سعید سهلی:

ممیزی، بهانه است؛ ایدز هنوز برای کارگردانان ما اهمیت موضوعی پیدا نکرده/ تلویزیون آشکارا به ایدز بپردازد

کدخبر: 2032173

سعید سهیلی نویسنده و کارگردان سینمای ایران اعتقاد دارد که نپرداختن به سوژه ایدز به دلیل ممیزی صرفا یک بهانه است و اصلی ترین دلیل عدم استفاده از این سوژه در سینما و تلویزیون کم توجهی سینماگران است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، سعید سهیلی با اشاره به اینکه اگر سوژه ای بتواند ذهن کارگردان را درگیر کند باید حتما به آن پرداخت بیان داشت: ایدز و بیماران ایدز اگر دستمایه خلق درامهایی دارای تعلیق و با جذابیت باشند چه در سینما چه در تلویزیون می توانند مورد توجه قرار گیرند. این کارگردان که آثاری در گونه های مختلف از کمدی گرفته تا فیلمهای دفاع مقدسی را ساخته است درباره این ادعای برخی کارگردانان که "ایدز" جزو سوژه های ممنوعه است اظهار داشت: من فکر میکنم مشکل، ممیزی نیست و این یک بهانه است که ممیزی نگذاشته به ایدز بپردازیم. وی خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من ایدز هنوز برای کارگردانان ما اهمیت موضوعی پیدا نکرده است و تا این اتفاق هم نیفتد هم نمی توان انتظار تولید آثاری شاخص در این باره را داشت.

یک دهه قبل بدون ایجاد مشکل در ممیزی به ایدز پرداختم

سهیلی با اشاره به اینکه خودش حدود یک دهه و نیم قبل به سوژه "ایدز" پرداخته است گفت: در ابتدای دهه هشتاد فیلم "غوغا" را ساختم و در آن فیلم به صراحت درباره ایدز سخن گفتم. این کارگردان درباره اینکه خودش برای کسب اطلاعات درباره بیماران ایدز جهت نگارش فیلمنامه چه کرده است بیان داشت: سعی کردم به منابع مطالعاتی مرجعی که در این باره وجود داشت رجوع کنم و اطلاعات درست و دقیقی را به لحاظ پزشکی از آنها استخراج کنم چون درباره چنین آثاری این درست بودن ریزه کاریها خیلی مهم است چون باید فکر کرد که بیماران ایدز و پزشکان، مخاطب آن هستند. سهیلی با اشاره به سختی های کار در سوژه ایدز بیان داشت: زمانی که من "غوغا" را می ساختم مسأله به شدت پنهان بود و این طور نبود که مدیران پزشکی به صراحت درباره آن حرف بزنند و برای همین کار تحقیقاتی من هم خیلی دشوار پیش رفت ولی خوشبختانه توانستم ایده هایم را عملی کنم.

تلویزیون آشکارا به ایدز بپردازد

کارگردان آثاری نظیر "شب برهنه" و "کلاشینکف" با اشاره به وظیفه تلویزیون در تولید محصولات نمایشی پیرامون ایدز و مبتلایان آن اظهار داشت: تلویزیون می بایست به صورت آشکارا و صریح به تمامی معضلات اجتماعی بپردازد. مخاطب تلویزیون فراگیرتر است پس وظیفه رسانه ملی است که درباره مسأله ایدز هم تولید محتوای مفید داشته باشد. اگر این اتفاق نمی افتد نشان دهنده کم کاری است. این کارگردان سینما در پایان گفتگوی خود با اشاره به ناشناخته بودن بیماری ایدز خاطرنشان ساخت: هنوز و علیرغم انفجار اطلاعاتی که به واسطه شبکه های اجتماعی ایجاد شده باز هم "ایدز" جزو موضوعات ناشناخته در جامعه است و اصلی ترین دلیل عدم پرداخت سینما و تلویزیون همین ناشناخته بودن و عدم درک اهمیت موضوع است. گفتنی است کمپین "هنر+ایدز" که از نوروز ۹۵ آغاز به کار کرده، کمپینی مردم‌نهاد است که می‌کوشد به نوبه خود زمینه ارتباط بیشتر میان اهالی هنر و مردمان در زمینه آگاهی بخشی پیرامون این بیماری را فراهم کند و به بررسی دلایل عدم استفاده کافی هنرهای نمایشی از سوژه های مرتبط با بیماران اچ.آی.وی بپردازد.

ارسال نظر: