آغاز برگزاری نشست سران اوپک در وین

کدخبر: 2037087

یکصد و شصت و نهمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" برای تعیین سیاست‌های این سازمان در زمینه تولید در وین آغاز به کار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این نشست امروز با حضورتمامی وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و هیات های همراه آنان در مقر دبیرخانه این سازمان در وین در حال برگزاری است . قرار است در این دور اعضای اوپک سیاست های تولیدی این سازمان را برای شش ماهه نخست سال 2016 میلادی تعیین کنند.

اوپک بیش از 30 درصد از سهم بازارنفت جهان را در اختیار دارد و به اندازه این مقدار سهم می تواند بر بازار جهانی نفت خام اثر گذار باشد. این نشست در حالی برگزار می شود که تحریم های نفتی ایران به عنوان یکی از اعضای این سازمان لغو و افزایش سهم تولید و صادرات نفت خامش افزایش پیدا کرده است.

یکی از اهمیت های دیگر این نشست حضور وزیر نفت جدید عربستان سعودی است که به جای علی نعیمی در این نشست حضور دارد.

شب گذشته نیز (چهارشنبه) وزیر نفت کشورمان که برای شرکت در یکصد و شصت و نهمین (169) نشست اوپک وارد وین شد، در بدو ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ایران همچنان تولید نفت خود را به میزان قبل از تحریم ها افزایش خواهد داد.

وی افزود: سقف تولید نفت نه به نفع منافع ملی ما است نه منافع ملی کشورهای عضو اوپک، اما نظر ما این است که میزان سهمیه بندی مشخص شود که فکر می کنم در این نشست توافقی در این مورد صورت نخواهد گرفت.

وزیر نفت گفت: انتظار ما از نشست روز پنجشنبه (امروز) گفت و گو در باره مسائل مختلف از جمله انتخاب دبیرکل اوپک است.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهاد ایران بازگشت به سهمیه های قبلی است گفت: ایده کلی ما این است اما فکر نمی کنم که در جلسه روز پنجشنبه پیشنهادی مطرح کنیم.

وی همچنین قیمت نفت را برای هر بشکه 70 دلار با توجه به بازار فعلی مناسب دانست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: