اقدام قابل تأمل وزارت علوم در یک ابلاغیه؛

حذف اعتقاد به جمهوری اسلامی و التزام به ولایت‌فقیه و قانون اساسی در آیین‌نامه شوراهای صنفی +سند

کدخبر: 2035131

در آیین‌نامه شوراهای صنفی که آخرین قوانین شورای های صنفی از جمله وظایف شورای واحد، شورای موسسه، نحوه برگزاری انتخابات و دیگر مسائل تشریح داده است، جریانی مرموز اقدام به حذف بندی نموده است که تعجب برانگیز است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: ابتدای هفته جاری بود که وزارت علوم آیین نامه جدید شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور را که از سوی وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده است را منتشر کرد. ( اینجــا )، آیین نامه ای که نسبت به قوانین گذشته نکته ای قابل تأمل دارد.

در آیین نامه شوراهای صنفی که آخرین قوانین شورای های صنفی از جمله وظایف شورای واحد، شورای موسسه، نحوه برگزاری انتخابات و دیگر مسائل تشریح داده است، جریانی مرموز اقدام به حذف بندی نموده است که تعجب برانگیز است.

در این آیین نامه نسبت به قوانین قبلی تغییراتی به وجود آمده که یکی از تغییرات مربوط می شود به بخش «ه» یعنی انتخابات و شرایط اولیه کاندیداها است.

در آیین نامه گذشته، در بخش اول قوانین انتخابات - بخش «د» و ماده 10- "اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی" از شرایط اصلی کاندید شدن در شوراهای صنفی بود. (طبق تصویر زیر)

آیین قدیمی شوراهای صنفی

اما در آیین نامه جدید که بند «د» به ماده 14 منتقل شده، این بند حذف شده است.

آیین نامه جدید شوراهای صنفی ابلاغی از طرف وزارت علوم

ماجرا چیست؟

بدون شک شوراهای صنفی دانشگاه ها، طی سال های گذشته به دلیل ارتباط موثر با بدنه دانشجویی که وظیفه پیگیری مطالبات و دغدغه "صنفی"‌ دانشجویان را برعهده دارد، حساسیت های بیشتری را از سوی گروه های مختلف به خود جلب کرده است و ظرفیت مناسبی برای نفوذ گروه های مختلف برای پیشبرد اغراض خود در قالب شوراهای صنفی است.

در این میان حتی هرازچند گاهی این شوراها علی رغم نفی قانون موجود، بر عدم "موضعگیری سیاسی و همکاری، همسویی و حمیت از تشکل ها و جریان های سیاسی داخل و خارج دانشگاه"، حرف از ورود به دیگر حوزه های خارج از مسائل صنفی می زنند؛ به طور نمونه در آذرماه سال 92 میزگردی در یکی از خبرگزاری ها برگزار می شود. (اینجــا)؛ در این میزگرد نماینده شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب که "انجام فعالیت‌های رفاهی برای شورای صنفی پایین‌ترین سطحی است که یک پایگاه مدنی می‌تواند پیگیری کند." می گوید: "دغدغه شورای صنفی لزوماً رفاهی نیست، بلکه بخش عظیمی از آنها اجتماعی است و شورای صنفی باید بتواند در زمینه‌های گوناگون اجتماعی فعالیت داشته باشد."

یا در همین میزگرد نماینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز می گوید:‌ "گاهی اوقات شورای صنفی‌ جنبه سیاسی پیدا می‌کرد و به سمت مسایل سیاسی کشیده می‌شود و آن هم به علت تاثیرپذیری دانشجو از فضای اجتماع است. باید در دانشگاه شرایطی فراهم شود که اعضای شورای صنفی بتوانند نظرات و انتقادات خود را به مسئولین برسانند و از طریق شکل گیری یک رابطه دو طرفه میان مسئولین دانشگاه با دانشجویان نیازها و مشکلات آن‌ها برطرف شود."

البته این تمام مسائل نیست؛ در تعدادی از تجمعات و تحصن های دانشجویان که تحت عنوان تجمعات صنفی برگزار شده است، گاهاً مقاصد سیاسی برای برچسب زنی "فعال سیاسی" حتی برای پناهنده شدن به خارج کشور دیده می شود.

از سویی دیگر پیگیری های «خبرنامه دانشجویان ایران» نشان می دهد، اخیراً برخی گروهک های معاند با نظام جمهوری اسلامی از جمله جریان های دارای تفکرات مارکسیستی در حال فعال شدن در چند دانشگاه در قالب شوراهای صنفی هستند که این اقدام وزارت علوم در برداشتن عدم اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، و التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی، می تواند تکمیل کننده پازل این جریان در محیط دانشگاه باشد. که در صورت عدم اصلاح این آیین نامه از سوی وزارت علوم، «خبرنامه دانشجویان ایران» به ناچار جزئیات بیشتری از نفوذ این نوع جریان ها در قالب رویکردهای صنفی در دانشگاه ها را منتشر خواهد کرد.

تمام این مسائل در حالی است که وزیر علوم، روز گذشته به دیدار مراجع عظام تقلید در قم رفته است، و این سوال پیش می آید که آیا وی در خصوص حقایق دانشگاه ها و آیین نامه هایی که اخیراً به دانشگاه ها ابلاغ شده است، گزارش جامع و کاملی ارائه داده است؟

ارسال نظر: