مدیرکل امور اجرایی زکات کشور خبر داد؛

دولت به تعهد ۱۰۰ میلیارد تومانی عمل نکرد

کدخبر: 2035334

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با اشاره به برگزاری همایش ملی زکات گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۳۳۰ میلیارد تومان در زکات جمع‌آوری شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت‌الاسلام مهدی دهقان اظهار داشت: همایش ملی زکات کشور در روز سه‌شنبه 11 خرداد ماه در سالن همایش حج و اوقاف برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: زمان برگزاری این همایش قبل از ماه مبارک رمضان است چرا که بهترین زمان ترویج زکات در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد و فطریه نیز در انتهای این ماه مبارک جمع‌‌آوری می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور افزود: به دنبال آن هستیم که از این اجلاس به صورت یک دانش‌نامه استفاده کنیم.

دهقان با اشاره به اینکه 5 کمیته را برای این اجلاس تشکیل داده‌ایم، گفت: فقه و زکات، اقتصاد مقاومتی با رویکرد زکات و حکومت صالحین، زکات و هنر و رسانه و همین طور زکات در حوزه دانشگاه از کمیته‌های تشکیل شده در این اجلاس است.

وی گفت: در قرآن کریم 32 بار از زکات نام برده می‌شود که 27 بار آن نماز و زکات قید شده است. زکات موجب طهارت مالی و روحی انسان می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: سال 94، 320 میلیارد تومان متعهد به شورای مرکزی زکات شدیم که بخشی از آن تأمین شد.

حجت‌الاسلام دهقان با رویکرد جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) این بود که دریافت زکات 60 درصد هزینه‌کرد فقرا و 40 درصد در پروژه‌ها هزینه کنیم.

وی گفت: متأسفانه در سال گذشته دولت تعهد کرده بود یکصد میلیارد تومان در حوزه زکات پرداخت کند که این موضوع اجرایی نشد.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور ادامه داد: از 320 میلیارد تومانی که به شورای مرکزی زکات متعهد برای جمع‌آوری شده بودیم 231 میلیارد تومان آن جمع‌آوری شد و اگر مردم زکات خود را پرداخت کنند و دولت نیز تشویق کند این پول صرف موارد عمرانی می‌شود.

حجت‌الاسلام دهقان افزود: مردم نسبت به پرداخت زکات مقید هستند و قشر کشاورزان نسبت به پرداخت زکات خود بیشترین پرداخت را داشته‌اند.

وی گفت: از 232 میلیارد تومان جمع‌آوری زکات در سال 94، 131 میلیارد تومان آن حدود 59 درصد زکات واجب، 30 میلیارد تومان فطریه و 70 میلیارد تومان زکات مستحق است.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: از زکات جمع‌آوری شده 130 میلیارد تومان در پروژه و 110 میلیارد تومان نیز در امور نیازمندان هزینه شده است. بر این اساس 52 درصد این زکات جمع‌آوری شده در پروژه‌ها و 48 درصد در امور نیازمندان هزینه شده است که یک رشد صد درصدی در حوزه نیازمندان داشته‌‌ایم.

حجت‌الاسلام دهقان گفت: 3 هزار و 578 مورد جهیزیه به ارزش 8.5 میلیارد تومان، 3 هزار و 626 نفر با هزینه 4 میلیارد تومان درمان، 17 هزار و 142 نفر با هزینه 6 میلیارد تومان هزینه تحصیل تخصیص یافته است.

وی گفت: هزار و 227 واحد مسکونی با اعتبار 14 میلیارد تومان و 36 نفر با ارزش ریالی 800 میلیون تومان نیز از زندان‌ها آزاد شده‌اند و 20 هزار مورد نیز سایر موارد بوده است.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: در بخش پروژه‌ها در دو بخش عمل کرده‌ایم در احداث پروژه 653 مسجد، 19 حوزه علمیه، 8 کتابخانه، 299 حسینیه و 101 خانه عالم احداث شده است. در حوزه تعمیر و بازسازی نیز هزار و 608 مسجد، 18 حوزه علمیه، 2 کتابخانه، 86 خانه عالم، 399 حسینیه مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته شده است.

حجت‌الاسلام دهقان بیان داشت: 55 هزار روستا در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 30 هزار روستا مشمول زکات است و 20 هزار روستا نیز زکات خود را پرداخت می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر 5 هزار و 567 مُبَلغ و 32 هزار و 700 عامل افتخاری زکات در کل کشور داریم که دهیاران و یا مردم قابل اعتماد روستا هستند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور افزود: استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، مازندران، خراسان رضوی 6 استان برتر در پرداخت زکات هستند.

حجت‌الاسلام دهقان بیان داشت: در استان تهران نصف پتانسیل زکات موجود نسبت به جمع‌آوری زکات اقدام می‌شود که باید در این حوزه بیشتر اقدام کرد.

وی تأکید کرد: زکات دریافت شده از هر شهر و روستا در همان مکان هزینه می‌شود و در کل کشور پتانسیل دریافت زکات خیلی بیشتر از مبالغی است که جمع‌آوری می‌شود لذا امیدواریم در همایشی که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود در این زمینه اقدامات چشمگیری صورت گیرد.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور بیان داشت: تخمین ما این است که در سال جاری 330 میلیارد تومان زکات در کل کشور جمع‌آوری شود و تعهد آن را به شورای مرکزی زکات نیز داده‌ایم. امسال نیز دولت باید یکصد میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس در بخش زکات تخصیص دهد که مانند سال گذشته امیدی به پرداخت این مبلغ نداریم.

ارسال نظر: