سیف در همایش "فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها":

امیدواریم تا پایان سال ۹۵ به هدف تک نرخی شدن قیمت ارز برسیم

کدخبر: 2029770

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۵ بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به هدف تک نرخی کردن قیمت ارز برسیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست نوبت عصر امروز (یکشنبه) همایش فرآیند قانونگذاری-الزامات و راهکارها که در محل مجلس قدیم در حال برگزاری است، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال 95 بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به هدف تک نرخی کردن قیمت ارز برسیم.

وی افزود: قوه مقننه در مسیر رسیدن به اهداف کشور به خصوص در حوزه پولی و بانکی از جایگاه مهمی برخوردار است و لازم است همکاری ها مثبتی بین دولت و مجلس در این مسیر صورت گیرد.

سیف با اشاره به توفیقات دولت یازدهم در حوزه اقتصادی کشور، گفت: دولت یازدهم توانست تورم حدود 40 درصدی کشور را به میزان 11 درصد برساند، در همین مسیر امیدواریم بتوانیم با سرعت به سمت تک نرخی شدن تورم به صورت پایدار برسیم، ایجاد ثبات در بازار ارز هم توأم با آرامش و مدیریت بود، آن هم علیرغم شوکی که در بازار نفت ایجاد شده بود، این موارد از توفیقات دولت در حوزه پولی و بانکی کشور بود که امیدواریم بتوانیم ثبات و پایداری را در این بخش حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: بانک مرکزی در نظام پولی و بانکی وظیفه ترسیم نقشه راه توزیع منابع پولی در کشور و گردش صحیح حجم پول در اقتصاد را دارد. همچنین بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مسئولیت ها و وظایفی دارد که با برنامه ریزی و اولویت بندی در جهت نیل به آنها حرکت می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی بر همین اساس با اشاره به اهمیت سال 95 در شرایط کنونی کشور، تأکید کرد: سال 95 سالی است که ما در آن به دهه دوم حرکت به سمت چشم انداز 20 ساله ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری وارد می شویم، همچنین سال 95 سال تدوین، تصویب و در ادامه آغاز اجرای برنامه ششم توسعه در کشور است که باید با برنامه ریزی و توجه به اهداف و برنامه ها در جهت اهداف بالادستی و سند چشم انداز به آن توجه کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی وظایف خاص و مهمی بر عهده دارد که ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و سیاست های مالی بخشی از این وظایف است. همچنین 39 برنامه و 150 اقدام در این مسیر به بانک مرکزی محول شده است که برنامه ملی سیاست شفافیت دارایی ها، تعیین تکلیف سود بانکی، تثبیت نرخ ارز و تخصیص درست منابع به پروژه ها مثبت اقتصادی از جمله این برنامه هاست.

ولی الله سیف اضافه کرد: ما در بحث سود بانکی با این چالش مواجهیم که سودها متناسب با نرخ تورم کاهش نیافته و ما در مقاطعی با افزایش بی رویه سود نیز بانکی مواجه بودیم که آن هم به دلیل ساختار نظام بانکی ما این اتفاق رخ داده است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اما امروز و پس از استقرار دولت تدبیر و امید به نرخ سود حدود 17 رسیدیم و معتقدیم نرخ سود قابل قبول برای بانک مرکزی نزدیکترین نرخ به تورم است. همچنین در بخش تخصیص منابع بانکی نیز با توجه به محدودیت ها موجود اولویت خود را در تخصیص اعتبار به بنگاه های کوچک و متوسط قرار دادیم و امیدواریم در حوزه تثبیت نرخ ارز نیز در شرایط جدید پسابرجام تا پایان سال 95 ارز تک نرخی را داشته باشیم.

ارسال نظر: