«ماده ۲۸ی‌ها» بلاتکلیف در آموزش و پرورش

کدخبر: 2034084

بالاخره مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم خود مبنی بر دریافت شهریه از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی را عملی کردند. این تصمیم با مخالفت شمار زیادی از دانش‌پذیران مواجه شده است.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: وز ارت آموزش و پرورش را شاید بتوان از حیث در ارتباط بودن با حجم گسترده‌ای از آحاد جامعه بزرگترین وزارتخانه دولت دانست. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و نزدیک به یک میلیون نیروی رسمی، پیمانی، قراردادی و حق التدریس وظیفه آموزش و راهبری نظام آموزشی کشور را بر عهده دارند. از این رو مهمترین دغدغه در آموزش و پرورش را شاید بتوان ساماندهی این حجم وسیع نیروی انسانی و جذب معلمان جدید دانست.

در سال گذشته استخدام در آموزش و پرورش شیوه جدیدی را تجربه کرد و آزمون استخدامی این وزارتخانه با ثبت نام نزدیک به 178 هزار نفر متقاضی و رقابت برای دستیابی به 5 هزار موقعیت شغلی در سال 94 برگزار شد. در نهایت و پس از به تعویق افتادن‌های مکرر نتایج این آزمون اعلام و اسامی 4037 نفر اعلام شد که بعدها این افراد به ماده 28ی‌ معروف شدند همان ماده‌ای که بر اساس آن اجازه استخدام این 4037 نفر به آموزش و پرورش داده ‌شد.

جدای از اینکه چرا طبق اعلام قبلی ظرفیت 5 هزار نفری تکمیل نشد و حق نزدیک به 963 نفری که بر اساس اعلام قبلی می‌بایست اسامی آنها نیز اعلام می‌شد، رویه نامناسبی در برخورد با پذیرفته‌شدگان این آزمون صورت گرفت و آن هم زمزمه‌هایی مبنی بر دریافت شهریه دوره آموزشی بود. این در حالی است که اکثر سازمان‌ها یا هزینه دوره آموزشی را از مستخدمین خود نمی‌گیرند و یا در مدتی و پس از مشغول به کار شدن آنها به مرور زمان از حقوق افراد برداشت می‌کنند و حتی در دوره آموزشی حقوق و مزایایی نیز به پذیرفته‌شدگان‌شان پرداخت می‌کنند.

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش 14 بهمن سال گذشته با اعلام نرخ شهریه دوره آموزشی می‌گوید: شهریه پذیرفته شدگان مبلغ ۵ میلیون تومان است که ۴۰ درصد شهریه توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شود که در حال تدابیری هستیم تا سهم پرداختی وزارت آموزش و پرورش افزایش یابد و همچنین معاونت پشتیبانی در حال رایزنی با بانک‌ها است تا بتواند سهمیه وام برای پذیرفته شدگان دریافت شود.

چند روز بعد علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دریافت شهریه از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی را تایید و برای تلطیف فضای بوجود آمده اظهار می‌کند: نیمی از شهریه را آموزش و پرورش پرداخت می کند و در حال پیگیری هستیم تا نیمی دیگر از طریق اعطای وام تامین شود که با بانک ها در حال مذاکره هستیم.

سلیمی جهرمی در نهایت به تمام گمانه‌زنی‌ها در خصوص میزان شهریه دوره آموزشی پایان می‌دهد و برای آموزش افراد در دانشگاه شهید رجایی شهریه‌ای معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان و برای آموزش در دانشگاه فرهنگیان 2 میلیون و 700 هزار تومان را اعلام می‌کند.

با قطعی شدن میزان شهریه پرداختی اعتراضات گسترده‌ای از سوی پذیرفته شدگان، رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس صورت می‌پذیرد. معترضان به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش استدلال‌های مهمی را مطرح می‌کنند. عده‌ای بر این باورند که نیروهای تازه نفسی که به زودی سکان آموزش کودکان و نوجوانان را برعهده خواهند گرفت اگر از همین ابتدا در مضیقه و تنگنای مالی قرار بگیرند دیگر نمی‌توانند با آن شور و شوقی که برای شرکت و استخدام داشتند به کار معلمی خود بپردازند.

مجتبی رحماندوست نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص اخذ شهریه از معلمان جدیدالاستخدام، به وزیر آموزش و پرورش اعتراض کرده و می‌گوید: مطمئن باشید اقدام به دریافت شهریه و ندادن امکاناتی مانند خوابگاه آسیب‌های بسیاری را برای افرادی که تازه استخدام شده‌اند به دنبال دارد و این آسیب می تواند به آموزش آنان و در نهایت به آموزش و پرورش آسیب برساند.

با بالا گرفتن اعتراضات نعمت‌الله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان درخصوص مشکلات پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش راهکار کوتاه مدتی را برای این مسئله در نظر می‌گیرد تا بتواند به طور موقت حجم فشارها و انتقادات را کم کند، وی در این رابطه در تاریخ 28 اسفند سال گذشته اعلام می‌کند: به تمام پردیس‌های دانشگاه اعلام کرده‌ایم که تحت هیچ شرایطی از هم‌اکنون برای دریافت شهریه اقدام نکنند.

اما این نسخه موقت پس از گذشت نزدیک به دو ماه و در زمانیکه معلمان جدیدالاستخدام ترم اول دوره آموزشی‌شان را طی می‌کردند منقضی می‌شود و آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای ضوابط دریافت شهریه را به تمام پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و مراکز آموزشی تابعه اعلام می‌کند.

پیگیری‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » حاکی از آن است بر اساس این بخشنامه مبلغ شهریه به صورت دو قسط 700 و 650 هزار تومانی از دانش‌پذیران اخذ شود. بنابر این سند برای تسویه شهریه مرحله اول تا 8 اردیبهشت مهلت داده شده بود اما با مخالف بسیاری دانشجویان منجر شد تا اینکه در بسیاری از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان از ورود دانشجویانی که قسط اول شهریه را نپرداخته بودند به امتحانات جلوگیری شد تا اینکه با اجبار و تهدید تعدادی دیگر شهریه را پرداخت کردند. آیا این برخوردها در شأن معلمان آینده کشور است.

برخی ممکن است بگویند این شهریه چندان رقم بالایی نیست اما اگر این نکته را در نظر بگیریم که دانشجویان مجبور هستند در هفته چهار روز و هر روز به مدت 8 ساعت در نوبت صبح و بعد از ظهر در دوره‌های آموزشی شرکت کنند، دیگر امکان داشتن شغل جانبی را از دست خواهند داد و با این شرایط اقتصادی نه چندان خوبی که در کشور وجود دارد نزدیک به 8 ماه درآمد ثابت نخواهند داشت، حالا به نظر شما پرداخت شهریه در چنین اوضاعی سخت و ناعادلانه نیست؟

در این بین بعضی از پردیس‌ها در شهرستان‌های مختلف اقدام به دریافت‌ شهریه‌هایی بالاتر از مبلغ مصوب کرده‌اند که نشان دهنده این است که ضابطه‌ای در خصوص وجود نداشته و در این شرایط نظارت درستی وجود ندارد.

مبلغ اعلام شده از سوی پردیس باهنر بیرجند برای دانشجویان مهمان

اخذ شهریه ناعادلانه از این دانشجومعلمان، برگزاری تمام‌وقت دوره و از دست رفتن شغل قبلی در شرایطی که تعداد قابل توجهی از این افراد متاهل هستند، برگزاری دوره در شهرهای غیربومی بدون خوابگاه و امکانات اولیه، عدم صدور حکم استخدام و بیمه، محتوای ضعیف دوره‌ها، ناکارآمد بودن واحدهای درسی و پایین بودن سطح علمی برخی از اساتید، مشکلاتی است که گویا مسئولان وزارت آموزش و پرورش اهتمامی برای حل آنها ندارند. این در صورتی است که بنا بر اعلام وزات آموزش و پرورش قرار است در سال جاری دومین آزمون استخدامی با پذیرش 10 هزار نفر برگزار شود، سرنوشتی که شاید این 10 هزار نفر تجربه کنند از ماده 28ی‌ها هم سخت‌تر باشد.

ارسال نظر: