بعید‌ی‌نژاد در شورای اداری استان همدان:

رئیس‌جمهور از سخت‌گیرترین افراد در مفاد برجام بود

کدخبر: 2036979

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه عمر سه ساله دولت روحانی بیشتر در مذاکرات گذاشت، گفت: رئیس جمهور از سختگیرترین افراد در مفاد برجام بودند و تأکید داشتند که منافع کشور و اصول ما تأمین شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حمید بعید‌ی‌نژاد عصر امروز در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه استان همدان در حال حرکت به جلو است و اقدامات درخشانی در آن رخ داده، اظهار کرد: از زمانی که مذاکرات هسته‌ای آغاز شد و ساعات زیادی را بر روی مذاکرات صرف کردیم، کشورهای 1+5 به چه میزان از عظمت و فرهنگ ایران متأثر بوده و از آن یاد می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه افتخار داشتیم به نمایندگی از ملت بزرگ ایران در این مذاکرات حضور داشته باشیم، ادامه داد: انتقاد امر مذمومی نیست و باید با همفکری این انتقادات را پاسخ دهیم.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه با پشتیبانی کشور در بخش‌های مختلف بود که در مذاکرات موفق شدیم، تصریح کرد: اگر کشور ما در حوزه‌های مختلف اقتدار نداشت، مذاکرات راهی دیگر را در پیش می‌گرفت.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید به پیشینه مذاکرات دقت کنیم تا اهمیت این دستاورد بزرگ را درک کنیم، اضافه کرد: اگر در حوزه نظامی، توان موشکی و اقتصادی قدرتمند نبودیم و مردم در صحنه حضور نداشته و مسئولان با رأی مردم انتخاب نشده بودند، نمی‌توانستیم به مذاکرات بپردازیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران با پایداری خود کشورهای بزرگ دنیا را وادار کرد تا مواضع خود را تغییر دهند، خاطرنشان کرد: برخی از رسانه‌ها پیشینه این مذاکرات و مواضع قبلی کشورهای غربی را نادیده می‌گیرند و تنها به بیان برخی از مسائل و انتقادات می‌پردازند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برای حقوق هسته‌ای ایران وارد مذاکره شدیم، تشریح کرد: البته از روز اول به دنبال لغو تحریم‌ها بودیم و اعلام کردیم که اگر تحریم‌ها را برندارند، مذاکره نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر از نظر اقتصادی به تحریم‌ها بنگریم، در خواهیم یافت که متضرر شدیم، اظهار کرد: ایران به تنهایی گشایش اقتصادی را دنبال نمی‌کرد، بلکه به دنبال دستاوردهای بیشتر و احقاق حقوق ملت بود.

* انرژی هسته‌ای فروشی نیست/ ما صرفاً به دنبال مسائل اقتصادی نبودیم

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بعد از سال 84، ایران اعلام کرد که از مذاکرات نتیجه نگرفته و به تعلیق غنی‌سازی پایان خواهد داد، یادآور شد: در سال 82 مذاکرات با سه کشور اروپایی آغاز شده بود که بعد از دو سال به نتیجه نرسید، چراکه مذاکره‌‌کنندگان در آن زمان به دنبال صرفنظر کردن ایران از غنی‌سازی بودند که هرگز مورد قبول ما نبود.

وی با تأکید بر اینکه تفاهمنامه نخستین دور مذاکرات را سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه برای ما آوردند، خاطرنشان کرد: در آن تفاهمنامه جمله‌ای آوردند که ایران غنی‌سازی را متوقف می‌کند که از سوی کشور ما به طور کامل رد شد.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه در آن زمان در مقابل تعلیق غنی‌سازی، امتیازات انرژی و اقتصادی و جایگاه جهانی پیشنهاد دادند، اما ما نپذیرفتیم، تبیین کرد: در آن زمان آقای روحانی بیانیه‌ای صادر کردند و کشورهای خارجی آن را یک توهین به خود دانستند.

وی با بیان اینکه در آن زمان ایران تعلیق را متوقف کرد و به سمت توسعه تکنولوژی هسته‌ای رفت و آنها نیز به سمت تحریم‌های شورای امنیت گام برداشتند، اظهار کرد: در آن زمان فعالیت هسته‌ای ایران را برای بشر خطرناک دانستند و نخستین قطعنامه را صادر کردند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه انرژی هسته‌ای فروشی نیست و ما صرفاً به دنبال مسائل اقتصادی نبودیم، افزود: در همان زمان هم به آمریکا اعلام کردیم که اگر حق غنی‎سازی ایران را نپذیرد، مذاکره‌ای هم در کار نخواهد بود که در نهایت آمریکا اعلام کرد با توجه به اراده کشور ایران، غنی‌سازی را می‌پذیریم، اما در حدود و اندازه آن مذاکره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اجرای غنی‌سازی در ژنو به رسمیت شناخته شده است، افزود: مشکلات بر سر راه لغو تحریم‎ها باید رفع شود و دولت در این امر مصمم است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه غنی‌سازی با سایر حوزه‌های دیگر تفاوت دارد، تصریح کرد: در گزارش کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا با شاه آمده که آمریکا برای شاه غنی‌سازی هسته‌ای را نپذیرفت و آمریکایی‌ها در مقابل اصرار شاه برای انرژی هسته‌ای، فقط سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اروپایی و خریدن سهم را مجاز دانستند که خرید سوخت را تضمین کند.

وی با بیان اینکه آمریکا برای کره جنوبی نیز غنی‌سازی هسته‌ای را نپذیرفت، افزود: به تازگی متوجه شدند کره جنوبی به شکل آزمایشگاه، غنی‌سازی را انجام می‌داد که جنجال بزرگی راه افتاد و کره همه دانشمندان را برکنار کرد و آن را حرکتی خودسرانه خواند و اعلام کرد که هرگز این اقدام را انجام نخواهد داد.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها قراردادی به نام یک، 2، 3 دارند که برای کشورهای خواهان انرژی هسته‌ای ارائه می‌دهند، تصریح کرد: در این قرارداد تأکید شده کشورها حق غنی‌سازی هسته‌ای را ندارد.

*انجام غنی‌سازی را ملت ایران با پایداری و مقاومت خود اخذ کرد

وی با بیان اینکه انجام غنی‌سازی را ملت ایران با پایداری و مقاومت خود اخذ کرد، ادامه داد: مسئله لغو تحریم‌ها پایه دوم مذاکرات ما بوده است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه کشور به سمتی رفت که تمام عرصه اقتصادی را در برمی‌گرفت، خاطرنشان کرد: آنان به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت و متوقف کردن مراودات تجاری ایران با کشورهای دیگر بودند و زمینه آن را فراهم کردند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال تکرار الگوی عراق مبنی بر نفت در برابر غذا بودند، افزود: بخشی از این پول‌ها به طور غیر مستقیم از طریق خرید کالا به ایران بازگردانده شده و برای نخستین بار سیستم تحریم بانکی را ایجاد و برای ایران اعمال کردند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه ملت ایران، کشورهای دیگر را وادار به مذاکره کرد، تصریح کرد: مقاومت مردم و پایداری همه ملت بود که منجر به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه کشور ما به پشتوانه ایثارها، با اقتدار وارد مذاکره شد، ادامه داد: مأموریت ما این بود اگر طرفین اصول ما را نپذیرفتند، از مذاکره بیرون می‌آییم و به دنبال مذاکرات صوری یا رسیدن به هدف به هر قیمتی نبودیم، بلکه ما رفتیم و تمام 2.5 سال جنگیدیم؛ تا آخرین روز مذاکرات نیز از نتیجه نهایی باخبر نبودیم.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بنا بر اعلام خانم شرمن برخی از طرفین مذاکره امکان به نتیجه رسیدن را زیر 10 درصد می‌دانستند، اظهار کرد: به این دلیل بود که ما بر روی اصول خود که نظام تعریف کرده بود، رسیدیم و در چارچوب خطوطی که نظام تعریف کرده بود، حرکت کردیم.

* فعالیت هسته‌‌ای در ایران متوقف نشده و نخواهد شد

وی با اشاره به اینکه هیچ فعالیت هسته‌‌ای در ایران متوقف نشده و نخواهد شد، خاطرنشان کرد: رآکتور تحقیقاتی اراک از افتخارات علمی ایران است و در زمان مذاکرات طرف غربی اصرار داشتند که اراک تعطیل شود؛ وقتی موفق نشدند، پیشنهاد کردند که آب سنگین به سبک تبدیل شود.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه ما طرحی پیشنهاد دادیم که آب سنگین حفظ شود و پلوتونیوم کمتری تولید شود، تشریح کرد: بزرگترین دانشمندان را از بزرگترین لابراتوارهای هسته‌ای دنیا و آمریکا جمع کردند تا به ایران ثابت کنند از نظر فنی طرح پیشنهادی محال است، اما ما معتقد بودیم که می‌شود.

وی با بیان اینکه این تبادل نظر و اثبات آن دو سال طول کشید، اظهار کرد: در روزهای آخر، آنان اعتراف کردند طرح ایران فنی و عملی است و نگرانی‌ها را از بین می‌رود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه تأکید کرد: افرادی که دیروز خواهان تعطیلی کامل تولید آب سنگین بودند، امروز مشتری تولیدات ایران هستند.

وی با بیان اینکه همه تحریم‌ها شامل تحریم‌های بانکی، نفتی و پتروشیمی لغو شده و امروز با بانک‌های دنیا مراوده داریم، افزود: اما مشکلاتی وجود دارد که بانک‌های بزرگ که جرائم سنگینی به دلیل ارتباط با ایران پرداختند، احتیاط بیشتری می‌کنند و ما اصرار داریم که این موانع اجرایی برطرف شوند.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه ما روزانه در حال مذاکره هستیم و فشارها را وارد می‌کنیم، تصریح کرد: سیاست نظام این است که طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل کند و این طور نیست که ما همه تعهدات را اجرا کرده باشیم و طرف مقابل هر کاری از دستش بربیاید.

وی ادامه داد: ما هم ابزار بسیاری در دست داریم که در صورت خلف وعده از سوی طرف دیگر مذاکره درباره برجام، ضربه سنگینی به دشمن وارد کنیم.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اختلافات و تنش‌ها باعث می‌شود که از دستاوردهای برجام استفاده نکنیم، خاطرنشان کرد: برجام تصمیم نظام است و همه ارکان کشور در این تصمیم‌گیری حضور داشتند و ایراد وارد کردن به آن دردی دوا نمی‌کند.

*برجام تفاهمنامه تجاری و اقتصادی نیست

وی با بیان اینکه برجام تفاهمنامه تجاری و اقتصادی نیست اما موانع را از جلوی پای ما برمی‌دارد، گفت: برجام می‌تواند فرصت‌هایی را برای ما ایجاد کند که در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما را کمک خواهد کرد.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال 91 و 92، تعداد بسیاری شغل از دست رفت و بیکاری به درصد بالایی رسید، اظهار کرد: با تلاش‌های به عمل آمده در این سال‌ها، امروز مفتخریم آمارها نشان می‌دهد شرایط در حال بهبود است.

وی با بیان اینکه در گذشته آمارسازی به اعتماد ملی لطمه وارد کرده، افزود: روند منفی گذشته در حال معکوس شدن است و صادرات نفت امروز به زمان قبل از تحریم‌ها رسیده است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی شعار نیست، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک تجربه است که ما به آن برای دستیابی به رشد اقتصادی نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه همدان جزو استان‌های پیشتاز دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: عمر سه ساله دولت روحانی بیشتر در مذاکرات گذاشت، رئیس جمهور از سختگیرترین افراد در مفاد برجام بودند و تأکید داشتند که منافع کشور و اصول ما تأمین شود.

بعیدی‌نژاد تشریح کرد: در دوره چهار ماه که برجام اجرا شده، آثار مهمی برای کشور داشته، اما ما راضی نیستیم و باید تلاش کنیم که امکانات افزایش، بیکاری کاهش و رکود برطرف شود.

وی با بیان اینکه امروزی هچ محدودیتی برای جذب سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد، گفت: بخش خصوصی را بیشتر وارد سرمایه‎گذاری کنیم تا نشاط تأمین و موتور حرکت اقتصادی را تند کند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه استان‌ها و شهرهای بزرگی چون همدان در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تولید به تنهایی موتور حرکت همدان به حساب نمی‌آید، بلکه امروز موتور اقتصادی دنیا امر گردشگری است و بخشی از تبادلات مالی را صنعت گردشگری تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از گردشگرانی که به ایران می‌آیند به دنبال جذابیت‌های تاریخی این کشور هستند، افزود: آثاری در لالجین تولید می‌شود که با ارائه آن به بازارهای بزرگ جهانی، گردشگران را روانه استان خواهد کرد.

بعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، اظهار کرد: زیبنده ایران نیست که شهرها و استان‌های آن بیکار داشته باشد.

ارسال نظر: