انتقاد یک نماینده مجلس از واردات محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید

مصباحی‌مقدم: چرا باید دانه‌های روغنی که خود می‌توانیم تولید کنیم را وارد می‌کنیم؟

کدخبر: 2035427

یک نماینده مجلس نهم ضمن انتقاد از واردات محصولات کشاورزی، گفت: استفاده نکردن از نیروی فارغ التحصیل که بخش عمده ۴ میلیون نفر بیکار را تشکیل می‌دهد، مهترین علت عدم نوآوری در زمینه رشد و پویایی اقتصاد است.

به گزارش « نسیم آنلاین » غلامرضا مصباحی مقدم در نشست اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملیاتی که در موسسه تربیتی امام سجاد برگزار شده اظهار داشت: با توجه به اینکه سهم درآمدهای کشور با اتکا به نفت است، متاسفانه تمام توجهات به سمت نفت رفته و قطعا به همین دلیل سیستم اقتصادی کشور نیاز به اصلاح و تغییرات اساسی دارد.

این نماینده مجلس نهم همچنین به نقل از خاطره‌ای پیش از انقلاب پرداخت و گفت: فضای قبل از انقلاب یک فضای کاملا دو قطبی بین شرق و غرب بود و تمام پیشرفت‌هایی که تا آن زمان از طرف غرب بخاطر رشد در تکنولوژی و ابزارهای مادی بدست آورده بود، ترویج فرهنگ غربی و سبک زندگی خود را از همین ابزارهای مادی دنبال کرده و رشد تکنولوژی ابزاری برای ترویج همین فرهنگ شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود راه اول برای پیشرفت فعلی کشور در بحث اقتصاد را استفاده کردن از مدل مهندسی معکوس زمان جنگ دانست و تصریح کرد: در زمان دفاع مقدس و حتی در زمان روزهای نخست انقلاب و بی‌نظمی ارتش و کادرهای نظامی، جوانان این کشور به فرموده امام خمینی(ره) توانستند با مهندسی معکوس افتخارات زیادی کسب کنند تا حدی که اگر در آن زمان نوع خاصی از موشک در منطقه تخت اختیار عراقی‌ها بود با تلاش جوانان و روش مهندسی معکوس دو نمونه از همان موشک‌ها در اختیار ما بود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه عدم مهاجرت نخبگان به غرب را مهمترین مساله برای تربیت و پرورش نسل‌های آتی است، اظهارداشت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، وزارت علوم و بهداشت که آن زمان جدا نشده بود و وزیر مربوطه وقت دکتر مصطفی معین در دوره ی اول، پسر دکتر درخشان در سن 16 سالگی در علم ریاضیات تا حدی نخبه بود که 5 استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی از وی آزمونی به عمل آوردند که پسر وی از هر پنج آزمون نمره 100 گرفتند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بر همین اساس پدر وی نامه‌ای به آقای رفسنجانی نوشتند و خواستار بورسیه شدن فرزند خود برای ادامه تحصیل به غرب شدند که آقای هاشمی هم دستور به وزیر مربوطه دکتر معین برای پیگیری ماجرا دادند که متاسفانه ما بعدها از کانالی متوجه شدیم که دکتر معین نامه را گرفته و بجای پیگیری در کشوی میز خود گذاشته و پیگیری نکرده است.

وی اضافه کرد: در نهایت دکتر درخشان مجبور شدند برای ادامه تحصیل فرزند خود به انگلیس اموال خود را بفروشد تا هزینه او را بتواند تامین کند. بعدها این پسر پس از ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در حال حاضر مدرس دانشگاه آکسفورد انگلیس است.

مصباحی مقدم با ذکر این مثالی درباره عدم حمایت جدی از نخبگان داخلی، گفت: استفاده نکردن از نیروی فارغ التحصیل که بخش عمده 4 میلیون نفر بیکار را تشکیل می‌دهد، مهم‌ترین علت عدم نوآوری در زمینه رشد و پویایی اقتصاد است.

وی با اتنقاد از واردات برخی کالاها با ارز دولتی، گفت: شخصی چون آقای مدلل بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار تن تفاله سویا وارد کرد که ما هم در مجلس نتوانستیم کاری کنیم و جلوی این چنین اقدامات را بگیریم. چرا باید دانه‌های روغنی که خود می‌توانیم تولید کنیم را وارد می‌کنیم؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم در دولت نهم و اصلاح قیمت آرد و نان در آن دوره، افزود: در حال حاضر آقایان قیمت تمام تولید شده گندم را 1350 تومان می‌دانند و به همین دلیل به جای آن گندم با قیمت 850 تومان وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: سوال ما این است که آیا با همان منطقی که از طریق اصلاح قیمت‌ها به خودکفایی گندم رسیدیم نمی‌توان با همان منطق هم قیمت تمام شده را بقول آقایان که می‌گویند به صرفه نیست کمتر کرد تا صرفه بیشتری داشته باشد؟

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی و اصلاح سیستم‌های آبیاری و روش قطره‌ای و بارانی ضروری است، گفت: در تحقیقی که مهندس سعید امانپور یکی از مدیران سابق وزارت جهاد کشاورزی در دولت قبل از بین 10 هزار مقاله انجام دادن مشخص شد که با همین امکانات موجود در ایران و با همین آب و خاک می توانیم امکانات غذایی و محصولات غذایی را برای جمعیت حداقل 300 میلیون نفر تامین کنیم.

ارسال نظر: