در نشست "فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی" مطرح شد:

فضای کاپیتولاسیونی در فضای مجازی / بیماری "نوموفوبیا" در کشور در حال گسترش است

کدخبر: 2036732

روح‌الله مؤمن نسب با اشاره به فضا دادن‌ها و زمان خریدن دولت برای تلگرام گفت: دولت با فضا دادن به تلگرام در فضای مجازی کاپیتولاسیون ایجاد کرده است. این پیام‌رسان بدون گرفتن مجوز، بدون دادن مالیات، بدون دادن حق السهم فعالیت می‌کند و موردحمایت هم قرار می‌گیرد.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: فضای مجازی مانند بسیاری دیگر از فناوری‌های دیگر بدون توجه مسئولان وارد کشور شد. عدم پیوست فرهنگی در کنار عدم برنامه‌ریزی مشخص برای استفاده کارآمد و درست از این فناوری باعث شد تا این فضا مانند سونامی جامعه را فراگیرد. با فراگیر شدن این فضا آسیب‌های فرهنگی اجتماعی این پدیده روزبه‌روز بیشتر می‌شود. موضوع تااندازه‌ای جدی و مهم تلقی شده است که حتی رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان و مجریان برای توجه به این فضا تأکیداتی داشته‌اند؛ اما گویا نتوانسته مسئولان مربوط را از خواب‌سنگین بیدار کند و گویی که برخی خود را به خواب‌زده‌اند!

همین چند روز پیش پس از کش‌وقوس‌های فراوان شورای عالی فضای مجازی مصوباتی را داشت که بیشتر به‌جای خط‌ و نشان برای متجاوزان حریم فضای مجازی کشور رنگ و بوی شعار را می‌داد. مصوباتی که برای پیام‌رسان‌های خارجی زمان می‌خرد تا بتوانند بیشتر نفوذ کنند و به‌جای بهبود و اصلاح فضای مجازی آسیب‌هایش را بیشتر می‌کند.

در همین زمینه نشستی با موضوع "فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی" با حضور، روح‌الله مؤمن نسب، کارشناس فضای مجازی و جمعی از اصحاب رسانه به میزبانی « نسیم آنلاین » برگزار شد. مشروح گزارش این نشست تقدیم می‌شود. مومن نسب می گوید: اهمیت فضای مجازی به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است! این جمله‌ از مقام معظم رهبری است و عمق استراتژیک ما در برخورد با فضای مجازی را مشخص می‌کند، ایشان در جایی فرموده‌اند: اگر می‌توانستم خودم مسئولیت شورای عالی فضای‌ مجازی را به عهده می‌گرفتم و در جای دیگر می‌فرمایند اگر رهبرنبودم، رئیس فضای‌ مجازی می‌شدم.

روح‌الله مؤمن نسب: موضوع فضای مجازی در حالی در کشور ما طرح می‌شود که تعریف واحدی از آن وجود ندارد. با این تفاسیر نباید به فضای مجازی تک‌بعدی نگاه کرد، بلکه باید تمامی ابعاد آن را بررسی نمود. امروز اگر تمامی ابعاد فضای مجازی موردتوجه قرار نگیرد آسیب آفرین است. بخش‌هایی از فضای مجازی که در مورد آن غفلت می‌شود فضای مناسبی را برای پروژه نفوذ فراهم می‌کند .

امروز هر آنچه در فضای واقعی وجود دارد به‌مثابه آن در فضای مجازی وجود دارد. برای مثال اقتصاد تبدیل به تجارت الکترونیک شده است. یکی از مباحث بااهمیت حوزه فضای مجازی مربوط به واحد پول این فضا است. کلیک تبدیل به واحد پول فضای مجازی و اینترنت شده است. در مورد کلیک، مدیریت کلیک، ثروت کلیک، مالیات بر کلیک و امثالهم اصلاً مبحثی طرح نشده است و موردتوجه قرار نگرفته است. همچنین تولید ترافیک، صادرات ترافیک و عوارض ترافیک نیز مورد مباحثه قرار نگرفته است و این قبیل مسائل دیده نشده‌اند. خوب این‌ها بعدهای دیگری از فضای مجازی هستند که باید دیده شوند و موردتوجه قرار گیرند .

با توجه به اینکه امسال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است بنابراین نیاز است که به مقوله تجارت الکترونیک در فضای مجازی پرداخته شود. ما اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد موفق و پیشرو باشیم باید مقوله تجارت الکترونیک را به جد بررسی نماییم .

انحصار دولت در ترافیک اینترنت مغایر اصل 44 قانون اساسی است

انحصارهای دولتی در حوزه ترافیک را نمی‌توان نادیده گرفت. چرا انحصار توزیع و فروش ترافیک باید در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت باشد؟! این موضوع مغایر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است. چرا نمی‌گذارند که بخش خصوصی به حوزه تولید و توزیع ترافیک وارد شود و به دست بگیرد؟ اگر چنین شود ما می‌توانیم صادرات ترافیک داشته باشیم. امروز تمامی حجم ترافیک ما وارد می‌شود درصورتی‌که با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی که دارا هستیم می‌توانیم اینترنت را صادر نماییم .

شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان

یکی دیگر از موضوعات مرتبط با فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است. اینکه امروز این مقوله اجرایی نمی‌شود و مسئولان خیلی ساده از کنارش عبور می‌کنند جای تعجب دارد. شبکه ملی اطلاعات زیرساخت همه عناصر هویت‌بخش و اقتصادی در فضای مجازی است. شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنت باید سالم، سریع، امن و ارزان باشد. اینکه چنین مطالبه زیبایی در کشور صورت نمی‌گیرد جای سؤال است؟ خوب در این حالت است که در حوزه امنیت فضای مجازی‌ 14 میلیارد بسته اطلاعاتی از کشور به سرقت برده می‌شود. باید به مقوله امنیت در فضای مجازی به‌طور جدی‌تری توجه شود. دشمن در فتنه 88 توانست با بهره‌گیری از این فضا جو را متشنج کند و ذهن‌ها را مدیریت کند. رهبر معظم انقلاب در آن بازه زمانی فعالیت فضاهایی چون فیس‌بوک و توییتر را هشدار دادند. ایشان در سخنرانی‌هایشان 3 بار نام شرکت‌های فیس‌بوک، توییتر و بلک واتر را به‌عنوان شبکه‌های معاند عنوان نمودند. این شرکت‌ها همگی صهیونیستی آمریکایی هستند و در فضای اینترنت کشور ما بشدت فعالیت دارند .

مهندسی افکار عمومی را نباید به دست نرم‌افزارهای خارجی بدهیم/ هیچ کار مولدی در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود

نرم‌افزارهای پیام‌رسانی چون واتس‌آپ و تلگرام و غیره که فضای کلیک خیلی از شبکه‌های خبری ما را در اختیاردارند تماماً رسانه‌های تعاملی در پروژه‌های شهروند خبرنگاری در جوامع غربی به‌حساب می‌آیند. تلگرامی که در کشور ما بدون هیچ‌گونه مجوزی در حال فعالیت است اقتصاد بزرگی به شمار می‌رود که متأسفانه به دلیل سازوکارهای غلط ما از آن محروم هستیم. مگر جوانان ما چه کمبودی نسبت به جوانان غربی دارند که نتوانند چنین شبکه‌هایی را تولید و راه‌اندازی نمایند؟

نخبگان حوزه آی‌تی کشور ما که از قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند اظهار می‌کنند که اگر با ما مانند شبکه‌های پیام‌رسان خارجی و صهیونیستی برخورد کنند در طول سه ماه عضوهای بیشتری را نسبت به آن‌ها جمع‌آوری می‌کنیم. حتی بر این عقیده هستند که توانایی عضو‌گیری در کشورهای خارجی را نیز دارند. برای مثال وقتی‌که یکی از نرم‌افزارهای ایرانی راه‌اندازی شد و بخش زبان انگلیسی‌اش را ایجاد نمود در 6 ماه دو برابر کاربران ایرانی‌اش از آمریکا عضو‌گیری نمود. با این پتانسیل و توانایی چرا خودمان جاده ایجاد نکنیم و از آن استفاده کنیم؟ چرا دیگران در این جاده فعالیت کنند و درآمد‌زایی نمایند؟ این جاده هر گوشه‌اش لغزش گاهی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

مقام معظم رهبری در توصیف این جاده پرخطر از الفاظی چون "بی‌ادبی"، "بی‌حیایی"، "ریزش کوه" و غیره استفاده کردند. الفاظی که ایشان تاکنون استفاده نکرده بودند. ما اگر بخواهیم جلوی این سونامی فضای مجازی را در کشور بگیریم چاره‌ای نداریم جز اینکه سدی ایجاد نماییم و کانال بکشیم. ما نباید اجازه دهیم که مهندسی افکار عمومی به دست نرم‌افزارهای خارجی بی افتد. امروز در دنیا فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء مباحث مهم تلقی می‌شود درحالی‌که ما در کشورمان فن‌آوری نداریم. فن‌آوری یعنی تولید محصول. اصلی‌ترین دستگاه مسئول در این حوزه که وزارت ارتباطات است بنگاه توزیع ترافیک در کشور است. متأسفانه هیچ کار مولدی در این وزارت خانه انجام نمی‌شود. ما باید محافظه‌کاری کنار بگذاریم و این مباحث را مطالبه نماییم.

اوباما: من به فرزندانم اجازه استفاده از فضای مجازی را نمی‌دهم/ به‌جای محصولات، فناوری محصولات را وارد کنیم

باید فناوری اطلاعات را وارد کشور کنیم. ما تا به امروز فقط محصولات فناوری اطلاعات را به کشور وارد کرده‌ایم. غربی‌ها محصولات باکیفیتشان را به ما نمی‌دهند بلکه زباله‌های فناوری‌شان را به ما می‌دهند. همین ابزاری که در حوزه فناوری و فضای مجازی استفاده می‌کنیم در کشورهای خودشان و آمریکا مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اوباما درباره این فناوری‌ها می‌گوید که من اجازه استفاده از این ابزارها را به بچه‌هایم نمی‌دهم. وی اظهار می‌کند که هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌اش حق استفاده از گوشی‌های هوشمند را ندارند. آمریکا در سال 1998 قانونی را تصویب نمود که اجازه استفاده از شبکه‌های مجازی را به کودکان زیر 13 سال نمی‌دهد، همچنین این قانون نیز استفاده از گوشی‌های هوشمند بدون محدودیت، اینترنت بدون محدودیت و بازی‌های نامناسب را برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع می‌کند. مجازات عدم رعایت این قانون گرفته شدن فرزند از خانواده و سپرده شدنش به پرورشگاه است. چرا ما نباید چنین قانونی را داشته باشیم؟

ما در کشورمان به‌جای سازمان تعیین مقررات، سازمان تنظیم مقررات داریم. جالب است بدانید که قوانین اینترنت و فضای مجازی در غرب و در سازمان‌هایی که همگی تحت سیطره آمریکا و صهیونیست است تنظیم و ابلاغ می‌شوند. تنها وظیفه سازمان تنظیم مقررات کشور ما تطبیق قوانین داخلی ما با این قوانین است. این از استعمار هم فراتر است.

زندگی‌ها تحت تأثیر از فضای مجازی سکولار شده است/ درآمد 13 میلیارد دلاری آمریکا از پورنو گرافی

متأسفانه فرهنگ ما به فرهنگ مجازی تغییریافته است. چرا این‌همه اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد و سرنخ‌هایش به همین فضای مجازی برمی‌گردد نادیده گرفته می‌شود. زندگی ما سکولار شده است، هرکسی سرش در زندگی خودش است، عکس‌ها سلفی شده‌اند و فرد محوری رو به افزایش است. این مسائل عناصری هستند که غرب با آن‌ها به مشکل برخورده است. بر اساس مطالعات مؤسسات آمریکایی که از معتبرترین مؤسسات امنیت خانواده در جهان به شمار می‌روند، درآمد آمریکا در سال 2013 از صادرات سایت‌های پورنو گرافی 13 میلیارد دلار بوده است. همچنین برخی دیگر از این آمارها عبارت‌اند از:

68 درصد از طلاق‌های ثبت‌شده در 150 کشور دنیا به دلیل ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است.

60 درصد از دختران و 90 درصد از پسران زیر 18 سال در دنیا حتماً فیلم‌های پورنو گرافی دیده‌اند. این در حالی است که طبق گزارش وزارت ارتباطات نزدیک به 19 میلیون از جمعیت استفاده‌کنندگان از اینترنت در کشور زیر 18 سال هستند. نتیجه چنین چیزی کاهش سن بلوغ جنسی به 11.5 سال است. با این اوضاع آیا جامعه ما آماده پذیرش کاهش سن بلوغ جنسی را دارد؟ کاهش سن بلوغ جنسی فجایعی نظیر قتل ستایش را پدید می‌آورد.

12 درصد سایت‌ها در جهان پورنو گرافی است. سالانه 420 میلیون صفحه پورنو گرافی به اینترنت اضافه می‌شوند. همچنین 89 درصد محتوای چت و نرم‌افزارهای تلفن همراه غیراخلاقی هستند. پورنو گرافی در گوگل بیش از یک میلیارد و 200 میلیون بار جستجو شده است که البته این آمار افزایش‌یافته است. همچنین 34 درصد از دانلودهای اینترنت دانلود فیلم‌های پورنو گرافی بوده است. 90 درصد کودکان 8 تا 16 سال در جهان به‌دوراز چشم والدینشان فیلم‌های پورنو گرافی را می‌بینند.

60 درصد ترافیک اینترنت کشور تحت اختیار تلگرام است/ درآمد 3 هزار و 500 میلیارد تومانی اپراتورها به‌واسطه فیلم‌های غیراخلاقی

آمارها در کشور ما مبین تحت تأثیر قرار گرفتن جامعه ما از آمارهای جهانی است. 60 درصد از ترافیک اینترنت در کشور تحت اختیار تلگرام است. طبق آمارها در تلگرام فیلم‌هایی باکیفیت اچ‌دی آپلود و دانلود می‌شود که عموماً فیلم‌های غیراخلاقی هستند. خوب با این تفاسیر مشخص می‌شود که درآمد اپراتورهای اینترنت در کشور از چه نقاطی است. طبق تحقیقات صورت گرفته 3 هزار و 500 میلیارد تومان در سال از درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از محل فروش ترافیک به‌واسطه فیلم‌های غیراخلاقی بوده است. این نشانگر کم شدن غیرت دینی ما است. امروز متأسفانه اطلاعات دانش‌آموزان ابتدایی ما درباره مسائل جنسی از والدینشان بیشتر است.

طبق آمارها در کشور ما روزانه 20 میلیون ایرانی 144 دقیقه بازی آنلاین انجام می‌دهند که برابر با 17 میلیارد نفر ساعت در سال است. بیش از 70 درصد از کاربران اینترنت زیر 29 سال سن دارند؛ یعنی اینکه جامعه آماری‌ای که باید به فکر زندگی و آینده خود باشند وقت خود را در این فضا می‌گذرانند.

افزایش تحریم‌ها سرعت اینترنت را هم افزایش داد/ افزایش 60 میلیون کاربر اینترنت در کشور طی مدت 6 سال

افزایش تحریم‌های در کشور ما نه‌تنها باعث تحریم شدن اینترنت نشد بلکه باعث افزایش سرعت اینترنت در کشور شد. در اوج تحریم‌ها آیا تجهیزات موبایل و اینترنت در کشور کاهش پیدا کرد؟ اتفاقاً بیشتر شد. ما تا قبل از امضاء کردن برجام تعداد گوشی‌های هوشمند در کشورمان 250 هزار عدد بود، اما حالا این عدد به 40 میلیون عدد رسیده است. ما در سال 88 فقط 2 میلیون کاربر اینترنت داشتیم اما این تعداد حالا به 62 میلیون نفر رسیده است. آیا ما آمادگی پذیرش 60 میلیونی کاربران اینترنت را داشتیم؟ آیا قانون‌گذاری صحیحی انجام دادیم و توانستیم جلوی این سونامی را بگیریم؟

اوباما با بودجه جنگ نرمش اندروید را وارد ایران کرد/ شورای عالی فضای مجازی حتی به یک دستور از 40 دستور رهبر معظم انقلاب هم عمل نکرد

اوباما در اسفند سال ۸۹ در کنگره، از او سؤال شده بود که بودجه کلان جنگ نرم علیه ایران را کجا خرج کرده‌اید. اوباما دربند اول گزارش خود به کنگره می‌گوید با بودجه جنگ نرم علیه مردم ایران، اندروید را وارد ایران کرده‌ام؛ اما ما با شنیدن این مسائل بعد از سال 89 چه کردیم؟ تنها یک نفر بعد از سخنان اوباما دغدغه نشان داد که این شخص کسی جز رهبر معظم انقلاب بود. ایشان با تأسیس شورای عالی فضای مجازی اهمیت این فضا و توجه به آن را نشان دادند. ایشان 40 دستور به این شورا دادند اما این شورا حتی به یک دستور هم عمل نکرد بلکه در بعضی مواقع مخالف آن‌ها نیز عمل کرد.

فضای مجازی فرهنگ ما را نشانه گرفته است

فرهنگ ما متأثر از فضای مجازی تغییر پیداکرده است. ما نباید بی‌فرهنگی‌ها و بی‌اخلاقی‌های ناشی از این فضا را نادیده بگیریم. طبق اسناد کسانی که اینترنت را به وجود آورده‌اند تفکرشان بر این مسئله بوده است که ما باید کودکان پیر و پیران کودک داشته باشیم؛ یعنی همه سنین در فضای اینترنت درگیر و مشغول شوند. به‌عنوان‌مثال یکی از این آسیب‌ها قابلیت بلاک کردن در پیام‌رسان‌ها است. ما همان‌طور که در این فضا می‌توانیم دیگران را بلاک نماییم خانواده خود را نیز می‌توانیم بلاک کنیم. این مسئله کجای فرهنگ ما آمده است که خانواده خود را در لیست سیاه خود قرار دهیم؟ فرهنگ یک کشور به‌مانند هوا است. شما اگر غذا نخورید، آب نخورید مدتی می‌توانید زندگی کنید اما اگر نفس نکشید نمی‌توانید زندگی کنید. هالیوود سال‌ها است که میلیاردها دلار هزینه می‌کند که بتواند بخش‌هایی از فرهنگ ما را در زندگی مردمان آمریکا برای تحکیم بنیاد خانواده جایگزین کند. حالا که در حال گرفتن این فرهنگ‌ها از ما هستند اوضاعمان از آن‌ها بدتر می‌شود.

خانواده‌ها نسبت به فضای مجازی بی‌تفاوت هستند

در خصوص نظارت خانواده‌ها بر استفاده فرزندانشان از فضای مجازی میشل اوباما (همسر رئیس‌جمهور آمریکا) در مصاحبه با شبکه mbc news آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر چرایی عدم اجازه به فرزندانش برای حضور و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «شما چگونه می‌توانید اجازه بدهید که فرزندتان درجایی که هیچ‌کسی را نمی‌شناسید و نمی‌دانید آنجا چه جایی است و اگر فرزند شما در آن محیط با مشکل مواجه شود، نمی‌توانید مشکل او را حل کنید، فعالیت کند؟» درحالی‌که متأسفانه خانواده‌های ایرانی کاملاً نسبت به استفاده فرزندشان از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بی‌تفاوت هستند.

مردم در استفاده از گوشی‌های همراه دچار بیماری «نوموفوبیا» شده‌اند. این بیماری براثر استرس و ترس شدید در انسان به وجود می‌آید؛ وابستگی شدید مردم به تلفن همراه باعث شده است تا آن‌ها کنار موبایل بودن را جزء لاینفک زندگی خود بدانند که باعث شده است در هنگام دوری از تلفن همراه خود، دچار استرس شدید شوند که درنتیجه باعث افزایش این بیماری شده است.

ایرانی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها در استفاده از گوشی هوشمند جلوتر هستند!

دیپلماسی عمومی در حال حاضر در بستر شبکه‌های اجتماعی در حال شکل گرفتن است. در دوران مذاکرات برجام زمانی که آقای ظریف در اتاق مذاکرات حاضر می‌شود و گوشی همراه خود را روی میز قرار می‌دهد جان کری از دیدن گوشی آقای ظریف متعجب می‌شود و بعد از پرسیدن این سؤال که این چیست؟ به آقای ظریف می‌گوید که اگر من و خانواده‌ام از این نوع گوشی همراه استفاده نماییم توبیخ می‌شویم. طبق اخبار منتشرشده بارک اوباما رسماً اعلام کرد که هیچ‌کدام از کارمندان رسمی دولت حق استفاده از گوشی‌های هوشمند را ندارند. نکته حائز اهمیت دراین‌بین استفاده تنها 12 درصد مردم آمریکا از گوشی‌های هوشمند است. کشوری که خود مخترع گوشی‌های هوشمند بوده است. این در حالی است که نزدیک به 52 درصد از مردم ایران از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. ما در حوزه مصرف اینترنت 12 برابر ژاپنی‌ها اینترنت استفاده می‌کنیم. در این حالت ما پیشرفته‌تر هستیم یا ژاپنی‌ها؟ ما اگر بخواهیم در حوزه فضای مجازی و فناوری پیشرفت کنیم باید تولید داشته باشیم.

مصرف در اینترنت برابر است با پسرفت در آی‌تی

وضعیت اینترنت، فضای مجازی و فناوری اطلاعات در کنیا ده‌ها برابر بهتر از وضعیت ما است. این در حالی است که ما ایرانی‌ها حتی قبل از اروپایی‌ها به اینترنت دسترسی پیدا کردیم. قبل از کره و کشورهای اطرافمان به اینترنت متصل شدیم. ما در سال 1371، 3 سال بعد از جنگ تحمیلی به اینترنت متصل شدیم. در آن زمان جزء ده کشور بالای دنیا بودیم؛ اما حالا بعد از گذشت 25 سال و صرف هزینه‌های بسیار و توسعه و گسترش اینترنت در کشور آیا در حوزه آی‌تی پیشرفت کرده‌ایم؟ ما در دو سال گذشته 6 پله سقوط علمی در آی‌تی داشته‌ایم. این یعنی مصرف برابر است با پسرفت. ما هرچقدر استفاده از اینترنت را گسترش دادیم بیشتر سقوط کردیم.

گسترش فضای مجازی آمار مراجعه‌کنندگان به روان‌پزشکان را بالابرده است

با گسترش اینترنت و فضای مجازی آمار مراجعه‌کنندگان به روان‌پزشکان نیز افزایش‌یافته است. کسانی که به روان‌پزشکان مراجعه می‌کنند دچار اختلالات هویتی شده‌اند. متأسفانه تنوع‌طلبی عاطفی و جنسی نیز در حال گسترش است. طلاق‌های عاطفی، تردید نسبت به مسئولان، تردید اعضای خانواده نسبت به هم ازدواج سیاه یعنی رابطه دو نفر در بستر شبکه‌های اجتماعی صمیمی‌تر از رابطه آن دو نفر در فضای واقعی است، همگی از آسیب‌های فضای مجازی و گسترش اینترنت هستند.

مؤمن نسب در پایان و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران حاضر در نشست در پاسخ به این سؤال که چرا شورای عالی فضای مجازی تصمیمات قاطعی را درباره تلگرام اتخاذ نمی‌کند و این‌همه مهلت به این پیام‌رسان خارجی می‌‌دهد، گفت: در مورد شورای عالی فضای مجازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که انتقاداتی به این شورا وارد است مباحث زیادی مطرح است. این شورا 17 اسفند 1390 تأسیس شد، ترکیب این شورا حاکمیتی است نه دولتی. بدین معنا که از 27 نفر اعضای این شورا تنها 7 نفر دولتی هستند و مابقی حاکمیتی هستند؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌ماند که بخواهند تعلل‌ها و عدم تصمیم‌گیری‌های درست در این شورا را به گردن دولت بی اندازند.

یکی از نکات این شورا عدم اجرا کردن 40 دستور ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که این امر باید مطالبه شود. اگر جلسه رهبر معظم انقلاب با اعضای این شورا را که در سال گذشته برگزار شد برای مردم پخش کنند آن‌وقت است که مردم با مطالبات رهبر معظم انقلاب و عدم پاسخ‌گویی اعضای این شورا به این مطالبات آشنا می‌شوند.

دولت از وضع کنونی فضای مجازی سود می‌برد

متأسفانه کسانی که در بدنه شورای عالی فضای مجازی حضور دارند کسانی هستند که از فضای حاضر اینترنت و فضای مجازی سود می‌برند. این افراد کاری کردند که شورا جلساتش برگزار نشود. اگر برگزار شد دستور جلسه خوب و مفیدی نداشته باشد. اگر دستور جلسه مفیدی مانند شبکه ملی اطلاعات صادر شد تصویبش طول بکشد. اگر تصویب شد ابلاغش به طول بیانجامد و اگر هم ابلاغ شد، اجرا نشود. این افراد در چند مرحله سنگ‌اندازی نمودند و کم‌کاری کردند. امروز شورا بعد از دوران انفعال در حال فعالیت به نفع دشمن هستند. بدنه این شورا متأسفانه تحت اشراف و هدایت جریان نفوذ قرارگرفته است. افرادی که حتی در مراجع قضایی پرونده‌هایی دارند.

فضا دادن و زمان دادن به تلگرام یعنی کمک به پروژه نفوذ

مصوبه اخیر این شورا ابهامات درباره نفوذ را مشخص کرد. فضا دادن و زمان دادن به تلگرام یعنی کمک به پروژه نفوذ. اگر شورا به این نتیجه رسیده است که تلگرام مشکل دارد چرا حتی یک ساعت اجازه فعالیت به این پیام‌رسان را می‌دهد؟ شرکت ارتباطات زیرساخت درآمد هنگفتی از فعالیت تلگرام نصیبش می‌شود. 80 درصد درآمد وزارت ارتباطات از فروش ترافیک اینترنت است که تلگرام 60 درصد از این ترافیک را در اختیار دارد. این‌ها عواملی است که مانع حذف کردن تلگرام و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

دولت با فضا دادن به تلگرام در فضای مجازی کاپیتولاسیون ایجاد کرده است

ما در فضای مجازی فضای کاپیتولاسیون ایجاد کرده‌ایم. این یعنی که پیام‌رسانی صهیونیستی به نام تلگرام 82 درصد از کاربرانش ایرانی هستند و به‌صورت گسترده فعالیت می‌کند. تلگرام را روس‌تبارهای صهیونیست مهاجر به آلمان تأسیس کردند؛ سرمایه‌گذار و مدیرعامل آن فردی به‌نام «راش فلر» است که همزمان، مسئولیت کنگره صهیونیست‌ها را هم به‌عهده دارد. این پیام‌رسان بدون گرفتن مجوز، بدون دادن مالیات، بدون دادن حق السهم فعالیت می‌کند و موردحمایت هم قرار می‌گیرد. تمامی قوانین جمهوری اسلامی در این پیام‌رسان نقض می‌شود و اطلاعات را از کشور خارج می‌کند. در این حالت دولت نه‌تنها با این پیام‌رسان برخورد نمی‌کند بلکه به ازای هر کاربری که وارد تلگرام می‌شود وزارت ارتباطات به تلگرام پول پرداخت می‌کند. به این صورت که پولی را که از شما به‌عنوان هزینه مصرف ترافیک دریافت می‌کند بخشی از این پول را به تلگرام که واسطه تولید ترافیک در کشور است پرداخت می‌کند.

در این شرایط جوانانی پیدا می‌شوند که دغدغه نشان می‌دهند و پیام‌رسان‌هایی همچون سروش، ابرک، بیسفون، سلام و غیره را تولید می‌کنند؛ اما برای فعالیتشان مشکلاتی از قبیل گرفتن مجوز از 5 مرکز، پرداخت عوارض و حق السهم، پرداخت مالیات، دادن حق امتیاز و غیره رادارند. این مسائل با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات حل خواهد شد. پس باید این شبکه را مطالبه گری کنیم؛ بنابراین در این فضای کاپیتولاسیونی طبیعی است که پیام‌رسان‌های داخلی رشد نکنند و جولانگاهی برای پیام‌رسان‌های خارجی ایجاد شود.

ارسال نظر: