عضو پارلمان افغانستان مدعی شد:

"ملا اختر منصور" سه ماه پیش کشته شده بود

کدخبر: 2035210

عضو پارلمان افغانستان با بیان اینکه "ملا اختر محمد منصور" رهبر طالبان ۳ ماه پیش کشته شده بود، گفت: دلیل کشته شدن "ملا اختر محمد منصور" تمایل وی به آغاز گفتگوهای صلح با دولت کابل بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "شینکی کروخیل" عضو پارلمان افغانستان، اظهار داشت: طالبان مهارت ویژه‌ای در پنهان‌کاری دارند و به همین دلیل قادر است تا مرگ رهبران خود را برای ماه‌ها و حتی سال‌ها پنهان کنند.

این عضو پارلمان با اشاره به اعلام مرگ «ملا محمد عمر» اولین رهبر این گروه پس از 2 سال اظهار داشت: این امکان نیز وجود دارد که «ملا اخترمحمد منصور» دومین رهبر این گروه نیز چندی پیش از بین رفته باشد.

وی با اشاره به شایعاتی مبنی بر کشته شدن دومین رهبر طالبان در نتیجه درگیری درون‌گروهی چندی پیش گفت: سازمان اطلاعاتی افغانستان باید در این خصوص تحقیقات خود را آغاز کند.

کروخیل با بیان اینکه بازی بزرگی بین اعضای ارشد طالبان در جریان است گفت: با اینکه ملامحمد عمر 2 سال پیش از اعلام رسمی مرگ وی کشته شده بود اما با این حال افراد زیادی در تشییع جنازه وی حضور داشتند.

مهارت ویژه طالبان در پنهان‌کاری

وی با بیان اینکه آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه در جریان مرگ ملا محمد عُمر قرار داشتند، اظهار داشت: مخفی کردن مرگ اولین رهبر طالبان نشان می‌دهد که این گروه مهارت ویژه‌ای در پنهان‌کاری دارد.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اقدام طالبان مبنی بر تکذیب مرگ ملامحمد عُمر، گفت: هم‌اکنون نیز این احتمال وجود دارد که این گروه مرگ رهبر خود را 3 ماه پنهان کرده باشد.

رهبر طالبان تمایل به مذاکره داشت

شینکی کروخیل با بیان اینکه حامیان طالبان فکر می‌کردند که «ملا اخترمحمد منصور» درد آنها را می‌تواند درمان کند تصریح کرد: رهبر طالبان حدود 3 ماه پیش کشته شده بود، اما اخیرا آمریکا شخصی عادی را از بین برده و اعلام کرده که رهبر طالبان را کشته‌اند تا برای خود وجه بین‌المللی دست و پا کند.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های به دست آمده «ملا اخترمحمد منصور» متمایل به آغاز مذاکرات صلح بین این گروه و دولت افغانستان بود.

وی تصریح کرد: برای اینکه از آغاز این گفت‌وگوها جلوگیری شود، ملا اخترمحمد منصور کشته شده است.

مدیریت طالبان با «ISI» پاکستان

کروخیل با بیان اینکه تفاوتی در زمان مرگ رهبر طالبان وجود ندارد گفت: مدیریت اصلی طالبان در دستان سازمان اطلاعاتی پاکستان «ISI» است.

وی تصریح کرد: شبه‌نظامیان این گروه با وجود آموزش‌هایی که داده شده‌ با دیگران جنگ اعتقادی می‌کنند لذا برای آنها مهم نیست که چه کسی رهبر این گروه است.

این عضو پارلمان افغانستان همچنین سازمان اطلاعاتی پاکستان را متهم به سازمان‌دهی عملیات‌ها، تدارکات نظامی و همکاری در بخش برنامه‌ریزی فعالیت‌های طالبان کرد.

رهبران طالبان سمبولیک هستند

وی با بیان اینکه رهبران طالبان به صورت سمبولیک انتخاب شده و فعالیت می‌کنند، گفت: رهبر طالبان صلاحیت کُل این گروه را ندارد، ضمن اینکه برای فرماندهان ارشد این گروه فرقی نمی‌کند که چه کسی و در چه زمانی رهبر آنهاست.

شینکی کروخیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حامیان طالبان و گروه‌های تروریستی برای این دست حوادث آمادگی دارند، گفت: برای حامیان طالبان فرقی نمی‌کند که رهبران طالبان چه زمانی کشته می‌شوند.

وی تصریح کرد: پاکستان گروه‌های کوچک و بزرگ تروریستی زیادی را بوجود آورده تا هر زمانی که خواست از این گروه‌ها به نام‌های مختلف و با روش متفاوت استفاده کند.

این نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان افزود: یکی از اهداف پاکستان از تعدد گروه‌های تروریستی این است که به آسانی قادر به انحلال و یا تقویت یک گروه ویژه با استفاده از این گروه‌ها باشد.

وی اظهار داشت که «شبکه حقانی» و «شورای کویته» اصلی‌ترین مهره‌های پاکستان به شمار می‌روند که سایر گروه‌های تروریستی پاکستان تاکنون در راستای منافع این 2 گروه فعالیت کرده‌اند.

ارسال نظر: