یک مقام مسئول در وزارت نفت:

نرخ دوم بنزین احتمالاً ۱۵۰۰ تومان است/ رکود مصرف گازوئیل را کم کرد

کدخبر: 2032837

نرخ دوم بنزین براساس مصوبه مجلس حدود ۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود چرا که قیمت فوب خلیج فارس حدود ۳۵ سنت یعنی ۱۱۵۰ تومان است که قیمت نهایی با هزینه‌های حمل و نقل و بارگیری و تخلیه و توزیع در مبادی عرضه به ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان می‌رسد.

به گزارش نسیم آنلاین ، یک مقام مسئول در وزارت نفت امروز در یک نشست غیرخبری اظهارداشت: در 2 سال اخیر به دلیل جایگزینی گاز طبیعی، مصرف گازوئیل از 105 به 81 میلیون لیتر در روز، مصرف نفت کوره از بالای 50 میلیون لیتر در سال 90 به کمتر از 25 میلیون لیتر در سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 1355 حدود 10 درصد از کل مصرف انرژی کشور را گاز طبیعی و 90 درصد را فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌داد که در سال 94 این رقم به 28 درصد فرآورده و 72 درصد گاز کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در 5-4 سال آینده در بخش حرارتی به طور کامل گاز جایگزین فرآورده می‌شود و به جز حمل و نقل و کشاورزی مصرف فرآورده نفتی در کشور نخواهیم داشت که این کار هم تاثیر مثبت زیست محیطی دارد و هم امکان صادرات برای فراورده را فراهم می‌کند که صادر کردن آن از گاز بسیار ساده‌تر است.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش روند مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و دیگر صنایع کشور گفت: در سال 92 حدود 27.4 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مطرح شد که در سال 93 این رقم به 18.6 میلیارد لیتر و در سال 94 به 12.8 میلیارد لیتر رسید و امسال حداکثر به 8 میلیارد لیتر بالغ می‌شود.

وی اضافه کرد: سال 94 کلاً 2 میلیارد لیتر نفت‌گاز صادر شد اما امسال روزانه 15 میلیون لیتر نفت‌گاز صادر خواهد شد و در عین حال تحویل گازوئیل به صنعت بانک رینگ تقریباً دو برابر شده و به 283 میلیون لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 94 حدود 480 میلیون لیتر سوخت در مرزها با قیمت تعادلی توزیع شده که نسبت به سال 93 دو برابر شده است.

وی با اشاره به موفقیت طرح سهمیه‌بندی بنزین و لزوم ادامه این طرح در گازوئیل گفت: طرح پیمایش از مهر 94 اجرایی شد که در 6 ماهه سال گذشته مصرف گازوئیل نسبت به سال قبل از آن 7 میلیون لیتر در روز کاهش را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول برنامه بعدی در تکمیل طرح پیمایش را نصب GPS روی خودروهای دیزلی اعلام کرد و گفت: این پروژه درباره خودروهای برون‌شهری توسط وزارت راه و خودروهای درون شهری توسط وزارت کشور انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال تمام شود.

* سهمیه گازوئیل خودروهای درون شهری تغییر می‌کند

وی در ادامه تاکید کرد: در همین راستا خودورهای دیزلی درون شهری نیز ساماندهی خواهند شد و خودروهای فعال و نیمه‌فعال سهمیه‌های متفاوتی دریافت خواهند کرد و در عین حال محدودیت تحویل سوخت به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث از خردادماه اجرایی خواهد شد چنانکه از 700 هزار خودروی دیزلی 94 هزار دستگاه فاقد بیمه شخص ثالث هستند.

وی به ایجاد محدودیت سوخت برای خودروهای فاقد معاینه فنی و همچنین خودروهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: در حال اجرای طرحی هستیم که براساس آن در بعضی مسیرها یا مناطق خاص مانند جاده شمال در ایام تعطیل یا مناطق مرزی اگر دولت تصمیم گرفت به خودروهای دیزلی سوخت ندهد بتواند این کار را انجام دهد.

* بدون سهمیه‌بندی کسی جرأت نمی‌کرد قیمت بنزین را واقعی کند

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر سهمیه‌بندی انجام نمی‌شد بدون تردید در سال 94 مصرف بنزین به 160 میلیون لیتر در روز می‌رسید، گفت: سامانه هوشمند اجازه داد قیمت بنزین را ظرف 8 سال به هزار تومان برسانیم و بدون این کار و بدون همراهی CNG کسی جرأت نمی‌کرد قیمت بنزین را به صورت عمده افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تقریباً در همه نقاط مرزی مصرف بنزین کاهش یافته اضافه کرد: بنزین هزار تومانی جاذبه‌ای برای قاچاق ندارد.

وی تصریح کرد: افزایش سالانه 20 درصدی قیمت بنزین به هیچ عنوان در میزان مصرف تغییری ایجاد نمی‌کرد و بازدارنده نبود و در عین حال سامانه هوشمند سوخت، بانک اطلاعات خودرو را درست و به روز کرد.

* نرخ دوم بنزین 1500 تومان محاسبه می‌شود

این مقام مسئول در ادامه گفت: نرخ دوم بنزین براساس مصوبه مجلس حدود 1500 تومان محاسبه می‌شود چرا که قیمت فوب خلیج فارس حدود 35 سنت یعنی 1150 تومان است که قیمت نهایی با هزینه‌های حمل و نقل و بارگیری و تخلیه و توزیع در مبادی عرضه به 1450 تا 1500 تومان می‌رسد.

وی تاکید کرد: بنزین تهران از نظر کیفیت تفاوتی با بنزین اروپا ندارد.

وی در پایان گفت: در 2 ماهه اخیر مصرف گازوئیل بخش حمل و نقل 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که بخشی از آن هم به دلیل رکود بوده و اگر همین منوال ادامه یابد شاهد کاهش 12 درصدی مصرف گازوئیل حمل و نقل در سال جاری نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

منبع: فارس

ارسال نظر: