گزارش اختصاصی «نسیم آنلاین»:

بیش از ۴ ماه از برجام گذشت؛ جابجایی ارز مشتریان همچنان با حواله ارزی! + سند

کدخبر: 2034054

بانک دولتی سپه برای جابجایی ارز مشتریانش، حتی با گذشت بیش از ۴ ماه از اجرای برجام، از روش قدیم حواله توسط صرافی عمل می‌کند!

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، نتایج یک بررسی نشان می دهد که با گذشت بیش از 120 روز از اجرایی شدن برجام، بانک دولتی سپه، برای جابجایی ارز مشتریان خود از مسیر حواله ارزی به این امر مبادرت می‌ورزد.

اداره کل عملیات و خزانه ارزی بانک سپه به تازگی اعلام کرده: ازتاریخ یکم خردادماه سالجاری و تا اطلاع ثانوی، نرخ کارمزد صدور حواله‌های صرافی با ارزمبادله ای در صورت تخصیص ارز یورو (نزد هالک بانک ترکیه) و لیر ترکیه از 3.2 به 2.9 درصد و بابت تخصیص ارز یورو (لنکلن بانک چین از 9.4 به 6.9 درصد) کاهش می‌یابد.

این ابلاغ اداره کل عملیات و خزانه ارزی بانک سپه، پاسخی است به نامه چندی پیش مدیرعامل شرکت صرافی امید سپه که با عنوان کاهش نرخ کارمزد برای مشتریان بانک نگاشته و در آن اضافه شده که در راستای خدمت رسانی مطلوبتر به مشتریان، جلوگیری از وقفه در امور و تغییرات سریع وضعیت بازار، دستور فرمایید، مطلوبترین تخصیص‌ها را با توجه به ظرفیت کارگزاران بیش از اقدام با این شرکت، هماهنگ کنند.

از قرار معلوم، در انجام عملیات ارزی بین المللی همچنان، شعبه بانک های داخلی در خارج از کشور کارایی چندانی نداشته و از این رو، برقراری روابط کارگزاری با بانک های بین‌المللی و حتی شعبه بانک های داخلی در کشورهای خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

هرچند که با برقراری سوئیفت به عنوان یکی از پرمناقشه ترین مباحث نظام بانکی کشور در پسابرجام و ماههای پایانی سال 1394، انتظار می‌رفت که سال 1395 آغازگر مرحله تازه‌ای در این زمینه برای شبکه بانکی کشور باشد.

مدیر عامل شرکت صرافی امید سپه، اذعان داشته که در راستای جذب حداکثری مشتریان، نرخ آزاد سازی ارز های لیر و یورو با منشاء هالک بانک از نرخ 3.2 به 2.9 درصد و لنکلن از نرخ 9.4 به 6.9 درصد از طریق صرافی از شنبه یکم خردادماه سال 95 برای مشتریان کاهش می یابد.

به نظر می رسد ارسال این نامه، مبین این امر باشد که بانک‌های اروپایی همچنان از ترس جریمه آمریکایی‌ها با ایران مراودات معاملاتی اسنادی و ارزی برقرار نکرده باشند.

در انتهای نامه مدیر عامل شرکت صرافی امید سپه گفته شده که تعداد اندکی از شعب، دقت لازم را در تهیه کپی از مدارک ارسالی به صرافی نداشته که این امر موجبات تاخیر در انجام امور مشتریان را به دنبال داشته است.

اداره کل عملیات وخزانه داری ارزی بانک سپه هم در پاسخ، از همه واحد های ارزی و شعب ممتاز مستقل درخواست کرده که برای ارایه خدمات مطلوب به مشتریان موارد مطرح شده در نامه مشترک صرافی امید را با قید فوریت ابلاغ و بر حسن اجرای آن تاکید کنند.

ارسال نظر: