پایگاه اطلاع رسانی حج منتشر کرد:

نظر برخی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در مورد تعطیلی حج تمتع

کدخبر: 2035196

نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، صاحب‌نظران و شخصیت‌های علمی با تاکید بر اصل ضرورت «حج تمتع» حجاج جمهوری اسلامی ایران بر اِقامه ابراهیمی آن تاکید داشتند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، پایگاه اطلاع رسانی حج با توجه به رخدادهای سال گذشته و مباحثی که در چند ماه گذشته در موضوع حج تمتع در جامعه و رسانه‌ها طرح شد، با تعدادی از صاحب‌نظران درباره حضور زایران ایرانی برای حج گزاری سال ۹۵ به گفت و گو نشست:

آیت الله سید محمد غروی: دشمن آرزو دارد ایران به حج نرود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمنان اسلام آرزو دارند که پای جمهوری اسلامی ایران از حج قطع شود و حتی برای دستیابی به این آرزوی خود، دست به برخی اقدامات، کارشکنی ها و مانع تراشی هایی می زنند. عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: به دلیل اهمیت خاص حج، سعودی ها برای اینکه ما این صحنه بزرگ اسلامی را خالی کنیم گاهی تنگناهایی را ایجاد می کنند، چون نقش جمهوری اسلامی نیز محوری و تاثیر گذار می باشد.

آیت الله حسینی بوشهری: دنبال تعطیلی حج نیستیم ولی باید عزت حجاج ایرانی حفظ شود

رئیس هیات علمی بین الملل بعثة مقام معظم رهبری گفت: مسئولان تمام تلاش خود را برای انجام فریضه حج انجام خواهند داد ولی عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی باید حفظ و حج حجاج ما نیز باید در طراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت: ما رسما اعلام می کنیم دنبال تعطیلی حج نیستیم ولی موانعی که دولت عربستان سد راه مسئولان و حاجیان ما قرار داده، باعث شده که درحال حاضر سازکارهای مناسبی که هر ساله برای حج در نظر می گرفتند، با مشکل مواجه شود.

آیت الله ممدوحی: ظرفیت حج برای رفع چالشهای دنیای اسلام قابل توجه است

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: «صد عن سبیل الله» گناه بزرگی است و همچون شـرک و کـفر به خداوند بزرگ است و عواقب دنیوی و اخروی آن دامان کسانی را که مانع از حضور حاجیان ایرانی می شوند، خواهد گرفت. آیت الله حسن ممدوحی، عنوان کرد: «صد عن سبیل الله» گناه بزرگی است و همچون شرک و کفر به خداوند بزرگ است و عواقب دنیوی و اخروی آن دامان کسانی را که مانع از حضور حاجیان ایرانی می شوند، خواهد گرفت. وی با اشاره به نقش وحدت بخش فریضه حج گفت: حج ظرفیت‌های عظیمی برای تقویت وحدت امت اسلامی و مقابله با نقشه دشمنان اسلام دارد و اگر از این ظرفیتها استفاده شود، بسیاری از چالشهای جهان اسلام رفع خواهد شد.

حجت الاسلام طباطبایی:فریضه حج در تقویت باورهای دینی تأثیرگذار است

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، استاد اخلاق و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین دغدغه های جهان اسلام باید حفظ وحدت باشد و حج فرصت مناسبی برای ارتباط و نزدیک تر شدن دیدگاه های گوناگون مذاهب اسلامی است. وی افزود:مسئولان برای تقویت فرهنگ دینی و مقابله با چالش هایی که در این زمینه از سوی دشمنان ایجاد می شود، آگاهی داشته باشند و به موقع در برابر تحرکات ضد فرهنگی دشمنان واکنش نشان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی: تعطیل شدن حج به مصلحت نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جدایی ما از حج موجب می شود که از اوضاع و احوال مسلمانان دیگر بی اطلاع شویم و ارتباط ما با آنها قطع شود؛ حتی این تعطیلی برای مسلمانان دیگر هم خسارت بار است و ارتباطشان با حجاج ایرانی قطع خواهد شد؛ در حالی که دنیای اسلام نیازمند تعامل مسلمانان با یکدیگر است. حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: در روایات آمده است برای آنکه مسلمانان از حال یکدیگر مطلع شوند، به حج بروند؛ لذا نباید هیچ مسلمانی از تعطیل شدن حج خوشحال شود؛ حتی تعطیلی عمره هم خوشایند نبود؛ متاسفانه عده ای در این رابطه جوسازی کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مسئولان ما در وزرات خارجه و رئیس سازمان حج و زیارت در این رابطه تلاش های ارزشمندی داشته اند، امیدواریم با تلاش آنها حج امسال برقرار شود. نماینده بعثه مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی افزود: تعطیل شدن حج به مصلحت نیست؛ در صورت تعطیل شدن حج، دایر کردن آن هزینه های فراوانی به ما تحمیل می کند؛ هزینه های مادی و معنوی و مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت.

حجت الاسلام خرسند: حج به عنوان واجب اسلامی قابل انکار نیست

امام جمعه کازرون با اشاره به تلاش برخی در داخل برای تعطیلی حج گفت: جریانی در کشور وجود دارد که اصولا با دین مخالف و در پی جامعه سکولار است و می خواهد دین را از صحنه زندگی مردم حذف کند؛ برخی افراد به حج می تازند چون حج در زندگی مردم تاثیرگذار است و برای جامعه اسلامی منفعت دارد. این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: به بهانه بحث عرب و عجم و مشکلات سیاسی میان عربستان و ایران این افراد حج را مورد هجمه قرار می دهند و کمپین هایی برای تعطیل کردن حج راه می اندازند؛ در حالی که فریضه حج یک وظیفه شرعی مثل نماز و روزه و زکات است. حجت الاسلام خرسند تأکید کرد: حج از واجبات اصلی اسلام است و نمی توان آن را انکار کرد؛ تصمیم گیری و اظهارنظر درباره انجام دادن یا ندادن حج وظیفه مردم یا جریانات سیاسی نیست؛ وظیفه ولی فقیه و مراجع تقلید است تا شرایط حج را بررسی و نظر نهایی را بدهند. امام جمعه شهرستان کازرون گفت: اینکه برخی افراد به هر بهانه ای یکی از نمادهای اسلام را مورد هجمه قرار دهند، خیانت است و متاسفانه برخی افراد حساب شده این عمل را انجام می دهند. وی در پایان با اشاره به دیدگاه برخی افراد که معتقدند به جای انجام حج هزینه آن را به فقرا بدهیم، گفت: این دیدگاه مثل آن است که به جای ساختن مسجد و پرداخت زکات، به فقرا کمک کنیم؛ کمک به فقرا امر خوبی است اما خود روشهای مختلفی دارد.

آیت الله نعیم آبادی: حج ابراهیمی مانعی در برابر اهداف دشمنان است

امام جمعه بندرعباس گفت: در زمانی که دشمنان اسلام و مخصوصا آمریکا در صدد هستند، شکاف در میان امت اسلامی ایجاد کنند و تکفـیریها به عنوان پیاده نظام دشمنان اسلام در منطقه جنایت انجام می دهند؛ وحدت امت اسلامی، تعامل علمای جهان اسلام و مراسم حج ابـراهیمی می تواند مانع اهداف دشمنان شود. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اجتماع بزرگ امت اسلامی در مراسم حج، علاوه بر آثار اخروی آثار دنیوی نیز دارد و مسلمانان نسبت به سرنوشت یکدیگر دغدغه بیشتری خواهند داشت. امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: در زمانی که دشمنان اسلام و مخصوصا آمریکا در صدد هستند، شکاف در میان امت اسلامی ایجاد کنند و تکفیریها به عنوان پیاده نظام دشمنان اسلام در منطقه جنایت انجام می دهند؛ وحدت امت اسلامی، تعامل علمای جهان اسلام و مراسم حج ابراهیمی می تواند مانع اهداف دشمنان شود.

آیت الله سلیمانی: مسلمانان به دنبال حج کارآمد باشند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حجی که تحت تاثیر کفار و قدرتمندان نباشد و اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) در آن تجلی پیدا کند، می تواند به عنوان کانون اصلی سیاستگذاری دنیای اسلام مورد توجه قرار گیرد. نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی، امام امت(ره) و مقام معظم رهبری به دنبال انجام حج محمدی(ص) و ابراهیمی بوده و هستند. آیت الله سلیمانی تأکید کرد: حج آماده شدن برای دیدار با پروردگار و تجدید عهد با خداوند است و انسان با خودسازی و تقویت معنویت خود را برای زندگی بهتر آماده می کند.

آیت الله تسخیری: حج بزرگترین عامل وحدت در جهان اسلام است

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تأکید کرد: حج بالاترین تمرین عملی عبادت و دوری از شیـطان است و بهترین فرصت برای وحدت در مسیر الی الله در موسم حج به دست می آید. دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: حج بزرگترین عامل وحدت در جهان اسلام است و مذاهب اسلامی که بیشترین اشتراکات با یکدیگر را دارند، برای یک عبادت یکسان دور هم جمع می شوند. آیت الله تسخیری عنوان کرد: لباس حاجیان یکسان است و همه بدون زرق و برق دنیا به بهترین محل برای عبادت می آیند و یک دعای واحد دارند و تلاش می کنند به یکدیگر نزدیکتر شوند.

آیت الله موحدی کرمانی: هیچ جایگزینی برای حج وجود ندارد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت فریضه حج در اسلام گفت: حج درسهای فراوانی برای امت اسلامی دارد؛ درس اتحاد، درس اقتدار، درس برادری، درس دشمن شناسی، درس مقابله با هوای نفس، درس نزدیک تر شدن به خدا از جمله آثار حج ابراهیمی است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حج ابراهیمی برای امت اسلامی غنیمت است، گفت: اگر دنیای اسلام به دنبال عزت، اقتدار و عظمت است باید حج با همه ابعاد آن برگزار و عزت مسلمانان حفظ شود؛ در واقع یک حج ابراهیمی به معنای کلمه می تواند عزت مسلمانان را افزایش دهد.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی:حج به اسلام و مسلمانان روح می بخشد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کلمه حج ۱۴ مرتبه در قرآن تکرار شده است و نزدیک به ۱۵۰ آیه در قرآن درباره حج و احکام آن وجود دارد؛ این آیات مختلف نشان از توجه این کتاب الهی به مسئله حج است. آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به آیه «ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا ومن کفر فان الله غنی عن العالمین»، گفت: زیارت خانه خدا بر مردم واجب است، البته کسانی که استطاعت و قدرت داشته باشند؛ در قرآن کریم انجام ندادن حج با تعبیر کفر آمده است؛ البته با ترک کردن حج انسان کافر نمی شود، اما ترک حج نزدیک به کفر است. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخن برخی که معتقد هستند به جای رفتن به حج بهتر است به نیازمندان کمک کنیم، گفت: یک از اصحاب پیامبر(ص) با مانعی روبرو شد و نتوانست به حج برود، نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت، می خواهم همه ثروتم را در راه خدا انفاق کنم تا به ثواب حج برسم، رسول خدا(ص) فرمود، انفاق عمل خوبی است و سپس به کوه ابوقبیس اشاره کرد و فرمودند که اگر به اندازه این کوه طلای ناب داشته باشی و همه را در راه خدا انفاق کنی، نمی توانی ثواب حج را به دست آوری؛ این روایت نشان می دهد حج چه آثار و برکاتی دارد؛ لذا کمک به نیازمندان ثواب بالایی دارد، اما جای حج را نمی گیرد. آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی اظهار کرد: امام صادق(ع) فرموده اند، دین اسلام در روی زمین پابرجا است مادامی که کعبه و زیارت کعبه باشد؛ امروز نیز حج یک کانون بزرگی برای مقابله با دشمنان دین خدا است.

آیت الله کعبی: حج در فقه اهل بیت(ع) تعطیل بردار نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت حج از دیدگاه دین اسلام گفت: حج در آیات و روایات معصومین و فقه اهل بیت (علیهم السلام) تعطیل بردار نیست و تحت هر شرایطی این فریضه باید انجام شود. آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به نقش حج در تعالی امت اسلامی گفت: پیشرفت و رشد و شکوفایی امت اسلامی مسئله مهمی است و حج می تواند این مسئله را تقویت کند، لذا گردانندگان حج باید به گونه ای این فریضه را برگزار کنند که تعالی مسلمانان در حج نمایان شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته امنیت مسلمانان و حج گزاران باید تأمین شود و حج پایه و محور برای قیام اسلامی و وحدت اسلامی باشد و دلهای امت اسلامی را به یکدیگر نزدیکتر کند. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حفظ امنیت حجاج، وحدت میان امت اسلامی، عدم توهین به پیروان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ حریم ایرانی ها در مذاکره با کشور میزبان مورد تأکید قرار گیرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: این فریضه مهم نقش برجسته ای در خودسازی مسلمانان نیز دارد و علاوه بر جنبه های سیاسی و اجتماعی، جنبه فردی آن نیز حایز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی:حج گذشتن از خود و رسیدن به خداست

امام جمعه موقت تهران گفت: حج این پیام را به ما می دهد که مقصد خدا است و همه انگیزه ها در این سفر معنوی باید خدایی باشد و انسان با تزکیه نفس مسیر عٰروج الٰی الله را طی می کند. وی عنوان کرد: حج این پیام را به ما می دهد که مقصد خدا است و همه انگیزه ها در این سفر معنوی باید خدایی باشد و انسان با تزکیه نفس مسیر عروج الی الله را طی می کند. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تقویت وحدت امت اسلامی امروز یک ضرورت است، گفت: تکفیری ها در صدد هستند میان امت اسلامی اختلاف ایجاد کنند و کنگره بزرگ حج فرصت مغتنمی است تا امت اسلامی برای وحدت بیشتر تلاش کند و دشمنان از این کنگره عظیم واهمه دارند. حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان عنوان کرد: در موسم حج انسان باید تلاش کند از مادیات بگذرد و بیشتر وقت خود را به قرائت قرآن و دعا بگذراند و مسجد النبی و مسجد الحرام مکانهای باعظمتی هستند که باید انسان از لحظه لحظه حضور، نهایت استفاده را داشته باشد.

حجت الاسلام نقدی: حج در همه تاریخ اسلام مورد اهتمام مسلمانان بوده است

نماینده بعثِه مقام معظم رهبری در منطقه قم گفت: از ابتدای اسلام تاکنون با اهتمام ویژه به فریضه حج نگریسته شده است و همه کشورهای اسلامی و مسلمانان باید نگاه قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) را به حج داشته باشند و حج در مسیر صحیحی که اسلام برای آن ترسیم کرده است، هر ساله برگزار شود. نماینده بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم با بیان اینکه مردم جایگاه رفیع حج را می شناسند، گفت: البته گاه در فضای مجازی شیطنتهایی صورت می گیرد و بانیان آن قصد تخریب مقدسات اسلامی از جمله فریضه حج را دارند؛ دشمن می خواهد به هر روشی اجازه ندهد ما به مسائل دینی و اعتقادی پایبندی نشان دهیم، حج یکی از آهن رباهای قوی است که بسیار می تواند در هدایت انسان اثرگذرا باشد. نماینده بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم عنوان کرد: امروز مسائل سیاسی فیمابین ایران و عربستان مشکلاتی برای حج ایجاد کرده است و معتقد هستم این مسائل به مرور زمان مرتفع می شود و حقایق از پشت ابرها رخ می نماید؛ لذا مسائل سیاسی نباید اصل حج را زیر سوال ببرد.

یک مدرس حوزه علمیه: حج یک طرح حکومتی است

حجت الاسلام مظفری گفت: در حج یک طرح حکومتی نهفته شده است، حج تلفیقی از سیاست، حکومت، اخوت، ایثار، عبودیت و ساده زیستی است و حج را باید نمونه یک جامعه توحیدی دانست. وی افزود: در حج یک طرح حکومتی نهفته شده است، حج تلفیقی از سیاست، حکومت، اخوت، ایثار، عبودیت و ساده زیستی است و حج را باید نمونه یک جامعه توحیدی دانست. این روحانی کاروان های حج و عمره اظهار کرد: یک خانواده توحیدی حج را بنا کردند؛ حضرت ابراهیم(ع) زن و فرزند خود را در دامنه کوهی که هیچ آبی آنجا نبود، قرار داد و این خانواده نیز در مسیر خدا گام نهاد؛ سعی صفا و مروه حضرت هاجر(س) نیز نمونه تلاش یک خانواده برای تحکیم بنیان های توحید است. این روحانی کاروان های حج و عمره اظهار کرد: در قرآن کریم نیز توصیه شده است به حج بروید تا منافع خودتان را مشاهده کنید. وی با بیان اینکه حج لقاء الله است، افزود: حج تمرین مسافرت مرگ است؛ البته حج یک سفر کوتاه است و در آن باید ترک دنیا و زن و فرزند کرد تا در سفر آخرت که همه داشته های مادی انسان را از او می گیرند، انسان آماده شده باشد.

یک محقق حوزوی:فراگیر شدن دین خدا از جمله تأثیرات حج است

حجت الاسلام شریعتی سبزواری گفت: حج آثار فراوانی برای مسلمانان دارد و از لحاظ اجتماعی موجب فراگیر شدن دین خدا و وحدت قلوب شده و تجمعی بر اساس وحدت و صمیمیت در کنار خانه خدا ایجاد می شود. مدیر مسئول مجله جستاری در معارف اسلامی عنوان کرد: حج آثار فراوانی برای مسلمانان دارد و از لحاظ اجتماعی موجب فراگیر شدن دین خدا و وحدت قلوب شده و تجمعی بر اساس وحدت و صمیمیت در کنار خانه خدا ایجاد می شود. مؤلف کتاب خطبه و خطابه در اسلام اظهار کرد: حتی علمای جهان اسلام و حکومت‌های اسلامی نیز باید در موسم حج با هم اندیشی بتوانند برای مشکلات جهان اسلام راه حل ارائه نمایند. حجت الاسلام سبزواری عنوان کرد: حتی در روایات آمده است که هرکس توانایی حج خانه خدا را داشته باشد اما به عمد نرود، به او یهودی یا نصارا می گویند.

استاد حوزه علمیه: حضور در حج موجب تقویت کلمه توحید و امت اسلامی می شود

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود کریمی گفت: کسانی که متولیان امر حج هستند باید شرایط را برای مسلمانان به گونه ای فراهم کنند که شأن و منزلت حاجی حفظ شود، زیرا گاه منزلت و مقام مومن از کعبه به تعبیر ظاهری والاتر است. وی با بیان اینکه معصومین(علیهم السلام) پیاده به سفر حج می رفتند، گفت: این پیاده روی در تقویت دین و تقویت نفس و مهم جلوه دادن موقعیت خانه خدا نقش مهمی داشت. این روحانی کاروان های حج و عمره گفت: امام حسن(ع) در حالی که مرکب در کنارشان بود، اما پیاده سفر حج را انجام می دادند، این مسئله نشان می دهد که باید برای حج اهمیت قائل شویم.

حجت الاسلام ادیب بهروز:بدون انجام حج طی کردن مراحل کمال ممکن نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه همه انبیاء و معصومین(علیهم السلام) مامور به انجام حج بوده اند، گفت: همه انسان های مورد قبول خداوند، یعنی پیامبران الهی و اهل بیت پیامبر(ص)، علی رغم جایگاه ویژه ای که نزد خدا دارند، مأمور به انجام حج بودند. حجت الاسلام ادیب تأکید کرد: حج فرایندی است که از نقطه ای تا نقطه دیگر مراحل آن طی می شود و هیچ انسانی از مجموعه انسان های مورد قبول خداوند در انجام حج استثناء نشده اند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رابطه گفت: در میان معصومین(علیهم السلام) هیچ کدام مجاز نبودند که حج نروند؛ از زمانی که حضرت آدم(ع) مکان کعبه را تعیین می کند و اولین پیامبر حج گزار است تا آخرین انسان معصوم باید حج را انجام دهند. وی افزود: درون حج آثار و دستاوردهایی نهفته است، اگر فردی بخواهد در زندگی مراحل کمال را طی کند، بدون انجام حج امکان پذیر نیست. این کارشناس مسائل حج با بیان اینکه حج جایگزین و عِدل ندارد، گفت: در زمینه کفارات و یا گاه در امر به معروف و نهی از منکر می توان جایگزینی قرار داد، اما در مسئله حج اگر مسلمانی بگوید به جای انجام حج، طبق روایات پیوسته به زیارت سیدالشهدا(ع) می روم، با قاطعیت باید گفت، هر چند در زیارت امام حسین(ع) آثار و برکات فراوانی وجود دارد، اما به هیچ وجه نمی تواند جایگزین آثار زیارت حج شود.

حجت الاسلام رهبر: حج تبلور اقتدار امت اسلامی است

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه حج تبلور اقتدار امت اسلامی است، گفت: حج سرشار از فلسفه و حکمت است؛ عبادتی در بُعد فردی انسان ساز و در بعُد اجتماعی اقتدار بخش به امت اسلام است. امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد نسبت به کسانی که اصل حج را زیر سؤال می برند به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند«اگر کسی به اندازه کوه ابوقبیس طلا و نقره داشته باشد و همه را در راه خدا انفاق کند، جای حج را نمی گیرد». وی عنوان کرد: حج فریضه ای است که هیچ گاه نمی توان با عبادت دیگر، آن را به فراموشی سپرد؛ لذا باید این فریضه هر ساله باشکوه در سرزمین وحی برگزار شود؛ البته امنیت برگزاری این فریضه نیز مسئله مهمی است. این استاد حوزه علمیه با اشاره به مشکلات دنیای اسلام گفت: در موسم حج امت اسلامی از فرق و مذاهب گوناگون برای انجام این فریضه الهی به مکه می آیند و چه فرصتی بهتر از موسم حج تا در سایه کنگره حج، دلها و قلوب به یکدیگر نزدیک تر شود.

حجت الاسلام شهامت: حج عرصه حضور اندیشه اسلامی در صحنه بین الملل است

دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه نباید عرصه حج را ترک کرد، گفت: پیروان اسلام ناب نبوی و علوی باید حضور عزتمندانه در حج داشته باشند؛ حج عرصه حضور اندیشه انقلاب اسلامی در صحنه بین الملل است. عضو شورای جامعة المصطفی(ص) با اشاره به اهمیت حج در روایات معصومین(علیهم السلام) گفت: در روایات آمده است، کسی که برای حج اقدام می کند و در این راه با مشکلات روبرو می شود، برکات فراوانی برای او خواهد داشت؛ همچنین در طول انجام مناسک حج نیز آثار و فواید فراوانی برای حاجی در روایات مورد تأکید قرار گرفته است، از جمله اینکه حاجی بعد از انجام مناسک مانند فردی است که تازه متولد شده است. دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه نباید عرصه حج را ترک کرد، گفت: پیروان اسلام ناب نبوی و علوی باید حضور عزتمندانه در حج داشته باشند؛ حج عرصه حضور اندیشه انقلاب اسلامی در صحنه بین الملل است. دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی(ص) گفت: جمهوری اسلامی با حلم، بزرگواری و دوراندیشی که دارد باید بر اساس حکمت، عزت و مصلحت برنامه ریزی کند؛ به مصلحت نیست که از حضور در حج غایب باشیم.

آیت الله حیدری:حج پناهگاهی برای وحدت و عظمت امت اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت فریضه حج گفت: اگر آگاهی از اسلام و فرهنگ اسلامی داشته باشیم، به روشنی خواهیم دانست که حج یکی از ارکان اسلام است. وی با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ الَیْهِ سَبیلًا وَ مَنْ کَفَرَ فَانَّ اللَّهَ غَنِىُّ عَنِ الْعالَمینَ»، افزود: به جای آوردن فریضه حج در صورت وجود استطاعت واجب است و اگر انسان در صورت استطاعت حج را به جای نیاورد از دیدگاه قرآن کفر تلقی شده است. آیت الله حیدری با اشاره به وصیت تاریخی امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: ایشان در وصیت نامه تاریخی خود به حسنین و شیعیان مطالب مهمی را توصیه فرمودند و حج یکی از وصایای مهم ایشان است، در قسمتی از وصیت نامه می فرمایند« الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.»، (فرزندانم از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستید، آن خانه از شما خالی‏ بماند، که اگر رها شد، مهلت داده نمی‌شوید و به عذاب دچار می‏گردید و اگر از شما خالی ماند، کیفر خداوند فرصت زندگی به شما نمی‏دهد.)

ارسال نظر: