در برنامه "تیتر امشب" عنوان شد:

اراده‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود ندارد

کدخبر: 2028592

عضو شورای عالی فضای مجازی با گلایه از بی‌توجهی به اهمیت فضای مجازی گفت: در دایره سیاست‌گذاری وقت کمی گذاشتیم. به شورای عالی فضای مجازی بی‌توجهی شده است و در این رابطه زیاد به فرمایشات رهبر انقلاب توجه نشده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در برنامه تیتر امشب با توجه به اهمیت حوزه مجازی، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی و مومن نسب کارشناس فضای مجازی درباره نکات کاربردی فضای مجازی توضیحاتی ارائه کردند.

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی درباره اهمیت فضای مجازی گفت: فرصت های فضای مجازی برهمگان مشخص است. تسهیلات فراوانی را در اختیار آموزش فرهنگ کار و همه اقشار جامعه قرار داده است. این فضا امکانات خوب و راحتی برای همگان فراهم کرده است.

وی در ادامه افزود: در دهه اخیر رشد خوبی داشته ایم با توجه به فاصله ما از فناوری دنیا چندسالی عقب هستیم اما در این حوزه عقب افتادگی نداریم و از لحاظ خرید الکترونیکی و دیگر حوزه ها پیشرفت‌هایی داشته ایم. در حوزه علم، پزشکی فرصت‌ها در حوزه مجازی بیشتر است فقط باید به تهدیدها بیشتر توجه داشته باشیم.

جلیلی با گلایه از بی توجهی به اهمیت فضای مجازی گفت: پیرو فرمایشات رهبر در حوزه مجازی توجه خاصی نشده است. در دایره سیاست گذاری وقت کمی گذاشتیم. به شورای عالی فضای مجازی بی توجهی شده است و در این رابطه زیاد به فرمایشات رهبر انقلاب توجه نشده است.

وی گفت: شورا کارش و سیاست گذاری بر اساس جلسه است. در سال گذشته باید 100 جلسه می داشتیم که کمتر از نصف آن جلسه تشکیل شده است. مصوبات شورا جنبه قانونی دارد که فرصت خوبی برای سازمان هایی که در حوزه مجازی می توانند کار انجام دهند و از فرصت ها در این حوزه استفاده کنند.

به گزارش شبکه خبر، جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: نهضت تولید محتوا نه فقط دولت و حکومت بلکه مردم نیز باید نسبت به شکل گیری محتوای اسلامی تلاش کنند و لازم است که توجه بیشتری شود. بخشی از جامعه از کمبود پهنای باند رنج می برند و برخی از دانش آموزان از رها شدن پهنای باند زیاد رنج می برند.

عضو شورای عالی شورای مجازی گفت: ما امکان نظارت به لحاظ فنی را داریم اما سلیقه ها در حوزه نظارت متفاوت است ونظارت ها کافی نیست زیرا ما شاهد تندروی و کندروی هستیم. وی گفت: ما در استفاده از فناوری باید بیشتر تلاش کنیم و هرگونه کم و کاستی در این زمینه به دلیلی اختلاف سلیقه هاست.

جلیلی در ادامه افزود: شورا مسئول نظارت بر محتوا نیست و بحث ساماندهی نظارت هوشمند بر فضای مجازی هنوز عملیاتی نشده است. او در ادامه افزود: در حال حاضر کاربران به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانند به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی دسترسی داشته باشند؛ ما امروز به مدد تکنولوژی قادریم پیامی را که فردی برای فرد دیگر فرستاده است را شناسایی کنیم اگرچه این امر 100 درصد نیست اما امکان ردیابی آن وجود دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات تعریف مشخصی دارد، این شبکه عبارت است از ایجاد زیرساخت ارتباطی با پهنای باند بالا و البته بسیار ارزان قیمت برای ارتباطات داخلی و میان سازمانی بین ایرانیان تا در صورت تحریم اینترنت ایرانیان بتوانند در نهایت استقلال فعالیت ها و مبادلات خود را در سرتاسر جهان اداره کنند. مومن نسب کارشناس فضای مجازی نیز گفت: رهبر انقلاب همه ارگان ها و مسئولین را مسئول کردند که به فضای مجازی توجه داشته باشند. سال گذشته رهبری بخش دوم را دستور اجرا دادند و دستور دادند که شوراهای مجازی منحل شوند. منتهی باید باور کنیم فضای مجازی به اندازه فضای حقیقی مهم است. برخی در این حوزه تنفس می کنند. چارچوب ها باید مشخص شود نظارت ها باید دقیق تر باشد و شورا به صورت جدی رسیدگی کنند.

مومن نسب گفت: شبکه ملی باید راه می فتاد که شبکه ای امن و ارزان در اختیارشان قرار می گرفت. وی با بیان اینکه ما برای جوانان کشورمان چه اموزشی در زمینه اینترنت و فضای مجازی داشته ایم؟ گفت: در حوزه فضای مجازی 40 دستور مقام معظم رهبری را داریم که حتی 4 مورد آن هم اجرایی نشده است. او افزود: آمارها نشان می دهند بیش از 80 درصد نوجوانان زیر 18 سال حداقل یکبار فیلم و عکس غیر اخلاقی دیده اند؛ حال در این شرایط چه کسی پاسخگوی بلوغ زودرس کودکان است؟ آیا برای آن فکری شده است؟ آیا برای ارائه اینترنت امن و سالم طرحی ارائه شده است؟ امروز خانواده های ایرانی از من این سوال را می پرسند که آیا فرزندان شخص رئیس جمهور از اینترنت استفاده می کنند و ایشان چطور فرزندانشان را در این فضای آلوده حفظ می کنند؟

این کارشناس در ادامه تاکید کرد: عناصر پشت پرده ای در کشور فعالند که از فروش پهنای باند سود بالایی عایدشان می شود، حال با ارائه شبکه ملی اطلاعات این منافع قطع می شود؛ طبیعی است که در این مسیر سنگ اندازی می کنند اما واقعیت این است که استفاده از اینترنت ارزان و سریع حق ایرانیان است.

حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیته رسانه مجلس نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: از نظر ما اراده لازم برای مقابله با فضای مجازی آلوده وجود دارد اما در بین دوستان آن صراحت لهجه ای که باید باشد ضعیف است. سوال این است که اگر در همان چندسال پیش شبکه ملی اطلاعات راه اندازی می شد آیا امروز شاهد افت تحصیلی فرزندانمان بودیم؟ آیا شاهد تهاجم فرهنگی بودیم؟ آیا شاهد دسترسی آسان به تصاویر و عکس های غیراخلاقی بودیم؟

رئیس کمسیون رسانه مجلس ادامه داد: آیا ما در مقابل پولی که از مردم برای دسترسی به اینترنت دریافت کرده ایم خدمات متناسبی نظیر پهنای باند و اینترنت سریع ارائه داده‌ایم؟ جواب آن منفی است زیرا ما تنها به دنبال منافع خودمان هستیم و منافع مردم را به فراموشی سپرده ایم.

او در ادامه به اراده بالای مجلس برای مطالبه مردم از دولت گفت: مجلس صراحت بالایی برای دریافت مطالبات مردم دارد تا جایی که ما بارها وزیر ارتباطات را برای پاسخ به سوالاتمان به مجلس احضار کردیم و حتی به ایشان کارت زرد هم داده ایم و در مقابل اراده کافی و لازمی را در دولت برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیافتیم.

ارسال نظر: