گزارش «نسیم آنلاین»: زوج‌های جوان برای ثبت نام به درِ بسته خوردند!

بانک مرکزی متقاضیان وام ۱۰ میلیونی ازدواج را سرکار گذاشت + سند/ هیچکس پاسخ نمی‌دهد، مسئول سامانه در مرخصی است!

کدخبر: 2037076

پس از ثبت نام در سامانه، پیامی منتشر می‌شود با این مضمون که به علت بروز خطای ناشناخته در سامانه عملیات شما با شکست مواجه شده است...

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی، زوج‌های جوان متقاضی ثبت نام دریافت این نوع از وام قرض‌الحسنه در پایتخت را به طرز ناباورانه‌ای سرکار گذاشت.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین» ، این سامانه که با نیت ثبت نام راحت از متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج راه اندازی شده، از چند روز قبلتر، خود به مانعی سخت برای ثبت نام پر مانع دریافت وام ازدواج مبدل شده است. به عبارت بهتر، پس از ثبت نام زوج‌های متقاضی تهرانی در این سامانه، هیچ بانکی برای ثبت نام کنندگان پایتخت نشان داده نمی‌شود!

جالب تر اینکه، پس از ثبت نام در سامانه مورد اشاره، پیامی منتشر می‌شود با این مضمون که به علت بروز خطای ناشناخته در سامانه عملیات شما با شکست مواجه شده و در ادامه این پیام هم افزوده شده که لطفا پس از چند دقیقه، دوباره سعی نموده و در صورت بروز مجدد خطا، با ما تماس حاصل فرمایید.

انتشار این پیام، در ابتدا، این ذهنیت را متبادر می‌سازد که گویی مشکل نقص فنی به زودی رفع خواهد شد اما نتایج این بررسی نشان می‌دهد که مخاطبان بسیاری با مراجعه به این سامانه بانک مرکزی همچنان به در بسته خورده اند.

برکنار از این امر، پیگیری‌های خبرنگار « نسیم آنلاین» پیرامون چرایی بروز چنین اشکال و عدم تلاش دست اندرکاران بانک مرکزی در سامانه ازدواج برای رفع این کاستی هم راه به جایی نبرده و دست آخر مشخص نشد که مسئول این سامانه در مرخصی است و یا فرصت حل این مشکل را نداشته است!

مسئول دفتر سامانه ثبت نام ازدواج بانک مرکزی به «نسیم آنلاین» گفته مسئول این سامانه در مرخصی به سر می‌برد اما کمی بعدتر و در پی تماس مجدد خبرنگار ما، کارشناس دیگری گفت که برای دریافت هرگونه پاسخی باید با روابط عمومی بانک مرکزی هماهنگ شود.

تا اینجا، می توان اینچنین برداشت کرد که بانک مرکزی در پیگیری ثبت نام سهل ازدواج جوانان مطابق موضع گیری اخیر خویش، دل خوشی از پیگیری این امر ندارد، چرا که با گذشت بیش از چند روز، همچنان کاربران متقاضی ثبت نام ازدواج در پایتخت، با مشکل از پیش گفته دست و پنجه نرم می کنند.

فروردین ماه امسال و با تصویب وکلای ملت در عمارت بهارستان، سقف وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین از 3 به 10 میلیون تومان ، با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش یافت.

براین اساس و در راستای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف شد بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم سازد تا به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

در عین حال، بانک مرکزی موظف بوده، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هرماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.

بانک مرکزی در اردیبشهت ماه سالجاری اعلام داشته که درحال حاضر ۴۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قراردارند و ۸۰۰ هزار نفر نیز تا پایان سال به این لیست اضافه خواهند شد، بنابراین یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج خواهند بود.

طبق اعلام بانک مرکزی، چنانچه مبلغ وام دریافتی آنها ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول برای اجرای این برنامه مورد نیاز است، در حالیکه کل موجودی هر سال ما در این بخش ۵ هزار میلیارد تومان است.

سید علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، کمی بعد از ابلاغ این مصوبه مجلس، در انتقاد به تکالیف متعدد مجلس درباره وام قرض الحسنه ازدواج گفته که آنها موجودی‌های یارانه ای بانک‌ها را در نظر می گیرند در حالی که این یارانه‌ها می آیند و می‌روند، بنابراین استناد به آمار کردن گویای این مطلب نیست که بانک‌ها توانایی پرداخت چنین وام‌هایی را دارند.

هوز به طور قاطع مشخص نشده که بانک مرکزی از چه رو با این مصوبه مجلس مخافت می ورزد اما به تازگی، مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت نسبت به سخنان علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره قانون وام ازدواج 10 میلیون تومانی واکنش نشان داد و در بخشی از نامه خود آورده است:جنابعالی در بخشی از صحبت‌های خود بیان نموده‌اید که هم‌اکنون در قبال 35هزار میلیارد تومان سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده که نسبت 111 درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی در بهمن 94، سپرده‌های قرض‌الحسنه در نظام بانکی 39/5 هزار میلیارد تومان بوده که 35/9 هزار میلیارد تومان آن به صورت قرض‌الحسنه وام داده شده است. با توجه به کسر 10 درصد سپرده قانونی، سپرده‌های قرض‌الحسنه 35/5 هزار میلیارد تومان بوده بنابراین تسهیلات قرض‌الحسنه 101 درصد سپرده‌ها می‌شود نه 111 درصد. پرداخت یک درصد بیشتر از مقداری که بایستی به صورت قرض‌الحسنه بانک‌ها تسهیلات می‌دادند در حالیکه حدود 30 درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم را به مدیران کارکنان خود داده‌اند تقریبا هیچ است.

ارسال نظر: