انتقاد وزیر خارجه ژاپن از اقدامات 'تاسف بار' آمریکا

کدخبر: 2034908

"فومیو کیشیدا" وزیر امور خارجه ژاپن در آستانه سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هیروشیما درمقام انتقاد ازاقدام‌های آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم برآمد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزیرامورخارجه ژاپن روز سه شنبه در آستانه سفر اوباما به هیروشیما گفت:بمباران هسته ای شهر های ژاپن بر خلاف درک اولیه انسان دوستی در حیطه قوانین بین المللی است.

وی افزود: بسیاری از مردم ژاپن در حمله های هسته ای آمریکا جان خود را از دست دادند و شرایط انسانی بسیار تاسف باری بر ژاپن حاکم شد.

نماینده مردم هیروشیما در مجلس نمایندگان ژاپن درادامه گفت: موضع دولت ژاپن همواره بر این اساس استوار بوده که بمباران های هسته ای آمریکا را نقض قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر دانسته است.

اظهارات وزیر امورخارجه ژاپن در شرایطی مطرح شده که درخواست بازماندگان حمله های هسته ای آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم که با نام«هیباکوشا» درمیان مردم این کشورشناخته می شوندونیزخانواده هزاران قربانی این حملات برای عذرخواهی رسمی اوباما در جریان این سفر در روز های گذشته افزایش یافته است.

بسیاری از ژاپنی ها همچنان تحت تاثیر تشعشعات رادیواکتیو بمب های هسته ای آمریکا هستند که بیماری های ناشی از آن تاکنون به تنهایی بیش از 200 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است.

این درحالی است که رسانه های محلی ژاپن نیز امروز (سه شنبه) گزارش دادند که برخی نخبگان و فعالان سیاسی آمریکا در موضعی همسو با مردم ژاپن، خواستار حضور اوباما در جمع بازماندگان حمله های هسته ای و عذرخواهی از آن ها هستند.

شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن درهمین رابطه اعلام کرد که تاکنون بیش از 70 نفر از شخصیت های آمریکایی از جمله «اولیور استون» کارگردان بزرگ هالیوود و «پیتر کوزنیچ» مورخ و استاد دانشگاه در نامه ای به کاخ سفید خواستار افزایش تلاش دولت آمریکا در راستای خلع سلاح هسته ای و عذرخواهی رسمی اوباما در جریان این سفر شدند.

به گزارش ایرنا، پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر، آمریکا دو بمب اتم را به فاصله 3 روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.

این دو حمله که به دستور 'هری ترومن' رئیس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفت، یکی از بزرگترین کشتارهای جمعی تاریخ است که بیش از 220 هزار نفر از شهروندان و غیرنظامیان بی گناه را به سرعت به کام مرگ فرستاد.

آمریکا هیچ گاه از بکارگیری این بمب ها عذرخواهی نکرد. مقام های آمریکایی نیز بارها تاکید کرده اند که سفر روز جمعه اوباما به این شهر به معنای عذرخواهی نخواهد بود.

این نخستین سفر یک رئیس جمهوری آمریکا به هیروشیما است که همچنان و با گذشت چند دهه، اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو را نسل به نسل به دوش می کشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اواخر فروردین ماه سال جاری در بنای یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا در این شهر حضور یافت و به آنان ادای احترام کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: