گزارش «نسیم آنلاین» از پیگیری وام ازدواج ۱۰ میلیونی

بانک ها وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی را انکار می‌کنند/ زوج‌های جوان دست خالی از بانک‌ها باز می‌گردند

کدخبر: 2037799

بانک ها به طور کلی وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی را با وجود منابع متعدد قرض الحسنه و ابلاغ بخشنامه انکار می کنند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: با اینکه بانک مرکزی پس از تغییر سامانه وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان به صورت غیر رسمی اعلام کرده بود که بانک ها بایستی به جوانانی که از قبل نیز در صف دریافت وام ازدواج 3 میلیون تومانی بودند، وام 10 میلیونی را اعطا کنند، گزارش کمپین مردمی پیگیری وام ازدواج از مراجعات جوانان نشان می دهد که اینگونه نیست و بانک ها به طور کلی وام ازدواج 10 میلیون تومانی را با وجود منابع متعدد قرض الحسنه و ابلاغ بخشنامه انکار می کنند.

بانک مرکزی هفته گذشته بخشنامه اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی را به بانک ها ابلاغ کرده است اما بانک ها هنوز سامانه های داخلی خود را بر این اساس تغییر نداده و همان وام 3 میلیون تومانی را به جوانان اعطا می کنند.

از آنجا که امروز دیگر وضعیت قرض الحسنه در بانک ها برای مردم و جوانان مشخص شده است و دیگر کمتر کسی است که از وضعیت این منابع در نظام بانکی خبر نداشته باشد، ضروری است بانک مرکزی هرچه سریعتر این مسئله را بررسی و اقدامی عملی جهت اجرایی شدن قانون و همراه شدن بانک ها انجام دهد. در غیر اینصورت به نظر می رسد که نارضایتی های متعدد جوانان، کار را به تجمع و اعتراضات جدی تر برساند.

در ادامه گزارشی از کمپین پیگیری وام ازدواج 10 میلیونی ارائه شده است که طی آن، جوانان مراجعات خود برای دریافت وام ازدواج و جواب بانک ها را توضیح داده اند:

حبیبی از اراک: وام 10 میلیونی رو ثبت نام کردم. هفته قبل که میخواستم ثبت نام کنم، در لیست بانکها که در سایت وجود داشت هیچ کدام از بانکهای استان مرکزی اعتبار نداشتن؛ دو روز پیش بانک اقتصاد نوین و موسسه عسکری به لیست اضافه شدن ... شعبه مرکزی بانک اقتصاد نوین رو بهم معرفی کردن، وقتی برای انجام کارها رفتم، گفتن که فعلا ابلاغ وام 10 میلیونی برای ما نیومده و در حال حاضر 3 تومن رو پرداخت میکنیم. بنده هم اعتراض کردم، گفتن باید منتظر بمونی تا ابلاغ وام 10 تومن به دست ما برسه.

محمد 26 ساله کاشان: هرچی میرم بانک سپه مرکزی کاشان میگه برا ما هنوز ابلاغ نکردن، انگار می خوان از جیب خودشون وام بدن!

عرفان از اصفهان: من امروز در اصفهان به صندوق کار افرینی امید مراجعه کردم. معاون گفت هیچ بودجه و ردیف خاصی به ما اختصاص نداده اند و حتی ما از مبلغ وام بیخبریم. فقط کد ملی و کدرهگیری من و همسرم را در سیستم ثبت کرد به عنوان پیش ثبت نام. گفت هر هفته مراجعه کنید تا ببینیم تکلیف روشن میشود یا نه. پس یعنی معرفی بانک هم فعلا سرکاریه و بانک از این موضوع بیخبره. شاید در آینده بودجه به بانکها اختصاص یابد.

کاظم 28 ساله از آبادان: من12خرداد به بانک صادرات واقع در آبادان مراجعه کردم که برخورد خوبی از آنها ندیدمو میگویند که هنوز بخشنامه ای دریافت نکردند.

حامد از مشهد: بنده 9 خرداد برای پذیرش در بانک ملی برای وام ازدواج به شعبه ی تعیین شده در مشهد رفتم. گفتند وام 3 میلیونی است چراکه هنوز بخشنامه ای در مورد وام 10 میلیونی به ما ابلاغ نشده است. همین وام 3 میلیونی را بگیرید تا از دستتان نرفته است! با روابط عمومی بانک ملی تماس گرفتم و درخصوص میزان وام سوال کردم. گفتند هنوز بخشنامه ای مبنی بر تغییر مبلغ وام از بانک مرکزی به ما ابلاغ نشده است.

جعفری 28 ساله از تهران: من الان تهران بانک کشاورزی از دی ماه ثبت نام کردم ولی هنوز که هنوزه به شعبه ای معرفی نشدم. رفتم بانک تجارت گفتن زنگ بزن به فلان شماره شعبه مرکزی بانک تجارت، خانم عبدوی نژاد. به ایشونم زنگ زدم گفتن تا سرماه. سر ماهم گذشت و هنوز که هنوزه من به شعبه ای معرفی نشدم!!

سینا از لرستان: من در شهرستان دورود در استان لرستان هستم. بانک تجارتم برای وام تشکیل پرونده کردم. چندبار مراجعت کردم، در پاسخ بهم میگفتن چیزی به ما ابلاغ نکردن اگه دوست داری بیا وام 3 میلیونی بهت بدیم، که منم قبول نکردم.

محسن از خوزستان: من از خوزستان شهرستان شوش دانیال پیام میدم. مسئولین بانک ملی به من گفتند هیچگونه ابلاغیه ای بهشون در خصوص وام 10تومنی نشده. لطفا پیگیری کنید.

امین از یزد: چند روز پیش جهت ثبت نام وام ازدواج اقدام کردم که بانک ایران زمین رو انتخاب کردم و فردای انروز جهت پیگیری به شعبه این بانک در یزد صفاییه مراجعه داشتم و با رییس بانک حرف زدم. ایشان با لحنی تند گفتند اصلا تو کل یزد مردم پولشونو قرض الحسنه نمیذارن و ما وام ازدواج اصلا نمیدیم!!!

علی از اردبیل: سلام ازتون خواهش میکنم یه راهی نشانم دهید. استان اردبیل دو بانک دی و ایران زمین را معرفی کرده اما تو شهری که من درآن زندگی میکنم (گرمی) بانک دی و ایران زمین شعبه ندارند. ازتون خواهش میکنم بفرمایید چیکار کنم.

حسن زاده از یزد: به بانک دی مراجعه کردم و انها در پاسخ به وام 10م ازدواج گفتند خبرش اعلام شده اما هنوز برای اجرای آن ابلاغی به ما نشده و فعلا پاسخگو نیستیم.

سلیمان از ساوه: من بانک مهر ثبت نام کردم و رفتم بانک گفتن که منابعمون محدوده فقط در طول سال به 5 تا ده نفر وام ده میلیونی میدیم اونم باید ضامن دوتا داشته باشین که فیش حقوقی با کسری حقوق داشته باشه. بعد تازه اینا در صورتی هست که بخش نامه بدستمون برسه که هنوز نرسیده. نامزدم هم انصار ساوه ثبت نام کرده که باتوجه به اینکه شرکت میره من پی کاراشم. بانک انصارم رفتم که گفتن به ما هنوز بخشنامه نیومده وام ده ملیونی بدیم و بودجه هم نیومده هنوز. من و همسرم از شهر ساوه هستیم. من با سرپرستی هردو تا بانکم تو استان مرکزی زنگ زدام که اونام گفتن هنوز بخش نامه ابلاغ نشده و بودجه به اندازه کافی نداریم.

مهدی از قزوین: بانک عسکریه قزوین گویا فقط یم شعبش میده. بانک ملی هم رفتم امروز. گفت دیروز بخشنامش تازه برامون اومده. باید ببینیم چجوریه. گفت ضامن فقط کارمند رسمی.

خداوردیان از گلستان: بنده به بانک های خصوصی واقع در شهرستان بندرگز مراجعه کردم از جمله بانک مهر ایران و عسگریه ولی متاسفانه گفتند این شعبه قادر به پرداخت وام ازدواج نیست و باید به شعبه های دیگه در استان گلستان مراجعه کنم.گرگان هم به دلیل دور بودن از محل سکونت ضامن واجد شرایطم نیست. وام هم بهم تعلق نمیگیره. لطفا در این مورد پیگیری کنید که بانک های دولتی نیز در سامانه ثبت نام وام ازدواج قرار بگیرند.

امید از تهران: بنده از دی ماه پارسال ثبت نام کردم و بانک کشاورزی رو انتخاب کردم تا کنون هیچ گونه شعبه ای مشخص نشده الان رفتم تو سایت که بانک و عوض کنم هیچ بانکی اعلام امادگی نکرده. من برج ۴ عقد کردم الان تکلیف ماها چی میشه یکماه دیگه یه سال رد میشه از تاریخ عقد اونوقت بانک چه تضمینی هست بهم وام بده ؟؟؟؟. این چه وضعه قانونه اخه

حمیدرضا از کرج: امروز به بانک ملی خلج آباد کرج رجوع کردم، ۳ مشکل گرفت که نزدیک بود با ما دعوا بگیرد، یکی که اصلا به ما ابلاغه در خصوص وام ازدواج 10 ملیونی نیومده و سایت بانکی ما از سوی بانک مرکزی همان ۳ ملیون تمام است، دوم ضامن های شما باید استخدام رسمی دولت باشند و سوم ضامن ها باید در بانکی که شما ثبت نام کردین حقوق دریافت کنند، (حالا ما مانده ایم ضامن های رسمی درست ولی از کجا ضامنی پیدا کنیم که هم رسمی باشد و هم همان بانکی که ما ثبت نام کرده ایم حقوق دریافت کند) این ایراد ها نشانه سنگ اندازی خود بانک ها هست و همچنین نداشتن برخورد درست با زوج های جوان.

شریفی از گیلان: درسته که گیلان بانک خودش رو معرفی کرده، رشت رو خبر ندارم ولی وقتی به بانک مورد نظر در شهرستان ها مراجعه میکنیم میگن ما بودجه نداریم و حق نداریم همچین وامی بدیم. بانک قرض الحسنه مهر ایران شعبه لنگرود.

مهدی: بنده مهر ۹۴ ثبت نام کرده بودم و تا الان تعیین شعبه نشده بودم! از اونجا که خدا می خواست همین روزا تعیین شعبه شدم اونم بانک صادرات. رفتم ولی چیزی که کاربر بانک نشونم داد وام ۳ میلیونی بود،یعنی اون بنده خدا امکان انتخاب یا تغییر رو نداشت. برا همین منم منتظر می شم نامم از لیست حذف بشه تا دوباره بتونم ثبت نام کنم.

مهدی از تهران: باوجود ثبت نام بنده در بانک رسالت پیروزی تهران و مراجعه به شعبه مذکور، کارمند بانک گفت هنوز اجرایی نشده و همچنان وام ۳میلیون می باشد و من هم مدارکم را ارائه ندادم.خواهشمندم تا آخر این وام ۱۰ میلیونی باشید.

امیر از تبریز: سلام بانک مهر ایران تبریز در حال حاضر در سامانه هستش ما هم ثبت نام کردیم و تا 25 ام باید مدارک ببریم ولی وقتی از کارمندش پرسیدم میگفت برای هر وام دو تا ضامن کارمند رسمی می خواد که کسر از حقوق بدن یعنی پروانه هم قبول نمیکنن یعنی الان ما که دو نفریم باید 4 تا ضامن کارمند بدیم که یه ضامن هم پیدا کردنش سخت هستش . این وضعیت در حالی هستش که همین بانک برای وام 15 میلیونی که میده دو تا ضامن می خواد یه کارمند و یه پروانه.

کاربر بی نام: بندهقبلا در صف انتظارموسسه کوثر بودم الان میگن مهلت شما تموم شده یا میگیرین همین سه تومن رو یا حذفتون میکنیم .درصورتیبانک مرکزی چیز دیگری می‌گوید.

ارسال نظر: