مرکز تخصصی فقه نظام برگزار می‌کند:

نشست تخصصی موضوع شناسی فقهِ فضای مجازی

کدخبر: 2033515

محوریت این نشست به بررسی و تبیین رفتارهای فردی و حاکمیتی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در محیط مجازی رخ می‌دهد و از دیدگاه شریعت و دین اسلام دارای حکم شرعی است ، اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام مهدی مجیدی، مسئول طرح و برنامه مرکز تخصصی فقه نظام وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله اراکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » درباره محوریت این نشست گفت: محوریت همایش که یک نشست تخصصی است به بررسی رفتارهایی خواهد پرداخت که در فضای مجازی در حوزه‌های فردی و حاکمیتی دارای حکم شرعی هستند. وی در ادامه تصریح کردند که موضوع شناسی زمانی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که در موارد بسیار زیادی لازمه امر استنباط حکم مستند به شریعت است، برای مثال همین بازنشری که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد باید به‌عنوان یک موضوع دارای حکم شرعی موردبررسی قرار گیرد بنابراین فقه باید در راستای جهت‌دهی و تعیین خط‌مشی برای رفتارهای فردی و حاکمیتی وارد عرصه تخصصی موضوع شناسی گردد .

وی در ادامه افزود: با توجه به رسالت و مسئولیتی که حوزه علمیه درباره پاسخگویی فعال و پیش قدمانه نسبت به نیازهای جامعه اسلامی به‌خصوص در مسائل مرتبط با فضای مجازی در حوزه فردی و حاکمیتی دارد، ضرورت چنین همایش‌هایی در راستای تبیین این وظائف، مشخص می‌گردد. بنابراین با توجه به مطالبه گری رهبر معظم انقلاب به حضور فعالانه در عرصه فضای مجازی و همچنین حضور فعال دشمن در این عرصه، نقش حوزه علمیه برای تقابل فعال با این جنگ نرم پررنگ می‌گردد .

حجت‌الاسلام مجیدی در پایان تصریح کرد: این همایش با عنوان نشست تخصصی موضوع شناسی فقه فضای مجازی برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که سخنران اصلی این همایش حضرت آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. آیت‌الله اراکی از شاگردان شهید صدر بوده‌اند و در عرصه استنباط فقه نظام که از ابتکارات شهید صدر است، بهره برده‌اند و در حال حاضر در عرصه فقه حکومتی با رویکرد فقه نظام و ساختاری، مشغول به نظریه‌پردازی می‌باشند.

خبرنگار: عماد تاجیک زارع

ارسال نظر: