شهرام نیا در نشست خبری در نمایشگاه کتاب عنوان کرد:

آمدن یا نیامدن رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب معلوم نیست/ انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب کار درستی بود

کدخبر: 2030688

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: دوستانی از دفتر رهبری چند روز پیش از برگزاری نمایشگاه به محل شهر آفتاب آمدند و جلساتی تشکیل شد اما شخص رهبری توصیه خاصی به نمایشگاه نداشتند اما باز هم چشم انتظار حضور ایشان هستیم ولی تا این لحظه خبری مبنی بر حضور ایشان نداریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، امیرمسعود شهرام نیا در نشست خبری با بیان اینکه عمده دغدغه ما در حوزه های مختلف برطرف شد، گفت: عمده دغدغه ما استقبال مردم بود و تصور می کردم با جابه جایی مکان نمایشگاه با ریزش 20 تا 30 درصد بازدیدکنندگان روبه رو شویم که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با رشد 40 درصدی روبه رو بودیم و همچنین شاهد رشد 15 درصدی فروش نمایشگاه بودیم.

وی ادامه داد: روش های برآوردی ما نشان می دهد که جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و درباره فروش نیز آمار ما بر اساس آمار دستگاه های پوز است و دیروز رقم 35 میلیارد تومان را رد کردیم.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران افزود: فروس بخش دیجیتال نیز در این آمار نیست، چرا که سیستم فروش این بخش از بانک شهر مجزا است.

شهرام نیا گفت: نظرسنجی های ما حاکی از رضایتمندی قابل توجه مردم، ناشران و شخصیت های بازدیدکننده است و طبق نظرسنجی اصل جابه جایی نمایشگاه به شهر آفتاب تصمیم درستی بود، البته ابن کار خالی از اشکال هم نیست به خصوص اینکه آغاز بهره برداری شهر آفتاب با برگزاری نمایشگاه مصادف شد و بخش عمده آماده سازی طی چند ماه اخیر انجام شد.

وی افزود: انتقال نمایشگاه به محل جدید یک تصمیم بزرگ و پرچالش بود و فکر می کنم هم وزارت ارشاد که این تصمیم را گرفت و هم شهرداری که بستر این جابه جایی را فراهم کرد، کار بزرگی انجام دادند. شهرام نیا تصریح کرد: امیدوارم با تدابیری که اندیشیده شده روز به روز این محل آماده تر شود.

وی گفت: امسال در چند جهت تلاش های خوبی را برداشتیم و امسال در جهت واسپاری امور تلاش های بیشتری شد و کمیته های بیشتری به ناشران واگذار شد و امسال بازار جهانی به معنای واقعی بازار جهانی است و حضور پررنگ تر کشورها را در بخش بین الملل داریم و مهمان ویژه جایگاه بیشتری پیدا کرده است.

شهرام نیا تصریح کرد: سالن یاس یک بار دیگر احیا شد و این مهم نیز اسباب خوشحالی است و بخش کتاب های دیجیتال فعالانه به کار خود مشغول است و نمایشگاه توانسته در حوزه نمایشگاهی و فروشگاهی گام های بیشتری را بردارد.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: علاقه مند بودیم در حوزه تبلیغات محیط از فضای قبل خارج شود و ما در تفاهم نامه ای که با مدیریت شهر آفتاب داشتیم چند شرط داشتیم که اولا تبلیغات درآمدزا فقط در محیط های در نظر گرفته شده انجام شود و زیبایی بصری توجه شود.

وی ادامه داد: قرارمان این بود که هیچ غرفه احداث نشود و تنها در حد محدود و آن هم برای بنرهایی که خدمات رسانی می کنند را داشته باشیم البته یک مورد تخلف را داشتیم که برطرف شد.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: سخت گیری های بسیار جدی درباره قیمت و کیفیت داشتیم در خصوص اغذیه فروشی ها داشتیم.

شهرام نیا گفت: در فضای باز یک یا دو ناشر غرفه دارند که تخلف محسوب می شد و ما نیز تذکر دادیم.

وی افزود: ما کمیته اطلاع رسانی را به تشکل های نشر دادیم و چون فضای نمایشگاه جدید بود مشکلاتی نیز وجود داشت البته تشکل ها خواستند کار روابط عمومی را انجام دهند ، ولی ستاد خبری جدا باشد.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره به گروگان گرفته شدن نمایشگاه کتاب توسط برخی سازمان ها مانند بانک صادرات که جلوی 8 میلیارد تومان از بن ها را گرفته است، گفت: توافقاتی با ابن بانک شد که مانده بن های سال گذشته را پرداخت کنند ، البته هیچگاه نیز بانک اعلام نکرد که این مبلغ را پرداخت نمی کند و قرار شد کارت های سال گذشته توسط بانک شهر تعویض شود البته طبیعی است که تغییر بانک عامل این مشکلات را ایجاد می کند، البته چون زیرساخت های شهر آفتاب را شهرداری آماده می کرد و شهرداری ارتباط بهتری با بانک شهر دارد تصمیم گرفته شود بانک عامل نمایشگاه بانک شهر باشد.

وی درباره هماهنگی میان کمیته های مختلف نمایشگاه ادامه داد: ممکن است که در پروژه عظیم گلایه هایی وجود داشته باشد و ممکن است دوستانی به دلیل نگرانی در کار گلایه هایی را مطرح کند و به طور مثال در بحث اطلاع رسانی چون مدیر کمیته اطلاع رسانی درگیر نگرانی ها و مباحث آماده یازی نبودند، البته برخی موارد هم سوتفاهم است و اینکه گفته شده اسپانسر 500 میلیون تومانی توسط ارشاد رد شده است را توسط رسانه ها متوجه شدم، االبته قرار شد برای جلوگیری آشفتگی در جذب اسپانسر این مهم در کمیته اعلام شود.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: البته برخی زیرساخت ها دیر آماده شد و در خبرهایی به کوتاهی خانه کتاب اشاره شده بود در حالی که خانه کتاب مجاز نیست همه اطلاعاتش را در اختیار نمایشگاه بگذارد و ما سال گذشته اصلا از اطلاعات خانه کتاب استفاده نکردیم، چرا که اطلاعات خانه کتاب اطلاعات نشر ایران است در حالی که همه نشر ایران در نمایشگاه وجود ندارند و اطلاعات مورد نیاز نمایشگاه در اختیار کمیته ها قرار گرفته است.

شهرام نیا تصریح کرد: الان اطلاع رسانی به نحو مطلوب در حال انجام است البته شاید ایرادات جزیی هم باشد که در همه بخش ها شاید اینگونه باشد.

وی درباره تفاهم نامه وزارت ارشاد و شهرداری و تاخیر در عقد این قرارداد گفت: هیچ اختلافی وجود ندارد و تلاش می کنیم این کار در روز اختتامیه انجام شود و هیچ اختلافی در این زمینه نداریم چرا که در روز تنظیم تفاهم نامه بحث ها انجام شده است و قالیباف بحث 10 سال را پذیرفته است و تنها مشکل مباحث حقوقی شهرداری است.

رقم فروش در بخش بین الملل از 43 میلیارد تومان گذشت

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره بحث فروش بخش بین الملل اظهار داشت: تا ابن لحظه رقم فروش از مرز 43 میلیارد تومان در بخش های مختلف نمایشگاه گذشته است که این رقم تنها مربوط به دستگاه های پوز است.

وی افزود: این آمار تنها مربوط به دستگاه های پوز بانک شهر است چرا که پوزهای مختلفی نیز در نمایشگاه نصب شده است.

خبری از حضوری رهبری در نمایشگاه نداریم

وی درباره دعوت رهبری از نمایشگاه و توصیه های ایشان برای برگزاری نمایشگاه گفت: شخص رهبری اینکه توصیه خاصی برای نمایشگاه امسال نداشته اند و حداقل به دست من نرسیده است و تا الان نیز خبری مبنی بر حضور ایشان باشد نداشته ایم و تا ابن لحظه خبر مثبت یا منفی برای حضور ایشان را نداشتیم، البته از شلوغی کارهای ایشان مطلع هستیم ولی همچنان منتظر حضورشان هستیم.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره دخالت افرادی که مسئول نمایشگاه نیستند، افزود: تا الان گزارشی از خارج نداشته ایم و از مسولآن دستگاه های مختلف از جمله نیروی انتظامی درخواست کردیم که تذکرات لازم را از طریق مسؤلان نمایشگاه و کمیته های مرتبط تذکر دهند و ما نیز با شاخص های مانند اهدای گل افراد را تشویق می کنیم البته رعایت شئونات اسلامی برای همه افراد الزامی است و تا امروز مورد مداخله بیرونی یا ناهنجاری نداشتیم.

وی در همین زمینه افزود: دوستانی از دفتر مقام معظم رهبری چند روز پیش از برگزاری نمایشگاه به محل شهر آفتاب آمدند و جلساتی تشکیل شد اما شخص رهبری توصیه خاصی به نمایشگاه نداشتند اما باز هم چشم انتظار حضور ایشان هستیم ولی تا این لحظه خبری مبنی بر حضور ایشان نداریم.

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره تعداد پیمانکاران و مباحث مالی گفت: نمایشگاه کتاب دارای ضوابط و مقرراتی است که توسط شورای سیاست گذاری و هیئت امنای موسسه نمایشگاه های فرهنگی درباره آن تصمیم گیری می شود، در واقع 3 نماینده از تشکل ها ، 4 نماینده از ارشاد و اعضای هیئت مدیره موسسه نمایشگاه و 3 یا 4 نفر از مدیران مرتبط حضور دارند مانند مدیران مالی، پشتیبانی و اجرایی، همه پیمانکاران نمایشگاه در مناقصات شرکت می کنند و پس از ارزیابی در کمیته معاملات پیمانکار و مدیر به کمیسیون می آیند سپس از کار دفاع می کنند که مبنای تعیین نرخ ها خواهد شد. جز برخی معادلات جزیی، آنچه در نمایشگاه انجام سده بر این مبنا بوده و حتی در مورد حق الزحمه تشکل های نشر این موضوع در نوبت کمیسیون است و قرار اسن امروز یا فردا جلسه کمیسیون برگزار شود.

وی درباره اجاره کتاب 10 روز سالن کارنامه نشر گفت: کمیسیون معاملات چنین موردی را تصویب نکرده بلکه ماجرا هزینه کسری کتاب بود بنا به اصل واسپاری از هر. کتابی نسخه ای به خانه کتاب ارایه می شود و اصل آن در واقع مجموعه آرشیو اطلاعات کشور اسن تا برای کتاب سال و سایر موارد استفاده شود چرا که سال گذشته تعدادی از کتاب ها در ازدحام و جابه جایی مفقود سد و قرار شد کسری کتاب ها را کمک کنیم تا خریداری شود. بنابرین ما هیچ مصوبه ای مبنی بر پرداخت اجازه کتاب به خانه کتاب نداریم

شهرام نیا درباره اعتبار 10 روزه بن دانشجویی گفت: این تصمیمی نیست که بانک شهر گرفته باشد ستاد نمایشگاه تصمیم ده روزه بودن کارت ها را گرفت تا این بن ها مخصوص اعتبار خاص حضور مردم در نمایشگاه باشد موضوع دیگر جلوگیری از سواستفاده بود زیرا یکی از چالش های جدی افراد، افرادی هستند که بن ها را تبدیل به پول نقد می کنند اما تصور مجری قانون این است مه این بن ها تبدیل به یارانه کتاب می شود اما عملا با دلالی اتفاق دیگری می افتد، طی کارشناسی صورت گرفتخ بخشی اندکی از بن ها در نمایشگاه خریداری می شود اما درباره بن هایی که به خارج از نمایشگاه می روند امکان تخلف وجود دارد اینکه اعتبار بن کارت ها تمدید شود منتفی نیست و ممکن است بنا به تصمیم رئیس نمایشگاه تصمیم بر تمدید مهلت بن ها گرفته شود.

خبرنگار:محمدجواد اسدیان

ارسال نظر: