وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد:

سطح بندی دانشگاه‌های کشور نهایی شده است

کدخبر: 2035201

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: سطح بندی دانشگاه‌های کشور نهایی شده است و به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر محمد فرهادی در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم که با حضور استاندار قم در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه‌ها در 10 منطقه تقسیم بندی شده اند گفت: آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و با ابلاغ آن، ساماندهی آموزش عالی در قالب آن پیگیری خواهد شد البته مقدمات عملیات اجرایی آن فراهم شده است .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه هدفمندی آموزش عالی در قالب طرح آمایش آموزش عالی عملیاتی خواهد شد گفت: توجه به دانشگاه‌های کارآفرین، نسل سوم و بازنگری رشته ها از محورهای این طرح است .

وی افزود: آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و از سال تحصیلی جدید اجرا می شود که نحوه مشارکت اعضای هیئت علمی در تاسیس شرکت های دانش بنیان در این آیین نامه پیش بینی شده است .

وی افزود:‌ برای هم‌افزایی میان مراکز آموزشی و پژوهشی مانعی وجود ندارد و با توجه به اینکه این امر می‌تواند دستاوردهای مختلفی بسیاری برای عرصه‌های علمی کشور به دنبال داشته باشد مسؤولان اجرایی باید برنامه مشخصی را برای تحقق این هدف در دستور کار خود قرار دهند .

فرهادی با اشاره به فعالیت 38 پارک علم و فناوری در کشور گفت: 30 هزار فارغ‌التحصیل در پارک‌های علم و فناوری شاغل هستند و برخی از آنها مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پردیس در کشور الگو هستند .

وزیر علوم اظهار داشت: 4000 شرکت فناورانه در کشور فعال هستند که 800 شرکت در پارک های علم و فناوری دایر هستند و گردش مالی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری در سال گذشته 1800میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار داشت: دهها مرکز کار آفرینی در دانشگاهها وجود دارد و مراکز انتقال فناوری نیز در دانشگاه های سطح یک و قدیمی ایجاد شده است که بسیار کارآیی دارد .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد باید پژوهش های دانشگاهی کیفیت داشته باشد تا کارفرما و مشتری داشته باشد .

وی در خصوص مشکل مالی دانشگاهها در سال گذشته گفت: سال گذشته کشور مشکل مالی داشت ولی اداره شد و به دلیل مشکلات درآمدی دولت، یک ششم بودجه دانشگاهها پرداخت نشد ولی در سال جدید جبران خواهد شد .

فرهادی در خصوص پذیرش دانشجوی خارجی توسط دانشگاههای غیر دولتی گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی در پذیرش متقاضیان خارجی مشکل خاصی ندارند اما دانشگاه‌ها باید بر اساس آیین‌نامه‌ها عمل کنند و با هماهنگی وزارت علوم اقدام کنند و وزارت علوم از این اقدام حمایت می کند .

وی حمایت از موسسات دانشگاهی غیر دولتی را از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در دانست و گفت : در برنامه ششم توسعه و آمایش آموزش عالی به این نکته توجه شده است .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های استان قم باید با یکدیگر مشارکت مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: سرمایه‌های مناسبی در این استان وجود دارد که دانشگاه‌ها باید نسبت به استفاده از آنها اهتمام ویژه داشته باشند.

ارسال نظر: