گمانه‌زنی‌ها از خداحافظی زودهنگام رئیس صداوسیما حکایت می‌کند؛

فراز و فرود "سرافراز"

کدخبر: 2030266

شاید عزت الله ضرغامی در ماه های آخر تصدی پست ریاست سازمان صداوسیما مجبور بود شایعه های برکناری اش را تحمل کند ولی محمد سرافراز از همان ماه های اول با این اخبار روبرو شده است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- در متن های منتشر شده شبکه های اجتماعی هر روز رئیس صداوسیما استعفا داده یا در حال نوشتن متن استعفانامه اش است و یا این که برکنار شده و گزینه های جایگزینی وی معرفی می شوند. این شایعه ها مانند قانون بقای انرژی عمل می کنند یعنی هیچ وقت از بین نمی روند بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند و باز هم سرافراز در مرکز توجه شایعه سازان باقی می ماند.

رئیس سازمان صداوسیما می رود یا نه؟ شاید عزت الله ضرغامی در ماه های آخر تصدی پست ریاست سازمان صداوسیما مجبور بود شایعه های برکناری اش را تحمل کند ولی محمد سرافراز از همان ماه های اول با این اخبار روبرو شده است. شایعه هایی که از شبکه های اجتماعی شروع شده و در رسانه ها منتشر می شوند و این روزها به اوج خود رسیده اند.

سرافراز از میان شایعه ها رئیس شد

شایعات این روزهای رسانه ها درباره ریاست رسانه ملی، شباهت زیادی به یک سال پایانی دوره ریاست عزت الله ضرغامی بر صداوسیما دارد. زمانی که زمزمه های رفتن ضرغامی و گزینه های احتمالی جایگزینی وی مطرح شد. ضرغامی بعد از دو دوره 5 ساله ریاست بر صداوسیما کم کم آماده رفتن می شد و گروه های سیاسی و رسانه ها به دنبال شخص جایزین وی بودند. سوالی آن روزها این بود که «چه کسی جانشین ضرغامی می شود؟» در گمانه زنی ها اسامی «عبدالرضا رحمانی فضلی»،«محمد حسین صفار هرندی»، «غلامعلی حداد عادل»، « محمدرضا مخبر دزفولی» و «علی دارابی» معاون سابق سیما جزو گزینه هایی بودند که نام شان در گمانه ها بیشتر به چشم می آمد و هر کدام از این اسامی حمایت جناح سیاسی را در پشت سر خود داشتند( اینجا )

در کشاکش نام های اشخاص سیاسی بود که نام محمد سرافزار معاون برون مرزی سازمان صداوسیما نیز به عنوان گزینه جدید ریاست بر سازمان مطرح شد. روزنامه شرق در معرفی سرافراز نوشت: سرفراز مانند ضرغامی از درون خانواده صداوسیما و از بدنه این سازمان محسوب می شود. وی که به دوزبان انگلیسی و عربی تسلط دارد؛ نقشی اثرگذار در رسانه ای کردن مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل داشته است. ( اینجا ) با وجود این هنوز هم رسانه ها گزینه های دیگر را کنار نگذاشته بودند و فقط نام سرافراز به این لیست اضافه شده بود.( اینجا )

در نهایت چند روز بعد از تکمیل 10 سال ریاست عزت الله ضرغامی بر صداوسیما، با حکم مقام معظم رهبری محمد سرافراز برای مدت 5 سال به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد.( اینجا )

رهبر انقلاب در حکم انتصاب سرافراز تاکید کردند: با پایان یافتن دوره‌ی مسئولیت جناب آقای مهندس سیّد عزت‌الله ضرغامی که با تلاش و کوششی خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه و مبتکرانه همراه بود، جنابعالی را با توجه به صلاحیتهایی که بحمدالله از آن برخوردارید و با آگاهی از تجربه‌ طولانی مدیریتی‌تان در رسانه ملّی و آشنایی‌های گسترده‌تان با این مجموعه‌ی بزرگ و مهمّ برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

اولویت های سرافراز

محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما در نخستین نشست مدیران صدا و سیما در دوره جدید با اشاره به انتظارات و نیازهای جامعه و مأموریت‌هایی که مقام معظم رهبری برای صدا و سیما ترسیم کرده‌اند، گفت: بازسازی ساختار رسانه ملی و بهینه سازی کارکردهای آن براساس وظایف محول شده در دستور کار قرار گرفته است.( اینجا )

بر این اساس سرافراز شروع به تغییراتی در ساختار اداری سازمان داد، تعدیل نیروها و بازتعریف سازمانی باعث شد تا پست های مدیریت زیادی در صداوسیما حذف شود. وی همچنین سیاست انتقادی تند تری نسبت به دولت گرفت و به سرعت دولت را وادار به واکنش کرد. ( اینجا ) این انتقادها ادامه داشت و اعضای کابینه، نوبخت سخنگوی دولت در اظهار نظری درباره صداوسیما گفت: از ابتدای صبح که برخی برنامه‌های صداوسیما را نگاه می‌کنید، احساس می‌شود به دنبال نکات منفی می‌گردد تا آنها را پخش کند و ما نسبت به این موارد انتقاد داریم و مردم نیز این‌ها را می‌دانند.( اینجا ) در قبال این انتقادها سرافراز هم متقابلا به انتقاد از دولت پرداخت. ( اینجا ) وی با اشاره به نقدهای دولتی ها نسبت صداوسیما گفت: نگاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تأمین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.

رابطه دولت با صداوسیمای تحت ریاست سرافراز هیچ وقت رابطه ای دوستانه نبوده و در این بین بودجه سازمان صداوسیما نقش اصلی را در دامن زدن به این دعوا داشته است.

سرافراز رفتنی است؟!

بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی، شایعه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن غلامعلی حداد عادل که زمانی از وی به عنوان گزینه ریاست صداوسیما نام برده می شد بار دیگر به عنوان رئیس جدید سازمان معرفی شد. این شایعه تا حدی قوت گرفت که عضو شورای نظارت بر صداوسیما نسبت به آن واکنش نشان داد. رمضان شجاعی کیاسری با رد استعفای سرافراز درباره ریاست حداد عادل بر صداوسیما گفت: آقای حداد همیشه به عنوان گزینه ریاست سازمان صداوسیما مطرح بوده است. خود ایشان هم پیش از ریاست آقای سرافراز می‌گفتند از اول پیروزی انقلاب وقتی ریاست سازمان صداوسیما جایش خالی می‌شود اولین گزینه مطرح من هستم. ( اینجا )

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند درواکنش به اخبار مرتبط با رفتن سرافراز یادداشتی را منتشر کرد و نوشت: این شایعه برای اینان در حد آرزو باقی خواهد ماند و مادامی که شخص دکتر سرافراز منصوب رهبری باقی بمانند مسیر یکسال گذشته را با قدرت و جدیت ادامه خواهند داد و سازمان صداوسیما را به رسانه ای کاملا روشن و شفاف در مناسبات مالی و اداری تبدیل خواهند کرد.( اینجا )

کمی بعد از این شایعه که در اوایل اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، شایعه دیگری در نوروز 95 به وجود آمد. این بار شایعه درباره خداحافظی سرافراز و استعفای وی بود. در متن شایعه آمده بود که سرافراز مدتی است در محل کارش حاضر نشده است.

سایت انتخاب اولین بار این سوم فروردین ماه خبری را منتشر کرد و نوشت: در شرایطی که ایام قبل از نوروز پرکار ترین روزهای سازمان صداوسیما محسوب می شود، محمد سرافراز رییس این سازمان از اواسط اسفند ده روز که در دفترش در سازمان حضور نیافت. ( اینجا ) این خبر در حالی منتشر شد که سرافراز در مراسم HD شدن شبکه مستند حضور یافته بود.( اینجا ) و زمان این مراسم درست در همان روزهای ادعایی سایت انتخاب بود. این خبر واکنش تند روابط عمومی صداوسیما را در پی داشت. روابط عمومی صداوسیما با صدور اطلاعیه ای ضمن تهدید به شکایت از شایعه پراکنان علیه صداوسیما، تاکید کرد: واقعیت این است که رسانه های منتقد رسانه ملی که چندی پیش طرح آنها در ایجاد شایعه استعفای دکتر سرافراز با شکست مواجه شد این بار این شایعه را با سرتیتر تازه ای ارائه کرده اند تا با عملیات جنگ روانی - رسانه ای، استراتژی حذف را پیش برده و از طریق دامن زدن به انواع شایعات به زعم خویش به تضعیف رسانه ملی و مدیریت آن بپردازند.( اینجا )

اطلاعیه تند و تیز صداوسیما تقریبا برای حدود یک ماه و شاید کمی بیشتر باعث شد تا شایعه ها دربار کناره گیری سرافراز از ریاست بر صداوسیما خاموش شود. از چند روز گذشته اخبار ضد و نقیض درباره رفتن سرافراز باز هم به رسانه ها هجوم آورده اند. این بار شایعه خداحافظی سرافزار از صداوسیما به دلیل بیماری دیسک کمر مطرح شد.

روزنامه بانی فیلم درباره این شایعه نوشت: گفته می شود خبر بیماری و دیسک کمر سرافراز نیز در بحث کناره گیری اش بی تاثیر نبوده، اما باید بحث بی پولی سازمان در این سال ها را جدی گرفت و منطقی دانست که سرافراز در این شرایط نمی تواند تاثیر آنچنانی بر کیفیت تولیدات داشته باشد. باید منتظر ماند و دید شایعات راهروی سازمان چه زمانی رنگ واقعیت به خود می گیرد.( اینجا ) در ادامه این شایعه نام چهره هایی که احتمالا جانشین سرافراز خواهند شد نیز مطرح شد. تابناک در گزارشی با عنوان « یکی از این سه تن جایگزین سرافراز در رسانه ملی می‌شوند؟» نام حسن خجسته، معاون سابق سازمان صداوسیما در امور صدا، علی عسکری، معاون فنی سازمان صداوسیما در دوره عزت‌الله ضرغامی و حداد عادل را به عنوان گزینه های محتمل نامبرد. ( اینجا )

بر اساس اخبار غیررسمی و شواهد موجود، ظاهرا رفتن محمد سرافراز از صداوسیما قطعی شده و گفته می‌شود در روزهای آینده این موضوع رسما اعلام خواهد شد. از "عبدالعلی علی عسکری" بعنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست صداوسیما نام برده می‌شود.

ارسال نظر: