علت تأخیر در اعلام نتایج انتخابات محلی بیروت چیست؟

کدخبر: 2030699

با اینکه بیش از ۴۸ ساعت از بسته شدن مراکز رأی‌گیری در لبنان می‌گذرد، هنوز نتایج رسمی انتخابات شهرداری در پایتخت این کشور اعلام نشده است؛ مساله‌ای که گفته می‌شود به دلیل نتایج غیر قابل پیش‌بینی علیه جریان المستقبل و سعد حریری است.

به گزارش « نسیم آنلاین « به نقل از سایت شبکه المنار، انتخابات محلی لبنان روز یکشنبه برگزار شد اما وزارت کشور هنوز نتایج رسمی انتخابات در بیروت را اعلام نکرده و تنها به اعلام نتایج انتخابات در استان البقاع اکتفا کرده است .

در بیروت لیست البیارته که از سوی جریان المستقبل حمایت می‌شود با لیست غیر حزبی "بیروت مدینتی" که شامل برخی از هنرمندان و فعالان است رقابت می‌کند .

از آنجا که میزان مشارکت در بیروت تنها به 20 درصد رسیده است، جریان المستقبل با ریاست سعد حریری، در واقع پیروزی کاملی را به دست نیاورده است و همین مسئله این جریان را واداشته تا در گروه‌بندی‌های خود بازنگری کند. نتایج انتخابات در پایتخت یک مسئله ساده و گذرا نیست بلکه در نظر جریان المستقبل بر آینده رهبری سعد حریری تاثیر گذار است .

برخی در جریان المستقبل به این مسئله قانع شده‌اند که انتخابات در بیروت که با اعلام پیروزی لیست البیارته به پایان نرسیده اعلام هشداری برای آغاز مرحله جدیدی در حیات سیاسی حریری و جریان المستقبل است .

برخی اعتراف می‌کنند که عصر روز یکشنبه نگرانی وجود سعد حریری را فرا گرفته به ویژه اینکه نتایج نشان داده بود که حزب القوات اللبنانیه و جریان آزاد ملی و حزب الکتائب به رأی دادن به لیست البیارته پایبند نبوده‌اند .

سعد حریری نگران جواب این سؤال اصلی بود که آیا میشل عون، سمیر جعجع و امین الجمیل تصمیم گرفته اند به ائتلاف با وی پایبند نباشند یا اینکه ضعیف‌تر از این شده‌اند که طرفدارانشان را به حمایت از موضعشان وادار کنند .

واکنش حریری تنها به دوره انتخابات محلی محدود نخواهد شد بلکه انتخابات پارلمانی را نیز شامل خواهد شد. به عقیده منابع در جریان المستقبل نتیجه انتخابات محلی در بیروت در انتخابات پارلمانی نیز بر تعامل میان گروه‌هایی که لیست البیارته را تأسیس کردند، تأثیر خواهد گذاشت .

سؤال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که نبود حریری در لبنان چقدر روی پایگاه مردمی وی تأثیر گذاشته است. نبود وی در لبنان تنها دلیل کوتاهی ساکنان بیروت از رأی دادن به لیست البیارته نیست. جریان المستقبل بر خود گناهی نمی‌بیند که از شهردار سابق که طرفدار المستقبل بوده انتقاد کند .

گفته می‌شود لیست البیارته که از سوی احزاب اصلی حمایت می‌شود تمامی کرسی‌ها در انتخابات محلی را به دست آورده است اما آمار بالای آرای لیست رقیب که از پشتوانه حزبی برخوردار نیست رهبران جریان المستقبل را به شدت نگران کرده است. تعداد این کرسی‌ها 24 کرسی است .

لیست بیروت مدینتی که از نارضایتی عمومی از دولت بهره‌برداری کرد و خود را به عنوان جایگزینی برای احزاب مطرح نمود می‌گوید دستیابی این لیست به 32 هزار رأی نشان می‌دهد که رأی دهندگان از وضعیت کنونی ناخرسند هستند و می‌خواهند تغییرات در کشور صورت گیرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: