آزادی بیان دانمارکی: فقط توهین به مسلمانان آزاد است

کدخبر: 2036327

کشتار مردم بی دفاع چه در سوریه چه در یمن و چه در پاریس محکوم است، اما سیاست یک بام و دو هوای سیاستمداران دانمارکی برای توجیه "آزادی بیان" و تعریف خطوط قرمز برای این موضوع جای تأمل و سؤال دارد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- 10 سال پیش، حزب لیبرال و حزب مردم دانمارک به اسم دفاع از "آزادی بیان" در کشورشان انتشار کاریکاتورهای موهنی از پیامبر اسلام را- که خشم و نارضایتی مسلمانان را در بر داشت- توجیه کردند. حالا همین دو حزب در پی اعمال محدودیت برای "همان آزادی بیان" هستند، چرا که نمایش عکس دو عامل تروریستی در نمایشگاهی در دانمارک به مذاقشان خوش نیامده است .

هفته گذشته، نمایشگاه پرحاشیه‌ای با نام "موزه شهدا" در سالن آمفی تئاتر دانمارک برگزار شد که هدف آن "موشکافی دقیق افرادی بود که مرگ را برای آرمان‌های خود" پذیرفته‌اند. در میان چهره‌های به نمایش گذاشته، "ژان‌دارک، سقراط و رزا لوکزامبورگ" به چشم می‌خورد؛ جنجال از آن جائی شروع شد که در کنار این افراد که طبق ارزش‌های غربی افراد خوبی هستند، تصویر عاملان حملات تروریستی در بروکسل نیز قرار گرفت و در کنار سکوی خطابه سخنرانی مشهور مارتین لوتر کینگ با عنوان "من رؤیایی دارم"، بلیط کنسرت باتاکلان در پاریس هم که به حمام خونی تبدیل شد نیز قرار داده شد .

تصویری از عاملان حملات تروریستی در نمایشگاه دانمارک

این اقدام موجب شد واکنش‌های شدیدی در جامعه دانمارک علیه این نمایشگاه شکل بگیرد، مثلاً وزیر فرهنگ همان حزب حامی انتشار کاریکاتورهای موهن پیامبر، این نمایشگاه را "احمقانه" خواند و گفت : "اشتباه است عکس عاملان تروریستی را در همان بخشی بگذاریم که مبارزان آزادی و مبارزان مدنی مانند رزا لوکزامبورگ در آن قرار داده شده است ."

" کاترین وینکل" از انجمن رسانه‌های آزاد و "الکس اردنستین"، سخنگوی حزب مردم دانمارک نیز از برگزاری این نمایشگاه انتقاد کردند و آن را "منحرف" خواندند و حتی تاکید کردند که واژه "شهید" فقط به کشته شدگان مسیحی اشاره دارد !

این واکنش‌های منفی با جدال‌ها برای دفاع از انتشار کاریکاتورهای موهن پیامبر تضاد و تناقض شدیدی دارد، علی الخصوص که انتشار این کاریکاتورها خشم بیش از یک میلیارد مسلمان را در سراسر جهان برانگیخته بود و تظاهرات‌هایی در جهان اسلام علیه آن برپا شد. این خشم به حدی بود که بسیاری از کشورها، محصولات لبنی دانمارک را نیز تحریم کردند .

مردم کشورهای مسلمان در اعتراض به انتشار کاریکاتور موهن پرچم دانمارک را به آتش می کشند

اما اغلب دستگاه‌های سیاسی دانمارک، مانند نخست وزیر وقت، "آندرس فو راسموسن" که عضو حزب لیبرال نیز بود از این کاریکاتورها در برابر انتقادات دفاع کرد . رهبر پیشین حزب مردم این کشور نیز برای دفاع از این کاریکاتورها ثابت قدم بود و حتی درباره سانسور شدن اخبار هشدار داد و گفت : قانون دانمارک از آزادی بیان حمایت می‌کند و برای فروش "یک لیتر شیر در عربستان" آن را کنار نمی‌گذارد!

هیچ کس حامی عملیات تروریستی علیه شهروندان بی گناه و غیر نظامی نیست، کشتار مردم بی دفاع چه در سوریه باشد، چه در یمن و چه در پاریس محکوم است و عاملان رقم زدن چنین جنایتی علیه بشریت بی تردید منفورند. اما سیاست یک بام و دو هوای سیاستمداران دانمارکی برای توجیه "آزادی بیان" و تعریف خطوط قرمز برای این موضوع جای تأمل و سؤال دارد .

علی الخصوص که همین افرادی که برای توجیه و دفاع از کاریکاتوری که احساسات میلیون‌ها مسلمان را جریحه دار کرده بود، به "آزادی بیان" توسل کرده بودند، با افزایش تهدیدات ترویست های داخلی ادبیاتشان را تغییر داده‌اند و با افزایش نگرانی‌ها درباره تروریسم که موضوع ثابت مذاکرات فرهنگی دانمارک شده، دیگر کمتر از آزادی بیان حرفی می‌شنویم. تابستان گذشته، لیبرال‌ها و حزب مردم دانمارک برای مبارزه با رشد افراط گرایان اسلامی، در پی "ممنوعیت" سخنرانی‌های کینه ورزانه بودند.

سارا صداقت، کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظر: