اصلی خاص دو طرف قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری از اینکه گفت و گوهای این هیات تا به امروز با مقامات ایرانی مثبت و راضی کننده باشد، گفت: برقراری و توسعه روابط زمانبر است اما توقف و تخریب آن زمان نمی خواهد.

ولایتی ادامه داد: بارها با مسئولیت بنده با فرانسه تا جاهای خوبی پیش رفتیم اما برخی حوادث خارج از اراده دو کشور ما را متوقف و یا به عقب برده است.

وی با بیان اینکه با آقای مرحوم میتران بیش از یکبار ملاقات داشته است، گفت: با آقایان شیراک و سارکوزی هم ملاقات هایی داشتم که دو طرف به توسعه روابط امیدوار شدیم اما نمی دانم چه کسی در این رابطه دمید که متوقف شد اما امیدوارم که اینبار سرنوشت روابط، همچون گذشته نباشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه با نگاه مثبت به فرانسه نگاه کرده است و امیدوارم برای توسعه روابط گام های جدی و عملی برداشته شود.

ولایتی گفت: اگر اروپا موضع واحد داشته باشد، حتما مواضع فرانسه در این زمینه موثر بوده و هست.

وی در خصوص برجام نیز اظهار داشت: اجرای تعهدات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و فرانسه در این زمینه باید نقش موثری داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: نگرانی ها از عدم اجرای تعهدات باید رفع شود و این اطمینان در ملت ایران از وفای به تعهدات از سوی طرف دوم مذاکره بوجود بیاید تا بتوان از منافع مربوطه بهره برداری کرد که این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

**زمانی حساس برای فرانسه و ایران

ماسه دبیرکل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه نیز در این دیدار گفت: همین که ما را به حضور پذیرفتید، نشانه محبت شما به کشور ما است. در تمام ملاقات هایی که امروز داشتم این مسئله را عنوان کردم.

وی گفت و گوهای امروز خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران به خصوص گفت و گوهای سیاسی که در وزارت امورخارجه داشته را پربار توصیف کرد و افزود: هم اکنون در زمان حساسی هستیم؛ هم برای فرانسه و هم برای ایران. از این حیث این دیدارها اهمیت دارد.

این مقام فرانسوی تاکید کرد: برجام باید آثار خود را نشان دهد، سفر آقای روحانی به پاریس هم باید آثار خود را نشان دهد. گفت و گوهای سیاسی که با ایران شروع کردیم، بیشتر باید آثار خود را نشان بدهد.

قائم مقام وزیر خارجه فرانسه اظهار امیدواری کرد که رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با سفر به فرانسه می تواند در توسعه همکاری ها کمک موثری داشته باشد.

ماسه گفت: آینده روابط امیدوار کننده است، ما به تعهدات خودمان در همکاری با ایران در زمینه ها و قالب های مختلف عمل خواهیم کرد و نقشه راه خوبی میان دو کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه شما به تاریخ مسلط هستید و می دانید در فرانسه تاریخ در قلب مردم جای گرفته است، همانگونه که در میان مردم ایران است، گفت: مردم فرانسه برای استقلال خود اهمیت فوق العاده ای قائل هستند و امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام دو کشور بتوانند زمینه های همکاری های بهتر و جدیدتری را تجربه کنند.

ارسال نظر: