دکتر ابهری در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

حمایت از کم‌درآمدها عامل مؤثر در پیشگیری از خودکشی/ خودکشی در افراد دین باور چهار برابر کمتر از دیگران است

کدخبر: 2033339

یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به نقش دستگاه و مسئولان در پیشگیری از خودکشی گفت: حمایت‌های مالی از افراد کم‌درآمد و بسته‌های حمایتی متشکل از حمایت‌های رفاهی فرهنگی، تفریحی و مالی از خانواده‌های کم‌درآمد و بالا بردن سطح نشاط و شادی در مدارس و جامعه می‌تواند عوامل پیشگیری‌کننده در کوتاه‌مدت باشد.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: خودکشی از نگاه آسیب‌شناختی به معنای پایان خودخواسته یا خودخواهانه و یا دگرخواهانه زندگی است. تا همین 5، 6 ماه گذشته این واژه هنوز برای خیلی از مردم جامعه واژه‌ای تازه و شگفت‌آور بود. اما گسترش اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موجب گسترش اخبار خودکشی در بین افراد جامعه شده است. تا حدی که نگرانی مسئولان، صاحب‌نظران و کارشناسان را برانگیخته است.

اخیراً مسئولان در اظهارنظرهای مختلفی به ابعاد مختلف این عمل ناخوشایند پرداخته‌اند. صحبت‌های که به نظر می‌رسد به‌دوراز واقعیت باشد. اشاره به افسردگی به‌عنوان تأثیرگذارترین عامل در خودکشی یا قلقلک دادن وجدان قشر خاصی از جامعه با دست زدن به این عمل برخی از اظهارنظرها بوده است. در همین رابطه دکتر مجید ابهری، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » به توضیح ابعاد مختلف خودکشی پرداخته و گفت: نوع خودکشی نشان‌دهنده شرایط روحی فرد در زمان خودکشی است.

حلق‌آویز کردن، پرتاب از بلندی، رگ‌زنی، خودکشی با گاز، گروه اول رفتاری و خوردن قرص و مواد سمی، برق‌گرفتگی و امثال این‌ها گروه دوم ابزار خودکشی می‌باشند.

خودکشی وابسته به دلایل محیطی و روانی است/خودکشی در سنین مختلف به دلایل متفاوت انجام می‌شود

ابهری در ادامه گفتگو با اشاره به دلایل خودکشی تصریح کرد: در بررسی علل خودکشی، به دو گروه دلایل محیطی و روانی باید اشاره کرد. دلایل محیطی عبارت‌اند از بیکاری، فقر، فشارهای اقتصادی، احساس تبعیض، بیشتر شدن شکاف اجتماعی و شرمندگی از خود و خانواده به خاطر عدم توانایی در رفع نیازهای اولیه. گروه دوم دلایل روانی و رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، فاصله گرفتن از مسائل معنوی، ضعف توکل و اعتمادبه‌نفس، تغییر سبک زندگی، بحران هویت فرهنگی و دینی است. همچنین فرد ممکن است با انتخاب نوع و مکان خودکشی قصد ترساندن، تنبیه، انتقام‌جویی یا اعلام ناکامی و فشارهای روانی به اطرافیان و جامعه را داشته باشد.

اخبار تنش‌آفرین از درگیری‌های سیاسی که در سطح جامعه منتشر می‌شود تا فشارهای اقتصادی و ناتوانی در تأمین نیازهای اولیه باعث می‌گردد که فردی میان‌سال خود را از یک پل عابر پیاده حلق‌آویز کند. گاهی نیز بعضی از افراد با خودکشی می‌خواهند مشکلات جامعه را اعلام کنند چراکه رسانه‌ای شدن این موضوع ممکن است مجریان را به فکر اصلاحات موردنیاز بیندازد.

در سال گذشته 17 دانش آموز خودکشی کرده‌اند. خودکشی در دوره نوجوانی و جوانی ازنظر ماهوی با اقدام افراد میان‌سال بسیار متفاوت است، تأثیر شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های موجود در این شبکه‌‌ها، تلقین افسردگی در نرم‌افزارهای اجتماعی مثل تلگرام و گروه‌های آن و تحریک نوجوانان و جوانان برای انجام این کار به خاطر خودنمایی نشان می‌دهد غیر از تبعیض اجتماعی، اختلافات والدین، مشکلات اقتصادی و عاطفی خانواده نوجوانان ممکن است تحت تأثیر دیگران به خودکشی دگرخواهانه دست بزنند.

افراد معتقد به باورهای دینی 4 برابر کمتر از دیگران خودکشی می‌کنند

وی همچنین نقش باورهای دینی را در زندگی افرادی که خودکشی می‌کنند مؤثر دانست و افزود: با توجه به اینکه ما به‌جای تربیت دینی، آموزش دینی را در دستور کار قرار داده‌ایم در یک پژوهش میدانی در بنیاد علوم رفتاری مشخص شد که افراد معتقد به باورهای دینی چهار برابر کمتر از دیگران افسرده و مأیوس و معتاد می‌شوند و در میان خودکشی‌کنندگان شاید کمتر از یک یا دو نفر وجود داشته باشند که باورهای دینی را ارزش‌های اصلی زندگی خودکرده‌اند.

تبعیض غیر از فقر و احساس فقر است. وقتی یک نوجوان و یا جوان که توان تهیه یک دوچرخه را ندارد می‌بیند دوست و همکلاس او با خودروی چند میلیاردی تردد می‌کند، منطق تحلیل ندارد که بتواند این فاصله را بپذیرد بنابراین سرخورده می‌شود.

حمایت از کم‌درآمدها، افزایش نشاط و تربیت دینی راه‌های پیشگیری از خودکشی است

ابهری در پایان با اشاره به نقش مسئولان در پیشگیری از خودکشی، گفت: پیشنهاد می‌شود تا دیرتر از این نشده سازمان‌ها، نهادهای متولی و رسانه‌ها اقدام به بالا بردن سطح نشاط اجتماعی کرده و به فکر فرهنگ شادی جامعه باشند و جای آموزش دینی را با تربیت دینی عوض کنند و اجازه ندهند که سبک زندگی از معیارهای ایرانی اسلامی بیشتر از این فاصله بگیرد.

همچنین حمایت‌های مالی از افراد کم‌درآمد و بسته‌های حمایتی متشکل از حمایت‌های رفاهی فرهنگی، تفریحی و مالی از خانواده‌های کم‌درآمد و بالا بردن سطح نشاط و شادی در مدارس و جامعه می‌تواند عوامل پیشگیری‌کننده در کوتاه‌مدت باشد.

ارسال نظر: